Inlägg från: Anonym (BDSM-kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BDSM-kvinna)

    Varför är det så många som har märkliga fetischer eller behovet av sexuella utsvävningar?

    Det beror inte på att det inte fanns, utan att folk inte vågade leva ut det. Jag själv var över 40 när jag började att leva ut det på riktigt. 

    Och att folk har fetischer betyder inte att de inte skulle ha vanilj-sex också, nån gång ibland. 

  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (Glenn Medeiros) skrev 2020-10-07 07:32:02 följande:

    Jag tror att det beror på att vi börjat tänka på oss själva och våra val på ett annat sätt än tidigare. Rättare sagt så har vi börjat tänka att ALLT är val. Vi tänker att vi inte vet om vi tänder på något, förrän vi prövat det. Vi tänker inte på kiss-sex som något avvikande och annorlunda, utan bara som en av många grejer som man kan välja att prova. Och många känner nog lite dåligt samvete om man inte provar alla de där sakerna som finns på det sexuella smörgåsbordet.


    Jag tror att det är del i en större utveckling, där vi inte längre litar på våra instinkter. Vi tror att vi måste prova oss fram vad gäller yrkesliv, andlighet, sex osv, tills vi hittar det perfekta. Inget är bättre eller sämre. Inget är normalt och inget är annorlunda. Alla valmöjligheter bara finns där i ett icke-hierarkiskt kaos. Jag tror att det är ganska dålig utveckling, som vi kan komma att behöva bryta och motverka så småningom.


    Allt är inte alls val. Man väljer inte en sexuell läggning eller en fetisch. Man präglas, oftast tidigt i barndomen. En BDSM-are eller en fetischist eller en transvestit har lika lite valt sin läggning som homosexuella har gjort. Det är inget val.

    De flesta äldre som jag känner som har en ovanlig läggning har gått till psykologer för att försöka bli av med det. Ofta blev de då av med en del problem, men läggningen är alltid kvar. 

    Sedan finns det förstås också några som bara testar på. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    theotherone skrev 2020-10-07 10:53:10 följande:

    Kissar gör man med samma organ som man har sex med, så att just detta lätt får en sexuell koppling är kanske inte så konstigt ändå. Att tända på t.ex. fötter är för mig (som tänder på wetsex) betydligt mer långsökt.


    Det sägs att 70 % av männen har mer eller mindre fotfetisch. Kommer förstås inte ihåg var jag läste det, men jag läste det nånstans. Och jag måste säga att mina erfarenheter bekräftar det. Det blir ett himla liv om man går med "rätt" slags skor. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (Glenn Medeiros) skrev 2020-10-07 10:54:36 följande:
    Jag med dig helt och hållet, men jag tror att många börjat (felaktigt) *betrakta* det som val. Man tar inte reda på vem man är, utan man tror att man kan bli vem man vill.
    Precis, det är inte alltid en bra idé att bara testa runt så mycket som möjligt, utan det är bättre att hitta sig själv där. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-07 12:23:04 följande:
    Nja, kan inte riktigt hålla med dig här. Jag har själv haft fetisher som jag blivit av med helt utan hjälp från psykolog etc. Sedan har jag fått nya fetisher, blivit av med dessa osv. Så nej, man föds INTE med fetisher, eller präglas av dessa som barn. Fetisher får man oftast som vuxen, och de kan försvinna och nya kan tillkomma.
    Fetisher är inte riktigt samma sak som läggningar. En läggning blir du inte av med. Många blir inte av med fetisher heller. Men då är det verkligen allvarliga fetisher - kanske på gränsen till läggning. Andra kallar allt som de gillar för fetish. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-07 11:15:30 följande:
    Men va fasen. Vi pratar om sexuella fetischer, sexuella saker folk vill testa på, utsvävningar. Inte sexuell identitet.
    Okej, så du menar bara folk som testar på, inte verkliga läggningar? Fetisher är dock ibland lite på gänsen där, de kan vara antigen eller. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-10-07 11:03:06 följande:
    Så du menar att kiss och bajssex är en historisk företeelse. Eller att man redan på 1000-talet ville hänga upp sin älskade i kedjor på väggen? Ge mig källor tack.

