• Sogol

    Jag kan inte fatta varför folk väljer att söka vanliga anställningar

    Det är gammaldags och utdaterat i en tid då fler och fler väljer att jobba ifrån hemmet. Man kan tjäna pengar på att blogga, starta egen youtube kanal, eller bli en influencer. Det finns ju starta eget kurser man gå, som denna till exempel.

    vismaspcs.se/startaegetkurs

    Eller inom digital marknadsföring.

    www.distansutbildningar.se/utbildning/distansutbildning-digital-marknadsforing

  • Svar på tråden Jag kan inte fatta varför folk väljer att söka vanliga anställningar
  • Sogol
    Mandel skrev 2020-11-16 15:01:45 följande:
    Jag har genom åren stött på massor av kollegor som inte vill vara med på saker som sker utanför arbetstid då de värderar tid med sin familj och vänner högre än gratis alkohol och mat med "okända" människor. Många har även stått över aktiviteter med den egna arbetsgivaren och kollegorna.

    Alla människor vill inte synas, festa, äta gratis osv. Personligen gillar jag inte stadslivet alls och misstänker att det är svårt att få med mig dessa champangedrickare ut i skogen på varsin MTB ihop med mig.
    Har jobbat med en del projekt och varit tvungen att åka till Stockholm och jag har varit lika glad varje gång tåget rullar hemåt igen.

    Eftersom jag till störst del av mitt liv jobbat med inköp har jag alltid träffat och/eller pratat med människor ifrån olika företag både i Sverige och runt om i Europa.
    Men det är ganska nice att bli bjuden på fin middag, skåla i champange, ta lite glada selfies med gänget och swinga loss på dansgolvet.:)
  • Anonym (Loe)
    Sogol skrev 2020-11-16 12:28:14 följande:
    I dessa coronatider är det ju även bra om man kan skaffa sig ett jobb där man jobbar hemifrån.

    Om man redan har ett sådant jobb då? Utan att behöva fläka ut sig på internet?


     

  • Sogol
    Anonym (Loe) skrev 2020-11-16 15:50:48 följande:

    Om man redan har ett sådant jobb då? Utan att behöva fläka ut sig på internet?


     


    Då ska man säga upp sig och bli influencer istället.
  • Kjell2
    Sogol skrev 2020-11-16 15:57:57 följande:
    Då ska man säga upp sig och bli influencer istället.
    Har du gjort det, sagt upp dig och börjat som influencer?
  • Anonym (Ä)

    TS, jag tror det är normerna. En del blir helt nervösa när jag säger att jag valt att vara behovsanställd. Finns inga fördelar för mig att vara fast anställd.

  • Anonym (&)
    Sogol skrev 2020-11-16 15:57:57 följande:

    Då ska man säga upp sig och bli influencer istället.


    Varför då? Det är väl upp till var och en?

    Och snälla du, varför vägrar du svara på vad du själv jobbar med?
  • Anonym (Isa)
    Mandel skrev 2020-11-16 12:50:20 följande:

    Jag säljer verktyg till de företag som automatiserar sin tillverkning av prylar alla ska ha, men som uppenbarligen ingen vill hjälpa till att producera. Allt går inte att automatisera fullt ut utan det krävs operatörer. Och allt administrativt arbete...

    Går inte att automatisera mitt jobb eftersom det handlar om kunskap och service. 


    Jag jobbar i en sån fabrik, så automatiserad det går. Men robotar gör inte riktigt som dom borde ibland och behöver lite mänsklig hjälp. Förpackningsmaterial behöver fyllas på. Luftslangar, banor o annat går sönder och behöver ha en mekaniker som lagar det. Men det finns nog på Youtube... :)
  • Anonym (Isa)
    Mandel skrev 2020-11-16 12:50:20 följande:

    Jag säljer verktyg till de företag som automatiserar sin tillverkning av prylar alla ska ha, men som uppenbarligen ingen vill hjälpa till att producera. Allt går inte att automatisera fullt ut utan det krävs operatörer. Och allt administrativt arbete...

