• Marimardi

Vår letrozol resa- följas åt?

Hej alla glada!

Jag fick mens den 13/10 och började äta min första kur letrozol (enkeldos) den 15/10, alltså på min tredje mensdag. Nu har det gått två dagar sen jag tog min sista tablett och jag ska gå på VUL nu på måndag den 26e. Eftersom det är min första kur så är jag väldigt taggad men också nervös. Tycker att jag redan känner lite värk i äggstockarna???? Tänkte ifall det finns fler som äter letrozol som vill följas åt?? Ge varandra lite pepp, stöd och tips? Ingen av mina vänner vet om att jag har pcos och försöker skaffa barn, därför söker jag mig till en grupp som förstår hur jag känner och som inte hade blivit uttråkad när man pratar om detta haha.

• Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?
  • Anonym (Mommo)

Hej!

Nu är det dags för mig att lämna den här tråden. Fram till för nio månader sedan gav den ett ovärderligt stöd i min kamp för att få barn. Sedan jag blev gravid, har jag hållit mig i bakgrunden men ändå läst och kommenterat era inlägg. Men nu, i morse, föddes mitt underverk och jag känner att det är dags för mig att gå vidare.

Letrozol har varit en mirakelkur för mig. Jag önskar verkligen att alla ni som deltar i tråden snart ska lyckas i er kamp att bli gravida. Ni förtjänar det och kommer att bli fantastiska mammor.

Tack för mig och stort lycka till.

• Sprallan
    Steeph skrev 2021-08-05 13:32:26 följande:

Hoppar in här!

Fick mitt andra ma för 1,5 månad sedan. Det var 3:e försöket på letrozol. Nu har jag precis fått min mens efter den medicinska aborten och börjar letrozol om 2 dagar. Jag har egen ägglossning men brukar ägglossat runt dag 18-21 och jag fick letrozol så att den kan komma lite tidigare (nu 14-16). Hoppas så på ett plus snart igen även om jag är livrädd.

Ledsen för er som precis fått mens. Vi kämpar tillsammans <3

Känner verkligen med dig, också haft 2 MA. Första i vecka 10, andra var tvillingar där första lämnade som ett ?vanligt? missfall v7, därefter MA på den andra i v.12. Det är jättetufft att få de där beskeden och man känner sig så lurad av kroppen som inte stöter bort fostret självmant när det dör :(

Skönt att du får komma igång så pass snabbt igen med letrozolen iaf, oftast lite lättare att läka när man kan se framåt. Efter mitt andra så tvingade min läkare mig att vänta 2 månader, var så frustrerad!

Vi hoppas på tredje gången gillt för oss nu, håller tummarna massor för dig!
  • Sprallan
    Gulgja skrev 2021-08-05 14:24:07 följande:

Åh vad härligt det skulle vara att bli gravid på bröllopsresan. Var åker ni? Hur gamla är alla här förresten? Är det första barnet? Själv är jag 29 och första barnet.

Nyss fyllda 31, 2 MA i bagaget under senaste året. Hoppas på tredje gången gillt! Första barnet :)
  • Sprallan
    Sola13 skrev 2021-08-06 16:35:40 följande:

I september någon gång ska jag göra HyCoSy och min man ska lämna spermaprov. Har ni gjort det?

Yes, jag gjorde det för drygt ett år sen, inte jättetrevligt men skönt o veta hur det ser ut, är där cystor etc så kan letrozol vara helt förgäves för ägget kommer ändå inte fram. Jag hade turen att få göra det INNAN vi ens provade letrozol, allt såg bra ut :) min sambo lämnade spermaprov, något lågt antal men bra rörelse och det har ju resulterat i graviditet två ggr (som tyvärr avbrutits) så de säger att det inte ska påverka chanserna.

Såklart lite nervöst men väldigt skönt att veta att allt såg ut som det skulle tyckte jag, så behöver man inte oroa sig för det :)
  • Gulgja

Vilken cykeldag är ni på? Själv är jag på CD 6 och tar sista Letrozol tabletten imorgon. Ska ta en dubbeldos som sista tablett bara för att se hur det kan utveckla sig.

• Gulgja
    Steeph skrev 2021-08-09 12:00:47 följande:

Åh du är ju en ängel, tack!

Ja skicka gärna namn i pm, tar gärna emot det

Ah då förstår jag! Vad bra att du sökte hjälp och att du stod på dig. Vilken dag får du äl på om du är omedicinerad?

