Inlägg från: Anonym (Hund) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hund)

    Jag känner mig mindre omtyckt pga att jag har hund

    Jag är en vuxen singel kvinna som bor ensam med min hund och jag känner en sorg över min familjs (mamma pappa syskon, osv, den familjen) åsikter om min hund. Jag känner att jag har fått en sämre relation med min familj sedan jag skaffat hund.

    Hunden är ganska stor, 19-20kg, 3 år gammal nu och full med energi och väldigt social, den älskar människor. Min familj fattar inte, tydligen, att hunden blir glad och vill hälsa på alla när den kommer in till ett hus fullt med folk. De avfärdar henne och jag måste hålla henne i koppel för att ens kunna ta in henne. Det förstår jag dock för ibland blir hon lite för exalterad och tar huset med storm om man släpper henne lös.

    Men det är deras attityd jag inte gillar. Nu är inte ALLA i min familj så, har ett syskon och dennes familj som faktiskt gillar henne, de är vana från förr med stora hundar. Men ja tillbaka till attityden, ok om de inte gillar hundar överlag men då det är personligt MIN hund de inte gillar då blir jag ledsen.

    En gång skulle jag binda fast hunden nära min syster, jag avfärdades, jag frågade om hon inte gillar hundar hon sa då *inte din hund* som svar. Med orsaken att *hon är så tokig och man aldrig har chans att vara över henne*. Jag själv är dock övertygad om att denna kommentar inte är sant överhuvdtaget. Hade jag för en gångs skull FÅTT ha lös min hund när jag hälsar på min familj så hade hon fått se att fine, hunden kommer gå runt till alla och vilja hälsa, men en hund springer ju inte på i evigheter, de är ivriga först och sen lugnar de ner sig men från vissa syskons håll är det tvärnej bara utan ens ett försök att hälsa på hunden, suck.

    Kan tillägga att hundar är inget nytt för oss, vi har haft hundar i vårt familjehem och dethär syskonet som gav kommentaren att hon inte gillar min hund har själv haft en lika stor hund som min men den gav de bort när de blev gravida.

    Ett annat syskon kan fälla kommentarer som att *alltså finns det inget schampo till dendär hunden?* och blir arg direkt hunden kommer i närheten nästan, gud nåde om den skulle slicka på henne... Eller ännu värre andas på henne... Det blir *varmt och äckligt på benet*... Denhär personen planerade en gång i tiden att skaffa hund den med.

    Jag förbjuds att vara på olika ställen med hunden också, av både vissa syskon och ibland föräldrarna..(föräldrarna gillar hunden annars så inte mycket problem med dom som tur). Det går bra att lämna hem henne, men det är sorgligt att jag inte får några chanser tillsammans med henne.

    Nu har jag dålig självkänsla från grunden och kanske tar jag saker för hårt men jag blir så ledsen. Det blir som att jag nästan känner att jag och min hund kommer flytta bort och så får ni ha det liksom. Ibland har jag åkt hem med hunden och stannat hemma bara för att slippa skiten. Jag teamar upp med min hund mot min familj. Vi två mot dem. Ska det vara såhär så slipper dom mig också, lite så. Tar min hunds sida liksom...

    Vad hade ni gjort....?

  • Svar på tråden Jag känner mig mindre omtyckt pga att jag har hund
  • Anonym (Hund)
    sextiotalist skrev 2020-10-06 13:13:29 följande:

    Eller så börjar du uppfostra hunden.

    Lär den att inte springa omkring att hälsa, utan vänta tills matte säger ok.

    Ingen av våra hundar har fått rusa runt och hälsa. Varken hemma eller borta


    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-06 13:17:39 följande:

    Just vad jag skulle skriva men du hann före...

    Väluppfostrade hundar springer inte runt och "tar huset med storm"


    Nej det är jag medveten om, det har blivit kvar dock eftersom det inte har spelat nån roll hos föräldrarna(som ja ofta hälsar på) förrän det blev problem med alla syskon istället. Tips på hur man tränar det då?

