Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

    Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?

    Akidoki skrev 2020-11-12 11:00:25 följande:
    Sara har rätt. Du har fel.
    Eller hur, för alla vet ju att det är du som avgör vem som har rätt och fel Cool
  • Anonym (sådär)
    Akidoki skrev 2020-11-12 11:00:25 följande:
    Sara har rätt. Du har fel.
    Men sätt din teori på prov.... gå ut och gör något samhället anser vara fel men som du anser är rätt och se vad du får för respons. 

    Loska tex en person i ansiktet eller träng dig före i en kö och när personen sen blir arg så säger du bara att det enligt dina alldeles egna moraliska värderingar tycker att det är helt rätt och så måste ju alla acceptera det och se vad du får för respons.

    Enligt din teori så borde ju personen acceptera det för alla hittar ju på sin moral precis som de vill och alla andra måste acceptera det.
  • Anonym (sådär)
    Bjoer skrev 2020-11-12 11:06:06 följande:
    Moral är typ "Regler för hur man agerar mot andra människor.". Det finns ingen objektiv moral utan det är subjektivt. Kan mycket väl vara individuellt eftersom vi alla anser att man ska bete sig på vissa sätt mot sina medmänniskor. Moralåsiklter som många håller med om är intersubjektiva och det är väl det som man syftar på i nån mån när man pratar om samhällsmoral. Men moral är knappast bara bundet till samhälleliga regler.
    Nja, moral kommer från latinets moralis, som betyder seder, dvs "regler" som samhället satt upp gemensamt inte varje persons individuella åsikter utan majoritetens åsikter. En regel är generellt inte något var och en hittar på själv.

    Att var och en sen kan tycka vad de vill om regler är subjektivt, vissa tycker de är rätt andra tycker det är fel, men det är en helt annan sak. En persons åsikter om regler förändrar inte reglerna i sig. För att reglerna ska förändras måste majoriteten av individerna gemensamt ändra reglerna och det är ett kollektivt beslut inte ett individuellt beslut.
  • Anonym (sådär)
    Akidoki skrev 2020-11-12 12:48:48 följande:
    Vi har sociala koder i vårt samhälle. Överenskommelser på gruppnivå vilka möjliggör att individer vistas nära varandra utan att hamna i slagsmål, oftast.

    Våra sociala koder säger oss att vi inte får tränga oss före i kön. I Sverige.

    I ett annat land ingår inte köande i de sociala koderna. Där trängs de. För att våra sociala koder skiljer sig åt.

    Våra sociala koder säger också att vi inte bör ligga med grannens man, eftersom de är i en monogam relation, och det kan bli trubbel om vi ändå ligger med grannens man och det kommer fram. Eftersom frun kanske blir förbannad och tycker att vi försökt STJÄLA hennes man. Men vi stal honom inte eftersom han inte är en ägodel, och han fattade ett eget beslut att ligga med oss.

    En del tycker att vi moraliskt gjort fel, eftersom vi låg med en upptagen man, andra tycker att mannen moraliskt är ensam ansvarig för sveket eftersom han har en överenskommelse, ett kontrakt, med sin fru. Moralen är individuell. Påverkad naturligtvis av signifikanta andra och den kontext vi rör oss i.

    Jag kan inte se så mycket moraliska värderingar i att tränga sig före i kön eller spotta på någon, det är snarare högst beroende av impulskontroll. Det kan nog människor med olika moraliska värderingar göra sig skyldiga till i olika situationer.

    Jag har impulskontroll och spottar inte på människor.

    Om jag däremot blev kär i en man och sedan förstod att han är upptagen skulle jag inte ge upp en kärlek om han väljer att avsluta den andra relationen. Jag är inte ansvarig för andras förhållanden, och jag litar på hans omdöme och vilja att lämna.

    Om det däremot är en man med barn, skulle jag backa och istället ta upp kontakten om han i framtiden separerar från barnens mamma. Jag skulle inte vilja påverka honom att lämna sin familj, i så fall får han separera för att han inte vill leva med barens mamma, inte för att han istället vill leva med mig. Sådan är min individuella moral.

