• Anonym (KF)

    Skuldsatt som ung & dum

    Har en skuld hos kronofogden på sammanlagt 300.000 har varit självmordsbenägen av ångest över detta. Mina egna föräldrar satte mig skuld redan som barn. Då de skrev allt från telefon, bilar & lån på mig. Idag finns en lag som skyddar åtminstone minderåriga från detta. Naiv & medberonde försörjde jag min sambo i flera år. Enbart för att han vägrade noll taxera sig hos Skatteverket då han bodde hos mig fick jag en skuld till FK på över 110.000. Mitt CSN lån gick till allt utom mina studier. Det gick till att försörja min alkoholist far som skulle dö snart av en sjukdom (lever än 15 år senare) Jag har alltid arbetat och gjort mer än vad jag behövde för att kunna lösa det för mig & parasiterna jag hade i mitt liv. Idag har jag ingen kontakt med någon av dessa. Tack vare en psykolog som fick mig inse det destruktiva kring mig. Jag betalar av på min skuld till KF. Jag lever på banknormen vilket är helt ok. Har mer över efter räkningar på min lön än några kring mig som har vanliga skulder som billån, huslån & krediter. Jag försöker kämpa på & att bli skuldfri. När mina 300.000 är avbetalt har jag INGA skulder. Inga krediter, inga lån & inga avbetalningar. MEN några kring mig trycker ner på mig att jag har dessa skulder. Får mig känna mig värdelös & det är kört för mig i livet. Varför? När mina 300.000 är betalda har jag utgifter som mat, hyra & el enbart. Några av dessa som säger såhär sitter med krediter på flera hundratusen, har avbetalningar på 15 tusen i månaden på prylar & par miljoner på hus, bil & husbil lån (jag har avbetalningar på 6 tusen till fogden imånaden inget annat & våra inkomster är snarlika. Jag försöker förklara för dessa översittare att mitt liv är inte över & jag kommer snart vara skuldfri. Nu går det inte bra för 2 av dessa som trycker ner pågrund av Corona. Den ena som sitter med lån & krediter på par miljoner & kommer blir av med sitt arbete. Det andra paret där har båda blivit utan arbete. De försöker sälja hus & byta till billigare bil. Men det går inte så bra & de riskerar snart att gå i personlig konkurs på flera miljoner i skulder. Så varför skulle mitt liv vara över pågrund av mina skulder till kronofogden på 300.000 men inte deras liv där flera miljoner riskerar gå till kronofogden om de inte hinner lösa allt? Vet inte vad jag vill med denna tråd men är mitt resonemang så fel? Jag mår inte dåligt längre om mina skulder för jag vet snart är jag fri men tråkigt att en del vill jag ska känna mig värdelös.

  • Svar på tråden Skuldsatt som ung & dum
  • Anonym (samma)
    Anonym (KF) skrev 2020-09-22 14:02:06 följande:
    Ja, det var så för mig med. Skulden har varit högre som din. Detta är vad jag har kvar. Mycket av det gamla blev det preskription på men pricken fanns ju alltid där & övriga skulder försvinner aldrig förrän det är betalt. Jag har alltid fått mycket tillbaka på skatten som även går till kronofogden då minskar skulderna rejält. Jag blir så ledsen när en del inte kan förstå att många av oss valde INTE att börja våra liv som skuldsatta. Ja vi får kämpa.
    Nej, pricken finns inte alltid där. Pricken försvinner efter 3 år, så håll ut. Jag har haft över 100 prickar men jag har bara 25 kvar.
  • Anonym (Léa)
    Anonym (samma) skrev 2020-09-22 14:24:18 följande:
    Det är inte lagligt längre. Tekniskt sett är det möjligt fortfarande men allt svårare i och med digitaliseringen, men sedan några år är det inte lagligt längre. Om en 18-åring får feta räkningar från barndomen idag så är det bara att säga ifrån så flyttar tingsrätten över räkningarna till föräldrarna.
    Men ändå? Finns det inget sätt för er att avskriva er skulderna idag? Det var ju inte ni själva som valde att ta lånen/skriva er på bilarna/husen etc? Låter ju helt sjukt att du och TS ska behöva ta massor av prickar, skulder på flera hundra tusen/miljoner och annan skit, för att ni hade kassa föräldrar. 

