• Anonym (Kanske blivande farmor)

    Min son ska kanske bli pappa. Tankar kring detta och min blivande roll som farmor.

    Min sons flickvän är gravid. De båda är i tjugoårsåldern och detta kunde inte ha kommit mer olämpligt. Deras förhållande har varit väldigt stormigt även om det är på bättringsvägen nu men sedan de fick reda på detta så är det stormigt igen.

    Min son vill absolut inte behålla barnet men hon vill göra det. Vad har han för rättigheter i detta? Vad har han att säga till om?

    Han säger att om hon väljer att behålla barnet så kommer han mest troligt att lämna henne. Har ingen aning om hur hon ska ha råd med barnet då, hon pluggar vid ett universitet och har inte arbetat tillräckligt mycket för att få en bra föräldrapenning.

    Jag vet inte hur han tänker kring barnet, om han även kommer att lämna barnet eller om han vill ha sitt barn om hon väljer att behålla men jag vet i alla fall att jag vill ha en roll i barnets liv, som farmor, om hon väljer att behålla barnet.

    Är det möjligt för mig att ha en aktiv roll i barnets liv även om min son skulle lämna sitt barn? Jag vet inte hur hon tänker då, alltså mamman, om hon kommer att skjuta undan mig då eller inte men jag är rädd för att hon skulle göra det, vilket hade varit väldigt tråkigt då jag verkligen vill vara en del av barnets liv.

  • Svar på tråden Min son ska kanske bli pappa. Tankar kring detta och min blivande roll som farmor.
  • Anonym (Iris)
    Anonym (Ö) skrev 2020-11-22 16:49:29 följande:

    Han bör nog inte lämna henne förrän gemensam vårdnad är ordnad. Då kan hon inte sticka med barnet och norpa åt sig alla FL-dagar. Lämnar han henne under graviditeten kan hon flytta var som helst och han kan inte göra nånting.


    I och med att de inte är gifta får han inte gemensam vårdnad direkt ändå, och mamman kan välja att inte skriva på för det om hon vill. Vill han ha gemensam vårdnad och hon inte vill skriva på för det får han ta det till rätten. Det kan ta flera månader/år. Det är 100% bättre att han lämnar nu om han ändå känner sig klar med relationen.
  • Just Precis

    TS, detta ligger helt i tjejens händer. Om jag var du skulle jag backa tills alla beslut var fattade, både av din son och henne. Och även sedan väger tjejens vilja för sitt barn ca 100ggr tyngre än din.

    En vanligt förekommande åsikt i sådana här trådar är att det är så otroligt viktigt med kontakten till släktingar, tex far- och morföräldrar, och att man berövar sina barn något viktigt om man bryter släktbanden.

    Jag har så svårt att förstå det. Varför skulle dessa personer vara så oerhört viktiga bara för att där råkar finnas blodsband? Och även om de mest skapar konflikt och dålig stämning? De är alltså fortfarande viktiga för barnet?

    Detta är en genuin fundering jag har. Det finns många personer i min släkt som milt sagt tillfört väldigt lite av värde i mitt och mina närmsta anhörigas liv....

  • LillaJag06
    Anonym (Farmorn) skrev 2020-11-22 14:13:42 följande:

    Du hade väl ändå sett till att göra faderskapsutredning?


    Absolut!
  • Anonym (F)
    Anonym (Farmorn) skrev 2020-11-22 13:52:25 följande:
    Jag säger det jag har sagt många gånger, inför juridisk abort. Det är det enda rätta.
    Så att män får ytterligare chans att skita i sin avkomma? Även ekonomiskt då? Aldrig i h-vete! Män behöver få ta MER ansvar för sin avkomma, inte ytterligare mindre ansvar!

    Skulle mina söner hamna i TS sons sits hade jag blivit mäkta besviken på dem om de valt TS sons väg att överge sitt barn. De behöver inte leva ihop med barnets mamma men de ska faan i mig inte överge sitt barn! 
  • EnAnonumius
    Anonym (Farmorn) skrev 2020-11-22 13:52:25 följande:
    Varför skulle hon respektera dig som inte bara gjort hennes son till pappa mot hans vilja, och utöver det lämnat honom?

    Jag säger det jag har sagt många gånger, inför juridisk abort. Det är det enda rätta.
    Och om en kille/man inte vill  bli far så skall han ge fan i att spruta in sina spermier i en kvinna.

