• Marimardi

Vår letrozol resa- följas åt?

Hej alla glada!

Jag fick mens den 13/10 och började äta min första kur letrozol (enkeldos) den 15/10, alltså på min tredje mensdag. Nu har det gått två dagar sen jag tog min sista tablett och jag ska gå på VUL nu på måndag den 26e. Eftersom det är min första kur så är jag väldigt taggad men också nervös. Tycker att jag redan känner lite värk i äggstockarna???? Tänkte ifall det finns fler som äter letrozol som vill följas åt?? Ge varandra lite pepp, stöd och tips? Ingen av mina vänner vet om att jag har pcos och försöker skaffa barn, därför söker jag mig till en grupp som förstår hur jag känner och som inte hade blivit uttråkad när man pratar om detta haha.

• Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?
  • Arezo89
    Anonym (Anna) skrev 2021-07-27 09:34:32 följande:

Wow stort grattis till plusset Arezo89!! :D

Tråkigt att det inte gick vägen denna gången Sprallan :( men snart är det vår tur, vill jag önska iallafall.

Sola13, låter verkligen som ägglossning skett eftersom att temphöjningen ska ligga på 0,2-0,4 grader. Spännande och se om det tar sig :)

Tack så mycket Anna!! Håller tummarna för att du får ditt plus med snart. :)
  • Anonym (Mommo)
    Sola13 skrev 2021-07-27 20:57:11 följande:

Det är verkligen fantastiskt! Vilken vecka är du i?

Hur länge/många letrozol omgångar försökte du?

Vecka 38, så det är snart dags. Jag blev gravid på andra försöket. Jag gjorde först ett försök med enkel dos, men VUL visade att äggblåsorna inte mognade som de borde. Då fick jag direkt höja till dubbel dos och även hjälp med Ovitrelle. Då blev jag gravid direkt. Jag förstår att jag hade extrem tur då jag även har åldern emot mig. Men har också förstått att jag haft en väldigt inlyssnande läkare.
  • Gulgja
    Anonym (Mommo) skrev 2021-07-28 22:51:37 följande:

Vecka 38, så det är snart dags. Jag blev gravid på andra försöket. Jag gjorde först ett försök med enkel dos, men VUL visade att äggblåsorna inte mognade som de borde. Då fick jag direkt höja till dubbel dos och även hjälp med Ovitrelle. Då blev jag gravid direkt. Jag förstår att jag hade extrem tur då jag även har åldern emot mig. Men har också förstått att jag haft en väldigt inlyssnande läkare.

Gud vad kul att höra! Grattis! Hoppas det gått bra med graviditeten trots denna värme!

Jag är på min andra dos jag också. Minns du hur äggblåsa och slemhinnan mätte i mm den cykeln du blev gravid? Och så undrar jag om du bor i Stockholm och kan rekommendera kliniken du gått till med tanke på din läkare som verkligen lyssnade.
  • Anonym (Mommo)
    Gulgja skrev 2021-07-29 09:58:29 följande:

Gud vad kul att höra! Grattis! Hoppas det gått bra med graviditeten trots denna värme!

Jag är på min andra dos jag också. Minns du hur äggblåsa och slemhinnan mätte i mm den cykeln du blev gravid? Och så undrar jag om du bor i Stockholm och kan rekommendera kliniken du gått till med tanke på din läkare som verkligen lyssnade.

Äggblåsan var 19 mm. Jag vet inte hur tjock slemhinnan var. Läkaren sa bara att den var treskiktad och såg bra ut.

Jag var på VUL på förmiddagen och fick ta ägglossningsspruta samma kväll.

Vi var på Livio i Falun. Men jag har hört väldigt bra om Livio i Stockholm också, speciellt Livio på Gärdet.
  • Sola13

Hur går det för er, känner ni av något? Jag är på äl + 5, har lite molvärk och lite ömma bröstvårtor. Ska hädanefter skriva ned allt sådan jag känner så att jag kan jämföra med kommande månader och hålla mig lugn och inte få upp hoppet för mycket innan bim haha.. Tycker iaf att det är så coolt att det verkar fungera med tempningen nu när jag tar Letrozol, har aaaaldrig gjort det tidigare, var jättekonstiga temperaturer hit och dit hela tiden. Troligtvis kroppen som försökte ägglossa men misslyckades..

