tilliee skrev 2020-11-01 22:10:24 följande:
Hej och tack för snabba svar. Jag har testat innan denna månaden med stickor, både manuella och digitalt, som visat positivt. Sedan igår så bommade jag på stickorna. Har inte tagit någon temp. Sen ikv för skojs skull (för att följa lh-ökning) så ser jag att det negativa blivit positivt igen. Så kan det vara så att jag möjligtvis släpper två ägg denna månaden?
Hej, precis som någon annan sa här ovan så visar lh-stickor bara att ägglossning är på gång, inte att den faktiskt sker eller har skett. Man kan inte ägglossa två gånger under en cykel (vill dock minnas att två ägg ev kan släppa, men då med bara någon timmes mellanrum, inte flera dagar, så det är inget man ser på stickor).
Du kan alltså ha en, två eller fler peakar med stickorna, men det betyder inte att kroppen lossar ägg flera gånger, men att den är på gång/försöker göra det. Mäter du din temp varje morgon när du vaknar (obs samma tid varje dag) kan du se att temperaturen ökar ca 0,3 grader när ägglossning skett.
Sedan kan man också få positiva tester precis innan mens, även om det är ovanligt.
Mitt tips är att följa vulverinekoos på Instagram och läsa bland hennes stories om ägglossning och lh-tester :)