• AntonNilsson

    Min sambo har lånat pengar i smyg

    Det visar sig att min sambo har varit inne på sajten Lanaonline.se VÄLDIGT många gånger. Och inte bara ansökt ett lån utan flera. Pengar som inte finns kvar längre och har använts till allt möjligt. Både små och stora lån.

    Jag har sett på datorn att sajten har besökts många gånger och ställde henne till slut mot väggen och frågade varför hon har varit inne på sidan så många gånger.

    Alla dessa lånesajter gör det så enkelt att ta ett lån hemifrån och eftersom man inte ens får hem låneavtalen i brevlådan lägre så går det ju att smussla hur mycket som helst. Hon erkände att hon tagit flera lån.

    Jag har inte haft en susning om att hon har lånat pengar och har inte sett några tecken på det överhuvudtaget.

    Vi har förvisso delad ekonomi och jag har kanske ingenting att göra med hennes privata pengar, sparpengar och skulder. Men nu har vi barn tillsammans och jag är rätt att hennes lånande kommer att dra med mig i en skuldfälla. 

    Vad händer om Kronofogden vill utmäta vårt hem för att hon har skulder? Blir jag av med mina saker då också? 

  • Svar på tråden Min sambo har lånat pengar i smyg
  • Studentpappa
    Frontline skrev 2020-10-17 12:07:07 följande:

    Hade dom haft gemensam ekonomi så kanske hon inte hade behövt låna pengar, föräldrapenning är inget man blir rik på heller.


    Det kan vara så, eller så gillar hon att handla smink och skräp och kan inte planera. Den varianten finns det gott om, vilken typ hon är vet förhoppningsvis ts.
    Ride it like you stole it
  • BeautifulLiz
    Studentpappa skrev 2020-10-17 12:03:30 följande:
    Alltså att börja ha gemensam ekonomi med en lånetorsk låter ungefär lika smart som att skjuta sig i foten. Att ha gemensam ekonomi går väldigt bra om man har liknande synsätt på pengar och hur de hanteras. Där tror jag det finns en viss diskreptans för ts och sambon.

    Svågerns ex gömde räkningar överallt när dom bodde tillsammans, pengar från föreningars försäljningar försvann. En total katastrof helt enkelt, hade han öppnat sin plånbok på vid gavel för henne hade ju han suttit i skiten idag.
    Precis så.

    Jag och sambon har båda bra koll på våra ekonomier, dock prioriterar vi väldigt olika och har egna intressen som kostar.

    Att jag skulle behöva fråga sambon om jag kan boka en resa t ex, när jag jobbar heltid och spar relativt mycket till just resor, nej det vore otänkbart.

    Jag halvsnålar i vardagen för att kunna unna mig lyxen att resa ett par gånger om året, sambon är inte i närheten så intresserad av utlandsresor men lägger gärna pengar på sin "herrklubb" som har ganska kostsamma äventyr då och då.
    Att han skulle behöva fråga mig om t ex en kryssing, en vinprovarkväll eller vad det nu kan tänkas vara, känns för mig totalt galet.

    Fast sen kan det kanske var annorlunda om man startar från noll båda två. Vi träffades i 40-årslåldern och hade inte jämvikt i våra tillgångar, plus att jag har barn sedan innan och inte han.
  • Magical

    Antar hon är föräldraledig nu pga barnet? Då får man ju rätt lite pengar. Hur mycket lägger du på ert gemensamma? Bostad, barnet osv? Det kanske helt enkelt är så att hon inte kan klara sig på det hon har? Har ni räknat på riktigt? För har man gemensamma barn och en är föräldraledig och den andra arbetar så måste ju den som arbetar bidra med en större del till hushållet. Hur ska det annars funka? 

    Känns inte som ni har så bra klimat mellan er om hon hela smyger och tar lån än faktiskt pratar med er om er gemensamma ekonomi. 

  • Studentpappa
    BeautifulLiz skrev 2020-10-17 12:22:45 följande:

    Precis så.

    Jag och sambon har båda bra koll på våra ekonomier, dock prioriterar vi väldigt olika och har egna intressen som kostar.

    Att jag skulle behöva fråga sambon om jag kan boka en resa t ex, när jag jobbar heltid och spar relativt mycket till just resor, nej det vore otänkbart.