    Det jag har gjort ibland är att ha tagit in hunden kopplad och suttit med den kopplad tills den är lugnare och efter det släppt lös den. Några andra tips?

    Dock kvarstår ju deras attityd om en del andra saker även om den varit lugn när den vill hälsa
  • Anonym (Hund)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2020-10-06 13:14:03 följande:

    Hundar är väldigt livliga och alla uppskattar inte den typen av energi som en hund för med sig. Du måste se saken från deras sida också. Sen tror jag det är lite som din syster säger att hon inte gillar just din hund, inte som individ men för sättet, för det finns lugna hundar. Man måste liksom inte ta allt så himla personligt. Och man kan tycka om hundar, på avstånd eller i teorin, men kanske inte så kul att ha den hemma hos sig och omkring sig.


    Tack för svar. Du har säkert rätt. Nej det behöver man inte göra om man är stark som individ. Nu mår jag inte bra i övrigt heller pga andra saker så att min familj ska ha sån attityd mot min hund är liksom bara pricken på iet så att säga...
  • Anonym (Hund)
    Anonym (D) skrev 2020-10-06 13:27:04 följande:

    Sånt här gör mig livrädd.

    Jag är lite hundrädd från start och uppskattar inte hundar som hoppar upp och ska hälsa i ansiktshöjd, gärna också busa och leka lite på sina egna villkor. Hundar som rusar genom huset där både barn och prylar kan råka vara i vägen och åka i golvet av en viftande hundbakdel är inte heller roligt. Då hundar tillåts bete sig så här får jag inget förtroende för ägaren och jag räknar med att denne saknar koll eller tänker ta ansvar om något händer.

    Du kanske har familjemedlemmar som är som jag.


    Ingen i familjen är hundrädd, som jag skrev, hundar är inget nytt. Min hund får inte heller hoppa upp och hälsa. Har lärt den att sitta ner. Men jag är uppmärksam och med när den hälsar på folk så skulle den hoppa är jag där. Den andra delen av din text kan säkert nån av dem ha igenkänning av dock..
  • Anonym (Hund)
    Anonym (NN) skrev 2020-10-06 13:29:50 följande:

    Det mesta blir ju mer problematiskt med större hundar, de ursäktas inte lika lätt då deras storlek blir så tydligt. Klart folk blir rädda och tycker det är obehagligt om 20kg kommer springande mot dem i full fart. 

    De verkar tycka att den luktar illa, du känner det väll inte eftersom du bor med den, se till att tvätta hunden innan besök. 

    Säg ifrån till dina familjemedlemmar på ett trevligt men tydligt sätt att du självklart håller hunden kopplad om de vill det men att de inte behöver fälla taskiga kommentarer pga du blir sårad. Syskon är inte vänner alltid på samma sätt som vanliga vänner utan spydiga kommentarer är liksom nått man får skaka av sig lite som när man var liten. Försök med andra ord inte att bry dig så mycket så mår du bättre. 


    Helt korrekt, mina föräldrar hade en liten hund förut och den om någon hoppade. Men skillnaden var att den nådde inte så högt upp som du säger. Nu är dock inte hoppande ett problem med min hund men du har rätt i förklaringen, springa kan dock min hund göra..

    Någon har aldrig förut sagt något om att den skulle lukta illa det var bara en gång som min ena syster sa det, och hon är den som ser rött för allt den gör, andas, slickar, va de nu kan vara...

    Tack för bra tips.
  • Anonym (Hund)
    sextiotalist skrev 2020-10-06 13:36:40 följande:

    Du måste ändra uppfattning. Hunden ska endast hälsa på andra först när de andra vill bli hälsade på.

    Du ska kunna ha hunden liggande bredvid dig under hela besöket.