    Obs! Är ej emot att personer vill göra bdsm på enklare nivåer under samtycke. Men tror fan personen borde gå i terapi om denne vill bli misshandlad och inlåst under en veckas tid av någon okänd kvinna/man. Nej men ärligt, vad är det tal om för issues då?
    Om folk inte vågade leva ut, så lär det ju inte finnas källor eller hur? Du har hört talas om Marquis de Sade, antar jag?  Född 1740.

    sv.wikipedia.org/wiki/Markis_de_Sade

    Måste man gå längre tillbaka? Hm... du vet att romarna brukade ha orgier, eller? Det var ganska vanligt med sexuella utsvävningar då, bland överklassen. Det finns en del om det på nätet, även om grekerna, men jag orkar inte leta nu efter just såna detaljer, hittar mest lite mer allmänt. 

    Vilka issues man har om man vill bli misshandlad och inlåst? Antagligen upprepar man sånt som man har upplevt i barndomen.

    I mitt fall kan jag berätta att min man mamma brukade mata mig med hemska historier om sin egen barndom. Jag var alltså ganska liten då 5, 6 år kanske. Och jag tror att jag gjorde något positivt av det som strategi för att klara av det bättre. Det skrämde mig nämligen. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-07 14:39:45 följande:
    Fast läggningar går väl också att bli av med, alternativt gå att kontrollera utan att leva ut?
    Nej, det går inte. Högst så att man lägger av med sex överhuvudtaget då.
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (Nja) skrev 2020-10-07 15:52:11 följande:
    Det där stämmer inte heller. Jag läste på nyheterna att det uppskattas finnas ca 2-3 miljoner pedofiler bara i Sverige, men långt färre än det lever ut sina fantasier tack och lov.
    Vad är det som inte stämmer? Att man har en läggning behöver inte betyda att man måste leva ut den i praktiken. Jag har haft min läggning sen barndomen och ändå först levt ut praktiskt den med över 40. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Tusselina skrev 2020-10-08 03:20:15 följande:

    Har man en lite annorlunda sexuell läggning (i mitt tycke betydligt bättre beskrivning än fetish när det faktiskt inte gäller faktiska fetisher), eller det ord som används mest i de kretsarna det gäller, kink,  kommer det ofta in tidigare och behöver verkligen oftast inte särskilt mycket porr inspiration - det är svårt att förklara men man liksom vet även om man ibland behöver få veta att det finns för att kunna identifera det. Själv fastnade jag för bondage som 17 åring för nästan 25 år sedan och fick reda på att det fanns runt 3:e gången jag hade sex alls (obs inte utförde, kom i kom i kontakt med för jag hörde det nämnas då en bekant pysslade med det), för min del är det mesta dels som rigger och faktiskt inte särskilt kopplat till att någon inte kan röra sig utan något som mer närmar sig mindfullness, tantra eller meditiation, men en stor del av de som har stora behov att vara rope bottom har känt av dragning till att bli fastbundna långt innan de var gamla nog att vara sexuella ens.


    Jag har själv minnen av tankar runt min läggning från runt 8/9-års-åldern. Jag lekte smisk med barbiedockor. Och då hade jag definitivt aldrig sett någon porr. Däremot hade jag ju tyvärr utsatts för min mammas historier om sin hemska barndom. 

    Jag har frågat en del andra hur tidigt det kom, min man och många andra. Och lustigt nog så låg så gott som alla runt 9-års-åldern. Det är ju definitivt före puberteten. Jag tror inte att det är så sexuellt som många tror. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (Lgdd) skrev 2020-10-08 08:25:51 följande:

    Jag tror inte att du TS riktigt har förstått vad bdsm i grunden handlar om. För mig som aktiv bdsm-utövare så är mitt sexliv idag mycket mycket mer ömt och intimt än det någon sin varit i "vaniljvärlden". Varför kanske du undrar. Jo, för att bdsm bygger på kommunikation. Du drar inte hem något kvart i tre ligg från krogen å kör en session bdsm. Absolut inte. Du pratar först igenom dina tankar med den du vill vara med. Vad båda gillar och inte gillar. Man pratar igenom big nono's och sånt som känns spännande. Man är jättetydlig med gränser och stopp. Självklart kan man kommunicera även i "vaniljvärlden" men jag tycker inte det är lika utbrett. Där spelar man samma skiva oavsett om det är bröllop eller begravning, med alla man ligger med.

