• erikaABC

    Om din partner är otrogen, vill du att någon berättar det för dig?

    Om din partner är otrogen, skulle du vilja att någon berättar det för dig? 
    Din partner är otrogen och någon annan har upptäckt din partner (eller den som personen är otrogen med), skulle du vilja att personen berättade för dig ? 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om din partner är otrogen, vill du att någon berättar det för dig?
  • Jill 79
    Anonym (Dahlia) skrev 2020-10-13 19:53:31 följande:

    Behöver fler alternativ. Är det EN gång på en fest så vill jag inte veta, det är inte värt att röra upp himmel och jord för. Livet är långt och man kan bli nyfiken på något annat någon gång.

    Men det är klart jag vill veta om min man lever ett helt dubbelliv och kanske har en familj och ett barn nån annanstans. Det påverkar mer än mig, det påverkar våra barns framtida arv och allt möjligt.


    Precis det här känner jag med. Enstaka felsteg skulle jag inte riva upp vårt annars väldigt bra liv för. Och då är jag heller lyckligt ovetandes. Men om min man har ett förhållande på sidan av vårt så vore det nog bra att få veta det.
  • Cavill
    LadyJane skrev 2020-10-14 16:47:24 följande:

    Jag kan bara konstatera efter att ha diskuterat i denna tråd att logiken är bakvänd många gånger och att människor tar sig rättigheter de inte har.
    Utan tvekan skulle jag polisanmäla den person som försöker "rädda mig" för ofredande.
    Jag skulle övertala min partner att polisanmäla för förtal.
    Utan tvekan.

    Och jag skulle se till att ha bevis, att personen verkligen säger det den gör. 

    Gott så.


    Så om någon informerar dig om att din partner vänstrat så skulle du anmäla denne för ofredande? Och dessutom försöka få din vänstrande partner att anmäla för förtal? Seriöst? Alltså, helt allvarligt?
    Tänk att få vara den polisen som tar upp den anmälan.
  • Anonym (!)

    Jag kan varken svara ja eller nej på den frågan. Hade min man haft ett oöverlagt engångsligg på fyllan som han verkligen ångrar så hade jag inte velat veta. 

    Hade han haft någon slags överlagd intim kontakt med någon, oavsett sex eller inte, där han uttrycker eller känner att det inte är mig han vill leva med så hade jag velat veta. 

    Jag tycker att det här är en fråga med så många gråzoner att det är svårt att veta exakt vart man står. Det finns så många saker som kan påverka. Jag hade till exempel inte kunnat leva med en man som inte är monogam i grund och botten. En man som längtar efter att vara otrogen eller planerar att vara otrogen tappar sitt värde för mig. Samtidigt kan jag ju förstå att det är mycket som spelar in. Jag själv skulle ju kunna vara orsaken till att han söker sig till någon annan. Jag kanske har betett mig som ett svin och inte tagit hans behov på allvar alls. Kanske skulle en otrohet öppna mina ögon. 

    Jag vet inte. Jag tycker att det är en svår fråga som innehåller många saker att ta med i beräkningen. För mig är det en för komplex fråga för att svara ja eller nej. 

  • Anonym (Elin)

    Hade självklart viljat veta ifall min kille var otrogen så att jag har valet och möjligheten att lämna honom isåfall. Hade känts fruktansvärt ifall andra omkring vetat men inte sagt något. Känns dock som det är vanligare bland oss yngre att vilja få veta sånt (enligt mina uppfattningar från tjejgrupper på fb med liknande frågor). Jag hade i vilket fall inte viljat vara med en kille som är otrogen mot mig, redan upplevt det och det är något jag aldrig vill leva i igen.

  • momjanet
    Cavill skrev 2020-10-14 21:37:31 följande:
    Så om någon informerar dig om att din partner vänstrat så skulle du anmäla denne för ofredande? Och dessutom försöka få din vänstrande partner att anmäla för förtal? Seriöst? Alltså, helt allvarligt?
    Tänk att få vara den polisen som tar upp den anmälan. smile2.gif
    Ofredande är ett brott i svensk rätt. Det definieras i brottsbalkens kapitel 4, §7: Den som fysiskt antastar någon annan eller utsätter någon annan för störande kontakter eller annat hänsynslöst agerande döms, om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt, för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år.

