Inlägg från: Anonym (två barns mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (två barns mamma)

    Är det viktigt för er med biologiska barn?

    Jag har två biologiska barn men vi fick flera missfall innan, då kom ändå tankarna på andra alternativ då vår barnlängtan var stor.
    Så ja vi hade kunnat tänka oss annat.

    Om t ex mannen inte kan få barn och man då kan få spermiedonation med någon som liknar mannen, kvinnan blir gravid och man får gå igenom graviditet tillsammans och allt som par gör så blir det nog i längden att det känns som helt eget.
    Likadant om kvinnan inte kan få barn men man kan få äggdonation från någon som liknar en, kvinnan får vara gravid och som sagt paret går igenom allt som andra par gör så tror jag det känns precis som om det är ens egna biologiska barn.
    I bägge fallen är det ju barnet biologiskt barn till den ena och någon man älskar,
    det blir som gemensamt biologiskt barn.
    Man växer in i föräldrarollen precis som alla andra när man är gravid, finns ju heller ingen annan biologisk förälder då det är donation.

    Alla känner väl olika om adoption men jag hade kunnat tänka mig det, vi har vänner som har adopterat två barn och det är ingen skillnad i deras kärlek mot barnen eller på något sätt annorlunda mot oss eller våra andra vänner, man tänker inte ens på att dom är adopterade längre.

    Men min känsla att det inte behöver vara biologiskt kan vara att min pappa tog till sig min bror som sin egen när han träffade mamma, min brors pappa blev tyvärr sjuk och dog men som sagt min pappa har alltid älskar min bror som sin egen son.

  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (Virvelvind) skrev 2020-11-23 10:26:47 följande:
    Jag är säker på att det finns människor som inte känner samma slags kärlek för sina adoptivbarn som de känner för sina biologiska barn, eller som andra känner för sina biologiska barn. Jag tror absolut att detta förekommer men att det inte är något som man vågar berätta om för andra.
    Jag tror att dom som adopterar barn är dom som verkligen vill ha barn annars skulle man ju inte gå igenom den långa och jobbiga processen som det är.
    Man har en stark barnlängtan och därför adopterar man.
    Så jag tror verkligen att adoptivföräldrar kan känna lika stark kärlek till sina barn som föräldrar som har biologiska barn.
    Det är ju många biologiska föräldrar som inte är bra föräldrar och alla barn har inte kärleksfulla föräldrar och många skulle egentligen inte ha skaffat barn.
    Är du däremot adoptivförälder vill du så gärna ha barn och skaffar barn just för att du har kärlek att ge och det är ett ordentligt igenomtänkt beslut.

    Tror du att det är skillnad mot spermie/äggdonation som jag också skrev om?

    Jag tror inte alla kan eller vill älska andras barn lika mycket som sina egna som d själv skriver och därför vill och bör dom inte då adoptera och gör troligtvis inte det då heller.
    Medans andra har den barnlängtan och inte har samma känsla för att det måste vara biologiskt och därför kan tänka sig att adoptera.

    Den diskussionen har ju ofta par som har problem med att få barn, en är villig att adoptera medans den andre inte vill.

    Man är olika helt enkelt och därför tar man olika beslut.
    Jag vet som sagt att min pappa älskar min bror som sitt eget barn, mina brorsbarn är lika mycket hans barnbarn som mina är, det ingen skillnad och det uppskattar jag. Mina barn älskar sin morfar och mina brorsbarn älskar sin farfar precis som barnbarnen älskar  mormor/farmor. 

    Varför kan inte adoptivföräldrar älska sina barn lika mycket som andra?
    Dom har ju valt att bli det, vem kan avgöra vem som älskar sina barn mest.

    Även om man själv inte tror att man skulle kunna älska adoptivbarn kan man väl förstå att andra kan det?.

    Det är väl som med allt annat, bara för att man själv har åsikter om något måste man ju förstå att andra känner annorlunda.
  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (Virvelvind) skrev 2020-11-23 11:04:13 följande:
    Jag påstod aldrig att en adoptivförälder inte kan älska sitt adoptivbarn på samma sätt som andra föräldrar älskar sina biologiska barn så den frågan får du ställa till någon annan. Jag poängterade enbart att jag är övertygad om att det även finns många människor som inte älskar sina adoptivbarn på samma sätt som man älskar sitt biologiska barn.

