• Annelise00

    Hjälp oss! Vilket av våra pojknamn är finast?

    Hejhej! Lillebror kommer snart! Storsyskonen har ?gamla? namn (va många skulle kalla tantnamn). Vi gillar klassiska svenska namn helt enkelt.

    Vi kan inte bestämma vilket/vilka vi gillar mest. Vilket tycker ni är finast?

    Knut

    Olof

    Ivar

    Otto

    Pontus

    Bertil

    Claes

  • Svar på tråden Hjälp oss! Vilket av våra pojknamn är finast?
  • Anonym (E)

    Jag har en lite Bertil på snart 3 mån här hemma så jag rösta på det.. vi var inte på Ivar innan han kom men han var ingen Ivar när han kom.

  • Kusinen

    Denna ordning

    Ivar, Pontus, Bertil, Otto, Knut Claes, Olof

  • Räkan77

    Om ni har tantnamn på döttrarna tycker jag ni ska använda stavningen Klas om ni ska använda det namnet. Jag är lite svag för Knut.

  • BuoBä
    Räkan77 skrev 2020-11-22 09:13:50 följande:

    Om ni har tantnamn på döttrarna tycker jag ni ska använda stavningen Klas om ni ska använda det namnet.


    Håller med om detta!

    Jag gillar alla namnen, utom Pontus men det är bara för att jag en gång kände en oerhört störig person med det namnet.
  • Annelise00
    Räkan77 skrev 2020-11-22 09:13:50 följande:

    Om ni har tantnamn på döttrarna tycker jag ni ska använda stavningen Klas om ni ska använda det namnet. Jag är lite svag för Knut.


    Jag håller helt med! Men maken påpekade att det blir Klas Klättermus då och sen dess ser jag bara Klas Klättermus med den stavningen. Nu när jag skriver det inser jag hur löjligt det låter att vi tänker så fånigt haha!
  • fluu

    Äääälskar alla namn utom Pontus(som jag ändå inte ogillar). Olof är min favvo.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Mint

    Inget fel på Pontus men tycker inte det går i samma stil som de andra eller s k tantnamn.

    Personligen gillar jag inte Bertil, men det är ju bara min smak.

    Olof, Ivar och Otto är mina favoriter av dina förslag. Och tycker som andra här i tråden att Klas ska stavas just så

  • Kusinen

    Apropå Claes/Klas så tycker jag att Claes passar minst lika bra som Klas om de gamla namnen är av samma stuk som lite äldre personer har i dag. Många som heter Claes/Clas/Klas är födda på 40 och 50 och då är min upplevelse att stavningen Claes var väldigt vanlig. Så är det 40- och 50talsnamn som ni räknar som gamla "tantnamn" och "gubbnamn" funkar Claes väldigt bra.

  • trollhona
    Annelise00 skrev 2020-11-21 18:41:58 följande:

    Hejhej! Lillebror kommer snart! Storsyskonen har ?gamla? namn (va många skulle kalla tantnamn). Vi gillar klassiska svenska namn helt enkelt.

    Vi kan inte bestämma vilket/vilka vi gillar mest. Vilket tycker ni är finast?

    Knut

    Olof

    Ivar

    Otto

    Pontus

    Bertil

    Claes


    Ivar och Olof är mina favoriter på den listan. De är enkla, starka och fina.

    Tips i liknande stil är även Kurt, Bengt, och Hans.
Svar på tråden Hjälp oss! Vilket av våra pojknamn är finast?