• jlivingstonsg

    Konfirmerad = -100 000 kr minst

    --

    Hej.

    Jag har vänner som nu skickar bilder på sina barn som blivit döpta och när jag pratar med dem och frågar varför,  så säger de flesta att de gör det för att det är en trevlig tradition och tjat från släkten.
    När jag berättar att deras barn nu resten av sina liv måste betala minst 100 000 kr mer i skatt , så blir många förvånade.

    Hur många föräldrar tänker egentligen på detta?

    Diskuterade ni innan dop, att era barn ska betala minst 100 000 kr , resten av sina liv,  när de döps?

    Eller avstod ni dop i kyrka just för att ge era barn lägre skatt?

    Eller var skatten inte alls relevant innan ni bestämde er för dop eller namngivning?

    Bara lite nyfiken.....

    M.Sc.  Magnus

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-20 16:00
    Skrev visst Konfirmation.
    Menade naturligtvis dop.......

  • Svar på tråden Konfirmerad = -100 000 kr minst
  • Mint
    momjanet skrev 2020-09-20 18:08:58 följande:

    Det är inte det minsta respektlös vare sig mot prästen, kyrkan eller barnet om man är öppen med det och kan motivera varför man vill döpa sina barn trots att man inte är religiös. Anser jag.

    För övrigt är begreppet respekt vår tids mest överutnyttjade näst efter kränkt.


    Men hur motiverar man att vara med i ett trossamfund vara livsåskådning man inte delar? Det är där det inte går ihop för mig. Jag tycker också kyrkan i stort verkar vettig och de gör en massa bra saker. Men det är ju ett trossamfund och jag kan inte för allt i världen påstå att jag tror att gud gav oss sin enfödde son som uppstod på tredje dagen och så vidare och så vidare. Därför tycker jag inte att jag kan vara med i trossamfundet Svenska Kyrkan.
  • Anonym (Men snälla...?)
    Anonym (Medlem) skrev 2020-09-20 16:49:28 följande:

    Jag är medlem i Svenska kyrkan. Jag har aldrig någonsin sett att det dragits kyrkoskatt från mitt konto. Och jag tjänar ändå bra trots att jag har ett lågavlönat arbete, så det kan inte röra sig om en särskilt stor summa.

    Jag bidrar gärna till att betala kyrkoskatt då svenska kyrkan behövs och är viktig.


    Men snälla människa, det finns olika skattetabeller för detta. Är du medlem
    i kyrkan har du en tabell, går du ur dras skatten efter en annan skattetabell med lägre skattesats, baserat på vilken kommun du bor i.

    Hur kan man kalla sig vuxen om man inte ens vet så pass om vad skatt på lön är och hur den hanteras?
  • Kusinen
    momjanet skrev 2020-09-20 17:19:52 följande:

    Vi har döpt alla våra barn därför att de ska ha ett val.

    Vi lever i ett kristet samhälle med grundvärderingar som i mångt och mycket har roten i kristendomen som varit den förhärskande religionen i närmare 1000 år i Sverige.

    De får ett val genom dopet att vara kvar i svenska kyrkan om de vill. Det är oerhört mycket svårare att gå med i svenska kyrkan däremot om man vill det i ett senare skede.

    De har alltid valet att gå ur kyrkan samma dag de fyller 18.

    Sedan är det så att svenska kyrkan är en kulturbärare. I och med att Sverige varit kristet i 1000 år och även varit den enda accepterade religionen är Sveriges historia och kultur intimt förknippat med varandra.

    Det är inte gratis att bevara vare sig kultur eller historiska värden. Det kostar. Massor av pengar.

    Trots att inte är religiös alls är jag alltså med i svenska kyrkan, av ovanstående anledning. Ja, det kostar mig ett antal kronor varje år. Å andra sidan så kommer det kosta mycket mer om ingen vill bevara något av historiskt och kulturellt värde.

    Den här synen att bara se sin egen plånbok och värna nästan febrigt om "mitt guld, mitt guld" är så genuint gnidet. Det är det allra ´fulaste en människa kan vara, genuint gniden och snål.


    Det är väl samma tillvägagångssätt att gå med i svenska kyrkan som att gå ur. Man skickar in en blankett till sin församling.
  • Anonym (Men snälla...?)
    momjanet skrev 2020-09-20 17:19:52 följande:

    Den här synen att bara se sin egen plånbok och värna nästan febrigt om "mitt guld, mitt guld" är så genuint gnidet. Det är det allra ´fulaste en människa kan vara, genuint gniden och snål.


    Vi är månadsgivare till flera organisationer, jag ger mikrolån till fattiga företagsamma människor i flera länder och har hjälpt en och annan med penningproblem även på hemmaplan. Gud har bara inte med saken att göra.
  • Anonym (Ateist)

    I vår familj är båda föräldrarna ateister, ena har aldrig varit med i svenska kyrkan (invandrad), andra gick ur för några år sedan just pga skatten. Vårt barn har inte döpts, både pga bristen på religiös övertygelse samt skattekostnaderna. Framtiden lär utvisa om det är aktuellt för hen att gå med i kyrkan på eget bevåg men jag betvivlar att det blir så om man växer upp hemma hos oss.