    Det förekommer både att man älskar sitt adoptivbarn på samma sätt som man älskar sitt biologiska barn och att man inte älskar sitt adoptivbarn på samma sätt.

    Jag är säker på att liknande känslor kan dyka upp när det gäller äggdonation och spermiedonation, speciellt för pappan som inte ens bär barnet inom sig och vet att det är en annan mans spermier som har använts.

    Kanske att man sedan börjar titta på barnet och tänka att barnet inte är likt en själv och då börjar man tänka på att barnet faktiskt inte är ens biologiska barn osvosv.

    Alltså, jag tror att det finns väldigt många människor som älskar sina icke-biologiska barn på samma sätt som man älskar sina biologiska barn, lika starkt, men jag tror även att det finns många människor som inte älskar sina icke-biologiska barn på samma sätt som man älskar sina biologiska barn.
    Självklart kan man älskar sina barn olika, det finns ju föräldrar som enbart har biologiska barn och ändå älskar ett barn mer än den/ de andra barnet/barnen.

    När man får sitt första barn älskar man oftast det så mycket att man undrar hur man ska kunna älska ett till barn lika mycket men det går.
    Jag älskar mina barn lika mycket men ändå har man ju olika relation till dom precis som man har till sina föräldrar.
    Ofta har man mer gemensamt med någon av dom.

    Men självklart är det olika för olika personer men nej jag tror inte som du att det är vanligt att någon som bestämt sig för donation senare börjar se på barnet och se skillnader och då börjar tänka att det inte är mitt barn. Finns säker någon men det vanligaste är ju att när man får ett barn i famnen och tillbringar tid med det växer kärlek och sammanhållning fram, det blir ju ens barn.

    Ärligt talat är det ju precis så även med biologiska barn, du får att barn på magen, det är många som säger att visst man får en beskyddar känsla men den riktiga kärleken växer fram alltefter. 
    Man är så omtumlad efter en förlossning/snitt och helt plötsligt finns en liten människa där det kan ta några dagar innan kärlek växer fram även om man känner den där beskyddarinstinkten och att man vill göra allt för barnet.
    Så tror jag det flesta känner när du vet att det är ditt barn, biologiskt, donation eller adoption, kärleken växer fram när det är ditt barn.
    Sen finns föräldrar som aldrig känner stor kärlek.
  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (högerextremnazistrasist) skrev 2020-11-24 05:55:17 följande:

    Ja, biologiska barn är viktigt. Att fortsätta evigheten är viktigt. Ivf är jag helt emot och skulle aldrig ägna mig åt. Adoption är en bra, men knepig sak. Hade vi inte kunnat få biologiska barn hade vi ALDRIG gjort ivf, nen hade kanske adopterat under vissa förhållanden. Annars hade vi försökt finna en annan mening i livet och försökt hjälpa barn.på annat vis, kanske varit stödfamilj eller liknande

    /Sjubarnsmamma


    Får jag fråga (bara av ren nyfikenhet, jag respekterar allas åsikter och beslut)
    varför du skulle säga nej till ivf om ni hade haft svårt att får barn?
    eller tänker du ifv med donerade ägg eller spermier?

    det vanligaste när man gör ivf är ju att man paret använder sina egna ägg resp spermier dvs inte använder donerade ägg/spermier.

    Det kan te x bero på att mannen har få spermier eller simmar dåligt och därför bli kvinnan inte gravid, det kan också bero få ägg eller att några inte är bra.
    Så det man gör är ju att plocka ut ägg ifrån kvinnan med en lång nål och antingen låta en spermie simma in i ägget i en liten "kopp" eller att man sprutar in spermie i ägget och så blir det förhoppningsvis befruktat. Efter ett par dagar sätter man in ägget igen i kvinnan.

    På så sätt kan många par med svårigheter bli gravida, det är en hjälp på vägen och det är parets helt genetiska och biologiska barn.

    Det här är det vanligaste när det gäller ivf, att hjälpa par sen finns det par som gör ivf med donerade ägg eller spermier men det vanligaste är att man använder parets egna.

