• Marimardi

Vår letrozol resa- följas åt?

Hej alla glada!

Jag fick mens den 13/10 och började äta min första kur letrozol (enkeldos) den 15/10, alltså på min tredje mensdag. Nu har det gått två dagar sen jag tog min sista tablett och jag ska gå på VUL nu på måndag den 26e. Eftersom det är min första kur så är jag väldigt taggad men också nervös. Tycker att jag redan känner lite värk i äggstockarna???? Tänkte ifall det finns fler som äter letrozol som vill följas åt?? Ge varandra lite pepp, stöd och tips? Ingen av mina vänner vet om att jag har pcos och försöker skaffa barn, därför söker jag mig till en grupp som förstår hur jag känner och som inte hade blivit uttråkad när man pratar om detta haha.

• Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?
  • Steeph
    Gulgja skrev 2021-08-10 10:21:04 följande:

Jag får ÄL på dag 13-14 utan mediciner och med så här det varit dag 14 och dag 12. Lite olika alltså.

Håller verkligen med dig. ALLA precis alla är gravida eller har precis fått barn. Jag har köpt så mycket presenter från Newbie till vänner och familj som fått barn och varje gång jag köper så tänker jag nästa gång köper jag till mitt barn. Så otroligt påfrestande men jag försöker hålla humöret uppe.

Vilken resa! Jag hoppas så innerligt att det går hela vägen för er snart. Min gyn sa att Ovitrelle förlänger lutealfasen och ökar progestoronet också. Du kanske ska be om Ovitrelle denna omgång bara för att ha provat.

Åh då förstår jag hoppas du får en riktigt fin ägglossning denna cykel

Jaaa alla är verkligen gravida och jag orkar inte med det just nu. Nu tänker jag ta resten av året och bara fokusera på mig själv.

Det hoppas jag också och jag hoppas du får ett fint plus om ett par veckor det är vår tur nu!
  • Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-10 14:05:30 följande:

Åh, då är vi verkligen i samma situation, jag beklagar verkligen! <3 man är glad över att kunna bli gravid samtidigt som man är livrädd att man aldrig ska få en fullgången graviditet.

Ja kroppen har varit väldigt snabb tillbaka båda gångerna och idag är jag på cd 6 så imorgon är det sista tabletten letrozol.

Åh okej? tycker det är fel att läkare uttalar sig så. Här istället sa de ?kör på direkt när ni vill, vi hejar på er?.

När fick du ditt andra ma och hur många försök är du uppe i efter det?

Nu jäklar ska vi plussa, iaf innan 2021 är slut!! Kram

Ja precis, känner exakt likadant. Jag är mer i sinnesstämningen nu att jag ska bli gravid igen för att få mitt tredje missfall så vi kan få vidare utredning. Måste tänka så för att skydda mig själv.

Ja, så frustrerande! Jag har blött 5 dagar vid båda MA där vi fått göra medicinsk abort, vid koll så fort jag slutat blöda har de sagt att man kan inte ens se att jag varit gravid, kroppen helt återhämtad. Så blev så jäkla irriterad att vi inte fick köra igång direkt efter andra. Man känner att tiden springer ifrån en :(

Sista var i början av april nån gång, en vecka innan KUB, sen fick jag som sagt inte ta letrozol på ett par månader för hon tyckte att kroppen skulle återhämta sig och har ingen egen ägglossning så kan inte heller försöka utan hjälp.

Är på tredje cykeln nu sen senaste MA, CD14 idag, var på VUL idag och hade en stor fin mogen blåsa på 20mm, så den bör släppa inom de närmsta dagarna. Inget utslag på ÄL stickorna ännu, men har fertilt sekret så vi börjar försöka idag, bör släppa vilken dag som helst hoppas jag :) alla cykler utom 2 har jag fått höjning på CD 17 eller 18.

