• Thu 22 Oct 2020 20:54
    1033 visningar
    11 svar
    11
    1033

    Hur mycket FRI - tid har ditt barn varje dag?

    Många trådar om aktiviteter och fritidsintressen för barn just nu så jag började undra hur mycket fritid era barn har varje dag?

    Hur mycket tid har era barn per dag då dom kan förfoga fritt över med exakt vad dom vill?

    Med fritid avses ledig obokad tid. Lite halvhjärtad läxläsning på bussen till nån aktivitet räknas alltså inte av självklar orsak..

    Handlar det om en kvart? Ett par timmar? Eller resten av dagen efter skolan? Två timmar i veckan? Tio minuter varannan lördag? 24/7? Eller hur ser det ut?

  • Svar på tråden Hur mycket FRI - tid har ditt barn varje dag?
  • Thu 22 Oct 2020 21:32
    #1

    Mitt barns helt fria tid är all tid som hen inte går i skolan samt resor dit och hem. Dock ingår att packa inför nästkommande dag, göra läxorna samt sköta hygien.

    Barnet har själv bestämt att hen vill ha en aktivitet som tar en hel del timmar varje vecka. Hen är fri att fortsätta eller sluta när hen helst vill.

    Barnet är 12 år och träffar kompisar ganska ofta men har alltid en tid när hen ska vara hemma (och det följs med bravur!).


    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • Fri 23 Oct 2020 09:07
    #2
    Wald skrev 2020-10-22 21:32:23 följande:

    Mitt barns helt fria tid är all tid som hen inte går i skolan samt resor dit och hem. Dock ingår att packa inför nästkommande dag, göra läxorna samt sköta hygien.

    Barnet har själv bestämt att hen vill ha en aktivitet som tar en hel del timmar varje vecka. Hen är fri att fortsätta eller sluta när hen helst vill.

    Barnet är 12 år och träffar kompisar ganska ofta men har alltid en tid när hen ska vara hemma (och det följs med bravur!).


    Ungefär samma här. Min äldsta är 14 och har en aktivitet 4ggr vecka på vardagar samt att det brukar vara krav på medverkan även lördag och/eller söndag. Men det är som sagt frivilligt.
    Vårt krav är att skolan sköts och läxor gör man direkt när man kommer hem. Sen är det "fri tid" ett par timmar och sen träning. Alternativt så är det träning direkt och så får han disponera sin egna tid efter träningen, tills det är läggdags.
  • Fri 23 Oct 2020 09:49
    #3

    Ca 5 h per vardag. Plus helgerna. Men vi gör ju familjeutflykter och så på helgerna. Så där kan det gå bort en hel dag där de gör det vi vuxna har bestämt. Men det tycker de ju är roligt. De har också varsin aktivitet som tar två timmar per gång, 1 gång i veckan. Men det har de ju också valt själva och tycker är roligt.

  • Fri 23 Oct 2020 22:31
    #4

    Räknas fritids? Där leker de vad de vill i ca 2,5h varje dag.

    Om inte handlar det om 30 min-2h beroende på dag. Total tid från hemkomst till sänggång är drygt 3-3,5h och under den tiden ska de äta, göra läxor, göra sig iordning för sängen. Vissa dagar går även tid bort för aktiviteter.

    På helgerna har de fritid större delen av dagarna.

  • LFF
    Mon 26 Oct 2020 08:40
    #5
    Fjäril kär skrev 2020-10-22 20:54:33 följande:

    Många trådar om aktiviteter och fritidsintressen för barn just nu så jag började undra hur mycket fritid era barn har varje dag?

    Hur mycket tid har era barn per dag då dom kan förfoga fritt över med exakt vad dom vill?

    Med fritid avses ledig obokad tid. Lite halvhjärtad läxläsning på bussen till nån aktivitet räknas alltså inte av självklar orsak..

    Handlar det om en kvart? Ett par timmar? Eller resten av dagen efter skolan? Två timmar i veckan? Tio minuter varannan lördag? 24/7? Eller hur ser det ut?


    Två 7-åringar:

    Vardagar har de fri tid från det att de kommer hem från fritids tills att de går och sover bortsett från de 10-15 minuter det tar att göra läsläxan.

    Helger är det fri tid förutom 9-11.30 på lördagar då det är hockeyträning (50 minuter träning, pappan behöver vara tidig eftersom han är den som slipar skridskorna) och på söndagar är det 11-13.30 med hockeyträning. 
  • Mon 26 Oct 2020 14:55
    #6

    Mina barn har ungefär 7 timmar vaken tid per vardag när de inte är i skolan eller på väg dit eller hem. De yngre ägnar ca 45 minuter om dagen åt sin sport inklusive restid, den äldre ca 1 timme (men bara 4 dagar i veckan) och sedan är det läxor i ca 20 minuter för 8-åringen, 1 timme för 12-åringen och 1-3 timmar för 15-åringen (som lätt snöar in sig när det är något han är intresserad av - det är inte så att skolan kräver 3 timmars läxor).

