Inlägg från: LasseBD |Visa alla inlägg
  • LasseBD

    Vad driver er stadsbor?

    Eftersom pandemin satt fokus på den trängsel som finns i våra städer vill jag diskutera den ur ett annat perspektiv.

    Jag förstår att ni som lever ert liv i städer kan bli bekymrade just nu men hur är det i vanliga fall?

    Själv bor jag i en mindre ort utanför en stad och känner bara avsmak de gånger jag måste in till staden för att göra ärenden. Åtminstone de ggr det sker i rusningstid. Jag har faktiskt svårt att förstå hur man kan välja att köa med bilen 2 timmar om dagen. Vad driver er? Är det inte bittert att lägga all denna tid på pendling? Den lilla löneskillnaden som finns med att jobba precis utanför stadens ju upp av pendlingstiden.

    Och varför cyklar inte fler nu när det finns elcyklar? Eller är det ännu otrevligare?

    Vad tänker ni om ämnet?

  • Svar på tråden Vad driver er stadsbor?
  • LasseBD
    Kentaur skrev 2020-11-20 09:36:58 följande:

    Vad är det för dumheter?

    Jag tvivlar på att du bor i en mindre ort för OM du gjort det skulle du känna till problematiken med att få ett jobb på hemmaplan. Den är möjlig i storstäder men i småorter är det ganska ovanligt.

    Desto vanligare att man får pendla bortåt 10-15 MIL, varje dag. Och det tar tid. Lång tid. Flera timmar. Varje dag.

    (Jag bortser från möjligheten att pendla med helikopter vilket skulle förkorta pendlingstiden till ett minimum).

    Så pendlingstiden skiljer knappast utan snarare HUR man pendlar. I städerna är kollektivtrafiken det smartaste, ute i landet är det oftast en omöjlighet.


    Kentaur skrev 2020-11-20 09:36:58 följande:

    Vad är det för dumheter?

    Jag tvivlar på att du bor i en mindre ort för OM du gjort det skulle du känna till problematiken med att få ett jobb på hemmaplan. Den är möjlig i storstäder men i småorter är det ganska ovanligt.

    Desto vanligare att man får pendla bortåt 10-15 MIL, varje dag. Och det tar tid. Lång tid. Flera timmar. Varje dag.

    (Jag bortser från möjligheten att pendla med helikopter vilket skulle förkorta pendlingstiden till ett minimum).

    Så pendlingstiden skiljer knappast utan snarare HUR man pendlar. I städerna är kollektivtrafiken det smartaste, ute i landet är det oftast en omöjlighet.


    Jag går till jobbet, tar en halvtimme om jag inte har bråttom. Jag bor på ett ställe där det finns gott om jobb. Men visst finns det såna orter du nämner. Men de som har det problemet behöver ju knappast känna sig träffade av tråden.
  • LasseBD
    Kentaur skrev 2020-11-20 09:42:24 följande:

    Samma med cykling.

    Det är oftast bara en realitet för stadsbor men oftast inte möjligt för de som i verkligheten bor i mindre orter pga långa avstånd till arbetet.

    Nu bor jag i ett mycket litet samhälle. Jag brukar säga att om man blinkar i fel ögonblick så missar man centrumorten.

    Nu har jag lyckats få ett jobb relativt nära, det är bara 2,5 mil dit enkel väg.

    Jag har svårt att förstå att man tycker att det är realistiskt att cykla minst två timmar om dagen bara för att man ska cykla när det tar max 30 minuter med bilen.


    Nu är det väl ingen som påstått att det som du säger i ditt sista stycke eller?

    Men visst hade 2 timmar på cykel varit lättare att förstå än 2 timmar i bil. Åtminstone för mig. Då får man ju motion. Nu sitter du ju bara en halvtimme i bilen och det är ju en annan sak. Du verkar ju inte köa dig fram.

    Har du hyfsad cykelväg dina 2,5 mil så kan du ju lätt cykla 9 månader om året. Om du inte har små barn då blir ju allt annorlunda så klart.
  • LasseBD
    Medborgare skrev 2020-11-20 09:47:21 följande:

    Min uppfattning (som kanske inte stämmer) är att många som bor i stan också jobbar i stan. 

