• Soff

Bim november 2020 - Första barnet

Hittade ingen tråd för bim november -första barnet så tänkte jag skapar en ^^ tycker det känns bra med en tråd för oss som försöker med vårt första barn.

Hoppas att detta blir den sista bim-tråden för mig och er därute <3 kom igen, nu ska det bli plus!!!!!

• Svar på tråden Bim november 2020 - Första barnet
  • Stickling
    tilliee skrev 2020-11-01 21:25:41 följande:

Hej igen tjejer. Jag måste skriva av mig lite här. Skrev ovan att min ägglossning var tidig och nu ikv för skojs skull gjorde jag ett till ägglossningtest som visade positivt. Är det möjligt att ha ägglossning två gånger under samma cykel?

Är det inte så att ett positivt äl-test bara visar att kroppen förbereder sig för att äl ska ske? Om du tempar får du ju bekräftelse genom temphöjningen att äl faktiskt har skett.
  • Soff

Häromveckan så var det min vän som berättade att dom ska få barn, igen. Idag var det min bror som berättade att dom ska få barn, igen. Det brister nu. Vet inte ens hur jag ska orka upp imorn.

• tilliee

Hej och tack för snabba svar. Jag har testat innan denna månaden med stickor, både manuella och digitalt, som visat positivt. Sedan igår så bommade jag på stickorna. Har inte tagit någon temp. Sen ikv för skojs skull (för att följa lh-ökning) så ser jag att det negativa blivit positivt igen. Så kan det vara så att jag möjligtvis släpper två ägg denna månaden?

• Link92
    Soff skrev 2020-11-01 22:07:24 följande:

Häromveckan så var det min vän som berättade att dom ska få barn, igen. Idag var det min bror som berättade att dom ska få barn, igen. Det brister nu. Vet inte ens hur jag ska orka upp imorn.

Nej men åh jag fattar precis hur det känns! Tillåt dig själv att inte tänka så mycket på dem och fokusera på annat! Det är skitsvårt men jag tycker att det känns bättre om man kan låta bli att träffa sådana personer ett tag och gratulera dem när livet känns lättare. Kan du prata med dem om er situation? Det tycker jag har hjälpt oss, att vara öppna om varför vi inte orkar prata om vänners graviditeter. Det kommer att bli er tur också, även om det inte känns så just nu <3
  • Link92
    tilliee skrev 2020-11-01 22:10:24 följande:

Hej och tack för snabba svar. Jag har testat innan denna månaden med stickor, både manuella och digitalt, som visat positivt. Sedan igår så bommade jag på stickorna. Har inte tagit någon temp. Sen ikv för skojs skull (för att följa lh-ökning) så ser jag att det negativa blivit positivt igen. Så kan det vara så att jag möjligtvis släpper två ägg denna månaden?

Hej, precis som någon annan sa här ovan så visar lh-stickor bara att ägglossning är på gång, inte att den faktiskt sker eller har skett. Man kan inte ägglossa två gånger under en cykel (vill dock minnas att två ägg ev kan släppa, men då med bara någon timmes mellanrum, inte flera dagar, så det är inget man ser på stickor).

Du kan alltså ha en, två eller fler peakar med stickorna, men det betyder inte att kroppen lossar ägg flera gånger, men att den är på gång/försöker göra det. Mäter du din temp varje morgon när du vaknar (obs samma tid varje dag) kan du se att temperaturen ökar ca 0,3 grader när ägglossning skett.

Sedan kan man också få positiva tester precis innan mens, även om det är ovanligt.

Mitt tips är att följa vulverinekoos på Instagram och läsa bland hennes stories om ägglossning och lh-tester :)
  • Soff
    Link92 skrev 2020-11-01 22:34:03 följande:

Nej men åh jag fattar precis hur det känns! Tillåt dig själv att inte tänka så mycket på dem och fokusera på annat! Det är skitsvårt men jag tycker att det känns bättre om man kan låta bli att träffa sådana personer ett tag och gratulera dem när livet känns lättare. Kan du prata med dem om er situation? Det tycker jag har hjälpt oss, att vara öppna om varför vi inte orkar prata om vänners graviditeter. Det kommer att bli er tur också, även om det inte känns så just nu <3

Tack för stöd <3 ja jag känner att jag verkligen måste försöka stänga ute det om jag ska orka med vår egen process. Är tillräckligt påfrestande som det är. Ja jag tog upp det faktiskt, för jag kände att jag behövde förklara varför jag kanske reagerade konstigt när han berättade det. Försökte visa glädje, men höll ju på att bryta ihop inför alla, så var inte så lätt.
  • BoringBrick92

Förstår hur du känner! Brottas med lite liknande just nu.. Träffade min mamma häromdagen och hon berättade att mina två föräldralediga svägerskor samt mina två föräldralediga kusiner skulle träffas och föreslog att jag skulle hänga på. Visst är det kul att träffa dem såklart, men skulle svida för mycket när allt man vill är att få plus på stickan.

Så jag lider med dig!
  • Soff
    BoringBrick92 skrev 2020-11-02 00:26:22 följande:

Förstår hur du känner! Brottas med lite liknande just nu.. Träffade min mamma häromdagen och hon berättade att mina två föräldralediga svägerskor samt mina två föräldralediga kusiner skulle träffas och föreslog att jag skulle hänga på. Visst är det kul att träffa dem såklart, men skulle svida för mycket när allt man vill är att få plus på stickan.

Så jag lider med dig!

Åh fy. Ja det är inte lätt :( orkar inte ens åka till jobbet idag. Har inte känt mig såhär låg på många år. Har sådan stress inombords, och är så rädd att det ska påverka negativt, så det aldrig blir plus.
  • KNAS2

Kämpa!

När har du ÄL?

Det enda vi kan göra är att försöka igen.

Positiva tankar (även om det är svårt).
  • Stickling
    Soff skrev 2020-11-02 08:36:25 följande:

Åh fy. Ja det är inte lätt :( orkar inte ens åka till jobbet idag. Har inte känt mig såhär låg på många år. Har sådan stress inombords, och är så rädd att det ska påverka negativt, så det aldrig blir plus.

Usch, så tungt. Har du någon du kan prata med om detta? Vet hur tungt det kan kännas när folk omkring en blir gravida, särskilt jobbigt när det är en nära vän eller familjemedlem. Känner med dig, förstår om du känner dig nere. Dock tycker jag att du ska lyfta ansvaret från dig själv, du kan inte med din inre stress påverka huruvida du blir gravid eller ej, det är en långlivad och destruktiv myt som bara lägger sten på börda och ger extra press. Jag tycker att Linnékliniken skriver bra om detta på sin hemsida, under rubriken Stress. Länkar här om du vill läsa: www.linne.se/planerarduattbligravid/

Ta hand om dig.
Svar på tråden Bim november 2020 - Första barnet