• Anonym (Hanna)

    Tjej med hund avkastad från bussen uatn större anledning- mångkulturell kulturkrock och hundhat?

    Satt på bussen idag. Då hör jag från högtalarna hur busschauffören ber en tjej, som jag skulle gissa var i övre tonåren gå av med sin hund. Jag såg inte riktigt hur gammal hon var eftersom jag satt med ryggen mot henne.
    Anledningen var att chauffören tyckte att hunden "störde" för mycket. Hunden i fråga var en valp och eftersom den var obekväm med att åka buss, så avgav den lite ljud då och då. Knappast något märkvärdigt som kan anses som störande.
    Sedan vid två snabba tillfällen skällde den till, korta skall och verkligen inget långvarigt eller speciellt störande. 

    Dialogen:
    Föraren: Du men hunden, vill du vara snäll och gå av.
    Flickan: Varför ska jag gå av?
    Föraren: Hunden stör, kan du gå av, hunden behöver komma ut, ta ut den lite.
    Flickan Det är en valp och jag ska snart av.
    Föraren: Du får gå va, det här är inte någon djurpark
    Flickan: Gapar något jag inte uppfattar och går av.

    Föraren var inte svensk. Vart han kom från kan jag omöjligt säga, men gissningsvis var det från Mellanöstern. Den gissningen baserar jag på hans utseende och dialekt/brytning, även om han svenska var god.

    Var det rätt eller fel att kasta av hunden och flickan?
    Varför gjorde han som han gjorde?
    Kan det ha funnits ett agg mot hundar från föraren, som uppenbarligen hade kort stubin och därför kastade av de båda? 

    Anledningen till att jag nämner mångkultur och kulturkrock är att det sedan tidigare uppdagats och blivit känt att taxiförare med en viss religion, vägrat köra personer med hundar med anledning av att hundar anses vara orena inom religionen:
      https://nyheter24.se/nyheter/utrikes/852522-taxichafforen-vagrar-slappa-in-ledarhunden-det-beror-pa-min-religion

    https://www.sydsvenskan.se/2006-04-03/religion-bakom-vagran-att-kora-hund-i-taxibil

  • Svar på tråden Tjej med hund avkastad från bussen uatn större anledning- mångkulturell kulturkrock och hundhat?
  • Anonym (Va)

    Vad är "hundhat" egentligen? Är det inte fritt fram att ogilla vilka husdjur somhelst? Är det ett samhällsproblem med "hundhat"?

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Va) skrev 2020-09-19 16:36:37 följande:

    Vad är "hundhat" egentligen? Är det inte fritt fram att ogilla vilka husdjur somhelst? Är det ett samhällsproblem med "hundhat"?


    Hundhatet är ett samhällsproblem eftersom exempelvis äldre, sjuka och funktionsnedsatta med servicehund blivit nekade körning  av taxiförare som ogillar hundar, då hundar anses orena och onda.
    Det specifika hundhatet är kopplat till en kultur och religion där man lär barnen att hundar är ett problem, varav många sedan hyser agg mot hundar.

    På sikt kan det leda till att det kommer upp politiska förslag som förbjuder hundar i exempelvis stadsmiljö, taxibilar, kollektivtrafiken, lägenheter m.m. Så ja, det är ett stort problem.
  • Anonym (kkj)
    Anonym (usch) skrev 2020-09-19 16:07:56 följande:

    Ja de är de mest irriterande busschaufförer vissa av dem från mellanöstern. Kulturkrock absolut, de tar sig friheter de inte har. Speciellt männen, tror de har mer befogenheter på sina jobb än vad de har osv. Sjukt irriterande, störiga människor som tror att de ska lägga sig i och bestämma om allt


    Ja tyvärr är det så. Först tar man hit massa människor som säger sig fly och som påstår sig älska Sverige, sedan blir folk avkastade från bussen med sina hundar och annat.

    Det nya Sverige!
  • Anonym (kkj)
    Anonym (Ville) skrev 2020-09-19 17:40:50 följande:
    Jaha, ännu en som helst dömer folk ohörda för att slippa jobba med sina fördomar. Så bra, då har TS fått en kompis som kan sitta och bekräfta hens inskränkta åsikter.
    Läs på om islams syn på hundar och hur hundar behandlas i mellanöstern, då kanske du får en ny uppfattning. De verkligen avskyr hundar över allt annat. 

    Sedan kan du kalla det fördom om du vill. Det är mer regel än undantag. Och att de som flyttat hit skulle tycka annorlunda har jag svårt att tro. Det är samma mentalitet och religion, oavsett om de bor här eller i Sahara.    
  • Anonym (Ville)
    Anonym (kkj) skrev 2020-09-19 17:46:00 följande:

    Läs på om islams syn på hundar och hur hundar behandlas i mellanöstern, då kanske du får en ny uppfattning. De verkligen avskyr hundar över allt annat. 

    Sedan kan du kalla det fördom om du vill. Det är mer regel än undantag. Och att de som flyttat hit skulle tycka annorlunda har jag svårt att tro. Det är samma mentalitet och religion, oavsett om de bor här eller i Sahara.    


    Du kan ju berätta för TS hur hundar behandlas i Mellanöstern. Hon tror nämligen att de bor i hägn på djurparker, eftersom föraren sa att bussen inte var en djurpark.