    Själv bor jag utanför Malmö, och pendlar, som de flesta andra i min kommun, till jobbet (30 min). De flesta som bor på mindre orter jobbar ju någon annanstans. 


    Då är det ju ännu märkligare att köa i bil om man bor i staden ifråga. Hur pendlar du då? Nu är väl Malmö ganska förskonat från bilköer? Eller har det ändrat sig? Mina erfarenheter är nåt decennium.

    Malmö är väl ganska lättcyklat också
  • LasseBD
    Arlene skrev 2020-11-20 10:18:12 följande:

    Men det är ju inte dom som bor i stan som kör bil till jobb mm, bor man i stan åker man kommunalt, cyklar eller går.

    Det är dom som bor en bort ifrån stan som kör bil och sitter i köer varje dag.

    Bor man i Stockholms stad kör man sällan bil i stan utan enbart när man ska åka i väg ifrån stan.

    Däremot om man bor på andra orter eller i en förort långt ut ifrån stan då kan det vara så att man kör bil till sina jobb.

    Boende i stan kör sällan i stan.

    Boende ifrån andra orter kör till stan.


    Det ändrar ju inte frågeställningen.
  • LasseBD
    Kentaur skrev 2020-11-20 11:38:10 följande:

    Men vilken konstig diskussionsstil du har

    Känner sig träffade?

    Jag menar bara att du gör helt fel antaganden. Du verkar utgå från dig själv och verkar dessutom tro att alla har det som dig. Jag berättar bara för dig hur verkligheten ser ut för flertalet människor.

    Jag tror nämligen, är tom rätt övertygad om, att man vinner på att ha ökat förståelse för omvärlden och andra människor.

    För verkligheten är att jobben finns i städerna. Verkligheten är att landsbygden avfolkas av den anledningen. Folk flyttar till städerna för att det är där jobben finns. De som kan och vill bor kvar men oftast ger det långa pendlingsavstånd. Inte alltid, det finns dock kvar jobb ävn ute i landet. Men eftersom man inte bor lika tätt som i städerna blir avstånden längre per automatik. Förutom för vissa som bor i närheten av centralorten där jobben oftast finns.


    Tråkigt att höra att du blev provocerade av vilka ord jag väljer? Det är inte meningen. Det var ju knappast en förolämpning.Jag tyckte bara det bara det var off-topic.

    Självklart utgår jag från min egen verklighet eftersom det är i de omständigheterna det finns lösningar. Trådens fokus är på de som har andra möjligheter än att sitta i bilkö i timtal. De som inte kan göra så mycket åt sin situation har jag full förståelse för. Det kanske var otydligt. Glömmer ibland att man måste vara tydlig i skrift.

    Min tes är att människan är en sån vanemänniska att maningen ens provar att cykla, gå eller kanske t.o.m söka jobb närmare hemmet.
  • LasseBD
    Kentaur skrev 2020-11-20 11:53:20 följande:

    Då kan man lika gärna fråga andra verklighetsfrämmande saker som varför människor är förbannade på att solen skiner på natten eller vad människor känner inför att NASA styckar upp månen.

    Jag har faktiskt svårt att förstå hur man kan välja att köa med bilen 2 timmar om dagen.

    Och du vill inte förstå heller utan verkar bara bli irriterad över de svar du inte gillar.

    Vad driver er?

    Det gemensamma för alla svar här är arbetet och lönen.

    Är det inte bittert att lägga all denna tid på pendling?

    Jag ser ingen bitter människa utan tvärt om.

    Den lilla löneskillnaden som finns med att jobba precis utanför stadens ju upp av pendlingstiden.

    Det saknas ord vilket gör att jag gissar att det ska stå äts ju upp..

    Det går inte att jämföra tid med pengar på det sätt du gör.

    Och varför cyklar inte fler nu när det finns elcyklar?

    Du har inte läst att många verkligen gör det framförallt i städerna?