Första graviditeten tog på tredje kuren, andra graviditeten tog på andra kuren efter första missfallet. Detta blir som sagt tredje nu efter mitt andra MA så hoppas vi äntligen kan få ett plus till nu! Hur det än skulle gå vid nästa plus vet man iaf att man kommer komma nått steg längre, bebis eller missfallsutredning, även om man såklart hoppas på det första <3

Har du VUL inbokat nästa vecka? Äter du dubbel eller enkel dos?
  • Sprallan
    Sola13 skrev 2021-08-10 10:46:15 följande:

Är det någon som vet hur många försök med letrozol man rekommenderas göra innan man går vidare? Vad är nästa steg om det inte fungerar, är det IVF eller finns det annat däremellan? Om man skulle vilja gå vidare med IVF, hur fungerar det? Pratar man med sin privata gyn om det, och hur lång tid tar det innan man isf får börja? Jag bor i Skåne.

Beror lite på tror jag vad de väljer som nästa steg, men din privata gyn kan remittera dig vidare iaf :) är det till IVF vet jag att man ska ha ett cellprov som är Max 1 år gammalt också.

Min har sagt att helst vill man inte köra mer än 6 månader på letrozol. Men jag kör nu min 8:e kur totalt, dock aldrig kört mer än 3 i rad (blivit gravid 2ggr på letrozol men tyvärr avbrutits) så jag antar att hon menar 6 månader i rad, eller så kör vi på lite extra eftersom hon sett att det funkar för mig.

Nog olika vad de ser som nästa steg, får man mogna äggblåsor av letrozol men inte blir gravid så är nog nästa steg först typ äggledarspolning och spermaprov, därefter troligen IVF, får du däremot graviditet på letrozol som sen inte går hela vägen är det nog mer missfallsutredning som är nästa steg (dock först efter 3 missfall) innan man ev går vidare med ytterligare behandling. Skiljer säkert, men jag bor också i skåne och har förstått det så :)
  • Gulgja

Hur ser ni på träning under tiden ni försöker bli gravida? Jag har styrketränar alla andra månader men ville testa att inte göra det denna månad och bara satsa på promenader eller crosstrainer på gymmet. Jag styrketränar inte hårt utan normalt för min ålder.

• Steeph
    Sprallan skrev 2021-08-10 14:42:41 följande:

Ja precis, känner exakt likadant. Jag är mer i sinnesstämningen nu att jag ska bli gravid igen för att få mitt tredje missfall så vi kan få vidare utredning. Måste tänka så för att skydda mig själv.

Ja, så frustrerande! Jag har blött 5 dagar vid båda MA där vi fått göra medicinsk abort, vid koll så fort jag slutat blöda har de sagt att man kan inte ens se att jag varit gravid, kroppen helt återhämtad. Så blev så jäkla irriterad att vi inte fick köra igång direkt efter andra. Man känner att tiden springer ifrån en :(

Sista var i början av april nån gång, en vecka innan KUB, sen fick jag som sagt inte ta letrozol på ett par månader för hon tyckte att kroppen skulle återhämta sig och har ingen egen ägglossning så kan inte heller försöka utan hjälp.

Är på tredje cykeln nu sen senaste MA, CD14 idag, var på VUL idag och hade en stor fin mogen blåsa på 20mm, så den bör släppa inom de närmsta dagarna. Inget utslag på ÄL stickorna ännu, men har fertilt sekret så vi börjar försöka idag, bör släppa vilken dag som helst hoppas jag :) alla cykler utom 2 har jag fått höjning på CD 17 eller 18.

Första graviditeten tog på tredje kuren, andra graviditeten tog på andra kuren efter första missfallet. Detta blir som sagt tredje nu efter mitt andra MA så hoppas vi äntligen kan få ett plus till nu! Hur det än skulle gå vid nästa plus vet man iaf att man kommer komma nått steg längre, bebis eller missfallsutredning, även om man såklart hoppas på det första <3

Har du VUL inbokat nästa vecka? Äter du dubbel eller enkel dos?