    Angående porrskada och kicksökande så köper jag inte det riktigt heller. Det här är något många av oss föds med. Innan vi förstår att det är en sexuell grej.

    Avslutningsvis så finns det givetvis rötägg i bdsm världen. Likaså i vaniljvärlden. Intimt sex finns i båda men det utövas på olika sätt. Ligg som det passar dig och med de som ger dig samtycke.


    Precis så är det. Och de få rötäggen som finns inom BDSM-världen, de blir ganska snabbt utfrysta, för att vi varnar varandra för såna. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    New Dawn skrev 2020-10-08 09:35:00 följande:
    Att man leker smisk med barbiedockor?

    Är det något som visar att BDSM är på riktigt?

    Att det ofta uppstår innan puberteten?

    Om man bara gör det för att man gillar det och båda tänder på det gills det inte då? (Utan trauma eller tidiga upplevelser i barndomen alltså)
    Vad vill du komma fram till? Jag har väl aldrig sagt att något inte är BDSM på riktigt? Däremot var vi ju inte helt säkra vad TS menade, man kan ju prata förbi varandra, eftersom det finns olika intressen ändå. Det här var ju främst svar på att det skulle uppstå av för mycket porr och det kan ju inte vara så om det uppstår tidigt. Men det är klart, det kan finnas andra "grupper" där det är helt annorlunda. Det är väl bara att skriva om det också? Jag kan bara utgå ifrån mina erfarenheter, men jag säger ju inget emot andras.
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-08 10:51:32 följande:
     men sett ur ett psykologiskt perspektiv tycker jag att skillnaden mellan många av dessa kinks och rent brottsligt beteende är hårfin. Visst finns det en stor skillnad i att tvinga sig på någon mot att det sker frivilligt. Men drivkraften bakom och behovet tycker jag många ggr är väldigt nära besläktade.
    De allra flesta BDSM-utövare som jag känner tvingar sig inte på någon. Inte ens på sin partner med dennes tillåtelse. Man brukar säga att det finns två sorters dominans och underkastelse. Den ena är tagen (så som du menar) och den andra är given, dvs. frivillig underkastelse. Och mitt personliga intryck är att den andra varianten är vanligare. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-08 11:52:02 följande:
    Ja det är väl självklart att det INTE sker med tvång annars skulle det kallas våldtäkt och/eller misshandel

    Visst finns det en stor skillnad i att tvinga sig på någon mot att det sker frivilligt. Men drivkraften bakom och behovet tycker jag många ggr är väldigt nära besläktade.

    Det jag syftar på är att behovet bakom inte skiljer sig speciellt mycket, man har ett behov av/ njuter av att skada eller dominera andra... det som skiljer är snarare hur man går tillväga.
    Och jag måste nog förtydliga att den skillnaden som jag menade med tagen eller given underkastelse egentligen är mer av rollspelskaraktär. Det finns förstås en konsens, den undergivne är förstås med på det, men vissa gillar mer överraskningseffekt och mer action än andra. 

    Du verkar nu fokusera på den dominanta parten? Det är det man tror, att en person som har behovet att vara dominant och/eller sadistisk måste vara en ganska elak person. Jag trodde också det en gång i tiden, och det var en anledning varför jag inte riktigt vågade leva ut. Att lita på en sån person? 

    Konstigt nog - det är stor skillnad mellan en BDSM-dominant och en "predator" som amerikanska kriminalare brukar säga. En BDSM-dominant har tålamod, tar ansvar, bryr sig om sin undergiven och dennes behov. Allt det som en predator saknar väldigt tydligt. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-08 13:20:20 följande:
    Och du försöker kringgå uppenbara frågetecken genom att fokusera på retorik. att byta samtalsämne är oxå ett väldigt gammalt trick.

    Frågorna är helt klart relevanta... du påstår ju att det är skitsamman vad för slags tankar som rör sig i huvudet på folk, allt är ok, inget kan klassa som sjukligt. 

    Givetvis är det skillnad på att mörda och smiska, har jag påstått att det är samma sak? Nej det har jag inte, så varför sitter du nu och snackar bort poängen genom att påpeka självklarheter? Är inte det också gammal "retoriska anda" som du verkar vara så pigg på att påpeka?

    Frågan är ganska enkel. om ALLA tankar enligt dig är helt ok och inte ska delas upp mellan friskt och sjukt så borde det väl även gälla mord och våldtäkt eller? För om såna tankar kan klassas som sjukliga så stämmer ju inte ditt påstående, eller hur?