    Så länge du inte samtalat med busschauffören och vet vilka bevekelsegrunder han hade för att be tjejen kliva av så är det bara dina fördomar du vädrar här. Vi vet ingenting om honom, och av det lilla som TS beskriver att han sagt finns inte fog att klistra de åsikter på honom som du med sådan emfas vill göra.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-09-19 16:49:33 följande:

    Hundhatet är ett samhällsproblem eftersom exempelvis äldre, sjuka och funktionsnedsatta med servicehund blivit nekade körning  av taxiförare som ogillar hundar, då hundar anses orena och onda.

    Det specifika hundhatet är kopplat till en kultur och religion där man lär barnen att hundar är ett problem, varav många sedan hyser agg mot hundar.

    På sikt kan det leda till att det kommer upp politiska förslag som förbjuder hundar i exempelvis stadsmiljö, taxibilar, kollektivtrafiken, lägenheter m.m. Så ja, det är ett stort problem.


    Då kanske alla arbetslösa svennebananer som hänger på olika nazistforum ska ta och söka jobb i kollektivtrafiken och taxibranschen. Så skyddar ni den rena svenska hundkulturen i transportsektorn och ökar integrationen. Så har ni också mindre tid åt att bli upprörda över olika konspirationsteorier och rasistiskt trams.
  • KillBill
    Anonym (Hanna) skrev 2020-09-19 16:49:33 följande:
    Hundhatet är ett samhällsproblem eftersom exempelvis äldre, sjuka och funktionsnedsatta med servicehund blivit nekade körning  av taxiförare som ogillar hundar, då hundar anses orena och onda.
    Det specifika hundhatet är kopplat till en kultur och religion där man lär barnen att hundar är ett problem, varav många sedan hyser agg mot hundar.

    På sikt kan det leda till att det kommer upp politiska förslag som förbjuder hundar i exempelvis stadsmiljö, taxibilar, kollektivtrafiken, lägenheter m.m. Så ja, det är ett stort problem.

    Andas, Detta är inget problem.


    Du länkar till två händelser som ska visa att detta är ett problem och bägge händelserna är kopplade till taxibilar. Det ena exemplet gäller en händelse i Storbritannien för mer än 4 år sedan. Den andra händelsen inträffade i Sverige för mer än 14 år sedan! Allvarligt talat, händer det inte oftare än så är det inget problem.


     


    När det gäller taxiresor så har taxichaufförer rätt att tacka nej till hund i bilen av olika anledningar t.ex. att chauffören har hundallergi eller att taxibilen är en s.k. allergi anpassat fordon men har du bara informerat i förväg om att du har med dig hund så är det inga problem att ta med hund i taxi.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • GöstaPetter

    Men alltså...
    Jag har hund, och vi åker kollektivt varje dag. Självklart är det jobbigt med dryga chaffisar och passagerare, men faktum är att det är mitt ansvar att vara lyhörd och ta hänsyn. Aldrig att jag skulle tjafsa med chaffis om hen tycker att min hund stör. Min hund är över två år, och vissa dagar är han otålig och gläfser till. Om han gör det mer än en eller två ggr så hoppar vi av och går en hållplats eller två, för då är han för uppe i varv för att "uppföra sig som folk". Det är mitt ansvar. Precis som det var mitt ansvar att lära hunden åka buss och tåg när han var valp, och då börja med en hållplats åt gången. Sedan kan jag väl förstå att hundägaren tyckte chaffis var dryg.

  • GöstaPetter
    KillBill skrev 2020-09-19 20:31:45 följande:

    Andas, Detta är inget problem.


    Du länkar till två händelser som ska visa att detta är ett problem och bägge händelserna är kopplade till taxibilar. Det ena exemplet gäller en händelse i Storbritannien för mer än 4 år sedan. Den andra händelsen inträffade i Sverige för mer än 14 år sedan! Allvarligt talat, händer det inte oftare än så är det inget problem.


     


    När det gäller taxiresor så har taxichaufförer rätt att tacka nej till hund i bilen av olika anledningar t.ex. att chauffören har hundallergi eller att taxibilen är en s.k. allergi anpassat fordon men har du bara informerat i förväg om att du har med dig hund så är det inga problem att ta med hund i taxi.


    När man åker taxi så anger man så klart att man har hund med sig när man bokar. Precis som du skriver så finns det allergi-bilar och allergiska (och hundrädda) chauförer. Vissa taxibolag tar ut extra avgift (eller deposition?) för att ta med hund/katt/andra djur för ev sanering av bilen.
  • Maya84
    Anonym (Va) skrev 2020-09-19 20:14:51 följande:
    Då kanske alla arbetslösa svennebananer som hänger på olika nazistforum ska ta och söka jobb i kollektivtrafiken och taxibranschen. Så skyddar ni den rena svenska hundkulturen i transportsektorn och ökar integrationen. Så har ni också mindre tid åt att bli upprörda över olika konspirationsteorier och rasistiskt trams.
    Vad är rasistiskt trams, menar du?

    Att "anta" att hundar anses orena av muslimer,
    att bara "anta" att chauffören var muslim,
    eller att det aldrig hänt att en muslim som har ett yrke där möten med människor hör till deras vardag, har krävt att hans religiösa synsätt ska respekteras,
    när det skrevs om taxichaufförer som vägrat köra blinda och deras ledarhundar,
    när en muslimsk man vägrade en kvinna att gå på då hon hade för "lite kläder på sig" på sommaren, eller när en muslimsk man utförde bön i bussen på arbetstid...?

    För sådana saker händer ju aldrig, det är ju bara påhittat av dessa snablarns rasister som vanligt...så tråden är ju rasistisk såklart...

    Så är det!
Svar på tråden Tjej med hund avkastad från bussen uatn större anledning- mångkulturell kulturkrock och hundhat?