Det är så mycket kring fertiliteten som man inte hade en aning om.. jag börjar även bli lite stressad när det känns som att ?alla andra? får barn från höger till vänster. Jah skulle ju också ha fått barn om det inte var då att vi fick våra ma det är en stor sorg jag bär med mig varje dag.

Vi blev gravida direkt efter mini piller i princip i januari 2020. Hann knappt börja försöka. Sen ett ma i vecka 7+6. Gjorde sedan medicinsk abort. Sen efter det blev cyklerna lite tokiga och vi försökte med olika örter och tillskott. Slutade dock ganska snabbt med det då cyklerna blev ännu mer tokiga. I januari i år tog vi kontakt med privat gyn och gjorde utredning: gjort 2 spolningar, lämnat prover, kollat äggreserv och allt såg fint ut. Fick då letrozol vara för att få prova inför ivf. Blev gravida på 3:e försöket och ett till ma. Så har försökt 1 år och 9 månader men varit gravid 2 ggr.

Jag får ÄL på dag 13-14 utan mediciner och med så här det varit dag 14 och dag 12. Lite olika alltså.

Håller verkligen med dig. ALLA precis alla är gravida eller har precis fått barn. Jag har köpt så mycket presenter från Newbie till vänner och familj som fått barn och varje gång jag köper så tänker jag nästa gång köper jag till mitt barn. Så otroligt påfrestande men jag försöker hålla humöret uppe.

Vilken resa! Jag hoppas så innerligt att det går hela vägen för er snart. Min gyn sa att Ovitrelle förlänger lutealfasen och ökar progestoronet också. Du kanske ska be om Ovitrelle denna omgång bara för att ha provat.
  • Sola13
    Anonym (Mommo) skrev 2021-08-09 20:53:54 följande:

Hej!

Nu är det dags för mig att lämna den här tråden. Fram till för nio månader sedan gav den ett ovärderligt stöd i min kamp för att få barn. Sedan jag blev gravid, har jag hållit mig i bakgrunden men ändå läst och kommenterat era inlägg. Men nu, i morse, föddes mitt underverk och jag känner att det är dags för mig att gå vidare.

Letrozol har varit en mirakelkur för mig. Jag önskar verkligen att alla ni som deltar i tråden snart ska lyckas i er kamp att bli gravida. Ni förtjänar det och kommer att bli fantastiska mammor.

Tack för mig och stort lycka till.

Vilken lycka, stort grattis och lycka till med allt nu som nybliven mamma!
  • Sola13
    Gulgja skrev 2021-08-10 10:17:16 följande:

Vilken cykeldag är ni på? Själv är jag på CD 6 och tar sista Letrozol tabletten imorgon. Ska ta en dubbeldos som sista tablett bara för att se hur det kan utveckla sig.

Jag är också på CD 6 och tar sista imorgon, kör dubbeldos som ?vanligt?, blir femte cykeln med Letrozol.
  • Sola13

Är det någon som vet hur många försök med letrozol man rekommenderas göra innan man går vidare? Vad är nästa steg om det inte fungerar, är det IVF eller finns det annat däremellan? Om man skulle vilja gå vidare med IVF, hur fungerar det? Pratar man med sin privata gyn om det, och hur lång tid tar det innan man isf får börja? Jag bor i Skåne.

• Steeph
    Sprallan skrev 2021-08-10 09:30:50 följande:

Känner verkligen med dig, också haft 2 MA. Första i vecka 10, andra var tvillingar där första lämnade som ett ?vanligt? missfall v7, därefter MA på den andra i v.12. Det är jättetufft att få de där beskeden och man känner sig så lurad av kroppen som inte stöter bort fostret självmant när det dör :(

Skönt att du får komma igång så pass snabbt igen med letrozolen iaf, oftast lite lättare att läka när man kan se framåt. Efter mitt andra så tvingade min läkare mig att vänta 2 månader, var så frustrerad!

Vi hoppas på tredje gången gillt för oss nu, håller tummarna massor för dig!

Åh, då är vi verkligen i samma situation, jag beklagar verkligen! <3 man är glad över att kunna bli gravid samtidigt som man är livrädd att man aldrig ska få en fullgången graviditet.

Ja kroppen har varit väldigt snabb tillbaka båda gångerna och idag är jag på cd 6 så imorgon är det sista tabletten letrozol.

Åh okej? tycker det är fel att läkare uttalar sig så. Här istället sa de ?kör på direkt när ni vill, vi hejar på er?.

När fick du ditt andra ma och hur många försök är du uppe i efter det?

Nu jäklar ska vi plussa, iaf innan 2021 är slut!! Kram
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?