    Det finns många sexuella böjelser som trotts allt ÄR olagliga av en väldigt god anledning (pedofili, våldtäkt, necrofili, zoofili, etc), och det existerar trotts allt psykiska sjukdomar. Att människor med vissa psykiska sjukdomar ofta oxå har avvikande sexualitet är inte heller någon nyhet.

    Så att påstå att alla tankar är ok och inget kan klassas som sjukligt är ett hål i huvudet argument. Vissa tankar är ok, men andra är väldigt sjuka och bara för att man blir kåt på en viss grej så betyder inte det att det per automatik att det är ok.
    Om jag får blanda mig i också -  BDSM har tre grundläggande principer : Safe, sound and consensual. Sound är just den frågan du diskuterar här. Varje BDSM-are har alltså i princip plikten att fråga sig om det som man vill/tänker göra eller också det som partnern vill göra är friskt. Annars ska man inte göra det. Bestående skador är generellt inte acceptabla . Och man måste ju även fundera på , framför allt om det är en ny eller relativ tillfällig partner, om det som partnern vill kanske inte är bra för hen. Då ska man inte göra det. 

    Och som jag skrev tidigare - generellt brukar BDSM-dominanta vara väldigt noga med att partnern också ska njuta och att dennes gränser inte ska överträdas på något sätt. Det brukar inte vara ett problem om folk har normal empati. De som inte har det kan förstås vara farliga, men jag har inte stött på såna. 

    Och det finns numera studier som visar att BDSM-folk inte är ett dugg oftare psykiskt sjuka än normalbefolkningen. T.o.m. lite mindre. Jag vet att det var bland annat en finsk studie.  
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-08 14:31:51 följande:
    Safe, och consensual handlar mer om hur man utför själva akten och är ganska självklara. Att tvinga någon annan till sex är våldtäkt, att skada andra utan deras tillåtelse är misshandel. Men säger ingenting om den underliggande psykologin. 

    Sound och plikt, kan man däremot ta med en stor nypa salt eftersom självkritik och självinsikt inte är psykiskt sjuka människor starka sida.  Det är inte ens säkert att en sån person förstår att den är störd utan snarare bara vet att han/hon har vissa behov som han/hon behöver få utlopp för. Många människor som gjort de mest horribla saker man kan tänka sig har själva ingen insikt om att det gjort fel.

    PS! Jag vill påpeka att jag inte har något emot BDSM och rollspel per se. Generellt sett håller jag med om att människor kan göra som de vill så länge alla är med på det. Men jag tycker inte att man ska generalisera för mycket heller. Allt man blir kåt av behöver inte alltid vara ok, och människor agerar inte alltid rationellt, empatiskt och korrekt mot varandra eller sig själva. Och när vissa sexuellt preferenser ligger ganska nära saker som ut ett psykologisk perspektiv är tveksamma så finns all anledning att vara ifrågasättande och kritisk. Den där finska studien du nämnde hade tex förmodligen aldrig gjorts om det inte funnits frågetecken kring kopplingen mellan BDSM och psykisk hälsa?
    Vaddå det handlar bara om själva akten? Är det inte akt plötsligt om något skulle spåra ur? Det är klart det är vad man praktiskt utför. Om någon skulle ha "mörka tankar" men aldrig omsätter dem, så är det ju ganska ointressant. 