    Okej men har du några tips på det då, alternativt berätta hur du själv fixat detta? Om du orkar berätta
  • Anonym (Hund)
    Anonym (ooo) skrev 2020-10-06 13:40:04 följande:

    Hur är de andra mot dig när du inte har hunden med då? För jag tänker att du inte har den varje gång? Då får ni väl ungås och ha lite trevligare de gånger den får stanna hemma. (svara nu inte att den alltid är med, för då förstår jag din släkt)


    Nej den är inte alltid med och när den inte är med beter de sig som de alltid förr gjort, trevligt, snällt, har en bra familj men sedan hunden börjar jag tycka att jag inte har en så bra familj....
  • Anonym (Hund)
    Mrs Moneybags skrev 2020-10-06 14:04:03 följande:

    Jag läser mellan raderna att din hund är ganska vild och uppspelt, vilket få människor uppskattar, särskilt om de har små barn som kan bli rädda. Är den också smutsig eftersom någon hade kommenterat om att du borde duscha den? Det borde ju vara enkelt åtgärdat, i alla fall?  


    Ja hunden är rätt uppspelt ibland. 1/8 barn är lite rädd å dennes rädslor stärker föräldrarna något enormt, de river undan tjejen i ilfart t.ex. Vad gör jag med denhär lilla tjejen? Jo jag tar hjälp av hennes äldre syster som får ha tjejen i famnen, sedan håller jag min hund och så låter vi lilltjejen stryka hunden och se att det går jätte bra, min hund älskar ju människor så det är inget tvång från hundens sida. Sedan skrattar lilltjejen att hunden har så mjuk päls och att hon kan stryka hunden... Säger dethär bara för att jag antyder att man inte behöver förstärka ett barns rädslor utan istället försöka visa att det behöver inte vara jätte farligt...

    Hunden är INTE smutsig. Utan det är systern som inte tål den oavsett om den är ren eller smutsig.
  • Anonym (Hund)
    Corrie skrev 2020-10-06 14:07:29 följande:

    Jag hade helt klart lämnat min hund hemma om de jag besökte inte gav den bra respons på den. Det är onödigt att utsätta sig för situationer som sänker ens humör om det går att undvika. Troligen skulle de efter en tid kanske undra varför de inte hade sett hunden på ett år, och då skulle jag förklara det för dem.


    Anonym (Naughty40) skrev 2020-10-06 17:36:19 följande:

    Frågan är varför du bryr dig så mycket om vad din familj tycker om din hund? Du får tuffa till dig tycker jag och inte ta deras åsikter så personligt. Det är ju du som valt att ha hund, inte dem. Man kan inte tvinga någon att tycka om ens husdjur hur gärna man än vill att det ska vara så. Nä, ryck upp dig nu och bestäm dig för att skita i vad andra tycker, så ska du se att det kommer kännas bättre.


    Jo det har ju ofta blivit så att när vissa personer är dit jag ska så lämnar jag hunden hemma. Men ibland om jag har med hunden och någon råkar vara där så brukar jag ta in henne i koppel och redan då kan man få höra nåt, som den gången jag inte ens fick binda fast hunden i närheten av en syster...

    Varför jag bryr är som jag skrivit redan i tråden att jag har väldigt dålig självkänsla pga saker som inte överhuvudtaget handlar om hunden, utan annan problematik i mitt liv. Hund åsikterna är liksom pricken på i:et så att säga. Försöker dock att tänka såsom du säger att jag ska skita i det men ibland håller inte min mur
  • Anonym (Hund)
    Anonym (Mojitas) skrev 2020-10-06 19:07:37 följande:

    Har en granne med en stor ouppfostrad hund. Jag är själv hundvan men har ett barn som är hundrädd och det är pga grannen. Hunden kommer farande, ska hälsa, runt överallt. Dottern får nästan panik och grannen idiotförklarar henne varje gång med 'han är snäll' eller 'han är bara glad'. När hunden så lugnar sig ska grannen ha henne till att klappa. Han tror liksom han har lärt henne något varje gång när det i själva verket är hans fel att hundrädslan består. När hon träffar andra hundar som ägaren har kontroll över så tycker hon de är ok efter en stund. Men hon inte törs gå själv nånstans, för det kan komma en hund.