    Sedan spelar det ingen roll hur mycket andra vill att jag hjälper till att säkerställa att mannen inte får några möjligheter att svika, eller för den delen följa andras moraliska värderingar. Jag är en egen individ.
    Ja precis, sociala koder är alltså GEMENSAMMA koder för samhället och inte något var och en hittar på lite som man känner för. Så även om dina alldeles egna koder säger att det är ok att tränga dig före någon annan i en kö så betyder inte det att det kommer accepteras av alla andra för alla andra utgår efter den gemensamma normen för rätt och fel och inte efter dina egna personliga normer.

    Att påstå att du stulit någon är såklart fel, att påstå att du deltagit i att svika såra och förnedra grannfrun är helt korrekt eftersom det är dig hennes man utförde otroheten med. Båda hjälptes åt att utföra handlingen alltså är båda ansvariga för dess konsekvenser.

    Om han väljer att avsluta sin befintliga relation INNAN han påbörjar en ny med dig så har han inte varit otrogen och du har inte deltagit i något otrohet och ingen av er har agerat omoraliskt. Om ni istället väljer att påbörja en relation samtidigt som han redan har en med sin fru så är han ju otrogen mot henne med dig och du deltar du i det. Att han sen kanske lämnar frun för dig är irrelevant för hans otrohet och din medverkan i det är redan ett faktum och ert agerande är i så fall omoraliskt, för ni kunde båda valt att vänta tills han avslutat sin befintliga relation men valde att skita i det. Kärlek är ingen som helst ursäkt för att bete sig illa mot andra, kär eller inte kär så förväntas man fortfarande kunna ta hänsyn till andra människor.

    Ja du är en egen individ men det är även hans fru och det ger inte dig rätten att bete dig hur du vill mot andra individer. Väljer du att göra eller delta i att göra saker som sårar och förnedrar andra så får du ta ditt ansvar för det. Att vara en individ ger dig inte ansvarsfrihet för vad du gör eller deltar i att göra mot andra. Din individualitet, känslor och behov är på inget sätt mer värt än andras.
  • Anonym (sådär)
    Akidoki skrev 2020-11-12 13:39:33 följande:
    Det finns inget likhetstecken mellan sociala koder och moral.

    Vi kan inte svika någon vi inte har någon överenskommelse med eller någon som helst relation till. Vi har inte lovat henne trohet eller att låta bli hennes man.

    Att hon väljer att se det som ett svek från vår sida, att vi låg med hennes man, beror på att hon förväntade sig att vi skulle vara påverkade av ett socialt tryck kvinnor emellan. Hon vill att vi ska hjälpa henne att hålla reda på mannen istället för att lägga ansvaret för sveket där det hör hemma - på honom. När det sociala trycket är ur play sas blir hon fly förbannad och startar trådar på familjeliv. Istället för att vända ansvaret dit det hör hemma - hos honom.

    Hans fru är också en individ, korrekt. Men inte mitt ansvar.

    Få saker retar upp en del kvinnor som andra kvinnor vilka inte anpassar sig till dessa kvinnliga sociala koder. Det var förståeligt förr i tiden då kvinnan var beroende av mannen som försörjare, att han gick fri just för att hon var beroende av honom, men i dagens samhälle - kom igen!

    Jag kan inte hindra dig ifrån att skuldbelägga andra kvinnor då din man sviker dig. Men det är idiotiskt och bakåtsträvande. Det är inte så vi bygger lojalitet sinsemellan. Snarare tvärtom.
    Ehm jo, sociala koder ÄR till stor del moral. De allra flesta handlar om att ta hänsyn till andra människor och är en nödvändighet för att öht kunna ha ett fungerande samhälle med många individer. Ett samhälle där alla agerar egoistiskt och enbart tänker på sina egna behov och skiter i andras kommer inte fungera. Inte ens egoister vill att andra ska agera lika egoistiskt mot dem som de agerar mot andra. Det ingår i den egoistiska mentaliteten att man gärna vill kunna skita i andra men andra ska ta hänsyn till en själv.

    Nejdå, nu försöker du bara snacka bort egoism med "social tryck", ungefär som att det skulle vara samhällets fel att du väljer att skita i att ta hänsyn till hennes känslor och bara tänka på dina egna. Din egoism är inte samhällets fel, din egoism ansvarar du för själv. Om du väljer att agera egoistisk och osolidarisk mot en annan kvinna genom att knulla hennes man bara för att du kände att du ville det och fullkomligen sket i vad det skulle betyda för henne så är det till 100% ditt eget ansvar, inte samhällets.

