• Lexikon

BF juni 2021

Hej!

Precis fått plus, och lite hemligt ännu. Någon mer som nyss fått ett positivt besked? Vill snabbspola till sommaren nu!

• Svar på tråden BF juni 2021
  • Jenn88
    MarinaT skrev 2021-01-13 20:53:07 följande:

Så tråkigt att höra! Men tur att de förebygger det!

Får jag fråga hur de kommer fram till den slutsatsen om att man har hög risk för havandeskapsförgiftning?

På KUB så mätte barnmorskan två extra flöden i blodcirkulationen och undersköterskan tog ett medelartärblodtryck innan ultraljudet.
  • Anonym (Baby#2)
    Zia29 skrev 2021-01-15 14:13:45 följande:

Var ett tag sen man skrev här! Kul att det är några som hänger kvar här iaf :)

Jag har RUL nästa vecka på tisdag, är nervös såklart. Fick se bebisen på KUB för några veckor sen och det var underbart! Men man är nervös ändå och vill såklart bara att allt ska se bra ut. Det såg bra ut på KUB men lite oro finns där ändå eftersom att jag var med om ett MA innan denna graviditeten. Har en massa symtom och foglossningen är värre den här gången än med sonen, känner lite rörelser också nu (gick in i v19 idag) så det är skönt. Även om foglossningen gärna får försvinna haha.

Usch, vad jobbigt allt du går igenom just nu. Hoppas att det lättar! Såg att du har RUL ett par dagar efter mig :) Vill ni veta könet?

Nej, vi ska nog inte ta reda på det. Vi gjorde inte det med dottern heller, och det blev på något sätt en väldigt stark och fin upplevelse för oss. Har vänner som tagit reda på det och som älskat tiden då de myser och vet om det under graviditeten. Så det lockar ändå lite, man är ju så nyfiken :) ska ni ta reda på det?

Nu har min gravidmage plötsligt blivit mindre? Någon som känner igen sig? Jag tänker om det är dessa sk. spökveckor som "spökar"? Magen var stor fram tills igår morse, då den plötsligt minskade. Även om det känns oroligt så antar jag att det bara var svullna tarmar som gjorde magen så pass stor förut...?

Fortsatt illamående och huvudvärken från hell. Yrsel och trötthet som heter duga. Jag ska träffa min läkare i veckan och diskutera fortsatt sjukskrivning, jag mår ju inte bättre än... Ska man bara stå ut och jobba ändå? Jag kommer ju inte riktigt ur sängen, hulkar iaf 1-2ggr/h fortfarande. Kan dock numera sitta upp i 10-20 min innan jag måste ligga ner igen. :/ men jag kan jobba hemifrån... Usch, jag känner en inre press att jag borde må bättre vid detta laget. Jag är ju i v 19...
  • Therese356

Hej alla fina!

Ultraljud imorgon. Känns som att gå i mål. Varje fall halvvägs. Hyper nervös. Sambon ska med och han var inte med vid förra ultraljudet 2018 med sonen.

Lugnar mig själv med att man inte kan påverka resultatet hur det än visar... går allt bra ska vi fira med tårta.

Kram!

• Amandy1990
    Therese356 skrev 2021-01-17 13:45:30 följande:

Hej alla fina!

Ultraljud imorgon. Känns som att gå i mål. Varje fall halvvägs. Hyper nervös. Sambon ska med och han var inte med vid förra ultraljudet 2018 med sonen.

Lugnar mig själv med att man inte kan påverka resultatet hur det än visar... går allt bra ska vi fira med tårta.

Kram!

Så spännande, stort lycka till! Jag har på onsdag och klart man är nervös! Får jag fråga var du bor där sambon för följa med? Som jag förstått det är det helt uteslutet att ta med sin partner på ultraljud nu ;(
  • Therese356
    Amandy1990 skrev 2021-01-17 18:13:08 följande:

Så spännande, stort lycka till! Jag har på onsdag och klart man är nervös! Får jag fråga var du bor där sambon för följa med? Som jag förstått det är det helt uteslutet att ta med sin partner på ultraljud nu ;(

Alltså jag är mer orolig och nervös än vad jag hade tänkt att jag skulle vara... fy. Nästan så man vill ställa in för att slippa .