Ja jag håller med dig där ändå. Jag vill också bli gravid just för att veta om det blir 3e gången gillt eller om det blir ännu ett ma/mf. Jag har faktiskt bokat in en utredning på Fertilitetsplus så kommer lämna massa prover där nästa vecka.

Åh fy vad tungt då förstår jag. Kan ju givetvis vara bra att kroppen hinner läka där emellan även om de cyklerna ofta känns som en hel evighet.

Men härligt!! Då är det dags snart jag ligger då cirka 1 vecka bakom dig hihi. Jag har inget VUL denna cykel, men tar enkeldos. From nästa månad blir det VUL igen och kanske ta dubbeldos om jag får.

Vi ska få våra plus nu under 2021 <3 håller alla mina tummar för dig och att allt då går bra!
  • Sprallan
    Gulgja skrev 2021-08-10 17:06:39 följande:

Hur ser ni på träning under tiden ni försöker bli gravida? Jag har styrketränar alla andra månader men ville testa att inte göra det denna månad och bara satsa på promenader eller crosstrainer på gymmet. Jag styrketränar inte hårt utan normalt för min ålder.

Jag tränar på och försöker leva precis som vanligt, att träna och vara fysiskt aktiv är min ?fristad? där jag stänger av alla tankar, så hade inte klarat mig utan.

Hade träningsförbud när den ena tvillingen dog i förra graviditeten, då jag hade en blödning kvar i livmodern som eventuellt kunde störa tvillingen som fortf levde. Fick bara gå promenader i 7 veckor. Givetvis höll jag mig till mina restriktioner men höll på att bli fullkomligt tokig. Inget som kunde skingra alla tankar och oro.

Min strategi är att leva som vanligt så mycket man kan, tror inte det påverkar möjligheten att bli gravid att styrketräna. Jag rider på tävlingsnivå, tränar med min hund, löper och styrketränar. Har ju lyckats bli gravid 2ggr under tiden så jag kör på som vanligt :)

Tror inget är rätt eller fel, viktigaste är att man själv mår bra och gör det man mår bra av, både fysiskt och mentalt :) känner man sig orolig eller tror att en förändring ska hjälpa så tycker jag man ska testa :)
  • Sola13
    Sprallan skrev 2021-08-10 14:51:30 följande:

Beror lite på tror jag vad de väljer som nästa steg, men din privata gyn kan remittera dig vidare iaf :) är det till IVF vet jag att man ska ha ett cellprov som är Max 1 år gammalt också.

Min har sagt att helst vill man inte köra mer än 6 månader på letrozol. Men jag kör nu min 8:e kur totalt, dock aldrig kört mer än 3 i rad (blivit gravid 2ggr på letrozol men tyvärr avbrutits) så jag antar att hon menar 6 månader i rad, eller så kör vi på lite extra eftersom hon sett att det funkar för mig.

Nog olika vad de ser som nästa steg, får man mogna äggblåsor av letrozol men inte blir gravid så är nog nästa steg först typ äggledarspolning och spermaprov, därefter troligen IVF, får du däremot graviditet på letrozol som sen inte går hela vägen är det nog mer missfallsutredning som är nästa steg (dock först efter 3 missfall) innan man ev går vidare med ytterligare behandling. Skiljer säkert, men jag bor också i skåne och har förstått det så :)

Tack för dina svar!! Blir äggledarspolning och spermaprov nästa cykel, så utifrån det får vi väl se hur vi går vidare? har du något uppfattning om hur kön till IVF ser ut i Skåne?
  • Sola13
    Sprallan skrev 2021-08-10 20:21:31 följande:

Jag tränar på och försöker leva precis som vanligt, att träna och vara fysiskt aktiv är min ?fristad? där jag stänger av alla tankar, så hade inte klarat mig utan.

Hade träningsförbud när den ena tvillingen dog i förra graviditeten, då jag hade en blödning kvar i livmodern som eventuellt kunde störa tvillingen som fortf levde. Fick bara gå promenader i 7 veckor. Givetvis höll jag mig till mina restriktioner men höll på att bli fullkomligt tokig. Inget som kunde skingra alla tankar och oro.