Hur tänker ni med sex mellan äl och bim? Har hört att det i normalfallet inte ska vara något problem, å andra sidan känner man sig inte riktigt som normalfallet och vill undvika risker.. å andra sidan vill man vara med sin man? haha

• Gulgja
    Sola13 skrev 2021-07-31 08:47:47 följande:

Hur går det för er, känner ni av något? Jag är på äl + 5, har lite molvärk och lite ömma bröstvårtor. Ska hädanefter skriva ned allt sådan jag känner så att jag kan jämföra med kommande månader och hålla mig lugn och inte få upp hoppet för mycket innan bim haha.. Tycker iaf att det är så coolt att det verkar fungera med tempningen nu när jag tar Letrozol, har aaaaldrig gjort det tidigare, var jättekonstiga temperaturer hit och dit hela tiden. Troligtvis kroppen som försökte ägglossa men misslyckades..

Hur tänker ni med sex mellan äl och bim? Har hört att det i normalfallet inte ska vara något problem, å andra sidan känner man sig inte riktigt som normalfallet och vill undvika risker.. å andra sidan vill man vara med sin man? haha

Jag är på ÄL +11 och känner absolut ingenting. Jag har alltså inget hopp inför denna cykel heller. BIM på tisdag så vi får se.

Gällande sex så har vi tyvärr inget sex från CD 16-25 eftersom det är då jag tar progestoron vagitorerna och det är så otroligt kladdigt och osexigt så det blir inget och min man har accepterat det.

Hur går det för dig?
  • Gulgja
    Anonym (Mommo) skrev 2021-07-29 19:49:47 följande:

Äggblåsan var 19 mm. Jag vet inte hur tjock slemhinnan var. Läkaren sa bara att den var treskiktad och såg bra ut.

Jag var på VUL på förmiddagen och fick ta ägglossningsspruta samma kväll.

Vi var på Livio i Falun. Men jag har hört väldigt bra om Livio i Stockholm också, speciellt Livio på Gärdet.

Underbart! Tack för svar. Min var också 19 mm och treskikt så vi får hålla tummarna. Tog också sprutan samma kväll.

Får kolla upp Livio. Tack för svar fina du!
  • Sola13
    Gulgja skrev 2021-07-31 22:27:25 följande:

Jag är på ÄL +11 och känner absolut ingenting. Jag har alltså inget hopp inför denna cykel heller. BIM på tisdag så vi får se.

Gällande sex så har vi tyvärr inget sex från CD 16-25 eftersom det är då jag tar progestoron vagitorerna och det är så otroligt kladdigt och osexigt så det blir inget och min man har accepterat det.

Hur går det för dig?

Flera av dem man läser om på FL har känt symtom innan, men flera av mina vänner från real life har inte känt något alls innan, så det verkar verkligen vara 50 och 50 och behöver varken betyda det ena eller det andra. Idag, en vecka efter positivt ägglossningstest och enligt NC äl plus fem fick jag lite bruna droppar i trosan. Man tänker spontant att man hoppas att det är nidblödning, men har noterat att jag fick det vid exakt samma tid förra cykeln så kan lika väl vara någon liten mellanblödning.. vi får se, helt enkelt. Håller verkligen tummarna för oss alla!

Än så länge avvaktar vi med sex lite, får se vad vi bestämmer oss för!
  • Sola13

Idag har det kommit mer av en brun blödning.. känns inte hoppfullt, bara ca en vecka efter äl. Någon med som har erfarenhet av sådan blödning mellan äl och bim? kan det bero på progesteronbrist?

• Anonym (Anna)
    Sola13 skrev 2021-07-31 08:47:47 följande:

Det blev tyvärr ingen ägglossning för mig trots glad gubbe, så jag tänker att jag väntar och ringer kliniken nästa vecka då de öppnar igen för att se vad nästa steg ska bli. Hoppas hoppas på att jag får VUL och Ovitrelle inför nästa försök!!

Jag fick så tydliga äl-symptom med rikliga äggviteflytningar, smärtor i äggstockarna och jag var sådär pigg och pysslig som jag bara blir inför ägglossning men nepp.. inte ens en dubbel dos får det att släppa. Dock så har jag börjat att få lite milda äl-flytningar igen så vem vet, kroppen kanske gör ett nytt försök. 

Vad gäller sex mellan äl och bim så har jag aldrig hört att det skulle kunna påverka någonting, så vi har kört på som vanligt de gånger jag haft äl :)

Håller tummarna att det var en nidblödning du hade!

Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?