Jag bor i södra Sverige men jag reagerade på det du skrev om Corona och detta och googlade och enligt infon på 1177 så stämmer det du skriver om att partnern inte får följa med men på min kallelse står det att 1 får följa med. Konstigt och förvirrande.

Lycka till på onsdag och skriv gärna hur det gått! Kram!
  • Amandy1990
    Therese356 skrev 2021-01-17 22:54:44 följande:

Alltså jag är mer orolig och nervös än vad jag hade tänkt att jag skulle vara... fy. Nästan så man vill ställa in för att slippa .

Jag bor i södra Sverige men jag reagerade på det du skrev om Corona och detta och googlade och enligt infon på 1177 så stämmer det du skriver om att partnern inte får följa med men på min kallelse står det att 1 får följa med. Konstigt och förvirrande.

Lycka till på onsdag och skriv gärna hur det gått! Kram!

Ja det är en jobbig känsla minst sagt! Men förhoppningsvis är ju allt bra och då finns det ju ingen mer underbar känsla istället :D Svårt dock att tänka positivt nu när det börjar närma sig och oron blir väldigt påtaglig.

Ja för när jag gjorde KUB för 5-6 veckor sen så stod det också på min kallelse att en person fick följa med så sambon var så glad och följde med men blev stoppad i dörren eftersom de då skärpt reglerna efter att jag fått min kallelse. Suck, snacka om besvikelse! Men det kanske är annorlunda hos dig! Håller tummarna för det och för att allt går bra för dig imorgon! Skriv gärna när du varit där :D
  • minnie768
    Anonym (Baby#2) skrev 2021-01-14 09:46:40 följande:
    Jag kan tänka mig att det är ett speciellt stöd hos kliniken, de vet ju precis vad ni har gått igenom. De har säkert sett och hört alla olika möjliga reaktioner på ett plus och första tiden som gravid. Så de kan hjälpa i alla känslor som uppkommer :) haha, ja ni vet ju verkligen exakt när er lilla ärta blev till! För mig kan det ändå diffa några dagar när äl faktiskt var, även om jag tog både äl test och tempade. Man vet liksom inte exakt dag, men dagen +- en dag eller så har jag nog ändå koll på. Med dottern gick jag "över" 1v från bf. Det är ju normalt att föda 2 veckor innan och efter. Barnet kommer när hen känner sig redo, helt enkelt. Så att flyttas några dagar hit eller dit spelar ingen egentlig roll, känner jag :) ska ni ta reda på kön vid RUL förresten? :)

Ja, det kan bli en hel del grejer man vill fixa i slutändan! :) just vagn upplevde jag som väldigt svårt förra gången, men jag är så nöjd med den vi har så denna gång behöver vi inte tänka på det. Blir ju att återanvända den vi redan har :) frågan är då om vi behöver ordna en dubbelvagn, om dottern fortfarande sover middag och kan tänkas sova på hundpromenaderna. Det får vi utvärdera till våren. Hon sover fortfarande över 2h mitt på dagen, ibland upp emot 3h om det varit en väldigt aktiv dag. Så jag har svårt att se att sovstunden kommer försvinna innan sommaren... Men vem vet :) vi kommer säkert diskutera och tipsa varandra i denna djungel av bebisgrejer i tråden senare!

