• Anonym (Ledsen)

    Mitt fel att hen blev sjuk?

    Förra veckan hade mitt barn som går i femman med sig en ny kompis hem från skolan. Detta barn tål inte vanlig mjöl.

    Jag hade bakat under dagen och mina barn brukar ta för sig av det som står framme när de kommer hem. Jag var inte där då, jag var ute och fixade på gården. De hade plockat åt sig diverse kakor och chokladmjölk och tagit med upp på rummet. En stund senare kommer mitt barn helt hysterisk och säger att kompisen har ont i magen och svårt att andas. Kompisen hade tydligen utgått ifrån att kakorna var glutenfria och ätit flera stycken.

    Vi ringde ambulans och föräldrar. Allt löste sig, men nu är föräldrarna vansinniga på mig och vägrar låta barnen umgås. Jag förstår självklart deras rädsla, men jag tycker inte det är mitt fel. Barnet borde vara stort nog att fråga innan.

  • Svar på tråden Mitt fel att hen blev sjuk?
  • Anonym (Suck)
    anonym2005 skrev 2020-09-18 19:14:12 följande:

    Fast du som förälder kanske inte borde låta allting stå framme och låta barnen förse sig själva, klart barn inte alltid kommer ihåg att tänka på om de är allergiska! 

    klart att du hade ett visst ansvar för att det hände


    En 11-åring som ?glömmer? bort att hen är glutenintolerant tillhör verkligen undantagen. Åh nej, man kan inte allergianpassade sitt hem på det sättet. Helt orimligt!
  • Anonym (Lill)
    anonym2005 skrev 2020-09-18 19:14:12 följande:

    Fast du som förälder kanske inte borde låta allting stå framme och låta barnen förse sig själva, klart barn inte alltid kommer ihåg att tänka på om de är allergiska! 

    klart att du hade ett visst ansvar för att det hände


    Eh jo, är man allergisk så har man koll, annars har man som föräldern till den allergiska ansvar över att barnet har koll eller så informerar man föräldrarna till kompisen att man måste plocka bort allt ätbart om nu barnet är så tankspritt.

    Snälla det är en 11 åring vi pratar om.
  • Anonym (Nej)

    Det är inte ditt fel. Hade du blivit tillfrågad och givet ett felaktigt svar hade det givetvis varit annat.


    Varför ska de förbjuda att umgås? Om de förbjuder att äta något hos andra, det kan jag förstå.

    Är man så pass känslig så är det nog också tryggare för alla om barnet har med egen matsäck. Om barnet hälsar på ofta kan väl föräldrarna lämna något eget alternativ, noga uppmärkt, att ha i frysen. Visst kanske lite tråkigt och inte så spontant, men tryggt och mycket bättre alternativ än att förbjuda att umgås.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (reaktion) skrev 2020-09-18 19:27:06 följande:
    Är man 11 år och får livshotande reaktioner så glömmer man nog inte i första taget. Pojken måste antagit det var glutenfritt och då ligger ansvaret hos föräldrarna att lära barnet att inte anta något utan alltid fråga först.

    Kanske inte ens lita på ett svar om man inte säkert vet att dessa vuxna har kunskap och koll. 

  • cosinus
    anonym2005 skrev 2020-09-18 19:14:12 följande:

    Fast du som förälder kanske inte borde låta allting stå framme och låta barnen förse sig själva, klart barn inte alltid kommer ihåg att tänka på om de är allergiska! 

    klart att du hade ett visst ansvar för att det hände


    Jag säger tvärtom. Barn kommer _ALLTID_ ihåg att de är allergiska.

    T o m mina som inte blir i närheten så dåliga av sina allergier (mer utslag och ont i magen) har som ryggmärgsreflex att alltid ifrågasätta okänd mat, kakor och godsaker. De har dessutom listat ut att ena kompisens mamma inte fattar deras allergier och äter inte ens om hon säger att det är ok om de inte känner igen förpackningen och vet vad de äter.

    En 11-åring med så pass allvarliga allergier borde vara van och kunna ta ansvar för att alltid fråga.
  • Anonym (J)

    Nej, det är inte ditt fel. Föräldrarna borde ha lärt barnet att fråga om sånt här. Det är ingen tvååring vi snackar om.