    Och även då, när det "gick". Någon torde väl reagera om en 3 dagar gammal bebis vill köpa en bil..? Hur var det möjligt, liksom?
  • Anonym (KF)
    Anonym (samma) skrev 2020-09-22 14:27:06 följande:

    Nej, pricken finns inte alltid där. Pricken försvinner efter 3 år, så håll ut. Jag har haft över 100 prickar men jag har bara 25 kvar.


    Ok, jag har fått höra 3 år på en del 6 år på andra beroende på vad för skulder det är.
  • Egon den stora

    Bra gjort att vända livet så! 300 är ju inte supermycket så det fixar du ju. Sedan skall du nog byta kompisar till något mer upplyftande sällskap

  • Anonym (asdf)

    Har ni testat om att ansöka om skuldsanering? Det känns ju rimligt att bevilja detta någon som blivit skuldsatt av sina föräldrar som minderårig.

  • Anonym (Falabella)
    Anonym (asdf) skrev 2020-09-22 21:58:50 följande:

    Har ni testat om att ansöka om skuldsanering? Det känns ju rimligt att bevilja detta någon som blivit skuldsatt av sina föräldrar som minderårig.


    Du får inte skuldsanering för 300 000 om du har ett jobb och kan betala 6000/mån. Och tyvärr kan inte lagar tillämpas retroaktivt, alltså att man befriar från skulder som lades på ett barn i nuläget.

    Villkoret för skuldsanering är att du inte anses ha förutsättningar att kunna betala skulden inom en mycket längre tid, eller rentav din förväntade  livstid. För det krävs betydligt högre skulder.
  • Anonym (KF)
    Anonym (Léa) skrev 2020-09-22 14:38:36 följande:

    Men ändå? Finns det inget sätt för er att avskriva er skulderna idag? Det var ju inte ni själva som valde att ta lånen/skriva er på bilarna/husen etc? Låter ju helt sjukt att du och TS ska behöva ta massor av prickar, skulder på flera hundra tusen/miljoner och annan skit, för att ni hade kassa föräldrar. 

    Och även då, när det "gick". Någon torde väl reagera om en 3 dagar gammal bebis vill köpa en bil..? Hur var det möjligt, liksom?


    Tyvärr tänker nog för många på pengarna de kan tjäna in på det man säljer av så de bryr sig inte vem det står på. Känner till en som satte sin egna son i skuld träsk samma dag han fyllde 18 år. Denna grabb var utan inkomst & bodde hemma men personen lyckades beställa allt möjligt. Med manipulation kan man komma långt. Vi blev osams & jag bröt kontakten med personen då jag vet smärtan hon kommer ge sin egna son då jag själv såg inkasso räkningar som kom på löpande band i sonens namn. Jag har fått veta att jag kan polisanmäla min far & ex för prylar de beställde i mitt namn. De andra kan vara svårt då det inte var olagligt skriva diverse på sina barn tidigare. Att anmäla kommer inte hjälpa mig de kommer aldrig kunna betala för sig. Man måste jobba då!! Det jag har svårt att förstå däremot är alla som inte börjat sina liv med skulder hur dessa kan ta så mycket på krediter & lån så man går i personlig konkurs om man blir arbetslös? Att man frivilligt lever på krediter varje månad för att kunna överleva efter man betalt krediter & lån? Samma människor som tryckt ner på mig om mina skulder lever såhär? Frivilligt?
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Falabella) skrev 2020-09-22 22:04:13 följande:

    Du får inte skuldsanering för 300 000 om du har ett jobb och kan betala 6000/mån. Och tyvärr kan inte lagar tillämpas retroaktivt, alltså att man befriar från skulder som lades på ett barn i nuläget.