    Så kort sagt, att barnet i din släkt är hundrädd kan vara orsakat och eller förvärrat av er.

    Jag som hundvan uppskattar inte heller stor hund som utan att invänta ok är överallt på mina kläder med päls, dregel och leriga tassar.

    Som hundägare ska du ha kontroll över hunden, särskilt om det är en stor hund. Att du frågar hur är faktiskt ärligt talat lite skrämmande


    Tack för ditt svar. Barn kan va rädda för att det är något stort och snabbt det fattar jag. Alla barn i min närhet har dock slutat vara rädd efter barnet vuxit till sig. Hunden är ju i deras nivå om barnet är några år gammal. Dock skillnad på barn också även om hunden är lika stor som de själv, har en tvååring som tjoar när hunden *jagar* honom och vill pussas med hunden t.ex...

    Och jag frågar inte hur på så vis som att jag inte har kontroll. Jag frågar HUR som i att fråga hur man bakar en sockerkaka, hur tränar man sitt-position, hur tränar man hälsa, hur ska man åka snowboard? Förstår du...
  • Anonym (Hund)
    sextiotalist skrev 2020-10-06 20:04:34 följande:

    Oj, du har nog tagit dig vatten över huvudet. Skaffat dig en stor och energisk hund utan kunskap om det grundläggande hundägande.

    Anmäl dig på kurser. Inte för att det är kul utan nödvändigt.

    Tur att din hund är snäll. Annars hade han varit en fara.

    Ja, du bär hela ansvaret att din hund är impopulär. Du har brustit som hundägare


    Trodde du nu att jag inte visste hur man lär ut sitt bara för att jag gav det som exempel i för att försöka förklara något till en person?

    Helt sjukt att man på familjeliv alltid ska bli dömd, nu har jag liksom blivit dömd till världens sämsta hundägare bara för att jag frågade OM RÅD av dig HUR man gör/du gjort. Vad är det för fel med att fråga om råd??? Hur ska man någonsin komma nånstans i livet om man inte frågar om man vill ha tips, *inga dumma frågor* sägs det, jo visst... På familjeliv ska du aldrig be om en åsikt kring, hundar, barn, svartsjuka eller annat för då är du en dålig människa å borde minsann aldrig ha skaffat en hund, ett barn eller ha ett förhållande... suck. Men jag försökte be dig om tips iallafall men det skulle jag inte ha gjort då?
  • Anonym (Hund)
    Anonym (Ceb) skrev 2020-10-06 21:02:21 följande:

    Jag är ledsen, men som du beskriver din hund hade jag verkligen inte velat vara i närheten av den. Att du dessutom verkar okunnig om hundar gör att jag ännu mer förstår din familj. De vill säkert träffa dig, men din hund, så som du hanterar den, låter jättejobbig. Leta upp en hundkurs och få lite ordning på hunden.


    Och exakt VAD skriver jag som är så jätte dåligt tycker du? Att jag tar ansvar över hunden och håller den kopplad i sociala sammanhang med vissa familjemedlemmar tills jag kan bättre ( t.ex försökte jag ju fråga råd av en annan som kommenterade i tråden). Ja gud ja jag måste va en dålig människa. Tack för hundkurs tipset, har gått det redan.
  • Anonym (Hund)
    Virriga Vera skrev 2020-10-06 21:04:21 följande:

    Om du inte vet hur du ska träna din hund så köp böcker, titta på youtube och gå kurser. Du har som hundägare ett ansvar att ha kontroll på din hund, att ta hand om din hund och att aktivera din hund. Du aktiverar din hund bäst genom att träna den.


    Jo tack jag vet nog hur jag tar reda på fakta men det var inte grunden till trådstarten heller... en enda person frågade jag om tips eftersom denne tydligen bär på fakta men det skulle jag inte ha gjort
Svar på tråden Jag känner mig mindre omtyckt pga att jag har hund