• Anonym (?)

    Gör mina föräldrar rätt? Betala hemma

    Hej. Jag sitter i en jobbig sits.

    Efter studenten fick jag jobb direkt, alltså verkligen direkt, sökte innan jag slutade skolan och började efter studenten. (Till skillnad från de flesta av mina vänner och klasskompisar som många var arbetslösa ett bra tag efter studenten och levde på sina föräldrar antar jag)

    Jag jobbade i ca 2.5 år och trivdes bra, betalade då såklart hemma, men min plan var att spara till en längre resa vilket jag gjorde. Sa upp mig därför och reste.

    När jag började jobba på det jobbet så frågade jag min mamma om jag borde gå med i a-kassan men hon sa efter som att jag planerade att resa var det nog ingen större idé. Så jag gjord inte det, eftersom jag är van vid att lyssna på vad mina föräldrar säger, något jag ångrar bittert idag. (Jag inser ju idag att jag borde ha tagit ansvar för det själv, men vadfasen, ingen hade någonsin ens nämnt a-kassan för mig och jag fattade nog inte helt hur det funkade. Jag var 19 och ingen koll på hur allt i livet funkar.)

    När jag kom hem från resan så jobbade jag på timme på min tidigare arbetsplats. Mina föräldrar ville väldigt gärna att jag skulle läsa något på universitetet, så jag gjorde det i två år. De ville försörja mig under tiden då de verkligen ville att jag skulle plugga och jag lät dem. Det var ju självklart väldigt generöst av dem och jag är väldig är tacksam för både det och att jag får bo hemma. Men jag kände mig även pressad till att börja plugga och kände inte att det helt var mitt egna val. Jag ville göra dem stolta och nöjda.

    Efter min senaste kurs tog slut i början av juni har jag varit arbetslös. Jag har sökte a-kassa från alfakassan men har fortfarande inte fått något besked. Jag har dock känslan av att jag kommer bli nekad detta. Då kommer jag troligtvis få leva på aktivitetsstöd på 2800kr i månaden ca. Väldigt tight med andra ord. Jag räknade inte med att jag skulle vara arbetslös så länge jag varit eftersom jag fick jobb så snabbt förra gången. Med Corona på det så är läget inte optimalt.

    Min mamma och min deal var att jag skulle betala hemma månaderna sen jag slutade skolan när jag får a-kassa retroaktivt. Hon sa, när jag började bli stressad över denna skuld, att jag inte behövde oroa mig över det öht utan att jag skulle betala när jag kunde. Jag tolkade dumt nog det som att jag inte behövde betala för de månaderna utan istället från och med när jag får a-kassa. Nu pratade vi om detta igen och jag insåg att jag missförstod det hon sa och att jag alltså har en skuld för juni-nu. 5000 kr i månaden så ca 25000 i nuläget.

    Nu har jag ju fortfarande inte fått något beslut om a-kassa men har precis börjat få aktivitetsstöd av försäkringskassan på ca 2800. Går i jobbgarantin för ungdomar. Jag har som sagt känslan av att jag inte kommer få a-kassa då jag inte jobbat under studietiden och då är det alltså dessa pengar jag har att leva på/betala hemma med tills jag får ett jobb. Jag söker jobb aktivt men det går trögt.

    Jag kan känna mig lite ledsen och frustrerad över att vi missförstått varandra. Och kan någonstans tycka att man som föräldrar borde kunna bjussa på det tills man har en inkomst/a-kassa. Jag valde inte att bli född... Jag kan tycka att det är mina föräldrars fel att jag inte gick med i a-kassan direkt. Och får jag inget jobb så fort som möjligt så kommer ju denna skuld bara växa för varje månad. Jag kommer gå back varje månad! Betala 5000 kr hemma när man får ut 2500 kr är ju omöjligt.

    I summan 5000 för att bo hemma så ingår mat och rum/hyra. Allt annat betalar jag själv, dvs hygien, allt från toalettpapper till schampo, busskort, medicin, godis/om jag vill köpa något med mera.

    Jag uppskattar såklart att jag får bo hemma samt att de försörjde mig under studierna. Men jag kan känna mig lite blåst på något sätt, kan inte förklara hur? Jag hade inte koll på a-kassa och kan tycka att det är en förälders ansvar att berätta hur det funkar att jobba. Min mammas motivering var att hon aldrig varit arbetslös en dag i sitt liv och att hon inte har någon koll.

    Jag hoppas självklart på att få jobb så fort som möjligt och betala av detta. Men känner mig sjukt stressad och mår dåligt över detta.

    Vad tycker ni om sitsen jag är i? Gör mina föräldrar rätt?

  • Svar på tråden Gör mina föräldrar rätt? Betala hemma
  • Anonym (För mycket pengar)
    Anonym (?) skrev 2020-10-28 19:05:36 följande:

    Tack för alla svar. Får rycka upp mig helt enkelt. Är såklart jättetacksam för allt jag fått. Kan känna bara att jag inte hade gjort så mot mina barn. Dvs kräva en skuld på mer än de kan betala. Jag hade behövt bättre vägledning. Hade jag vetat hur det skulle bli hade jag definitivt gjort andra val än de jag gjort. Inte börjat plugga tex. Kanske inte rest.

