Anonym (kokos) skrev 2020-10-28 16:24:59 följande:
Hej, hoppar in här tråden. BIM 9nov och är 34år. Oktober är vårat femte försök och de där gnagandet och hopplöshetskänslan med febrilt googlande hur lång tid det tagit för andra, är jag för gammal m.m mest snurrar. Vet ju med mig att det kan ta ett år att det är helt normalt och även längre i min ålder men det känns inge bra ändå när man vet att man prickat in äl med både tempmätningar och ägglossningstester.
Följt trådarna senaste månaderna fram och tillbaka och har lite funderingar.
1. Läst mycket i trådarna om gravtest och vänta till BIM är standardrådet. Men om man kör ett testa tidigt med endast 10 mIU/m, borde det inte visa tidigare än BIM? Kan ett sådant testa tidigt också dra ut på till BIM?
2. Hur kan man egentligen bekräfta att ett ägg lossnat? ÄL testerna visar positivt, tempen går sedan upp. Men så läste jag nånstans att det egentligen inte heller bevisar något om inte tillräckligt med progesteron finns för att verkligen bekräfta detta? USA har hemtester för progesteron men i Sverige verkar bara blodprov ännu finnas att beställa. Hur vet ni att ni att ni faktiskt ägglossat? Är det bara gyn som kan kolla det?
3. På tal om gyn, innan man går vidare att anmäla sig för ev utredning framöver, finns det något man kan själv göra innan? Kan barnmorska kika på nått eller dylikt för att se att "allt är som det ska"? Kan man efterfråga det eller blir man hänvisad till vänta ett år och utredning istället..
Alkohol, koffein, träning, efterforskat bästa kosttillskott och seed cycling är det jag pysslar med för att öka chanserna och min sambo är gladeligen på tåget på saker han kan göra med som jag läst på, men vad kan man mer göra? Beställa olika fertilitetsprover från werlabs och dylikt, är det värt det kanske? Få lite mer status på värden? Någon som gjort det?
Erfarenheter och tankar är varmt välkomna
På punkt 1 kan jag iaf svara. Jag har läst lite forskning där det stod att från 9 dagar efter äl kan det gå att testa positivt, och 11 dagar efter äl gör de flesta det. Det är med 25mlU/m. En annan undersökning visade att de tester som ska visa vid 10 bara är skräp, åtminstone i Tyskland.
Jag har använt rfsu testa tidigt (15 tror jag), och den gav ett sämre resultat än rfsu testa ofta (25). Då testade jag på äl+9 och var gravid. Slutade i ma dock.