    Jag uppmanar alla jag känner att gå ur svenska kyrkan, oavsett om man är troende eller inte. Vill man ge pengar till kyrkan anser jag att direktdonation är det bästa, för de gör också mycket gott i samhället.

  • Utvandraren2
    momjanet skrev 2020-09-20 17:19:52 följande:

    Vi har döpt alla våra barn därför att de ska ha ett val.

    Vi lever i ett kristet samhälle med grundvärderingar som i mångt och mycket har roten i kristendomen som varit den förhärskande religionen i närmare 1000 år i Sverige.

    De får ett val genom dopet att vara kvar i svenska kyrkan om de vill. Det är oerhört mycket svårare att gå med i svenska kyrkan däremot om man vill det i ett senare skede.

    De har alltid valet att gå ur kyrkan samma dag de fyller 18.

    Sedan är det så att svenska kyrkan är en kulturbärare. I och med att Sverige varit kristet i 1000 år och även varit den enda accepterade religionen är Sveriges historia och kultur intimt förknippat med varandra.

    Det är inte gratis att bevara vare sig kultur eller historiska värden. Det kostar. Massor av pengar.

    Trots att inte är religiös alls är jag alltså med i svenska kyrkan, av ovanstående anledning. Ja, det kostar mig ett antal kronor varje år. Å andra sidan så kommer det kosta mycket mer om ingen vill bevara något av historiskt och kulturellt värde.

    Den här synen att bara se sin egen plånbok och värna nästan febrigt om "mitt guld, mitt guld" är så genuint gnidet. Det är det allra ´fulaste en människa kan vara, genuint gniden och snål.


    Bra skrivet! +1 på den!
  • Trent
    momjanet skrev 2020-09-20 17:19:52 följande:

    Vi har döpt alla våra barn därför att de ska ha ett val.

    Vi lever i ett kristet samhälle med grundvärderingar som i mångt och mycket har roten i kristendomen som varit den förhärskande religionen i närmare 1000 år i Sverige.

    De får ett val genom dopet att vara kvar i svenska kyrkan om de vill. Det är oerhört mycket svårare att gå med i svenska kyrkan däremot om man vill det i ett senare skede.

    De har alltid valet att gå ur kyrkan samma dag de fyller 18.

    Sedan är det så att svenska kyrkan är en kulturbärare. I och med att Sverige varit kristet i 1000 år och även varit den enda accepterade religionen är Sveriges historia och kultur intimt förknippat med varandra.

    Det är inte gratis att bevara vare sig kultur eller historiska värden. Det kostar. Massor av pengar.

    Trots att inte är religiös alls är jag alltså med i svenska kyrkan, av ovanstående anledning. Ja, det kostar mig ett antal kronor varje år. Å andra sidan så kommer det kosta mycket mer om ingen vill bevara något av historiskt och kulturellt värde.

    Den här synen att bara se sin egen plånbok och värna nästan febrigt om "mitt guld, mitt guld" är så genuint gnidet. Det är det allra ´fulaste en människa kan vara, genuint gniden och snål.


    Hej barnen. Vi vill att ni ska ha ett val. Därför har vi valt åt er.

    Var det så ni tänkte?
  • Anonym (...)

    Jag gick ur när jag fyllde 18. I dagsläget skulle kyrkoavgiften motsvara 19000kr per år för mig vilket känns väldigt onödigt när jag inte tror på gud.

  • momjanet
    Kusinen skrev 2020-09-20 21:28:21 följande:
    Det är väl samma tillvägagångssätt att gå med i svenska kyrkan som att gå ur. Man skickar in en blankett till sin församling.
    Definitivt inte.

    Ska du bli medlem i något samfund så ska du ha anledning och det är en hel procedur. Det är alltså inte bara att skicka in en blankett  för sen ska församlingen godkänna din ansökan.
    Anonym (Men snälla...?) skrev 2020-09-20 21:34:15 följande:
    Vi är månadsgivare till flera organisationer, jag ger mikrolån till fattiga företagsamma människor i flera länder och har hjälpt en och annan med penningproblem även på hemmaplan. Gud har bara inte med saken att göra.

    Vad har du med TS att göra? Är du TS fast anonym?

    Å andra sidan. Det 'är en sak att skänka till stackars fattiga människor långt bort, då kan man klappa sig själv på axeln för att man är så otroligt bra människa. Det är en helt annan sak att frivilligt bidra till vårat eget samhälle, det gör bara dumskallar? För i Sverige ska man värna om sitt eget guld som den värsta Gollum och  betala så lite man bara kan, för någon annan kan ju få fördelar av den skatt jag betalar?


    Trent skrev 2020-09-21 00:38:54 följande:
    Hej barnen. Vi vill att ni ska ha ett val. Därför har vi valt åt er.

    Var det så ni tänkte?

    Det är ganska ofta så i föräldraskapet, eller ska vara i alla fall. Att föräldrar tar beslut åt sina barn för framtiden för att de ska ha valmöjlighet senare i livet.


     

Svar på tråden Konfirmerad = -100 000 kr minst