• Anonym (Lina)

Tandvård försörjningsstöd.

Hur lång tid är det rimligt att man väntar på akut tandvård när man har försörjningsstöd? Jag lämnade in kostnadsförslag i juni och har fortfarande inte fått något beslut. 

Jag saknar tänder på ena sidan och på andra sidan så är två kindtänder av förutom roten, så det är mycket svårt att tugga, och har varit så hela tiden. Jag har infektioner mer eller mindre  kroniskt i käken.

• Svar på tråden Tandvård försörjningsstöd.
  • Anonym (Mea)
    Anonym (gammal) skrev 2020-09-23 13:39:57 följande:

Inte på försörjningsstöd men vill säga att jag är fattigpensionär och min STÖRSTA fasa är att jag ska få tandvärk eller ngt riktigt akut tandvårdsproblem. Spisen kan paja, kyl o frys lägga av, katten behöva veterinärvård..........och det kan jag fixa........MEN tandvård! NÄ inte en chans. Det blir att gå till smeden som man gjorde förr.....

Hur kan du ha råd med veterinär men inte tandvård? Det betor ju på vad man måste göra?

Bästa är ju att försöka gå varannat år, en undersökning med röntgenbilder kostar ju inte så mycket och då håller man ju koll på tex tandsten och karies.

Veterinärvård är ju dyrt som bara den ibland, hade en katt vars vård skulle kostat mig 70-80000 kr, mina tänder har i genomsnitt kostat 1000-2000 kr/år sen jag fick börja betala.
  • Anonym (gammal)
    Anonym (Mea) skrev 2020-09-23 14:16:40 följande:
    Hur kan du ha råd med veterinär men inte tandvård? Det betor ju på vad man måste göra?

Bästa är ju att försöka gå varannat år, en undersökning med röntgenbilder kostar ju inte så mycket och då håller man ju koll på tex tandsten och karies.

Veterinärvård är ju dyrt som bara den ibland, hade en katt vars vård skulle kostat mig 70-80000 kr, mina tänder har i genomsnitt kostat 1000-2000 kr/år sen jag fick börja betala.
    Ja nu är jag ju 65 och började min sorgliga resa inom svensk tandvård som mkt ung Jag var den som hade 14 hål när klassen gick på undersökning. Mina föräldrar levde sitt liv (började möblera med barn i tonåren) och jag fick äta godis hur mkt jag ville och tandborstning valde jag bort när ingen sa åt mig! Skulle itnte alla barn göra det? ...och minns att jag ofta somnade med en "evighetsmint" (godis från när jag var ung) i munnen och vaknade och den var kvar Tragikomiskt..........och jag har kostat på mina tänder sådana summor så jag vill inte veta hur mkt. Senast jag var på undersökning och och det togs röntgenbilder på mina idag ÅTTA fasta tänder och där fanns ingen tandsten så betalade jag 1080:-................Jag är inte typen som ifrågasätter. Betalar bara
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-09-22 19:51:41 följande:
    Jag vill inte vara sån men tror du verkligen att det är folk med ordnade liv och koll på pengar som går på soc en längre tid? Det finns liksom en anledning till att man är där.
    Jag hamnade där för att jag blev sjuk och försäkringskassan godkände inte min sjukskrivning.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mea) skrev 2020-09-23 14:16:40 följande:

Jo det är bra om man kunnat det regelbundet och alltid haft bra tänder. 

Som det är för mig så kan man ju bara ta det mest akuta varje gång.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mia) skrev 2020-09-22 19:51:41 följande:
    Jag vill inte vara sån men tror du verkligen att det är folk med ordnade liv och koll på pengar som går på soc en längre tid? Det finns liksom en anledning till att man är där.
    Och innan dess arbetade jag mer än heltid inom vården och studerade 50%.

Så det har aldrig handlat om att jag inte har koll på pengar, utan om att jag har en låg inkomst. Jag kan trolla med pengar när det behövs, men får man inte den sjukpenning man egentligen har rätt till så kan allt falla, det kan de för vem som helst som blir sjuk och inte har en partner som kan täcka upp, samt som jag är ensamstående förälder.
  • Anonym (gammal)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-23 15:05:27 följande:
    Jo det är bra om man kunnat det regelbundet och alltid haft bra tänder. 

Som det är för mig så kan man ju bara ta det mest akuta varje gång.
    Och då är det väl tandvärk? I ett sådant läge så är utdragning av tand valet man har om man inte har råd med stifttand eller krona?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (gammal) skrev 2020-09-23 15:10:15 följande:
    Och då är det väl tandvärk? I ett sådant läge så är utdragning av tand valet man har om man inte har råd med stifttand eller krona?
    Eller rotfyllning. Det beror ju på vad som bekostas av socialtjänsten, de tillåter ju rotfyllning om det är möjligt.

Beror ju på varför det gör ont också, i mitt fall är det oftast inte hål jag har, utan infektioner runt rötterna i tandbenet pga tandlossning. Ineflrioner som luckrar upp och tar bort benet runt tänderna och svårt att själv hantera då jag inte kan rengöra tandfickor på egen hand.
  • Anonym (gammal)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-23 15:18:26 följande:
    Eller rotfyllning. Det beror ju på vad som bekostas av socialtjänsten, de tillåter ju rotfyllning om det är möjligt.

Beror ju på varför det gör ont också, i mitt fall är det oftast inte hål jag har, utan infektioner runt rötterna i tandbenet pga tandlossning. Ineflrioner som luckrar upp och tar bort benet runt tänderna och svårt att själv hantera då jag inte kan rengöra tandfickor på egen hand.
    Du har tandlossning alltså(?) och om du inte får riktig hjälp så slutar du som tandlös!? så är den bittra verkligheten. Får du DÅ proteser från socialen? Proteser är jättedyra så det är vackert om du får dem betalda. Jag har delprotes uppe och nere och jag betalade 24000 själv medan FK lyckligtvis betalade största delen. Tandvård är DYRT!
  • Anonym (gammal)
    Anonym (gammal) skrev 2020-09-23 15:32:57 följande:
    Du har tandlossning alltså(?) och om du inte får riktig hjälp så slutar du som tandlös!? så är den bittra verkligheten. Får du DÅ proteser från socialen? Proteser är jättedyra så det är vackert om du får dem betalda. Jag har delprotes uppe och nere och jag betalade 24000 själv medan FK lyckligtvis betalade största delen. Tandvård är DYRT!
    Då menar jag iofs inte bara priset på proteserna utan allt annat. Utdragning av tänder och lagning av av gaddar som snart lämnar in.......
  • Anonym (Lina)
    Anonym (gammal) skrev 2020-09-23 15:32:57 följande:
    Nej, jag har fått dra de tänder som drabbas av detta. Tandfickorna behöver fixas 3 ggr/år, men det har jag inte råd med om jag jobbar heller plus vanlig tandvård.

Man får proteser när man saknar visst många tänder och inte alls kan tugga, löständer då.
Svar på tråden Tandvård försörjningsstöd.