Kul att ha en säng som pappa haft som liten! Sådana grejer känns så fint, tycker jag <3 vi har lite kläder och leksaker från mig när jag var liten, men tyvärr inget från min man :(
    Så är det verkligen! Önskar att det fanns någonstans man kunde vända sig även nu när vi lämnat IVF-kliniken. Eller att bm över lag faktiskt är mer pålästa över vad IVF innebär för oss som par, både fysiskt och psykiskt.
    Nä det är sant, samtidigt känns det nästan som mer press på mini att hålla sig till kurvan när bf inte kan flyttas :P Just med första är det väl vanligare att man går över lite än föder för tidigt har jag för mig?
    Nej vi kommer inte kolla kön, sambon vill inte det och för mig känns inte det viktigt (än iaf haha). Ska ni? :)

Ja vagn känns väldigt svårt! Bara för att kompisen ex gillar sin vagn behöver ju inte det betyda att jag gör det.. Man får väl prova sig fram tänker jag. Vad har ni för vagn? Det kommer säkerligen upp fler diskussioner om de längre fram ja :)

Jag är osäker på om det finns några kläder kvar från någon av oss, min mamma har inte sagt något än iaf. Men jag vet att det finns lite barnmöbler jag hade kvar, ska bli kul att ta hem de :) 
  • minnie768
    Anonym (Baby#2) skrev 2021-01-17 10:36:49 följande:
    Nej, vi ska nog inte ta reda på det. Vi gjorde inte det med dottern heller, och det blev på något sätt en väldigt stark och fin upplevelse för oss. Har vänner som tagit reda på det och som älskat tiden då de myser och vet om det under graviditeten. Så det lockar ändå lite, man är ju så nyfiken :) ska ni ta reda på det?

Nu har min gravidmage plötsligt blivit mindre? Någon som känner igen sig? Jag tänker om det är dessa sk. spökveckor som "spökar"? Magen var stor fram tills igår morse, då den plötsligt minskade. Även om det känns oroligt så antar jag att det bara var svullna tarmar som gjorde magen så pass stor förut...?

Fortsatt illamående och huvudvärken från hell. Yrsel och trötthet som heter duga. Jag ska träffa min läkare i veckan och diskutera fortsatt sjukskrivning, jag mår ju inte bättre än... Ska man bara stå ut och jobba ändå? Jag kommer ju inte riktigt ur sängen, hulkar iaf 1-2ggr/h fortfarande. Kan dock numera sitta upp i 10-20 min innan jag måste ligga ner igen. :/ men jag kan jobba hemifrån... Usch, jag känner en inre press att jag borde må bättre vid detta laget. Jag är ju i v 19...
    Angående det där med magen känner jag igen det från förra veckan! Min mage gick fortfarande att misstas för en bullmage om man inte visste att jag är gravid. Sen från en natt till en annan ändrades magen jättetydligt, från att vara typ mjuk och ja.. "bullig" (haha) till att faktiskt runda till sig och bli "fastare". Jag tror att det var svullnaden på tarmarna som gick ner. 

Tyvärr har jag fortfarande ingen tydlig gravidmage, men längtar efter den nu :) (vilket jag säkert kommer få äta upp då jag redan pustar och stånkar när jag ska knyta skorna, haha)

Ang sjukskrivning eller icke sjukskrivning. Hade jag mått som dig hade jag inte bitit ihop och gått tillbaka till jobbet. Det blir en ond spiral! Börjar du jobba är risken stor att illamåendet och huvudvärken förvärras pga ännu mer trötthet som kommer komma eftersom du kämpar igenom arbetsdagen. Jag har gått ner i tid nu pga trötthet och huvudvärk trots att jag jobbar hemifrån och kan vila/sova på rasterna.
  • Anonym (Baby#2)
    minnie768 skrev 2021-01-18 09:56:03 följande:

Angående det där med magen känner jag igen det från förra veckan! Min mage gick fortfarande att misstas för en bullmage om man inte visste att jag är gravid. Sen från en natt till en annan ändrades magen jättetydligt, från att vara typ mjuk och ja.. "bullig" (haha) till att faktiskt runda till sig och bli "fastare". Jag tror att det var svullnaden på tarmarna som gick ner. 

