• Gunilla Andersson

    Kompis som härmas

    Blir fruktansvärt irriterad på min nära vän. För ca 3 månader sedan köpte jag min första riktigt dyra väska. En grå valentino och den kostade runt 8000. Har nästan inte sett någon annan med den väskan och har sagt till min kompis ett flertal gånger att jag verkligen är supernöjd över att jag köpte den. Använder den väskan varje dag och jag och min kompis går i samma klass och umgås hela tiden i skolan. Idag fick jag reda på att hon har gått och köpt en EXAKT lika dan väska utan att ens fråga mig först. Hon vet sedan innan att jag inte gillar att ha exakt samma kläder som alla andra och särskilt när det är något så dyrt som jag verkligen har sparat till. Valentino har liksom såååå många andra modeller och färger så varför köpa just den väskan?!!. Hon har tidigare härmat mig massa gånger innan men då har det typ varit billigare plagg så som hm osv. Kommer känns mig jättetöntig som går runt med exakt samma väska som min kompis och jag vet att hon kommer använda den varje dag då hon inte heller har någon annan märkesväska. Det som också stör mig något enormt är att jag frågade henne om hon hade köpt en ny väska och då svarade hon att hennes morbror hade köpt väskan åt henne. Är helt 100 på att hon ljuger då hennes morbror är totalt obrydd om materiella ting och vad är oddsen att han skulle köpa just den väskan jag har när den är väldigt ovanlig och jag inte har sett någon annan på stan som har den. Är sjukt ledsen då jag inte har mycket pengar och bara kan hosta upp en ny väska och känns inte alls kul när vi somsagt umgås så mycket som vi gör. Funderar på att sälja den och köpa en annan väska eller vad tycker ni? Hur hade ni reagerat om ni var i min sist? Behöver hjälp.

  • Svar på tråden Kompis som härmas
  • Anonym (Bie)
    Gunilla Andersson skrev 2020-10-31 21:21:44 följande:

    Har aldrig sagt att jag inte tycker om henne. Hon är en väldigt bra vän på andra plan men stör mig somsagt på denna specifika del.


    Om hon är en bra vän så borde du ju kunna prata med henne om det här?
  • Xenia
    Gunilla Andersson skrev 2020-10-31 21:03:39 följande:
    Jo men ändå tråkigt att man jobbat aset av sig för att tjäna ihop pengar till en väska och så kommer ens kompis och köper en exakt lika dan. Kan tillägga att det verkligen inte är första gången som denna tjejen köper exakt lika dana kläder utan vi har kanske närmare 20 klädesplagg som är identiska. Visst det är inte hela världen men jag tycker att det ser väldigt omoget ut när två tjejer kommer med exakt likadana outfits och ser ut som tvillingar.
    Men har du nånsin tagit upp det med henne, att du stör dig på det?
  • Anonym (Haha)

    Sök hjälp för din dåliga självkänsla. Vilken vuxen person bryr sig om en vän har en likadan väska. Herregud, väx upp.

  • Anonym (Anonym (blomma))

    Det handlar väl inte om dålig självkänsla? Dem som skriver detta har nog själva aldrig upplev en copycat utan är nog själva en. 

  • Anonym (I)

    Njut av detta medan du kan. Snart får du riktiga problem. 

  • Anonym (I)
    Anonym (I) skrev 2020-11-01 12:15:49 följande:

    Njut av detta medan du kan. Snart får du riktiga problem. 


    Såg du inte var tonåring. Men då tycker jag du är väldigt lyckligt lottad som kan klassificera detta som ett problem. De flesta vuxna har inte den lyxen.
  • Aikido

    Jag lider med dig TS. Hade nästan exakt samma problem i tonåren med en (före detta) polare. Vi skulle ut och meta en dag och tror du inte fanskapet hade köpt exakt likadana metkrokar som jag redan hade i min fiskeväska? Jag menar, vem tror han att han är liksom? Jag behöver väl knappast säga att jag knuffade ner honom från bryggan ner i vattnet och tog alla hans fiskar när vi skulle hem? Nej fy fan. Sådana psykfall kan man vara utan.