    Jag är själv för en juridisk abort, dock så anser jag ändå att man skall kräva av en grabb att han tar ansvar för sina egna spermier  (att han inte lägger satsen i en kvinnas mus)också om han inte vill bli far och ha i bakhuvet att preventivmedel inte är 100% säkra.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (E)

    Min bror hamnade i samma sits när han var 20. Han hade dock vett att stanna kvar och ta sitt ansvar och ställde inga ultimatum om abort.


    Vår mamma var dock väldigt avigt inställd till det hela och tyckte att de skulle göra abort och "ska inte ha nån unge" och givetvis skadade det relationen med barnets mamma för en livstid. Hon fick knappt hälsa på när barnbarnet sedan föddes. Brorsan och tjejen gick skilda vägar efter 2 år (vilket de borde gjort från första början innan hon blev gravid, men lätt att vara efterklok) men brorsans ex hälsar inte ens på vår mamma idag. Lite omoget, men men. 


    Jag tycker att Ts borde 1. Prata vett med sin son, att vill hans tjej behålla barnet är det bara att ta sitt ansvar. Han är lika delaktig som hon i att hon är gravid. 
    2. Skapa en bra relation med barnets mamma och det innebär att du faktiskt får skämmas för att din son är ryggradslös och ouppfostrad som drar när det inte passar. Och vara VÄLDIGT ödmjuk inför barnets mammas vilja och inte kräva eller ifrågasätta.

    Man har inga rättigheter som far/morförälder. Mamman har rättigheterna på sin sida, helt och hållet.

  • Anonym (F)
    Anonym (E) skrev 2020-11-23 12:00:45 följande:

    Min bror hamnade i samma sits när han var 20. Han hade dock vett att stanna kvar och ta sitt ansvar och ställde inga ultimatum om abort.


    Vår mamma var dock väldigt avigt inställd till det hela och tyckte att de skulle göra abort och "ska inte ha nån unge" och givetvis skadade det relationen med barnets mamma för en livstid. Hon fick knappt hälsa på när barnbarnet sedan föddes. Brorsan och tjejen gick skilda vägar efter 2 år (vilket de borde gjort från första början innan hon blev gravid, men lätt att vara efterklok) men brorsans ex hälsar inte ens på vår mamma idag. Lite omoget, men men. 


     


    Med tanke på det du skriver först om er mammas reaktion så är det inte ett dugg konstigt att barnets mamma inte hälsar på "farmor". Inte ett dugg omoget. Långsint måhända men inte omoget.
  • Anonym (Mamma)

    Din son är riktigt omogen och jag förstår om mamman skulle ta avstånd om du stöttar sonens beslut om att inte vilja ha något med barnet att göra åt säga att de vore bäst om hon gjorde abort, jag har 4 barn med min ex make när jag vart gravid med mitt fjärde barn sa barnens farmor rakt ut till mej och hennes son att jag skulle göra abort då vi hade ett dåligt förhållande under en period, ja sa rakt ut då att du kommer aldrig få träffa de barnet nån gång inte dom andra tre heller, hon är nu 11 år och har undrat varför hon aldrig får träffa farmor både jag och barnens pappa har förklarat att farmor ville att vi skulle ta bort dej men du var så älskad från dag i när vi fick reda på att vi var gravida med dej och hon förstod och sa själv att hon aldrig vill träffa farmor nu men kanske senare i livet och de får hon göra om hon vill men jag och hennes pappa kommer inte uppmuntra de. Visst vi skickar kort på barnen men har inte pratat med henne sen vi berättade att jag var gravid. Nu har jag tur att min ex man och jag har sådan bra kontakt som vi har och är bästa vänner trots nya familjer i dag. Skulle nån av mina söner säga att dom inte vill va del av deras barn den dan och om dom skulle få barn skulle jag bli riktigt arg men jag skulle ställa upp till ???? för mamman och barnet oavsett barnet ska inte bli lidande av en idiot till pappa

  • Anonym (E)
    Anonym (F) skrev 2020-11-23 12:04:32 följande:
    Med tanke på det du skriver först om er mammas reaktion så är det inte ett dugg konstigt att barnets mamma inte hälsar på "farmor". Inte ett dugg omoget. Långsint måhända men inte omoget.
    Jag  tycker det är extremt omoget att inte ens kunna säga hej till en person...
  • Anonym (A)
    Anonym (F) skrev 2020-11-23 10:03:16 följande:
    Så att män får ytterligare chans att skita i sin avkomma? Även ekonomiskt då? Aldrig i h-vete! Män behöver få ta MER ansvar för sin avkomma, inte ytterligare mindre ansvar!