    Jag halvsnålar i vardagen för att kunna unna mig lyxen att resa ett par gånger om året, sambon är inte i närheten så intresserad av utlandsresor men lägger gärna pengar på sin "herrklubb" som har ganska kostsamma äventyr då och då.

    Att han skulle behöva fråga mig om t ex en kryssing, en vinprovarkväll eller vad det nu kan tänkas vara, känns för mig totalt galet.

    Fast sen kan det kanske var annorlunda om man startar från noll båda två. Vi träffades i 40-årslåldern och hade inte jämvikt i våra tillgångar, plus att jag har barn sedan innan och inte han.


    Vi har gemensam ekonomi men hade det inte från början utan började med det när barnen kom. Vi har dock egna pengar att göra vad vi vill med, men att boka en resa utan att diskutera med den andre är det ingen som gör hos oss ändå oavsett hur vi lägger upp ekonomin. Det är inte ett särskilt funktionellt sätt att hantera en familj i min värld.
    Ride it like you stole it
  • BeautifulLiz
    Studentpappa skrev 2020-10-17 14:33:43 följande:
    Vi har gemensam ekonomi men hade det inte från början utan började med det när barnen kom. Vi har dock egna pengar att göra vad vi vill med, men att boka en resa utan att diskutera med den andre är det ingen som gör hos oss ändå oavsett hur vi lägger upp ekonomin. Det är inte ett särskilt funktionellt sätt att hantera en familj i min värld.
    Mina barn är vuxna och självgående.
    Så jag kan åka när jag vill utan att behöva rådgöra med partnern.
  • fornminne

    Varför utgår flera från att hon har dåligt med pengar? Självklart bör ts kompensera henne ekonomiskt om hon är hemma med barnet, men det låter ju mer som att hon lägger pengar på skräp. Som att hon inte kan hantera pengar. Då ska man absolut inte ha gemensam ekonomi! Man tar inte snabblån för att man behöver blöjor till barnet, sånt får i så fall partnern (i detta fall ts) betala. Den stora frågan blir ju alltså: Vad har lånepengarna gått till och varför pratade hon inte med ts istället?

  • fornminne

    Detta har alltså inte med delad ekonomi att göra. Hon ska inte behöva ha det dåligt ställt om ts har det gott ställt, samtidigt som hon har burit, fött och nu är hemma med DERAS barn. Då är det rimligt att ts betalar mer, men inte hur mycket som helst eller till vad som helst. Så varför har hon tagit lån och vad har pengarna gått till?

  • GGN
    Frontline skrev 2020-10-17 10:29:37 följande:

    Om hon måste låna pengar hela tiden för att få sin ekonomi att gå ihop är det ju läge för att ha gemensam ekonomi.

    Ni har ju tydligen varit tillsammans länge då ni har gemensamma barn så varför inte ha gemensam ekonomi för?


    Hon borde väl ha hanterat det annorlunda?? Jag lever med en som tjänar kanske dubbelt så mycket som jag, vi har separat ekonomi (på mitt initiativ). Vi lägger ribban efter mig, annars får han skjuta till.
  • Amfitrite2
    fornminne skrev 2020-10-17 16:49:28 följande:

    Detta har alltså inte med delad ekonomi att göra. Hon ska inte behöva ha det dåligt ställt om ts har det gott ställt, samtidigt som hon har burit, fött och nu är hemma med DERAS barn. Då är det rimligt att ts betalar mer, men inte hur mycket som helst eller till vad som helst. Så varför har hon tagit lån och vad har pengarna gått till?


    Håller med, om det är så att hon måste låna för att betala sin halva av hyra, elräkning, mat, kostnaderna för barnet och nödvändiga saker till hushållet, samtidigt som hon måste kunna betala sina egna kläder, jobbluncher, hygienprodukter o.s.v.. Det är inte OK - i alla fall inte när man har gemensamma barn. 

    MEN vi vet ju inte om TS' sambo slösar bort pengar på onödigheter. Om det är sådant lånepengarna gått till, så är det en väldigt dålig idé att TS ska ge henne sitt bankkort, så att hon kan köpa upp allt som finns på kortet, och även utnyttja en eventuell kredit...

