• Lexikon

BF juni 2021

Hej!

Precis fått plus, och lite hemligt ännu. Någon mer som nyss fått ett positivt besked? Vill snabbspola till sommaren nu!

• Svar på tråden BF juni 2021
  • Imsedal
    Chajsa skrev 2020-12-15 21:01:56 följande:

Här kan man säga att man fick ett oväntat besked på Kub idag. Enäggstvillingar som låg där inne och sprattlade! Omtumlad över att bli tvåbarnsmamma, har gråtit och skrattat om vartannat. Kommer ta tid att smälta detta, just nu känns allt fruktansvärt jobbigt men liite kul!

Är det någon som kan nub eller vad det heter och vågar gissa på kön? Man behöver ju bara kolla på den ena hihi!

Först och främst, Grattis till enäggstvillingarna!

Kan inte förstå chocken utan bara tänka mig den. Har läst igenom tråden och du var ju på ett tidigt ultraljud om jag förstod det hela rätt, att man inte kunde se enäggstvillingen då?

Förstår känslan av att man har ?ställt in? sig på ett barn när man själv har fått se det på UL, sen gör man ultraljud igen och då är det två!?!?

Det kommer säkert kännas bättre när du har fått smälta allt detta och tagit in att det faktiskt är två i magen. Men jag förstår din känsla ändå. Jösses vilken chock det måste ha varit när dom berätta att det var mer än en.
  • Chajsa
    Imsedal skrev 2020-12-16 21:55:40 följande:

Först och främst, Grattis till enäggstvillingarna!

Kan inte förstå chocken utan bara tänka mig den. Har läst igenom tråden och du var ju på ett tidigt ultraljud om jag förstod det hela rätt, att man inte kunde se enäggstvillingen då?

Förstår känslan av att man har ?ställt in? sig på ett barn när man själv har fått se det på UL, sen gör man ultraljud igen och då är det två!?!?

Det kommer säkert kännas bättre när du har fått smälta allt detta och tagit in att det faktiskt är två i magen. Men jag förstår din känsla ändå. Jösses vilken chock det måste ha varit när dom berätta att det var mer än en.

Nej precis, på första ultraljudet såg de bara en. Jag har svävat på moln i 12 veckor och såg så mycket fram emot att efter kub kunna berätta för mina vänner, familjen visste redan. Men så kom denna otroliga chock som slungade oss båda helt ur gängorna, haft sådana chockreaktioner och gråtit som en gris. Inte landat än men som du säger måste det sjunka in lite. Tack för omtanken <3
  • Anonym (Baby#2)
    Chajsa skrev 2020-12-16 21:35:00 följande:

Tack! Det är så mycket känslor att jag knappt kan vara glad och känner mig helt under isen men hoppas verkligen det vänder. Tror jag sörjer lite att det inte blev som jag tänkt mig och är rädd inför riskerna med detta. Men vad kul om du vill försöka tyda! Har inte jättemånga bilder men kolla om denna funkar!

Grattis till tvillingarna! Så roligt att de kommer ha varandra genom hela livet :)

Jag är helt klart bara en amatör. Har gillat att kolla i nub-trådar, men har aldrig svarat. Men jag gissar gärna ändå på din bild :D jag tycker att nuben ser ut som en pojke.
  • Anonym (Baby#2)

Jag är nu i v 15 (14+2) och mår inte bättre ännu. Fortsatt illamående och yrsel, och jag känner mig såå utmattad! Sjukskriven på heltid, tar lergigan comp (mådde konstigt av primperan) och ligger mestadels till sängs. Jag har även spänningshuvudvärk på kvällarna, antar att jag spänner mig över dagen då jag mår dåligt. Har haft störtblödningar som varit ganska skrämmande, men nu har jag endast bruna flytningar kvar. Har varit inne akut och gjort vul, allt har sett bra ut då. Vi vet inte vart mina blödningar har kommit ifrån. Läskigt, men skönt att allt ser bra ut än så länge.

För mig är denna graviditet helt klart riktigt tuff, mycket tuffare än jag förväntade mig. Och tuffare än min förra graviditet, som var helt ok (lite illamående i början och senare lite foglossning).

Hur går det för er andra? Jag hoppas att ni börjar må bättre iaf! Med första graviditeten mådde jag enligt mina anteckningar "förträffligt bra" i v 15, vilket jag förstått är det vanligaste.

• Smultroll
    Chajsa skrev 2020-12-15 21:01:56 följande:

Här kan man säga att man fick ett oväntat besked på Kub idag. Enäggstvillingar som låg där inne och sprattlade! Omtumlad över att bli tvåbarnsmamma, har gråtit och skrattat om vartannat. Kommer ta tid att smälta detta, just nu känns allt fruktansvärt jobbigt men liite kul!

Är det någon som kan nub eller vad det heter och vågar gissa på kön? Man behöver ju bara kolla på den ena hihi!

Här har du en till som väntar tvillingar! Dock väntar vi tvåäggstvillingar ????

Vi fick reda på det redan i v5 så för oss har det hunnit sjunka in ordentligt.

Min stora skräck har alltid varit att vänta tvillingar då jag verkligen velat ha ett barn i taget. Men nu känns det bara så magiskt att vänta två och hur dom förhoppningsvis kommer ha varandra vid sin sida livet ut ????