    Men vurmar du för cyklister borde du vara så pass insatt att du känner till att Sveriges cykelpolitik är obefintlig. Det saknas ofta vettiga cykelvägar och i städerna kan det vara extremt trångt vilket gör det direkt farligt.

    Sen är Sverige inte ett enhetligt land med ett klimat. Att cykla på vintern i Malmö är inte samma sak som att cykla på vintern i Kiruna.

    Eller är det ännu otrevligare?

    Det lär vara en personlig fråga om tycke och smak.

    Vad tänker ni om ämnet?

    Ämnet som sådant är väl ok men du har en begränsat perspektiv och verkar inte intresserad av annat än din egen åsikt.


    Härligt med människor som du som verkligen försöker sätta dig in i andras perspektiv och kan konsten att hålla en god ton!
  • LasseBD
    Kentaur skrev 2020-11-20 12:06:51 följande:

    Ja, visst är det.

    Men det är märkligt med människor som frågar om andras perspektiv men bara protesterar när de får det.


    Ha en bra helg nu, njut av livet. Ingen mening att vi sitter här och irriterar varann.
  • LasseBD
    Arlene skrev 2020-11-20 12:43:36 följande:

    Fast du frågade ju om hur folk som bor i en storstad orkar sitta i bilköer varje dag och på det svarade jag att det inte är dom som bor i städerna som sitter i bilköer utan folk som bor på andra ställen, det kan vara på landet, mindre orter eller annan större ort som bil pendlar. Så då får du ställa frågan som hur klarar ni som inte bor i en större stad men jobbar i en att sitta i långa bilköer varje dag.

    Jag ville bara förklara att det inte många boende i storstaden som sitter i köer utan dom som bor längre bort och därför använder bilen.


    Jag förstår att titeln kan vara lite missvisande. Men sen står det ?lever ert i liv i städer? och visst det kunde stått lever en Del av ert liv i städer.

    Men om vi tänker på del som pendlar in till stan. Här där jag bor skulle det vara fullt möjligt att cykla till stan. Det skulle ta en timma. Lite kortare om man har elcykel. Bussen tar kanske 50. Bil 30. Allt beror ju på vart i staden man ska såklart.

    Är det inte lite dumt att många sitter i bilen 30+30 min och blir irriterade och stressade när de kunde cyklat 60+60? Det är ju även en bra grej för hälsan, miljö och välbefinnandet?
  • LasseBD
    Mrs Green skrev 2020-11-20 20:09:14 följande:

    Precis som flera andra i tråden förstår jag inte riktigt frågan, det är väl de som inte bor i stan som kör bil. Jag bor och jobbar i centrala Stockholm och äger ingen bil (är dock med i en bilpool så jag har tillgång till bil när jag någon gång behöver en). Nu jobbar jag hemifrån men annars går jag (30 min) eller cyklar (7 min) till jobbet. Tycker det är jättebekvämt att ha allting nära omkring mig nu när jag är hemma hela dagarna.  


    Läs hela tråden så kanske det klarnar.
  • LasseBD
    Litorina skrev 2020-11-20 21:59:02 följande:

    Ett tips bara, man kan göra tillägg i trådstarten. Då slipper du folk som tror att du menar det som står där.


    Jag har sett detta i andra trådar och har försökt själv men det verkar inte gå på mobilen. Eller åtminstone hittar inte jag funktionen.
  • LasseBD
    Litorina skrev 2020-11-20 21:59:02 följande:

    Ett tips bara, man kan göra tillägg i trådstarten. Då slipper du folk som tror att du menar det som står där.


    Jag har även anmält tråden för att kunna göra om den men jag har inte fått nån feedback på det.
  • LasseBD
    Litorina skrev 2020-11-22 18:24:55 följande:

    Jag fick mer en bild av att TS hade noll koll på hur det är att bo i en stad! Men det kan absolut vara er tolkning som stämmer.


    Det är rubriken som är fel. Läser man alla inlägg jag skrivit så kanske det klarnar.
Svar på tråden Vad driver er stadsbor?