Tyvärr har jag fortfarande ingen tydlig gravidmage, men längtar efter den nu :) (vilket jag säkert kommer få äta upp då jag redan pustar och stånkar när jag ska knyta skorna, haha)

Ang sjukskrivning eller icke sjukskrivning. Hade jag mått som dig hade jag inte bitit ihop och gått tillbaka till jobbet. Det blir en ond spiral! Börjar du jobba är risken stor att illamåendet och huvudvärken förvärras pga ännu mer trötthet som kommer komma eftersom du kämpar igenom arbetsdagen. Jag har gått ner i tid nu pga trötthet och huvudvärk trots att jag jobbar hemifrån och kan vila/sova på rasterna.

Skönt att höra att jag inte är ensam! Jag fick fortsatt sjukskrivning, så det är bara att hoppas att det vänder om några veckor.
    minnie768 skrev 2021-01-18 09:43:15 följande:

Så är det verkligen! Önskar att det fanns någonstans man kunde vända sig även nu när vi lämnat IVF-kliniken. Eller att bm över lag faktiskt är mer pålästa över vad IVF innebär för oss som par, både fysiskt och psykiskt.

Nä det är sant, samtidigt känns det nästan som mer press på mini att hålla sig till kurvan när bf inte kan flyttas :P Just med första är det väl vanligare att man går över lite än föder för tidigt har jag för mig?

Nej vi kommer inte kolla kön, sambon vill inte det och för mig känns inte det viktigt (än iaf haha). Ska ni? :)

Ja vagn känns väldigt svårt! Bara för att kompisen ex gillar sin vagn behöver ju inte det betyda att jag gör det.. Man får väl prova sig fram tänker jag. Vad har ni för vagn? Det kommer säkerligen upp fler diskussioner om de längre fram ja :)

Jag är osäker på om det finns några kläder kvar från någon av oss, min mamma har inte sagt något än iaf. Men jag vet att det finns lite barnmöbler jag hade kvar, ska bli kul att ta hem de :) 

Ja, det är vanligare att gå över lite med första. Jag gick över exakt en vecka med dottern :) Vi hade bestämt oss för att inte ta reda på könet, men sen blev vi nyfikna och nu velar vi. Vi får se vad vi bestämmer oss senare i veckan, men snart måste vi bestämt oss.

Ja, det är så olika vad man gillar för grejer och vad man har för bebis. Har hört så mycket bra om ex sjal, men vår dotter gillade inte att vara i den. Helst i famnen eller i vagnen. Det är ju inte alla bebisar som gillar vagn sen heller. Vi har en emmaljunga superviking och är supernöjda med den. Vi får se om vi vill ha en dubbelvagn och i så fall vad för någon vi vill ha. Avvaktar några dagar till innan vi börjar kolla på det på allvar :) vi behöver ju inte ha någon förrän närmre juni, så det är ju ingen brådska än! :) men rul först, gud så nervöst det är!
  • Anonym (Baby#2)
    Zia29 skrev 2021-01-15 14:13:45 följande:

Var ett tag sen man skrev här! Kul att det är några som hänger kvar här iaf :)

Jag har RUL nästa vecka på tisdag, är nervös såklart. Fick se bebisen på KUB för några veckor sen och det var underbart! Men man är nervös ändå och vill såklart bara att allt ska se bra ut. Det såg bra ut på KUB men lite oro finns där ändå eftersom att jag var med om ett MA innan denna graviditeten. Har en massa symtom och foglossningen är värre den här gången än med sonen, känner lite rörelser också nu (gick in i v19 idag) så det är skönt. Även om foglossningen gärna får försvinna haha.

Usch, vad jobbigt allt du går igenom just nu. Hoppas att det lättar! Såg att du har RUL ett par dagar efter mig :) Vill ni veta könet?

Therese356 skrev 2021-01-17 13:45:30 följande:

Hej alla fina!

Kram!

Hur har det gått för er med era rul? <3
Svar på tråden BF juni 2021