    Går inte att automatisera mitt jobb eftersom det handlar om kunskap och service. 


    Jag jobbar i en sån fabrik, så automatiserad det går. Men robotar gör inte riktigt som dom borde ibland och behöver lite mänsklig hjälp. Förpackningsmaterial behöver fyllas på. Luftslangar, banor o annat går sönder och behöver ha en mekaniker som lagar det. Men det finns nog på Youtube... :)
  • Mandel
    Sogol skrev 2020-11-16 15:16:50 följande:
    Men det är ganska nice att bli bjuden på fin middag, skåla i champange, ta lite glada selfies med gänget och swinga loss på dansgolvet.:)
    Fungerar säkert och är skitkul innan man fyllt 30 och skaffat familj.

    Jag som är 46 har inte det behovet och har heller inga problem med alla restriktioner pga corona eftersom jag ändå inte har behovet av att flyga världen runt, festa på krogen, gå på nattklubb osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (&)
    Mandel skrev 2020-11-17 11:34:32 följande:

    Fungerar säkert och är skitkul innan man fyllt 30 och skaffat familj.

    Jag som är 46 har inte det behovet och har heller inga problem med alla restriktioner pga corona eftersom jag ändå inte har behovet av att flyga världen runt, festa på krogen, gå på nattklubb osv.


    Enligt TS profil är hen 45...
  • momjanet
    Sogol skrev 2020-11-16 12:28:14 följande:
    I dessa coronatider är det ju även bra om man kan skaffa sig ett jobb där man jobbar hemifrån.
    Sogol skrev 2020-11-16 15:57:57 följande:
    Då ska man säga upp sig och bli influencer istället.
    Så du tycker att all personal i vården ska säga upp sig och börja jobba hemifrån som influncers?
    Då antar jag att du även tycker att poliser, brandmän och  chaufförer  också ska göra det.

    Jag tror så här att antingen har du inte tänkt klart eller så är det jag som missar stora steg i din tankekedja. Kan du utveckla din filosofi lite grann och berätta hur du tror att det går för samhället om alla säger upp sig och blir influncers?

  • Mandel
    Anonym (&) skrev 2020-11-17 12:06:23 följande:
    Enligt TS profil är hen 45...
    Har haft kollegor av båda könen som mognat sent och levt som 20-åringar även fast de passerat 40. 

    Samma när jag nyligen var i dejtingsvängen. En del växer upp/mognar sent andra inte alls
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Sogol
    momjanet skrev 2020-11-17 12:25:48 följande:
    Sogol skrev 2020-11-16 15:57:57 följande:
    Då ska man säga upp sig och bli influencer istället.
    Så du tycker att all personal i vården ska säga upp sig och börja jobba hemifrån som influncers?
    Då antar jag att du även tycker att poliser, brandmän och  chaufförer  också ska göra det.

    Jag tror så här att antingen har du inte tänkt klart eller så är det jag som missar stora steg i din tankekedja. Kan du utveckla din filosofi lite grann och berätta hur du tror att det går för samhället om alla säger upp sig och blir influncers?

    Jag gav honom det svar han ville ha eftersom jag inte orkade förklara mig igen då han uppenbarligen inte bemödat sig med att läsa hela tråden. De flesta jobb kommer i framtiden skötas bakom en datorskärm, vilket man även bör sträva efter särskilt i dessa coronatider. Man har ju redan nu robotar som ser till att folk håller avstånd i Singapore och Japan.



  • Sogol
    Mandel skrev 2020-11-17 13:24:38 följande:
    Har haft kollegor av båda könen som mognat sent och levt som 20-åringar även fast de passerat 40. 

    Samma när jag nyligen var i dejtingsvängen. En del växer upp/mognar sent andra inte alls
    "Du swipar höger å jag swipar dig tillbaka ingenting e som föruuuut duuu eee vääärstaaa tinderellaaaan fööölj meeed miiig uuuut!!!!" *Gör några fräcka dansmoves.
Svar på tråden Jag kan inte fatta varför folk väljer att söka vanliga anställningar