    Skulle mina söner hamna i TS sons sits hade jag blivit mäkta besviken på dem om de valt TS sons väg att överge sitt barn. De behöver inte leva ihop med barnets mamma men de ska faan i mig inte överge sitt barn! 
    +1
  • Anonym (Farmorn)
    EnAnonumius skrev 2020-11-23 11:42:52 följande:
    Och om en kille/man inte vill  bli far så skall han ge fan i att spruta in sina spermier i en kvinna.

    Jag är själv för en juridisk abort, dock så anser jag ändå att man skall kräva av en grabb att han tar ansvar för sina egna spermier  (att han inte lägger satsen i en kvinnas mus)också om han inte vill bli far och ha i bakhuvet att preventivmedel inte är 100% säkra.
    Fast det blir ju svårt att bevisa något... 
    Nej, fram för juridisk abort helt enkelt.
  • Anonym (Farmorn)
    Anonym (F) skrev 2020-11-23 10:03:16 följande:
    Så att män får ytterligare chans att skita i sin avkomma? Även ekonomiskt då? Aldrig i h-vete! Män behöver få ta MER ansvar för sin avkomma, inte ytterligare mindre ansvar!

    Skulle mina söner hamna i TS sons sits hade jag blivit mäkta besviken på dem om de valt TS sons väg att överge sitt barn. De behöver inte leva ihop med barnets mamma men de ska faan i mig inte överge sitt barn! 
    Så att män får samma möjlighet att välja bort att bli förälder som kvinnor har. Bara det och inget annat.

    Vad dina söner gör bestämmer de, hur faan arg du än blir.
  • Anonym (Ö)
    Anonym (Farmorn) skrev 2020-11-26 17:52:49 följande:

    Så att män får samma möjlighet att välja bort att bli förälder som kvinnor har. Bara det och inget annat.

    Vad dina söner gör bestämmer de, hur faan arg du än blir.


    Juridisk abort är omöjligt. Barnet finns.
  • Ignoramus

    Isf måste ju män som vill bli fäder också genomgå samma kroppsliga risk som kvinnan gör vid en graviditet och förlossning. Kanske framförallt en reell risk att underlivet blir ordentligt sargat och aldrig helt återställt. Om det ska vara rättvist.

    Män kan för övrigt på ett extreeeemt enkelt sätt undvika att bli föräldrar redan som det är, det är absolut ingenting vi behöver lagstifta kring.


    Anonym (Farmorn) skrev 2020-11-26 17:52:49 följande:

    Så att män får samma möjlighet att välja bort att bli förälder som kvinnor har. Bara det och inget annat.

    Vad dina söner gör bestämmer de, hur faan arg du än blir.


  • EnAnonumius
    Anonym (Farmorn) skrev 2020-11-26 17:51:25 följande:
    Fast det blir ju svårt att bevisa något... 
    Nej, fram för juridisk abort helt enkelt.
    Det kan det bli ja det säger jag inget om.. Dock så är det fan inte för mycket begärt att de som får söner LÄR sina söner att vill han INTE bli farsa så har han egenansvar för sina spermier om han vill "knulla".
    Anonym (Farmorn) skrev 2020-11-26 17:51:25 följande:
    Fast det blir ju svårt att bevisa något... 
    Nej, fram för juridisk abort helt enkelt.
    Nej, ställ KRAV på killen/mannen att vill han inte bli pappa så skall han skydda sig och ta ANSVAR för sina spermier. När manligheten lärt sig detta DÅ först DÅ kan man diskutera juridisk abort, inte förr.

     


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Iris)
    Anonym (Farmorn) skrev 2020-11-26 17:52:49 följande:
    Så att män får samma möjlighet att välja bort att bli förälder som kvinnor har. Bara det och inget annat.

    Vad dina söner gör bestämmer de, hur faan arg du än blir.
    Oavsett om de kan avskriva sina juridiska skyldigheter eller inte blir männen fortfarande lika mycket biologiska föräldrar. Man kan inte skriva på ett papper och poff! så försvinner hans spermier från kvinnans ägg. Han blir fortfarande biologisk förälder. Det kan aldrig jämföras med en faktisk abort.

    Om ett barn föds är föräldrarna skyldiga att försörja det. Är ju bara löjligt att folk vill att män ska kunna slingra sig undan från de fjuttiga ~1500 i månaden som underhållet ligger på. Herregud. Vuxna människor ska väl kunna ta ansvar för sina handlingar, eller?
Svar på tråden Min son ska kanske bli pappa. Tankar kring detta och min blivande roll som farmor.