    Jag är man och skulle min partner vara otrogen med en annan man eller kvinna så skulle jag skuldbelägga båda eftersom båda hjälpts åt att utföra sveket. Till skillnad från dig gör jag ingen skillnad på kön utan utgår ifrån själva handlingen.

    Nejdå det är absolut inte bakåtsträvande att kräva att folk beter sig empatiskt och civiliserat, det som verkligen är bakåtsträvande är att försöka snacka bort egoism och brist på empati med dåliga argument. För det är ju verkligen att ta oss tillbaka till djurstadiet där moral inte existerar och man agerar efter impulser.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 17:14:17 följande:
    Då är ju ingen otrogen så då handlar det ju inte om det.

    Att folk bryterupp och går vidare är förstås "helt ok". Sen ör det självklart så att man blir väldigt ledsen om ens förhållande tar slut. Men att man blir ledsen behöver ju inte innebära attnågon annan gjort något fel.

    Skulle hon uttrycka sig på det sätt du nämner skulle jag dock se det som väldigt oförskämt och okänsligt förstås. Och omskapa min bild av den personen rejält.

    Men som sagt då handlar det ju inte om otrohet längre och är väl en annan diskussion
    Precis, och då är du ju såklart inte sur på henne för att hon vill knulla din man och ni fortsätter vara vänner och även efter att hon gjort det så finns det ingen anledning att vara sur heller för hon har ju inget ansvar för ditt förhållande?

    Japp, om jag bryter benet själv så klandrar jag ingen annan än mig själv, om två personer däremot hjälps åt att knäcka mitt ben för att de kände för det så klandrar jag båda två. Det är väldigt stor skillnad på att skiljas UTAN svek och lögner och att skiljas pga svek och lögner.

    Varför skulle det göra om din bild av personen om personen inte gör något fel? Enligt dig är det ju bara den som är otrogen som gör fel och klandras?

    Varför är det oförskämt om personen inte gör fel eller har något ansvar för din relation? För att tycka någon är oförskämd måste ju personen gjort något man tycker är oförskämt och som man håller personen ansvarig för. Om personen bara deltagit i någon annans oförskämdhet så har ju personen inget ansvar för det enligt dig och då kan man ju inte påstå att hon är oförskämd? Hur kan hon vara oförskämd om det inte är hon som varit otrogen mot dig?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 18:11:48 följande:
    Ja det är bara den som är otrogen som är ansvarig för otroheten. Det innebär jy inte att den andra personen inte kan ha gjort andra fel. Det finns ju fler svek och brister i relationer än just otrohet. För mig är det i te så att man endera är ansvarig för en otrohet eller så är ma felfri. Jag förstår inte riktigt den inställningen.

    Sen kan man ju bryta med en vän även om den inte har gjort fel för att situationen blir svår och jobbig, så det är ju inte så där svartvitt som det känns som att ni vill framatälla det.

    Om min vän och min man kom på att de var kära i varandra och blev tillsammans är det inte alls säkert att jag skulle fixa att vara vän med min kompis. Det skul,e förmodligen vara för jobbigt åtminstone så länge som jag hade känslor kvar för min man. Saker kan ju vara jobbiga utan att man anser att andra har skuld eller är ansvariga. Man kan tycka att en person inte har gjort fel och ändå bli ledsen och tycka att en situation är jobbig.
    Vad spelar det för roll om personen inte har något ansvar för er relation?
    Eller menar du att personen har ett ansvar för andra brister i er relation men inte själva otroheten?

    Och om personen inte har något ansvar för sitt deltagande i otroheten, hur man personen då ha gjort fel?

    Ja och det är väl precis vi sagt, om flera deltar i otroheten så är alla som var med ansvariga för det. Ingen av oss har sagt att det är den ena eller den andra, det vi säger är att det är kollektivt ansvar. Det är snarar DU som gör det till den ena eller den andra och menar att det bara är den ena som har något ansvar Så om du inte förstår resonemanget får du ju fråga dig själv för det är ju bara du och dina meningsfränder som påstår att det bara finns EN ansvarig.