  • Anonym (Haha)
    Anonym (Anonym (blomma)) skrev 2020-11-01 12:07:26 följande:

    Det handlar väl inte om dålig självkänsla? Dem som skriver detta har nog själva aldrig upplev en copycat utan är nog själva en. 


    Ingen vuxen person med normal självkänsla skulle bry sig om någon vän hade likadana kläder eller likadan väska. Det är inte ens ett problem för normala människor.
  • Anonym (Haha)
    Aikido skrev 2020-11-01 13:48:58 följande:

    Jag lider med dig TS. Hade nästan exakt samma problem i tonåren med en (före detta) polare. Vi skulle ut och meta en dag och tror du inte fanskapet hade köpt exakt likadana metkrokar som jag redan hade i min fiskeväska? Jag menar, vem tror han att han är liksom? Jag behöver väl knappast säga att jag knuffade ner honom från bryggan ner i vattnet och tog alla hans fiskar när vi skulle hem? Nej fy fan. Sådana psykfall kan man vara utan.


    Haha :) klockrent
  • RenLuft
    Gunilla Andersson skrev 2020-10-31 18:11:41 följande:

    .


    När jag läste rubriken så kände jag att jag bara är tvungen att klicka mig in i tråden och dela min personliga erfarenhet om en person från lågstadiet till mellanstadiet. Denna kille härmade mig. Sättet som jag pratade på eller sa något särskilt och massa dylikt. Slutade med att jag inte delade med mig om saker och ting till honom. Idag tänker jag att han förmodligen bara tyckte jag var cool eller något. Detta var trots allt när vi var barn och jag störde mig på det så enormt.

    Hur gamla är ni? Är det högstadiet eller gymnasiet som det gäller?

    Hon tycker förmodligen om dig jättemycket. Jag tänker att nu kanske det utstrålar att ni är goda vänner, du och hon? Jag kan samtidigt förstå din frustration. Du kanske skulle kunna ta och snacka med henne? Hon kanske helt enkelt få lägga väskan åt sidan?

    Tala om hur du känner helt enkelt. Hon är ju trots allt din bästa vän, så det kanske går att prata med henne?

    Eftersom hon har härmat dig förut så är det nog ingen fel att du tar upp detta och säger på ett ödmjuk sätt att du tycker det är jobbigt att hon härmar.

    Ha i åtanke dock att det kanske kostar eran vänskap. Så tänk riktigt noga hur du skall formulera dig eller om du skall ta upp det överhuvudtaget!

  • Earlgrey

    Har också varit med om att en person härmade mig, gällande kläder. Hon ville köpa samma klänning som jag fått upp ögonen för. Eftersom vi skulle till samma fest så struntade jag i att köpa klänningen. Lyckades hitta en annan jättefin klänning. Men ändå trist med copy cats. Hon hade ju inget emot att ha samma som mig. 
    En gång frågade hon var jag köpt min blus, sen köpte hon den tills sig själv. De blev att jag använde min lite mera sällan. Visst man kan ha samma smak och så går man och shoppar tillsammans. Och då vill man köpa samma sak. 
    Personlige kan jag tycka att man kan kompromissa om vem som köper plagget. Men min kompis tyckte inte det spelade någon roll att vi hade samma. 
    Jag har förstått att hon känt sig osäker på vad hon ska köpa (o därför härmat) och sen att vi har haft lite samma smak o passat i liknande kläder. 
    Men jag måste säga att vi blev aldrig riktigt nära vänner. Vi kan umgås ibland men helst tillsammans med andra tjejkompisar. Vi är lite för lika på vissa punkter så att det krockar. 
    Jag tror inte hon förstår hur ledsen o arg man kan känna sig. Men det är nog bäst att du samtalar med henne om detta. Och be henne att inte köpa samma. Ofta kan man ju köpa lite liknande men lite olika färg eller form. Typ samma blus men olika färg....
    Peppa henne att hitta sin egen stil.
    Lycka till..

Svar på tråden Kompis som härmas