Dock försvårar det ju allt med tvillingvagn och det mesta behövs köpas i två uppsättningar haha.
  • Imsedal
    Chajsa skrev 2020-12-16 22:59:17 följande:

Nej precis, på första ultraljudet såg de bara en. Jag har svävat på moln i 12 veckor och såg så mycket fram emot att efter kub kunna berätta för mina vänner, familjen visste redan. Men så kom denna otroliga chock som slungade oss båda helt ur gängorna, haft sådana chockreaktioner och gråtit som en gris. Inte landat än men som du säger måste det sjunka in lite. Tack för omtanken <3

Som jag har tänkt på dig sedan jag läste igår om din *chock*,kan ännu inte smälta riktigt att man missade ena på första ultraljudet. Dom sa inget om att dom såg en skiljevägg i fosterhinnan/fosterblåsan eller vad de heter?! eller ens antydande på att det kunde röra sig om en enäggstvilling/ fler bördsgraviditet på det tidiga ultraljudet? Hur förklarade dom sig på detta ultraljud att det missades på första?

Jag har själv precis gjort ett tidigt ultraljud i v6 för att kolla om det ev. Fanns flerbördsgraviditet. På det ultraljudet kunde man bara se ett foster med tickande hjärta. Fanns inget antydande på ett till foster, då man inte kunde se en till eller någon skiljevägg där i fosterhinnan/fosterblåsan eller vad det nu än heter. Blir typ orolig att det kan vara desamma för mig. Jag som nu också har ställt in mig på *ett* barn....

Hur känns allt idag för dig?
  • Zia29
    light skrev 2020-12-16 20:59:03 följande:

Skönt att det är bättre iallafall. Jag har börjat bli illamående först nu! Har klarat mig hela vägen hittills utan så klagar inte dock. För som svimningskänslor och mår illa och blir törstig i ett typ, från ingenstans. Undrar vad det kan va..

Jag är beräknad 4/6 enligt senaste mens :)

Usch, det är verkligen inte kul. Tur att det har ett slut iaf och att resultatet är så värt det.

Sådär får jag också, behöver lägga mig då. Kanske blodsockerfall? Hur mår du annars utöver illamåendet som kommit nu?

Spännande :) 17/6 är vi beräknade och mannen fyller år 24/6 så det lär bli väldigt intressant att se när det drar igång haha.
  • FnR96

Igår var jag på första ultraljudet och det var en frisk liten bebis. Jag var i vecka 13+3 igår och due date blev 19 juni. Troligtvis och mycket säkert, så väntar vi en pojke. Fantastisk känsla att se dem lilla liven. Och trots att man varit gravid förut så blir man lika paff över hur det är möjligt att detta lilla finns i ens mage. Vilket mirakel det är med graviditet.
  • MarinaT

Som sagt jag är ingen expert men tror på pojke

Chajsa skrev 2020-12-16 21:35:00 följande:

Tack! Det är så mycket känslor att jag knappt kan vara glad och känner mig helt under isen men hoppas verkligen det vänder. Tror jag sörjer lite att det inte blev som jag tänkt mig och är rädd inför riskerna med detta. Men vad kul om du vill försöka tyda! Har inte jättemånga bilder men kolla om denna funkar!

• Chajsa
    light skrev 2020-12-16 21:21:37 följande:

Oooh grattis!!! Det kommer bli hur bra som helst <3 Jag är Avis! Hade gärna haft småbarnsåren (för andra gången) överstökade samtidigt haha.

Tack fina du! Haha, det är precis sådant jag behöver höra just nu (trots att det egentligen kanske blir så jobbigt att det blir svårt att palla). <3
    Imsedal skrev 2020-12-17 12:12:40 följande:

Som jag har tänkt på dig sedan jag läste igår om din *chock*,kan ännu inte smälta riktigt att man missade ena på första ultraljudet. Dom sa inget om att dom såg en skiljevägg i fosterhinnan/fosterblåsan eller vad de heter?! eller ens antydande på att det kunde röra sig om en enäggstvilling/ fler bördsgraviditet på det tidiga ultraljudet? Hur förklarade dom sig på detta ultraljud att det missades på första?

Jag har själv precis gjort ett tidigt ultraljud i v6 för att kolla om det ev. Fanns flerbördsgraviditet. På det ultraljudet kunde man bara se ett foster med tickande hjärta. Fanns inget antydande på ett till foster, då man inte kunde se en till eller någon skiljevägg där i fosterhinnan/fosterblåsan eller vad det nu än heter. Blir typ orolig att det kan vara desamma för mig. Jag som nu också har ställt in mig på *ett* barn....

Hur känns allt idag för dig?

Tack för att du tänker på mig :). Den andra missades första så de troligen låg bredvid varandra, fanns ingenting då som tydde på fler. Har pratat med barnmorskan som gjorde det men fick väl ingen jättebra förklaring... det hade kunnat vara så att de var olika storlekar och om den andra vad mindre kan det vara svårt att se, men på kub var de ju prick lika stora så det är osannolikt.

Tvillingar är så otroligt ovanligt så du behöver inte oroa dig!
Svar på tråden BF juni 2021