    Har man väldigt olika syn på pengars värde, så kan det tyvärr vara så att man inte kan leva ihop i ett och samma hushåll. Fast det är ju väldigt olyckligt nu när de har barn tillsammans, redan. Ett hett tips är att lära känna en människa MYCKET väl (åtminstone två års samboende) innan man börjar försöka bli gravid. För efter två år har det mesta "visat sig". 
  • Jamesdio

    Sätt er ned och gå igenom er ekonomi och er budget. Titta på alla utgifter ni har för boende, resor, mat, försäkringar, el osv. Hur ser era inkomster ut och hur fördelar ni dessa kostnader? 50/50 eller procentuellt efter inkomst (nuvarande med föräldraledighet inräknad)? Hur mycket lägger ni på gemensam mat/hygien/hushåll etc och vem betalar? Räcker hennes inkomst till allt som ni förväntar er att hon ska betala? Vem har betalat inköp till barnet? Vilka framtida behov finns det och har ni avsatt pengar till det i er budget?

    Hur mycket har du kvar och hur mycket har hon kvar till sig själv när allt gemensamt är betalt?

    Fundera på dessa frågor och avgör om ni ska ha strikt enskild ekonomi eller om någon av er behöver skjuta till mer till det gemensamma.

  • Friger

    Ja, det är läge att vara orolig att hennes lånande kan dra ner TS i skuldfällan.

    Att lösa sina ekonomiska problem med snabblån är ett problem.

    Se till att lånen blir avbetalda. Att hon går ner i graven ekonomiskt vinner ni inte på.

    Sen får du sköta räkningar och sparande så sätter hon över en slant till dig varje månad när hon får inkomst. Hon ska inte sätta in mer än att hon har lagom med pengar kvar att leva för. Saknar hon pengar för något så är det bättre att hon får pengar av dig extra för det än att hon tar lån.

    Större prylar som ska inhandlas betalas av dig.

    Kom överens skriftligt att alla pengar som du sparar åt er gemensamt samt alla prylar som ni köper för dessa ska delas lika om ni separerar.

  • Noname00
    AntonNilsson skrev 2020-10-17 10:25:30 följande:

    Det var jag som ville ha delat ekonomi från början. Jag har ganska mycket sparade och ärvda pengar och ville att vi skulle börja med delad ekonomi för att se vart vi hamnade. Men nu......


    Men ditt sparande och ärvda pengar är inget som du måste dela med dig av bara för att ni skulle ha gemensam ekonomi.

    Men en sak eftersom hon lånat pengar.
    Vem äger bostaden på pappret?
    Vem har betalt och betalar den?
  • Dekadensen

    Låter riktigt knivigt.

    Vad lånar hon till då? Spelmissbruk? Shopping? Gamla skulder från tidigare liv? Hur som helst läge att prata ut.

  • Elin2014

    Ni är sambo och har gemensamma barn. Jag rekommenderar dig att läsa sambolagen. 

    Du blir aldrig betalningsansvarig för din sambos skulder. Däremot i en bodelning, om ni går isär, får hon räkna av skulderna från sin samboegendom.

    Exempel 1 :
    Du har 100.000 kr i samboegendom.
    Din sambo har 20.000 kr i samboegendom.
    Du får betala 40.000 kr till din sambo.

    Exempel 2 :
    Du har 100.000 kr i samboegendom.
    Din sambo har 20.000 kr i samboegendom och 20.000 eller mer i lån.
    Du får betala 50.000 kr till din sambo.

  • AntonNilsson

    Vi har haft Kronofogden på besök och de tog inte hänsyn till att jag har betalat saker eller köpt dem i mitt namn. Till och med min bil rök eftersom att den stod på vår gård. Så jävla less på det här nu. 

  • Limeblad
    AntonNilsson skrev 2021-04-02 07:10:49 följande:

    Vi har haft Kronofogden på besök och de tog inte hänsyn till att jag har betalat saker eller köpt dem i mitt namn. Till och med min bil rök eftersom att den stod på vår gård. Så jävla less på det här nu. 


    Ja, så funkar det. Om du inkommer med underlag som bevisar att vad som du äger får du tillbaka det. Hade ju varit sjukt ineffektivt för kfm om det räckte att säga Nej, den kan ni inte ta för den äger jag.
Svar på tråden Min sambo har lånat pengar i smyg