BF juni 2021
Hej!
Precis fått plus, och lite hemligt ännu. Någon mer som nyss fått ett positivt besked? Vill snabbspola till sommaren nu!
Hej!
Precis fått plus, och lite hemligt ännu. Någon mer som nyss fått ett positivt besked? Vill snabbspola till sommaren nu!
Är också väldigt trött. Känner mig allmänt klumpig och andfåddheten ska vi inte prata om.. eller att man lätt blir varm/svettig Fy. Att vara förkyld + gravid är inte jätte Kul heller. Helt slut och orkeslös.
Annars? Jobbar inom vården och under ett längre arbetspass är mina fötter ömma och röda.
Mår väl annars rätt ok om man ska vara ärlig utöver ömma fötter och trötthet... och svettningar/andfådd.
Hur länge jag ska arbeta beror väl på huruvida jag får förlängt eller ej efter den 15/3 och då borde jag vara i v.27. Bm rekommenderade inte att arbeta efter v.32 iallafall och det låter väl klokt. Rätt stressigt och krävande jobb man har om man samtidigt är gravid....
Hur har du det själv och alla andra?
Är i vecka 24. Jag mår fortsatt dåligt. Jag kräks inte längre (woho!), men är konstant illamående, yr och har huvudvärk. Blir lergigan comp varje dag och även en Alvedon till natten för att kunna sova. Jag är fortsatt sjukskriven, men har börjat jobba deltid. Jag kände att jag höll på att bli galen av att inte göra något, och jag jobbar ändå hemifrån. Går sådär, vissa dagar får jag lite gjort och andra dagar är jag för dålig för att öppna datorn. Men min närmsta chef är väldigt stöttande, så det går bra i långa loppet. :)
Om jag kan fortsätta jobba, eller öka arbetstiden, så kommer jag jobba tills 4 veckor innan. Förra gågen mådde jag psykiskt dåligt sista veckorna inför förlossning, så jag vill gardera mig och se till att jag får vila då. Plus så är jag orolig för corona och vill gärna ta hem dottern från förskolan sista veckorna så vi är mer isolerade. Blir tufft att aktivera en 2,5 åring som höggravid, men då är det ju vår/sommar, så vi kan säkert mest hänga i lekplatsen (om det är tomt på folk) eller i trädgården :)
Så skönt att du mår bättre ändå och att du har en stöttande chef!! Du som har barn sedan tidigare, brukar det vara så att man tar ut föräldrapenning på slutet eller är de flesta sjukskrivna av olika anledningar? Förra ggn då du mådde psykiskt dåligt innan var det kopplat just till förlossning och så?
Man brukar ta ut föräldrapenning. Vissa är väl dåliga och kan inte jobba (sjukskrivna), men de flesta är inte det. Min barnmorska har sagt att rekommendationen just nu är att man isolerar sig från v 36, och om man inte kan jobba hemifrån borde man försöka ta ut fp. Just för att minska risken att åka på corona till förlossningen. Men man gör ju som man vill och kan.
Förra gången borde jag nog ha fått sjukskrivning pga ångest och depression. Men jag förstod inte förrän efteråt att jag åkte på en graviditetsdepression sista månaderna, så jag tog ut fp. Denna gången är både jag och min barnmorska mer uppmärksamma på sådana symptom eftersom jag blev dålig då, men än så länge går det bra :) det var inte alls relaterat till oro inför förlossning, jag var faktiskt rätt lugn inför just den :)
Man brukar ta ut föräldrapenning. Vissa är väl dåliga och kan inte jobba (sjukskrivna), men de flesta är inte det. Min barnmorska har sagt att rekommendationen just nu är att man isolerar sig från v 36, och om man inte kan jobba hemifrån borde man försöka ta ut fp. Just för att minska risken att åka på corona till förlossningen. Men man gör ju som man vill och kan.
Förra gången borde jag nog ha fått sjukskrivning pga ångest och depression. Men jag förstod inte förrän efteråt att jag åkte på en graviditetsdepression sista månaderna, så jag tog ut fp. Denna gången är både jag och min barnmorska mer uppmärksamma på sådana symptom eftersom jag blev dålig då, men än så länge går det bra :) det var inte alls relaterat till oro inför förlossning, jag var faktiskt rätt lugn inför just den :)
Ok, då är jag med!Då är jag med och vad skönt att det går bra än så länge!:) Jag är jätteorolig för att få förlossningsdepression då jag har en historia av att ha varit deprimerad. Men nu mår jag ju jättebra...
Hur går det för alla?
Jag är i v 27+3 nu och har fått vara fri från illamåendet i några få veckor. Det känns så befriande! Dock har jag fortsatt problem med huvudvärk. Jag känner vår lilla kille ofta, och han verkar ha hittat något mönster under dagen. Han är inte så livlig, eller så känner jag inte lika kraftigt pga moderkaka i framvägg. Jag börjar känna av foglossning, känner mig otymplig och tröttheten som fanns i början av graviditeten har smygit sig tillbaka. Men i det stora hela är allt bra! :)
Vi har börjat ordna med bebisgrejer, kollar i förråd och på vinden efter alla saker från storasyster. Hon är supertaggad på lillebror och vill hjälpa till att förbereda allt. Nu står skötbordet uppe, en byrå med hennes gamla bebiskläder i och liggdelen till vagnen har vi dragit fram. Vi måste nog komplettera med lite kläder då jag sålt av kläder jag inte tyckte var så praktiska, plus att det nu är en sommarbebis istället för höstbebis som storasyster var.
Det är förresten jag som är baby#2 :) insåg att det inte fanns någon anledning till att köra anonymt längre :)
Hur länge har ni alla tänkt att jobba innan bf? Första barnet för mig så osäker på vad som brukar kännas ok. I vecka 32 nu och inga större problem förutom trötthet.
Hur länge har ni alla tänkt att jobba innan bf? Första barnet för mig så osäker på vad som brukar kännas ok. I vecka 32 nu och inga större problem förutom trötthet.
Jag går hem i v 36+0 denna gång. För min del är det pga att jag förra gången mådde psykiskt dåligt sista veckorna innan förlossningen. Så nu tar jag till lite mer utrymme för vila innan :) dottern kommer vara hemma från förskolan med mig från v 38 pga corona dock, så vi får se hur mycket vila det faktiskt blir.
Förra gången jobbade jag till v 38+0 och hon kom i v 40+6.