• Anonym (Lina)

Tandvård försörjningsstöd.

Hur lång tid är det rimligt att man väntar på akut tandvård när man har försörjningsstöd? Jag lämnade in kostnadsförslag i juni och har fortfarande inte fått något beslut. 

Jag saknar tänder på ena sidan och på andra sidan så är två kindtänder av förutom roten, så det är mycket svårt att tugga, och har varit så hela tiden. Jag har infektioner mer eller mindre  kroniskt i käken.

• Svar på tråden Tandvård försörjningsstöd.
  • Anonym (##)

Vi skickade till en förtroendetandläkare som skrev ett yttrande, det blir ju en process som fördröjer det lite. Men det låter länge tycker jag med dina besvär. Ring en förste eller chefen och säg att du har ont.

• Anonym (Lina)
    Anonym (##) skrev 2020-09-22 12:21:04 följande:

Vi skickade till en förtroendetandläkare som skrev ett yttrande, det blir ju en process som fördröjer det lite. Men det låter länge tycker jag med dina besvär. Ring en förste eller chefen och säg att du har ont.

Okej, ska försöka det.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-22 12:14:53 följande:
    Aha det är mitt fel att jag inte vet att du har betalningsanmärkningar, så förlåt så himla mycket att du inte berättade det.

Om det hade varit akut hade du inte kunnat vänta flera månader. Nu får vi väl se om soc tycker att det är viktigt öht att åtgärda.
    Så du menar att människor inte kan gå runt med något som är akut länge? Då har du levt ett väldigt priviligierat liv.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-22 12:29:34 följande:
    Så du menar att människor inte kan gå runt med något som är akut länge? Då har du levt ett väldigt priviligierat liv.
    Nej men du behöver uppdatera ditt ordförråd. Akut betyder att det inte kan vänta. Om det kan vänta flera månader är det kanske brådskande eller viktigt men inte akut.
  • Anonym (ö)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-22 12:14:53 följande:
    Aha det är mitt fel att jag inte vet att du har betalningsanmärkningar, så förlåt så himla mycket att du inte berättade det.

Om det hade varit akut hade du inte kunnat vänta flera månader. Nu får vi väl se om soc tycker att det är viktigt öht att åtgärda.
    Alla tandläkare tar inte ens faktura, här har folktandvården slutat med det. Tja nog kan det finnas undantag men att det är svårt att få tandvård när man har försörjningsstöd är ingen nyhet. Att ta på faktura kan innebära att man får skippa att betala alla sina räkningar om socialen vägrar betala. Därav att TS vill ha ett OK innan. Det är inte alltid att bara göra något för det får mer konsekvenser än att smärtan TS känner nu.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-22 12:32:19 följande:
    Nej men du behöver uppdatera ditt ordförråd. Akut betyder att det inte kan vänta. Om det kan vänta flera månader är det kanske brådskande eller viktigt men inte akut.
    Förstår faktiskt inte varför du är i tråden och är arg överhuvudtaget. känns väldigt märkligt, som du vill trycka till någon som redan har det jobbigt liksom.

Infektioner i tandbenet kan normalt sett inte vänta, inte för personer som har pengar.
  • Anonym (ö)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-22 12:40:08 följande:
    Förstår faktiskt inte varför du är i tråden och är arg överhuvudtaget. känns väldigt märkligt, som du vill trycka till någon som redan har det jobbigt liksom.

Infektioner i tandbenet kan normalt sett inte vänta, inte för personer som har pengar.

Märkligt beteende av personen :)

Många går med saker som anses akuta för att de helt enkelt inte har råd. Inget nytt och väldigt trist. Vilket kan leda till större konsekvenser och kostnader i slutändan men vad ska man göra?

• Törstiga tuppen

Gå till tandläkaren och lämna in kvitto efteråt, men gör inga rotfyllningar om det inte gäller dina framtänder. Soc. Bekostar det billigaste alternativet vilket är tandutdragningar och lös protes om du behöver för att äta.

• Anonym (Lina)
    Törstiga tuppen skrev 2020-09-22 13:00:00 följande:

Gå till tandläkaren och lämna in kvitto efteråt, men gör inga rotfyllningar om det inte gäller dina framtänder. Soc. Bekostar det billigaste alternativet vilket är tandutdragningar och lös protes om du behöver för att äta.

Jga kan inte lägga ut de summor det kostar. Bara utdragning av en tand skulle kosta 2900 nästan. Jag kan inte lägga ut det om jag inte garanterat får det, då har jag ingen mat den månaden.

Rotfyllning har de gjort en gång tidigare när jag var sjukskriven, men vet att de går på de billigaste alternativen oftast, vilket jag inte har något emot, jag vill bara inte ha ont. Hade nog gått med på att dra ut alla tänder till och med.
  • Anonym (Fia)

Verkar som anonym inte riktigt förstår terminologin runt tandvård och att akut tandvård inte riktigt är samma läge som säg akuten på sjukhuset. 
    Det handlar om tandvård som inte kan anstå, vilket det här ju uppenbarligen är. Inte "dör imorgon om det inte görs idag" - akut. 

Faktiskt absurt system vi har där tänderna inte räknas till kroppen och det inte ens finns ett statligt system för delbetalning när det finns för mediciner där det ändå är ett högkostnadsskydd som är lägre än många fall 1 besök om man behöver fixa något som är mer än mycket litet. 

Många som också verkar missat att långt ifrån alla erbjuder faktura eller delbetalning, det behöver man inte ha betalningsanmärkning för att kunna råka ut för (men har man inte det har man naturligtvis fler möjligheter att låna/ha kreditkort att ta det på etc.) - speciellt att folktandvården i alla fall här också inte erbjuder det. 

Nej det låter inte som rimligt tid alls TS - speciellt inte som det ju blir värre ju längre tiden går.
    I och med att det är så mycket som behöver göras kan man kanske förstå om bedömningen tar lite tid men blir ju väldigt knäppt om inte det allra mest akuta blir fixat fort. 

Svar på tråden Tandvård försörjningsstöd.