• Anonym (li)

Han friade med pytteliten diamant

Min kille friade häromdagen. Han hade med sig en ring med en pytteliten diamant. Blev jättebesviken. 
    Vi trivs bra ihop men men som sagt jättebesviken över ringen. 
    Vad gör jag? Är det lika bra att säga nej?

• Svar på tråden Han friade med pytteliten diamant
  • marräng

Det som påverkar diamantens pris är även klarhet och färg. Inte bara storleken alltså. En liten diamant med perfekt klarhet och färg kan vara dyrare än en större diamant med kass färg och klarhet.

Jag för min del skulle hellre ha en liten med bra färg och klarhet.

Sen on topic. Det är väl inte för diamantens skull du gifter sig.

• Karin7202

Det låter verkligen som att du inte förtjänar honom... Du tar inte alls upp frågan om du älskar honom, utan det handlar om en för liten diamant?!

• klyban
    Anonym (Kol) skrev 2020-11-18 07:34:09 följande:
    Varför är en kolbit så viktigt?

Det beror på en av de mest framgångsrika reklamkampanjerna någonsin av De Beers och att folk följde detta.
    Det började med att man skulle köpa en ring för 1 månads kanske 2 månadslöner, för sen ändra sig till 3.(Om nu inte de ökat detta.)

Det mest roliga är att diamanter är praktiskt taget värdelösa om det inte vore så att De beers mer eller mindre har monopol på marknaden.
    Och just för de har så enorma stora mängder diamanter till sitt förfogande och lagrar för det höga priset skull och hålal det högt.

• Aniiee
    klyban skrev 2020-11-18 17:13:20 följande:

Det beror på en av de mest framgångsrika reklamkampanjerna någonsin av De Beers och att folk följde detta.
    Det började med att man skulle köpa en ring för 1 månads kanske 2 månadslöner, för sen ändra sig till 3.(Om nu inte de ökat detta.)

Det mest roliga är att diamanter är praktiskt taget värdelösa om det inte vore så att De beers mer eller mindre har monopol på marknaden.
    Och just för de har så enorma stora mängder diamanter till sitt förfogande och lagrar för det höga priset skull och hålal det högt.

Nu är du lite väl historielös.....
    Gamla matvaror i kylen? Först får de päls, sen börjar de morra och SEN går de ut.
  • Anonym (Bea)

Är det bara jag som tycker att safirer är finare än diamanter?

• klyban
    Aniiee skrev 2020-11-18 17:39:33 följande:
    Nu är du lite väl historielös.....

Vilken del tänker du på?
    Det är också förenklat, då detta var en procedur som tog rätt lång tid att pränta in i folks huvuden.
    Men anses som en enormt framgångsrik kampanj.

Kommer inte ihåg när de började Debeers med detta, men gissar på efterkrigstid.
    Försökte hitta en av dessa dokumentärer om detta, men drunknade i svar och inte hittade det just nu.
    Men kommer jag på exakt vart så lovar jag länka.

• klyban
    Anonym (Bea) skrev 2020-11-18 17:42:21 följande:
    Opaler gillar jag och den gröna smaragden.
  • Anonym (Petra)
    Anonym (Bea) skrev 2020-11-18 17:42:21 följande:

Nja, jag tycker att de är ganska likvärdiga. Båda har ju sina för- och nackdelar. Det jag gillar med safirer är att det är en väldigt hård sten som dessutom kommer i alla möjliga färger, inte bara blått. Det finns vita safirer, gula, orangea, rosa, gröna, lila... Min favorit är nog Montana sapphires, som är lite blågröna/teal. Hade jag valt att ha en färgad sten i min förlovnings- eller vigselring hade det nog blivit en sån.
  • Anonym (kille)

Dumpa honom. 

Först kommer han inte förstå det, Men efter några månader kommer han uppskatta dig mer för ditt noga genomtänka val. 

Svar på tråden Han friade med pytteliten diamant