    Förtal är framförallt en juridisk term som avser en skada på någons anseende till följd av exempelvis ett uttalande eller spridningen av en bild. Förtal i juridisk mening är ett brott. I dagligt tal menas med förtal ofta smutskastning av någon bakom dennes rygg.


    Juridiskt delas förtal upp i två delar, dels avsikten att skada någons rykte, och dels spridningen av osanna uppgifter.


    I Sverige står avsikten i fokus, alltså kan spridandet av en sann uppgift i syfte att skada vara straffbar.[1]

  • Anonym (ingen vet vad vi kommit överens om)
    Xenia skrev 2020-10-14 12:36:14 följande:
    Ja, har ni ett öppet förhållande så är ju din partner inte otrogen. Men vad gör det dig då om någon berättar? Det kan vara någon som tycker om dig och blir upprörd över att du blivit "bedragen". Någon som utgår från "hade det hänt mig hade jag velat veta".

    Vad skulle du göra om någon berättade? Svara "tack, men det är ok, vi har ett öppet förhållande". Eller skulle de ge den som berättade en ordentlig utskällning?
    Överenskommelsen kanske inte handlar om att ha sex eller inte ha sex, utan kanske just om att veta eller inte veta.
  • Xenia
    LadyJane skrev 2020-10-14 16:47:24 följande:

    Jag kan bara konstatera efter att ha diskuterat i denna tråd att logiken är bakvänd många gånger och att människor tar sig rättigheter de inte har.
    Utan tvekan skulle jag polisanmäla den person som försöker "rädda mig" för ofredande.
    Jag skulle övertala min partner att polisanmäla för förtal.
    Utan tvekan.

    Och jag skulle se till att ha bevis, att personen verkligen säger det den gör. 

    Gott så.


    Du verkar ju helt rabiat. Skrikandes

    Ser för mig hur välmenande vännen blir anmäld för ofredande och berättar för sina andra vänner, varefter du anmäler henne för förtal också.

    Fast är du lika rabiat irl som här undrar jag hur många vänner du har.

    Så en god vän ska inte berätta om hon vet om att vännens sambo är otrogen. Men tänk om vänner skulle velat veta? Du är ju inte mall för hur andra tänker.

    Antar att du skriver som du gör för att avskräcka andra från att våga berätta. Men det beror väl på om deras vänner är av Lady Jane -typ. Dvs beredda att gå till polisen och uppta deras tid med skitsaker. 
  • Xenia
    Anonym (...) skrev 2020-10-13 20:31:56 följande:

    Jag skulle väl egentligen inte vilja veta men jag skulle vilja att någon berättade för mig om de visste. Vill inte gå runt och tro att allt är bra när andra vet annat... Lite dubbelmoral dock då jag vet att min kompis man har ett förhållande till, jag har vetat om det länge utan att säga något.


    Tror du att hon vill leva i lycklig okunnighet? 

    Eller tror du att hon skulle anse att du svikit henne om hon skulle få veta både att hennes man är otrogen och att du visste om det?
  • Anonym (pr)
    LadyJane skrev 2020-10-14 16:47:24 följande:

    Jag kan bara konstatera efter att ha diskuterat i denna tråd att logiken är bakvänd många gånger och att människor tar sig rättigheter de inte har.
    Utan tvekan skulle jag polisanmäla den person som försöker "rädda mig" för ofredande.
    Jag skulle övertala min partner att polisanmäla för förtal.
    Utan tvekan.

    Och jag skulle se till att ha bevis, att personen verkligen säger det den gör. 

    Gott så.


    Anmäla kan du ju göra. Men det skulle läggas ner omgående.
  • molly50

    Jag skulle vilja veta om min man var otrogen så jag fick en chans att själv välja om jag vill stanna eller gå.
    Och jag skulle också berätta för mina vänner om jag visste att deras partner var otrogen.
    Av egna erfarenheter så vet jag att det kan kännas som ett dubbelt svek att få veta att ens vänner har vetat om ens partners otrohet utan att berätta det.

Svar på tråden Om din partner är otrogen, vill du att någon berättar det för dig?