    Jag bad liksom inte att bli född, det var deras egoistiska val. För att de ville ha ett barn. Känner mig väldigt utlämnad och ensam.


    Jag känner verkligen med dig TS!
    Jag har själv föräldrar som funkar lite som dina föräldrar. Därför blev jag berörd av ditt inlägg. När jag var ung kände jag precis som dig. Jag kände mig ensam och att jag aldrig hade gjort så mot egna framtida barn. Idag är jag mer än vuxen och har egna barn, och jag har inte blivit som mina föräldrar. Jag känner att dina föräldrar resonerar egoistiskt när dom istället borde vilja dig väl, stötta dig både känslomässigt och ekonomiskt så att du får de bästa förutsättningar du kan få för ditt framtida liv. <3
  • sextiotalist

    Jag tycker det är självklart att man som vuxen ska bidra till det gemensamma hushållet, främst för de merkostnader man orsakar.

    Men om det är som hos ts, då kan man kompensera den uteblivna möjligheten att betala genom att ta ett större ansvar för hemmet.

    Att däremot kräva en hyra på 5000 är lite väl magstarkt.

  • Långbenopluto
    sextiotalist skrev 2020-10-29 06:43:04 följande:
    Jag tycker det är självklart att man som vuxen ska bidra till det gemensamma hushållet, främst för de merkostnader man orsakar.
    Men om det är som hos ts, då kan man kompensera den uteblivna möjligheten att betala genom att ta ett större ansvar för hemmet.
    Att däremot kräva en hyra på 5000 är lite väl magstarkt.
    I den hyran ingår ju mat! Så det är ju snarare att det är en väldigt låg avgift dom vill ha.
  • sextiotalist
    Långbenopluto skrev 2020-10-29 06:56:17 följande:

    I den hyran ingår ju mat! Så det är ju snarare att det är en väldigt låg avgift dom vill ha.


    Troligen kommer ts inte ens upp till 1/3 av den kostnaden för mat. Såvida hon inte har exklusiva matvanor.
  • Anonym (Snälla...)
    sextiotalist skrev 2020-10-29 07:00:38 följande:

    Troligen kommer ts inte ens upp till 1/3 av den kostnaden för mat. Såvida hon inte har exklusiva matvanor.


    Kanske hon har, för det är ju så synd om henne som blev född...

    Skämt åsido - men ja, 5000 på mat för en person låter mycket. Däremot kostar ju också tvättmedel, toapapper, el o.s.v. Men jag tror det hela kommer från en irritation från föräldrarnas sida där månaderna går och går och TS "inte gör nånting", har hoppat av studierna, slösat bort sina sparade pengar på tidigare resa, verkar inte ha någon plan "för allt detta är erat fel! NI lärde inte mig hur man ska göra för att få A-kassa och NI pushade mig till att läsa vidare och NI valde ju att skaffa mig av egoistiska skäl så nu ska ni minsann försörja mig tills allt löser sig i livet för mig på något magiskt sätt!!!" o.s.v. Jag menar, jag hade inte krävt några 5000 kr från en 20+are som bodde hemma OM det fanns vettiga skäl bakom det hela, men här får jag lite mer bortskämd-vibbar...
  • Just Precis
    Anonym (För mycket pengar) skrev 2020-10-28 23:50:46 följande:

    Måste bara fråga.. Stod du som ägare till en bostadsrätt i storstad då du var 25 år? Plus att du hade egen sommarstuga? Och barn på det? Samt att du då aldrig hade fått ett öre av dina föräldrar efter att du flyttade hemifrån vid 18 års ålder för att plugga?

    Alltså den ekvationen går inte ihop. Antingen ljuger du, eller så var du ung på 60-talet. Situationen ser lite annorlunda ut för dagens ungdomar. De ungdomar som har föräldrar som stöttar dem, både känslomässigt och praktiskt/ekonomiskt, är de ungdomar som klarar sig bäst. Så ser det i alla fall ut i storstadsregionerna. Som mamma tycker jag att man ska hjälpa sina barn så mycket man kan. Inte stressa dem med att de får en skuld som växer för varje månad som de inte kan betala hemma. Speciellt i dessa tider då arbetslöshet många gånger beror på något man själv inte rår över.


    Nej, men när jag var 27. Räknade ut att TS bör vara iaf 19 år+5 år baserat på vad hon angett i trådstart. Jag är 80-talist och kan ha fått typ 500kr i julklapp av min pappa någon gång, men aldrig mer än så.

    Jag skulle själv också hjälpa mina tonåringar (nej de är inte så stora än ) att etablera sig men att försörja en typ 25-åring med den offermentaliteten som TS har anser jag är att göra hen en björntjänst.
  • Limeblad

    Jag är lite tudelad till detta.