Min strategi är att leva som vanligt så mycket man kan, tror inte det påverkar möjligheten att bli gravid att styrketräna. Jag rider på tävlingsnivå, tränar med min hund, löper och styrketränar. Har ju lyckats bli gravid 2ggr under tiden så jag kör på som vanligt :)

Tror inget är rätt eller fel, viktigaste är att man själv mår bra och gör det man mår bra av, både fysiskt och mentalt :) känner man sig orolig eller tror att en förändring ska hjälpa så tycker jag man ska testa :)

Har lite samma fundering fast med något mer negativt, vin. Jag älskar vin, behöver aldrig stora mängder men det är verkligen något jag njuter av.. ibland har jag försökt undvika att alkohol mellan äl och bim, men det är ju hälften av all tid och nu när det inte gått på ett par försök känns det jobbigt att avstå.. speciellt när det är sociala tillställningar, om man tar alkoholfritt tror lätt folk att man gör det för att man är gravid. Och det är ju vad jag verkligen önskar, vore världens lättaste uppoffring. Men nu när det tar så lång tid, och då ha dåligt samvete när man dricker vin.. nä, jag försöker att släppa det och leva som vanligt!
  • Sprallan
    Sola13 skrev 2021-08-11 09:10:51 följande:

Tack för dina svar!! Blir äggledarspolning och spermaprov nästa cykel, så utifrån det får vi väl se hur vi går vidare? har du något uppfattning om hur kön till IVF ser ut i Skåne?

Ingen aning alls tyvärr :( men jag tror inte att det är någon superlång kö, det känns som att man skulle hört med om det då :) men jag kan förstås ha fel.
  • Sprallan
    Sola13 skrev 2021-08-11 09:15:28 följande:

Har lite samma fundering fast med något mer negativt, vin. Jag älskar vin, behöver aldrig stora mängder men det är verkligen något jag njuter av.. ibland har jag försökt undvika att alkohol mellan äl och bim, men det är ju hälften av all tid och nu när det inte gått på ett par försök känns det jobbigt att avstå.. speciellt när det är sociala tillställningar, om man tar alkoholfritt tror lätt folk att man gör det för att man är gravid. Och det är ju vad jag verkligen önskar, vore världens lättaste uppoffring. Men nu när det tar så lång tid, och då ha dåligt samvete när man dricker vin.. nä, jag försöker att släppa det och leva som vanligt!

Det tycker jag du gör rätt i! Jag är likadan, försöker undvika det mellan ÄL och bim (nu dricker jag väldigt sällan annars också, men framförallt på sociala tillställningar som du nämner) men samtidigt får man ju tänka att tänk hur extremt många människor som dricker mellan ÄL och bim som inte vet att de kan vara gravida, där är ju gott om folk som dessutom dricker med utebliven mens eller där man har mens första månaderna trots att man är gravid. Och utan att barnet påverkats.

Sålänge man slutar så fort man vet att man är gravid och kanske inte dricker stup i kvarten mellan ÄL och bim utan i måttliga mängder när man känner för det så ser jag inget konstigt med det :)

Allting som gör att man sätter sitt vanliga liv på paus eller anpassar sig en massa skapar ofta spänningar. Givetvis måste man göra det på vissa sätt när man går på letrozol, att ha stenkoll på ÄL, ligga när man kanske inte känner för det osv, men att då addera ännu fler måsten eller förändringar eller begränsningar som troligtvis inte spelar någon roll tror jag bara skapar mer spänningar.

Som sagt, alla får göra vad de känner sig bekväma med, men jag kör helt klart på samma spår som dig :) och som sagt, det har ju faktiskt resulterat i två graviditeter även om inte fullgångna, så något rätt måste jag ju ändå göra som passar min kropp tänker jag :)
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?