• Anonym (Hej)

    Inbjudan till dop, hur prioriterar man?

    Hej

    Vi ska snart bjuda in till dop för vår dotter. I corona tider är detta knivigt. Vi funderar på hur vi ska göra och bjuder in till en allmän debatt. Vi funderar på att hålla det för våra närmaste, i kyrkan ska alla nära få vara välkomna men till fikat efteråt vill vi ha barnfritt för att min mormor och morfar och farmor ska kunna vara med på fikat. Då blir det min mans syskonbarn som inte blir välkomna och kompisars barn, för min bästa kompisar ska vara faddrar.

    Hur resonerar man kring corona och dop?

  • Svar på tråden Inbjudan till dop, hur prioriterar man?
  • Anonym (okej)
    Anonym (Är prästen smittfri?) skrev 2020-10-19 23:59:04 följande:

    Jag förstår över huvud taget inte frågan. Varför utsätta er lilla familj, bebisen och en massa andra släktingar för risken att smittas. Har prästen visir och spritade handskar. Är dopvattnet garanterat smittfritt osv? Varför inte vänta med dopet?


    Hoppas inte att du åker bil om du är så livrädd för allting...
  • Anonym (Skydda riskgrupperna)
    Anonym (okej) skrev 2020-10-20 03:11:33 följande:
    Hoppas inte att du åker bil om du är så livrädd för allting...
    Varför svara så raljant? Det enda hen har skrivit är att det är dumt att ta onödiga risker när vi lever i en pågående pandemi. Jag är benägen att hålla med.
  • Anonym (okej)
    Anonym (Skydda riskgrupperna) skrev 2020-10-20 15:08:54 följande:

    Varför svara så raljant? Det enda hen har skrivit är att det är dumt att ta onödiga risker när vi lever i en pågående pandemi. Jag är benägen att hålla med.


    Därför att vi MÅSTE skydda frihet och demokrati. MÅSTE. I ett huj är vi Australien. #Karens snabbar på denna utveckling.

    Om en risk är onödig eller inte bör vara upp till var och en att bedöma. En risk är heller inte onödig när långt större risker tas varje dag utan att någon bryr sig om att införa The New World Order.
  • sillson
    Anonym (okej) skrev 2020-10-20 16:34:04 följande:

    Därför att vi MÅSTE skydda frihet och demokrati. MÅSTE. I ett huj är vi Australien. #Karens snabbar på denna utveckling.

    Om en risk är onödig eller inte bör vara upp till var och en att bedöma. En risk är heller inte onödig när långt större risker tas varje dag utan att någon bryr sig om att införa The New World Order.


    För att vi ska slippa statliga tvångsåtgärder så MÅSTE vi ta vårt personliga ansvar. I Sverige har staten inte velat inskränka den personliga friheten särskilt mycket.

    Du hade också en knäpp kommentar om bilåkning. Den liknelsen håller inte. Jag är inte rädd för corona för egen del. Däremot gör jag vad jag kan för att inte bidra till spridningen.

    Skippa också snacket om NWO. Det är ett helt värdelöt begrepp eftersom det har lika många definitioner som det finns foliehattar.
  • Anonym (A)
    Mrs Moneybags skrev 2020-10-19 15:33:15 följande:
    Personligen skulle jag inte ha något dopkalas just nu. Jag har flyttat fram en högtid i vår familj till nästa sommar och hoppas att det värsta är över då. 
    Ni kan ju streama ceremonin, så kan alla titta via länk... smile1.gif  
    Samma här
  • Grusibrallan1

    Helt ärligt så är det ju typ ingen som gillar dop. Man låtsas att det ska bli kul att gå på dopet för att inte verka otrevlig när man blir inbjuden. Möjligen att vissa ur den äldre generationen tycker att det är lite mysigt för att det är tradition. Så med tanke på att det är en ceremoni som betyder extremt lite för de flesta samt att det är mitt i en pandemi så hade jag gjort:

    1 ställt in

    2 bara de släktingar som ni tror har ett utbyte av den kristna ceremonin är välkomna, stora avstånd i kyrkan och ingen fika efteråt. Ni bör lätt hamna på under 10 personer om ni inte är med i en superreligiös familj.

    3 måste bara nämna pandemin igen. Skjut fram det tills det är lämpligt

    4 när det väl är lämpligt igen så bjud fortfarande bara personer som faktiskt vill gå på ett dop och inte känner sig tvingade.

  • Anonym (Skydda riskgrupperna)
    Anonym (okej) skrev 2020-10-20 16:34:04 följande:
    Därför att vi MÅSTE skydda frihet och demokrati. MÅSTE. I ett huj är vi Australien. #Karens snabbar på denna utveckling.

    Om en risk är onödig eller inte bör vara upp till var och en att bedöma. En risk är heller inte onödig när långt större risker tas varje dag utan att någon bryr sig om att införa The New World Order.
    Jaha du är av den ullen. Ja då fanns det inte mycket mer att diskutera med dig.
  • AMCG

    Vi hade vår ceremoni i helgen med bara oss föräldrar och barn. Det var fint. Världssituationen tillät inget annat alternativ för oss. 2 veckor innan ceremonien fick vi besked om att mina föräldrar oavsett om läget förändrades inte planerade att delta för de är över 70 år och förhåller sig till myndigheternas rekommendationer. Det tycker jag är helt i sin ordning.

    Det är en sak vilka ni väljer att bjuda. Så länge ni förhåller er till statens rekommendationer (50 personer inklusive kyrkans personal och avstånd?). Och en annan sak vilka som väljer att tacka ja och utsätta sig för risken att bli smittad (av covid-19, influensa eller annan sjukdom.). Respektive gäster har också ett ansvar att ta ett förnuftigt och medvetet beslut huruvida hen väljer att delta eller ej och lägga in en riskanalys i beslutsunderlaget.

    För mig hade det också handlat om huruvida mitt samvetet skulle tackla om någon äldre släkting skulle bli smittad på ceremonien och få allvarligt sjukdomsförlopp. Jag hade inte kunnat bära det på mina axlar för att vara helt ärlig. Även om det hade varit deras val att delta vid en eventuell inbjudan har jag för stort samvete för att inte lägga skuld på mig själv i en sån situation.

    Följ ert förnuft och acceptera gästernas eventuella val.

    Jag hoppas ni och barnet får ett fint dop!

  • terfje

    Vi har lite samma problem med att jag vill att lillan ska döpas. Vi kommer nog göra som så att faddrar alltså faster och min kompis, min sambo, svärmor, kompisens sambo och barn och jag själv är med bara. Fasters två barn naturligtvis också. Lite kaffe för det sällskapet efter.

  • Anonym (Är prästen smittfri?)

    Ja, jag håller med terfje. Om man inte kan skjuta upp dopet gör man det litet.

    Men varför kan det inte skjutas upp?

    Vi pratar om dop som om det alltid är en sån där mellanmjölkstrsdition, men vad innebär dopet för TS och hennes man? Det finns flera olika religiösa rörelser som utövar dop. Alla har inte samma traditioner och föreställningar kring dopet.

    Så TS, är det i ditt (och din familjs) tycke viktigt att dopet försättas snarast efter barnets födelse ? Eller är det viktigare att det finns många vittnen när barnet upptas i församlingen(döps)?

Svar på tråden Inbjudan till dop, hur prioriterar man?