    Hur tänkte du när du sa upp dig för att resa? Undersökte du möjligheterna att ta tjänstledigt (så gjorde jag). Hade du en buffert till när du kom tillbaka? Tog du inget studielån när du pluggade? I så fall kan du ju se det som att du sparat ett lån på 150 000 kronor (och lånet till dina föräldrar är förmodligen helt räntefritt).

    När man blir vuxen ingår det att läsa på om hur a-kassa funkar och räkna med att arbetsmarknaden förändras. Det är synd att man inte får med sig de bitarna från skola och föräldrar men som vuxen får man göra det bästa av den hand man tilldelats.

    Att önska att du aldrig hade rest när det var något du själv ville tycker jag är larv. Du hade förmodligen mycket glädje av din resa.

    Ännu mer larv att önska att du inte var född.

    Samtidigt tycker jag att det är lite väl hårt att betala 5000 kronor när du har så låg inkomst. En mindre, symbolisk summa, under en övergångsperiod tycker jag är rimligare till dess du ordnat en inkomst. Men är du säker på att du ska betala om det visar sig att du inte får A-kassa retroaktivt?

    Har du sökt mer kurser för att säkra upp inkomsten till våren eller vad är din plan? Du är ju rätt säker på att du inte får a-kassa så då är det ju rätt kritiskt att du får en annan inkomst.

    Vad är det du har läst hittills? Har du läst ett program som vanligtvis leder till jobb eller diverse strökurser? Jag tycker inte du kan skylla på dina föräldrar att du pluggat (eller vad du pluggat). Du är vuxen och måste kunna ta beslut över ditt liv vad du ska göra.

  • smulpaj01

    Du är extremt bortskämd. Var tacksam för de 120 tusen dina föräldrar har bjussat dig på under studietiden.

    Varför flyttar du hem och inte till något eget när du är så pass gammal?

    Undrar även varför du har så lågt aktivitetsstöd, brukar ligga på drygt 5000 kr som lägst.

    Ersättning från alfakassan kommer du med största sannolikhet inte få. Men har du ens ringt dit och kollat upp beslutet? Borde vara klart för längesen om du ansökte i juni. Jag har själv haft alfakassa och fick då retroaktivt, men då hade jag jobbat heltid innan. Hur mycket jobbade du per månad och i hur många månader?

    Jag tycker inte att 5000 kr per månad är mycket, tvärtom är det extremt billigt boende och mat för en vuxen person i 25 års åldern. Har du vänner så kan du ju kolla hur deras utgifter ser ut.

    Skaffa ett jobb och betala dina föräldrar, det är det minsta de kan kräva av dig.

    Vad är du utbildad till? Eller var det bara meningslösa strökurser?

  • Anonym (A)
    smulpaj01 skrev 2020-10-29 08:22:52 följande:

    Du är extremt bortskämd. Var tacksam för de 120 tusen dina föräldrar har bjussat dig på under studietiden.

    Varför flyttar du hem och inte till något eget när du är så pass gammal?

    Undrar även varför du har så lågt aktivitetsstöd, brukar ligga på drygt 5000 kr som lägst.

    Ersättning från alfakassan kommer du med största sannolikhet inte få. Men har du ens ringt dit och kollat upp beslutet? Borde vara klart för längesen om du ansökte i juni. Jag har själv haft alfakassa och fick då retroaktivt, men då hade jag jobbat heltid innan. Hur mycket jobbade du per månad och i hur många månader?

    Jag tycker inte att 5000 kr per månad är mycket, tvärtom är det extremt billigt boende och mat för en vuxen person i 25 års åldern. Har du vänner så kan du ju kolla hur deras utgifter ser ut.

    Skaffa ett jobb och betala dina föräldrar, det är det minsta de kan kräva av dig.

    Vad är du utbildad till? Eller var det bara meningslösa strökurser?


    Handläggningstiden hos Alfakassan är för tillfället 22 veckor. Så inte alls konstigt att ts inte fått beslut ännu
  • persikofjaril

    Jag tycker inte att det är fel av föräldrar att kräva att deras vuxna, hemmaboende, barn betalar för sig. Men det måste ju vara en summa som barnet klarar av att betala. Om barnet har fast jobb så är ju 5000 ingenting att bråka om. Har barnet ingen inkomst, eller väldigt låg inkomst, kan man kanske låta bli att ta betalt tills dess att barnet får en vettig inkomst. Och jag skulle inte kräva nånting retroaktivt. Men då måste det ju också vara så att barnet tar tag i att hitta jobb eller söker till en utbildning, man kan inte bara gå hemma och förvänta sig att ens föräldrar ska betala allt åt en när man är vuxen. 

    Ni som skriver att ts är bortskämd och söndercurlad, det håller jag inte med om. Sluta vara elaka och oförskämda! Ts försöker säkert hitta nytt jobb, men det är inte så lätt.  

Svar på tråden Gör mina föräldrar rätt? Betala hemma