  • elmadumle

    Självklart inte ditt fel. Och en 11 åring vet mycket väl om sina allergier, låter konstigt att barnet inte frågade. Jag som nötallergiker var inte mer än 7-8 år när jag frågade om innehåll om jag blev bjuden på något hos kompisar. då på 70-talet var jag ganska ensam om att vara allergisk dessutom. 

  • Anonym (Q)

    En snabb fråga för mig som inte är insatt i glutenallergi, kan man verkligen få svårt att andas av det...? Jag har haft två kollegor med glutenallergi, det enda de pratat om är att magen kraschar.

  • cosinus
    Anonym (Q) skrev 2020-09-18 20:06:40 följande:

    En snabb fråga för mig som inte är insatt i glutenallergi, kan man verkligen få svårt att andas av det...? Jag har haft två kollegor med glutenallergi, det enda de pratat om är att magen kraschar.


    Låter mer som att barnet är veteallergiker än gluten.

    Vilket gör det hela än märkligare för då brukar det inte nödvändigtvis räcka med att något är glutenfritt.
  • stor grön drake

    Misstag händer. Jag har själv åkt till akuten med min 9,5-åring för att han (som alltid, alltid, alltid frågar) glömde fråga om nötter i en sorts chokladkex hos sin moster, och moster som lever med två nötallergiker själv hade inte en tanke på att de kexen som de alltid haft på kalas kunde innehålla nötter. Vi såg det först när hon på skoj skulle se hur mycket "skräp" det var i dem och kom till texten "innehåller 2% hasselnöt". Så när sonen som lekte ute kom in en kvart senare och sa att det kliade i halsen så åkte vi direkt till akuten. Vi har varit förut, så när jag ringde in frågade de om de skulle skicka ambulans i möte. Han får alltså kraftig andningspåverkan och ska ha alltid epipen om han är mer än 15 minuter från sjukhuset.

    Han har även som ungre ätit färska hasselnötter som en skolkompis lärt sig knäcka med sten. Hon visste inte vad de hette, och sonen som bara sett torkade, bruna nötter fattade inte vad det var. Då blev jag dock arg på personalen på fritids för de hade inte tagit honom på allvar när han sa att det kliade i halsen (fast de hade allergi/symptomlista) och ringde mig först när han började låta som darth vader. Akuten anmälde, för i det läget borde fritids ha ringt ambulans. Men no hard feelings mot tjejen som knäckte nötterna.

  • Anonym (reaktion)
    Anonym (Q) skrev 2020-09-18 20:06:40 följande:

    En snabb fråga för mig som inte är insatt i glutenallergi, kan man verkligen få svårt att andas av det...? Jag har haft två kollegor med glutenallergi, det enda de pratat om är att magen kraschar.


    Ja, det kan ju röra sig om allergi mot vete? TS skrev ju inte vad pojken led av exakt, bara att han inte tål vanligt mjöl.
  • Anonym (Q)
    cosinus skrev 2020-09-18 20:13:40 följande:
    Låter mer som att barnet är veteallergiker än gluten.

    Vilket gör det hela än märkligare för då brukar det inte nödvändigtvis räcka med att något är glutenfritt.
    Jaha, då har man lärt sig något idag med :) Tack för påpekandet.
  • Anonym (Inte ditt fel)

    Självklart inte ditt fel och det låter jättekonstigt att barnets föräldrar blev arga på dig. Jag har också ett barn som är väldigt allergisk mot en sak och mitt barn hade stenkoll på vad den inte tålde från den var väldigt liten. Och en sån sak sak som gluten måste hen ha koll på. Låter nästan som att barnet har ett intelektuellt handikapp eller är otroligt curlad.

  • Whitehorse1979

    Det är ju verkligen inte ditt fel.
    Be om ett möte med föräldrarna.
    De blev ju garanterat rädda och då är man inte alltid så himla rationell.

    Ska deras barn berövas en vän på grund av det?
    Nej.

  • Anonym (Nä)

    Om föräldrarna inte lärt sitt barn att inte vara så glupsk och inte lärt honom att världen inte kretsar kring honom är det deras fel. Hade du lovat att fixa glutenfritt? Barn i den åldern brukar kunna kolla upp vad som stoppas i munnen.

Svar på tråden Mitt fel att hen blev sjuk?