    Och du kan väl ändå inte klandra BDSM för att folk kan ha fördomar mot fenomenet! Om det nu har visat sig att folk inom den scenen inte är mer psykiskt sjuka än befolkningen i allmänhet, så är det ju det som gäller och allt annat är bara rykten och fördomar. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-08 14:31:51 följande:
    PS! Jag vill påpeka att jag inte har något emot BDSM och rollspel per se. Generellt sett håller jag med om att människor kan göra som de vill så länge alla är med på det. Men jag tycker inte att man ska generalisera för mycket heller. Allt man blir kåt av behöver inte alltid vara ok, och människor agerar inte alltid rationellt, empatiskt och korrekt mot varandra eller sig själva. Och när vissa sexuellt preferenser ligger ganska nära saker som ut ett psykologisk perspektiv är tveksamma så finns all anledning att vara ifrågasättande och kritisk.
    Men, det är också så att just folk som har ovanliga läggningar brukar fundera ordentligt innan de bara omsätter saker och ting. De är i högre grad medvetna om vad de håller på med. Det måste man göra om man ska hålla på med sånt. Som sagt, den sociala kontrollen inom communityn är väldigt stor här. Det räcker att det ryktas att någon dominant ignorerar gränser, så vill ju ingen lita på honom. Det är liksom det första man gör, när det gäller en ny partner/lekkamrat i scenen  - man "förhör" honom om hur exakt han gör för att det inte ska finnas någon risk att gå för långt. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (sådär) skrev 2020-10-08 18:44:13 följande:
    Akten, handlingen , kalla det för vad du vill, safe och consual bekriver HUR det ska gå till, säkert och under medgivande. Och är detssutom ganska självklara. Är det inte safe så kan ju folk skada sig och är det inte consentual så är det våldtäkt/misshandel. Men det säger inte ett dugg om varför man har ett behov av att plåga andra eller bli plågad.

    Jag anklagar inte någon jag ifrågasätter om behovet av att plåga/dominera andra eller bli plågad/dominerad alltid är friskt. Att ha ett behov av att orsaka andra smärta (psykisk eller fysisk) eller ha ett behov av att blir utsatt för smärta är något man annars förknippar med Sadism och Masochism. Vilket ur ett psykologiskt perspektiv inte anses vara ett friskt beteende.

    Of the three categories of BDSM, only sadomasochism specifically requires pain, but this is typically a means to an end, as a vehicle for feelings of humiliation, dominance, etc.[citation needed] In psychology, this aspect becomes a deviant behavior once the act of inflicting or experiencing pain becomes a substitute for or the main source of sexual pleasure.[27] In its most extreme, the preoccupation on this kind of pleasure can lead participants to view humans as insensate means of sexual gratification

    en.wikipedia.org/wiki/BDSM

    Givetvis kan folk pyssla med det hur mycket de vill eftersom det är lagligt, men andra kan ju oxå tycka vad de vill om det,
    Men hur kan man genomföra "akten" utan tankarna, fantasierna bakom? Det hör ju ihop ändå. 

    Nej, enligt min erfarenhet så  har är de flesta dominanta inte så värst sadistiska, utan de flesta är mer ute efter "makten". Eller också efter att den undergivna är väldigt tillgiven. 

    Angående att sadism och masochism inte skulle vara friskt beteende, så skulle jag säga att det beror alldeles på hur mycket av det. Jag tror att alla har lite grann i sig. 

    Och jag vet inte vem som har hittat på den där konstiga texten, men det finns inte mycket sanning i den. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (sorgligt) skrev 2020-10-08 20:00:01 följande:

    Tycker det är sorgligt att så stor andel (unga) kvinnor idag gillar BDSM, oftast att vara undergiven. Jag tror inte detta är något som kommer naturligt, utan att man fostras till det i patriarkatet. Annars skulle väl undergivna män vara lika vanligt? 


    Haha! BDSM-världen kryllar av undergivna män. Det är jättesvårt att hitta någon som vill ta den dominanta rollen. 
  • Anonym (BDSM-kvinna)
    Anonym (!) skrev 2020-10-08 21:58:49 följande:
    Finns det statistik på att det är fler kvinnor än män som är undergivna inom bdsm? 

    Jag själv är rätt så vanilj skulle jag säga. Men när det kommer till sex så är en viktig faktor för mig att släppa på mitt kontrollbehov. Lite som en mental paus. Jag kan vara rätt undergiven men det är helt av egoistiska själ. Jag är van att vara den som har kontroll över det mesta, särskilt privat men även en hel del i jobbet. Även fast jag hamnar i den rollen helt naturligt pga hur jag är som person så blir det såklart jobbigt att axla den rollen då och då. Eftersom att jag inte vill släppa kontrollen när det kommer till det mesta så blir sexet en lättsam ventil. Ingenting händer ju i det långa loppet av att jag låter mannen ta den aktiva rollen när vi har sex. Det är helt riskfritt för min krontrollhjärna att låta mannen "ta ansvaret" under den begränsade tiden vi knullar.
    Jag tror att det är lite fler män än kvinnor som är undergivna, men det kan också vara samma. 
Svar på tråden Varför är det så många som har märkliga fetischer eller behovet av sexuella utsvävningar?