    De två yngre spelar ett instrument 30 minuter per vecka och övar 10 minuter nästan varje dag (ibland mycket, mycket mer, men det är ju för att de vill och inte för att vi säger åt dem att göra det).

    De ska väl typ sköta hygien och bädda sängen, hålla "ordning" på sina rum, packa skolväskan och hjälpa till hemma, något de lägger 10-30 minuter om dagen på.

    Helgerna är i princip samma, fast utan skola då. Vi gör utflykter och annat gemensamt, men det är frivilligt (åtminstone för de två äldre som kan vara hemma själva) så det räknar jag som fri tid. 

    Jag tycker att de har tid att leka med kompisar och slappa eller bara hänga med oss. De har tid och ork att göra större lekprojekt som att bygga kojor eller lägga stora pussel. De verkar inte stressade i vardagen. Fritidsaktiviteterna är frivilliga och de har valt dem själv, men när de har anmält sig så förväntar vi oss att de ska gå i alla fall terminen ut (om de inte skulle absolut vantrivas förstås).

  • Mon 26 Oct 2020 15:08
    #7

    14 åringen har FRI tid 15.40-18 veckodagar

    11 åringen har FRI tid 15-18 veckodagar.

    Helgerna är oftast samplanerade för famiöheaktiviteter, städning, utflykter , vänner osv

  • Tue 27 Oct 2020 10:12
    #8

    12-åring

    Mån: Skola till 1530. FRI tid 16- läggdags vid 22 dvs 6 timmar om det inte finns läxor. Annars läxor tills de är klara - 1-2 timmar.

    Tis: Skola till 15. Träning 16-19. Därefter FRI tid 19-22 förutsatt inga läxor. Annars läxor tills de är klara - 1-2 timmar.

    Ons: Skola till 15. Träning 17-20. Därefter FRI tid 19-22 förutsatt inga läxor. Annars läxor tills de är klara - 1-2 timmar.

    Tors: Skola till 15. Träning 18-20. Därefter FRI tid 2 timmar förutsatt inga läxor. Annars läxor tills de är klara - 1-2 timmar.

    Fredag: FRI tid 18 - sängdags
     
    Lördag: Schemalagd träff med vänner mellan 10-16 varannan lördag. I övrigt FRI tid om inga läxor över helgen.

    Söndag: Gym 3 timmar. I övrigt FRI tid

  • Tue 27 Oct 2020 10:37
    #9

    Ledig tid blir ungefär 24h/v, mån-fre.

    Då har jag räknat bort aktiviteter samt resor till- och från, skoltiden, läxtiden, duscha, middag, etc.

    Helgerna (lördag och söndag) är helt lediga (förutom middag, duscha, sova - ja, du hajar).

    Så ett snitt på 4,8h/dag med helt FRI-tid.

    Aktiviteterna är dock helt frivilliga och kan avslutas precis närsomhelst, pausas från några veckor, en termin, osv. Finns inga som helst krav från min sida.

  • Tue 27 Oct 2020 10:42
    #10

    Värst är det för de barn som går på fritids, både morgon och eftermiddag och sedan direkt iväg till aktiviteter styrda av föräldrarna.

    Barn som helst bara vill koppla av när de kommer hem, slötitta på tv, spela spel, leka med kompisar.

    Vi har några såna stackare här i området. Men de lär ju slå bakut när de får lite draåthelvetekapital.

  • Tue 27 Oct 2020 10:54
    #11

    Då ska vi se..

    Den som har minst är 12-åringen. Dels tränar han mest, dels lägger han sig ff ganska tidigt. Han har nog som minst 30 min men också dagar som är helt fria efter skolan och på helgerna är han helt fri efter lördag lunch.

    16-åringen ligger nog sen på tur, hon tränar 5 dagar i veckan och är nu uppe på gymnasiet som kräver en del plugg. Hon är dock duktig på att nyttja håltimmar och hål mellan aktiviteter när hon inte är hemma på plugg så hon blir helt ledig på andra tider.

    14-åringen har för mycket fri tid, han tränar för all del 3-4 ggr i veckan men utöver det gör han inte många knop frivilligt och är dålig på att ta sig iväg och hänga med kompisar. 

    10-åringen har 5 aktiviteter per vecka men två ligger på samma dag och 2 är korta i närområdet så hon har inga problem alls att få in kompislek och annat hon vill. Skulle nog säga att hon ändå har mellan 2 och 5 fria timmar per vardag och mer på helgen. Slutar relativt tidigt och går hem själv så där frigörs ju timmar.

Svar på tråden Hur mycket FRI - tid har ditt barn varje dag?