    Villkoret för skuldsanering är att du inte anses ha förutsättningar att kunna betala skulden inom en mycket längre tid, eller rentav din förväntade  livstid. För det krävs betydligt högre skulder.


    Måhända men i alla fall den ena berättade ju om miljonskulder. Med skuldsanering vet man att skulden aldrig kan ploppa upp igen.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (KF) skrev 2020-09-22 22:05:35 följande:

    Tyvärr tänker nog för många på pengarna de kan tjäna in på det man säljer av så de bryr sig inte vem det står på. Känner till en som satte sin egna son i skuld träsk samma dag han fyllde 18 år. Denna grabb var utan inkomst & bodde hemma men personen lyckades beställa allt möjligt. Med manipulation kan man komma långt. Vi blev osams & jag bröt kontakten med personen då jag vet smärtan hon kommer ge sin egna son då jag själv såg inkasso räkningar som kom på löpande band i sonens namn. Jag har fått veta att jag kan polisanmäla min far & ex för prylar de beställde i mitt namn. De andra kan vara svårt då det inte var olagligt skriva diverse på sina barn tidigare. Att anmäla kommer inte hjälpa mig de kommer aldrig kunna betala för sig. Man måste jobba då!! Det jag har svårt att förstå däremot är alla som inte börjat sina liv med skulder hur dessa kan ta så mycket på krediter & lån så man går i personlig konkurs om man blir arbetslös? Att man frivilligt lever på krediter varje månad för att kunna överleva efter man betalt krediter & lån? Samma människor som tryckt ner på mig om mina skulder lever såhär? Frivilligt?


    Jag lider med er som råkat ut för det här. Helt sinnessjukt att det varit möjligt att skuldsätta sina egna barn. Kul att höra att du är på väg att reda ut det. Bry dig inte om vad andra tycker och säger. Du låter som en riktig kämpe för mig.
  • Wald
    Anonym (samma) skrev 2020-09-22 13:44:23 följande:

    Jag fick fina, feta räkningar på totalt 3,1 miljon när jag fyllde 18. Min pappa hade skrivit nästan allt till hemmet på mig. Första bilen av 8 skrevs på mig när jag var 3 dagar gammal. Massor av obetala försäkringar, böter och avgifter på bilarna hamnade i mitt knä. Sen var det ju diverse lån och abbonnemang och annat skit. Så du är inte ensam. Vi får kämpa på helt enkelt.


    Det är ju helt absurt. Starkt av dig att kämpa på.
    ?Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke.? ? Eleanor Roosevelt
  • Anonym (KF)

    Ja, tack ni jag ska fortsätta kämpa på & tänker på er som går genom detsamma. Vi fixar detta!! Jag har inga föräldrar jag kan be om hjälp & jag är inte kreditvärdig att kunna lösa saker med lån eller krediter. Detta har lärt mig att hushålla & att alltid betala allt jag äger kontakt. Något jag kommer fortsätta att göra dagen jag blir skuldfri.

  • pamilya
    Anonym (Falabella) skrev 2020-09-22 22:04:13 följande:

    Du får inte skuldsanering för 300 000 om du har ett jobb och kan betala 6000/mån. Och tyvärr kan inte lagar tillämpas retroaktivt, alltså att man befriar från skulder som lades på ett barn i nuläget.

    Villkoret för skuldsanering är att du inte anses ha förutsättningar att kunna betala skulden inom en mycket längre tid, eller rentav din förväntade  livstid. För det krävs betydligt högre skulder.


    Inte helt sant att skulden måste vara högre. Det handlar mer om ens förmåga att betala av skulden. Jag har hjälpt människor som haft 75 000 i skulder få skuldsanering för att det gick att visa på att personen inte skulle kunna betala av skulden. Levde på existensminimum och såg ut att göra det resten av sitt liv.

    TS däremot ser ju ut att kunna betala av sin skuld. Det du behöver däremot är att sluta umgås med människor som trycker ner dig.
Svar på tråden Skuldsatt som ung & dum