    Så du menar att det är helt fel att ha känslor för någon men helt ok bara ligga för skojs skull? Så om din man och din kompis bara busknullar utan att ha några känslor för varandra, bara drar av sig brallorna för att de kände det för stunden så är det helt ok för det var inga känslor inblandade och din kompis gör inte fel, men om de fått känslor för varandra då är det fel och din kompis jättetaskig?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 18:23:20 följande:
    Skillnaden mellan vår syn är just detta. Du ser otrohet som något som två personer gör tillsammans mot en tredje person. Jag ser otrohet som något som en person gör mot en annan.
    Japp, och det gör jag eftersom jag utgår ifrån fakta, dvs vilka som deltagit i att utföra en handling, den som är otrogen ligger ju inte med sig själv, han ligger med en annan person. Medan du utgår ifrån känsloargument där deltagande inte avgörs av själv handlingen utan av vad man känner.

    Och inte nog med det du gör ju även skillnad på en okänd person och en vän. Om det är en vän så är personen delaktig men inte om det är en okänd person. Återigen känsloargument.
  • Anonym (sådär)
    molly50 skrev 2020-11-13 09:51:38 följande:
    Ja,det är väl så.
    Många gånger tror jag också att det handlar om brister i kommunikationen när ett förhållande utmynnar i otrohet,
    Men jag förstår inte varför det ska vara så svårt att prata med sin partner om man är missnöjd med något i förhållandet.
    Alt göra slut på ett värdigt sätt om man inte trivs och har träffat en annan.
    Båda saker kan såra,men det kan vara lättare att ta sig vidare från ett värdigt avslut än från en otrohet.
    Om inte annat blir det betydligt lättare att ha ett fungerande samarbete kring barnen som skilda.

    Lite märkligt det där att folk väljer att svika och förnedra sin partner och sen förväntar sig att man ska kunna vara vänner som skilda föräldrar. Hur tänker man då?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Sara) skrev 2020-11-12 19:04:19 följande:
    Om personen är min vän har personen ett ansvar för vår dvs min och vännens relation. Jag har aldrig påstått att en vön inte har ett ansvar för sin vänskapsrelation. . Nu tror jag att du blandar ihop olika diskussioner. Detta var ett inlägg i diskussionen om vänskapsrelationer och vad som är oförskämt att säga till sin kompis.

    Ja precis jag menar att det bara ör den otrogne som har ansvar för otroheten och du anser att det är ett kollektivt ansvar. Det var ju precis det jag skrev i i lägg 556.

    Att man inte har ett ansvar för nån annans otrohet innebör ju inte att man är ansvarsfri i största allmänhet. Att uttrycka sig grovt och plumpt till sin vän tex är inte särskillt trevligt oavsett om nån varit otrogen eller ej. Det är ju otrevligt i sin egen rätt.

    Jag vet intr vad jag har skrivit so m får dig att dra slutsatsen i sista stycket så det där får du nog förklara om du vill attjag ska svara på det. Jag skrev ju utifeån att vännen inte nödvändigtvis gjort fel för att hen blir kär i min man, men du tolkar det jag skrev precis tvörtom?
    Som sagt alla kan tycka vad de vill om moral eller ha egna värderingar så länge det handlar om åsikter och tankar. Ramarna för vad man får eller inte får GÖRA mot andra människor sätts kollektivt eftersom det påverkar andra än en själv. Och då kvittar det vad individen själv tycker som sina egna handlingar. Personen kommer dömas efter kollektivets moral inte sin personliga moral.

    När en persons värderingar avviker från kollektivets moraliska värderingar anses personen ha en avvikande moral och en risk för kollektivet. En avvikande moral kan även anses vara tecken på psykiska problem, som tex empatistörning, narcissism, etc.

    Japp det finns många saker som anses vara omoraliska förutom otrohet och deltagande i otrohet. Men att det finns andra omoraliska saker betyder inte att otrohet och deltagande i det blir rätt. Att ge någon en örfil blir inte rätt bara för att man hade kunnat kapa av huvudet istället.
Svar på tråden Ni som har stulit någon annans man - säger inte samvetet någonting?