    Varför tycker du inte att det hade varit ett alternativ om t ex din man hade haft få spermier eller som simmade långsamt?

    Självklart gör alla som dom vill och jag lägger ingen värdering i andras beslut, undrar bara varför du inte skulle kunna ha tänkt dig att göra det.
  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (två barns mamma) skrev 2020-11-24 10:44:42 följande:
    Får jag fråga (bara av ren nyfikenhet, jag respekterar allas åsikter och beslut)
    varför du skulle säga nej till ivf om ni hade haft svårt att får barn?
    eller tänker du ifv med donerade ägg eller spermier?

    det vanligaste när man gör ivf är ju att man paret använder sina egna ägg resp spermier dvs inte använder donerade ägg/spermier.

    Det kan te x bero på att mannen har få spermier eller simmar dåligt och därför bli kvinnan inte gravid, det kan också bero få ägg eller att några inte är bra.
    Så det man gör är ju att plocka ut ägg ifrån kvinnan med en lång nål och antingen låta en spermie simma in i ägget i en liten "kopp" eller att man sprutar in spermie i ägget och så blir det förhoppningsvis befruktat. Efter ett par dagar sätter man in ägget igen i kvinnan.

    På så sätt kan många par med svårigheter bli gravida, det är en hjälp på vägen och det är parets helt genetiska och biologiska barn.

    Det här är det vanligaste när det gäller ivf, att hjälpa par sen finns det par som gör ivf med donerade ägg eller spermier men det vanligaste är att man använder parets egna.

    Varför tycker du inte att det hade varit ett alternativ om t ex din man hade haft få spermier eller som simmade långsamt?

    Självklart gör alla som dom vill och jag lägger ingen värdering i andras beslut, undrar bara varför du inte skulle kunna ha tänkt dig att göra det.
    Det vanligaste när man gör ivf är  att man använder parets egna ägg resp spermier skulle det stå i andra stycket.
  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (högerextremnazistrasist) skrev 2020-11-24 16:23:01 följande:
    Nej till alla sorters ivf. Möjligen att inseminering med mannens spermier hade varit acceptabelt om vi varit riktigt desperata. Vi säger nej av flera anledningar. Främsta anledningen är religiös. Vi vill inte leka Gud och vi är emot en situation där alla barn(embryos) inte har rätt till samma chans. Vi vill inte stå inför en situation där vi inte kan ta emot alla våra barn. Vi är etiskt emot "bytandet" av könsceller hit och dit och tror inte heller att det är bra för varken den enskilde eller för samhället. Det skulle också känas fel att betala så mycket pengar för att få till ett barn, nästan som människohandel.
    Tack för att du svarade och förklarade! 
  • Anonym (två barns mamma)
    Anonym (Annika) skrev 2020-11-24 15:35:56 följande:
    Du frågar inte mig men eftersom jag resonerar som personen du citerade angående IVF så svarar jag ändå.

    Att få barn med donerad sperma eller ägg vore inte på några villkor ett alternativ för mig.
    Det är viktigt för mig att det är våra gener som förs vidare, det skulle kännas som att föda någon annans barn.
    Jag har inga åsikter om dem som gör det, men för mig vore det fullständigt otänkbart.

    Högst troligt skulle IVF öht vara otänkbart, jag vill  inte genomgå plågsamma behandlingar utan mina barn ska vara avlade i kärlek.

    Så tänker jag, och som sagt så gäller resonemanget enbart för mig personligen. Hur andra gör lägger jag mig inte i.

    Däremot har jag jättesvårt att förstå att man vill adoptera barn från fjärran länder med utseende så vitt skilt från sitt eget. 
    Jag tänkte mest på ivf där man använder parets egna ägg och spermie då man har svårigheter.
    Kan tänka mig att det finns många par som kan tänka sig just enbart det men inte ivf med donerade ägg/spermier.
    Men sen är det för många en sista utväg med donation.
    Ja jag håller med dig om att all gör som dom vill och jag respekterar allas inställningar.

    Tack för svar.
Svar på tråden Är det viktigt för er med biologiska barn?