• Anonym (Lina)

Tandvård försörjningsstöd.

Hur lång tid är det rimligt att man väntar på akut tandvård när man har försörjningsstöd? Jag lämnade in kostnadsförslag i juni och har fortfarande inte fått något beslut. 

Jag saknar tänder på ena sidan och på andra sidan så är två kindtänder av förutom roten, så det är mycket svårt att tugga, och har varit så hela tiden. Jag har infektioner mer eller mindre  kroniskt i käken.

• Svar på tråden Tandvård försörjningsstöd.
  • Anonym (Ansök igen)

Ansök igen. Kontakta chefen. 3 månader är orimligt lång utredningstid. Även om papper skickas till förtroendetandläkare så bör det ta max två veckor att fatta beslut. Det är iaf så vi jobbar på min arbetsplats.

Sen vad gäller diskussionen om akut eller inte akut: På min arbetsplats kallar vi det nödvändig tandvård, det som behöver göras för att t ex kunna tugga mat - men som inte är urakut.

• Anonym (Mea)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-22 10:26:03 följande:

Det vet du inget om.

Jag har även när jag arbetat heltid levt på existensminimum och inte haft råd med tandvård, nu är jag sjukskriven, jag har just nu konstaterat infektion med varfylld abcess inuti mitt käkben, jag har tandlossning med 1 cm djupa tandfickor varav fem tänder är infekterade. jag har tre tänder med akut behov av rotfyllning, utöver det att jag inte har kindtänder som är hela och möter varandra. Tycker du det är normalt att inte alls kunna tugga?

Jag vet att det inte hör till tråden, men hur har det kunnat bli så illa? Har du någon sjukdom eller tar några mediciner som tex gett muntorrhet?

Iallafall köp corsodyl och skölj munnen med, det är bakteriedödande. Försök få tandläkaren att skriva ut penicillin som du kan ta för att minska de akuta infektionerna. Finns även tandkräm med extra flour osv. Kolla på apoteket. I väntan på hjälp så gör vad du kan.

Jag tycker även du ska ringa folktandvården och säga precis som det är, de borde ta emot dig oavsett för en undersökning åtminstone för att de så att det inte är någon livshotande infektion. Blir det en blodförgiftning är det inte roligt.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Mea) skrev 2020-09-22 14:36:02 följande:
    Jag vet att det inte hör till tråden, men hur har det kunnat bli så illa? Har du någon sjukdom eller tar några mediciner som tex gett muntorrhet?

Iallafall köp corsodyl och skölj munnen med, det är bakteriedödande. Försök få tandläkaren att skriva ut penicillin som du kan ta för att minska de akuta infektionerna. Finns även tandkräm med extra flour osv. Kolla på apoteket. I väntan på hjälp så gör vad du kan.

Jag tycker även du ska ringa folktandvården och säga precis som det är, de borde ta emot dig oavsett för en undersökning åtminstone för att de så att det inte är någon livshotande infektion. Blir det en blodförgiftning är det inte roligt.
    Ja, jag har en neurologisk sjukdom med medicinering som ger muntorrhet, det är därför jag i perioder måste sjukskrivas. Jag får också en del psykiska symptom som depression av min neurologiska sjukdom och är dessutom rädd för att gå till tandläkaren.

Jag fick penicillin i några veckor, men ska höra av mig igen då det är slut. tror ingen trodde det skulle dra ut på tiden som det gjort.
  • Anonym (Ansök igen)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-22 14:43:15 följande:

Ja, jag har en neurologisk sjukdom med medicinering som ger muntorrhet, det är därför jag i perioder måste sjukskrivas. Jag får också en del psykiska symptom som depression av min neurologiska sjukdom och är dessutom rädd för att gå till tandläkaren.

Jag fick penicillin i några veckor, men ska höra av mig igen då det är slut. tror ingen trodde det skulle dra ut på tiden som det gjort.

Har din socialsekreterare pratat med dig om att ansöka om särskilt tandvårdsstöd?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ansök igen) skrev 2020-09-22 14:52:27 följande:
    Har din socialsekreterare pratat med dig om att ansöka om särskilt tandvårdsstöd?
    Nej, däremot har min läkare tagit upp det sist jag var där. Önskar jag känt till det tidigare.
  • viseversa

Men fy ts jag lider med dig. Måste vara fruktabsvärt och smärtsamt. Önskar jag kunde hjälpa dig på något vis. 

• Anonym (A)
    Anonym (Lina) skrev 2020-09-22 13:25:20 följande:
    Jga kan inte lägga ut de summor det kostar. Bara utdragning av en tand skulle kosta 2900 nästan. Jag kan inte lägga ut det om jag inte garanterat får det, då har jag ingen mat den månaden.
    Alla tänder är ju visserligen olika och jag hade inga infektioner men när jag drog ut en tand tidigare i år kostade det 1400, bor i Stockholm. Kan du fråga om ett kostnadsförslag från en annan tandläkare?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (A) skrev 2020-09-22 18:41:53 följande:
    Alla tänder är ju visserligen olika och jag hade inga infektioner men när jag drog ut en tand tidigare i år kostade det 1400, bor i Stockholm. Kan du fråga om ett kostnadsförslag från en annan tandläkare?
    Det är det att själva kostnadsförslaget kostar också pengar, röntgen osv, det kommer jag inte undan.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-22 12:14:53 följande:

Aha det är mitt fel att jag inte vet att du har betalningsanmärkningar, så förlåt så himla mycket att du inte berättade det.

Om det hade varit akut hade du inte kunnat vänta flera månader. Nu får vi väl se om soc tycker att det är viktigt öht att åtgärda.

Jag vill inte vara sån men tror du verkligen att det är folk med ordnade liv och koll på pengar som går på soc en längre tid? Det finns liksom en anledning till att man är där.
  • Anonym (gammal)

Inte på försörjningsstöd men vill säga att jag är fattigpensionär och min STÖRSTA fasa är att jag ska få tandvärk eller ngt riktigt akut tandvårdsproblem. Spisen kan paja, kyl o frys lägga av, katten behöva veterinärvård..........och det kan jag fixa........MEN tandvård! NÄ inte en chans. Det blir att gå till smeden som man gjorde förr.....

Svar på tråden Tandvård försörjningsstöd.