• Anonym (Ledsen)

    Göra slut på bästa möjliga sätt

    Jag funderar på att göra slut med min sambo och vill ha tips på hur man i så fall gör det på bästa sätt. Det som kanske är viktigast är att jag sårar henne så lite som möjligt, hon älskar mig och vår framtid mer än allt.


    Jag har ingen specifik anledning till varför jag vill göra slut, inget har hänt och vardagen är ganska ok, förutom i mitt huvud. Under en lång tid har jag grubblat över många mindre saker angående oss/henne(hon vet vad som tyngt mig) och haft känslomässiga problem. I slutändan har jag kommit fram till att det här inte är tjejen jag vill dela mitt liv med. Vi har varit sambos i 1.5år i min hyresrätt och är 26 år, inga barn. Det är mitt första förhållande.


    Hur man sköter det rent praktiskt?


     


    Hur sköter man snacket bra? Prata mycket eller försöka hålla det kort och sen åka iväg någonstans? Försöka ge anledningar eller inte?
     Ska jag erbjuda mig att flytta hem till mina föräldrar samma dag som jag berättar? Tror det hade varit för tufft att sova ihop efter. Eller borde jag kanske stanna och vara hennes stöd?
    Borde jag låta henne bo där ett tag tills hon hittar boende eller propsa på att hon får flytta hem till sina föräldrar snarast?
    Hjälpa henne flytta ut hennes saker? Hon kan nog sköta det själv med sina föräldrar, jag behöver egentligen inte vara där.

    Förstår att det är svårt för er att ge tips, finns inga rätt eller fel utan jag behöver egentligen avgöra själv och ta beslut. Men det är ändå skönt att höra lite tankar från andra.


    Tips på hur jag klarar det känslomässigt?


    Det kommer vara så in i helvete hårt att se henne bryta ihop. Några tips inför det?
    Gråta ut med eller försöka hålla tillbaka mina egna tårar och känslor?
    Vet inte hur jag kommer reagera, kanske finns det risk att jag börjar ångra mig vilket jag inte vill.

    Andra tips eller tankar? Ni behöver sjävklart inte ha svar på alla mina funderingar, alla tankar uppskattas. 


     


     


     


     


     

  • Svar på tråden Göra slut på bästa möjliga sätt
  • Anonym (Herxesbraxus)

    Du är en idiot!!! Såna som dig har tjej men inte jag.... Du lämnar en relation utan att veta vad som är fel... Du förtjänar ensamhet i hela ditt liv. Fyfan säger jag bara

  • Anonym (Prick)
    Anonym (Snigeln) skrev 2020-11-25 16:37:42 följande:
    Men var då bara ärlig med dina känslor. Säg att du har insett att hon inte är den du vill dela livet med. Berätta för henne att du inte har känslor för henne längre.
    Just precis så.
  • Plupp73

    Man skall vara rak och tydlig, inte tveksam och inte luddig. Man skall definitivt hålla sig borta ifrån all fysisk närhet, oavsett skäl.

    Inget velande eller vacklande det bara förlänger lidandet. Det låter som om du har goda skäl att lämna, vid 26 års ålder utan barn skall man lämna om man inte ser en framtid ihop

  • smulpaj01

    Ni har haft ett så kort förhållande, 1,5 år är ju ingenting och med tanke på hur säker du är på ditt beslut så kommer detta troligen inte som någon chock för henne. Troligen har hon det på känn och kommer klara sig jättebra utan dig. Första tiden (ett par veckor) kanske hon är lite ledsen, men oroa dig inte för att hon kommer bryta ihop helt. Säg ärligt att hon är en bra tjej men inte rätt för dig och att du inte ser någon framtid med henne.

    Trösta och krama henne inte OM hon blir ledsen utan åk hemifrån ett par dagar om inte hon väljer att lämna hemmet.

  • Anonym (L)

    Hej,

    Jag är tjej och ska berätta vad jag tycker du ska göra. Jag hade ett 5 år lång förhållande där jag funderade ett tag på att göra slut. En dag vid frukosten sa jag bara rakt ut att jag ville göra slut. Han blev helt tyst och sa ingenting. Men då sa jag 'jag skulle verkligen vilja att vi gör slut.vi passar inte bra ihop längre'. Han accepterade det. Efteråt var jag grymt ledsen och funderade ett tag på om jag tagit rätt beslut, men det hade jag. Anledningen att man undrar det är för att man tar stor hänsyn till sin partners känslor, hur den känner osv. Men dina känslor då, vad känner du? Ska inte dina känslor gå i första hand? Din tjej kommer att kunna hantera sina känslor på sitt vis. Var rak och ärlig, linda inte in något utan du säger bara att det har varit en fin tid men att du har funderat och vill nu gå vidare ensam.

  • Steven01

    Det är faktiskt inte så noga. Kvinnor blir upprörda över platsen/tiden/upplägget men det spelar ingen roll för det man egentligen blir ledsen och upprörd över är ju att förhållandet tar slut, inte exakt att det var 14 dagar innan hennes födelsedag.

  • Anonym (Snigeln)

    Det viktigaste är som sagt att du är ärlig.

    Då kommer hon acceptera inom sin tid om du lullar och lindar in det gör du det svårare för henne att gå vidare. Hon kommer då fundera på om det finns något hon kan göra för att få dig tillbaka. Var bestämd och uppriktig. Du behöver inte ta upp något om hur hon är utan kort och bestämt....Jag har inga känslor kvar och vet att detta aldrig kommer fungera för mig. Hon kommer vara ledsen, men ännu mer om du är för snäll eller elak. Bestämd och rak

  • Anonym (Prick)
    Anonym (Snigeln) skrev 2020-11-25 16:37:42 följande:
    Men var då bara ärlig med dina känslor. Säg att du har insett att hon inte är den du vill dela livet med. Berätta för henne att du inte har känslor för henne längre.
    +1
  • Anonym (?)

    Förstår inte folk som säger att man inte kan krama om- varför inte? Känns så himla kallt att medvetet avstå från det, när man innan varit så nära så länge. Jag har visserligen aldrig gjort slut med någon. Ni får gärna förklara varför, nyfiken!

  • Anonym (?)

    Förstår inte folk som säger att man inte kan krama om- varför inte? Känns så himla kallt att medvetet avstå från det, när man innan varit så nära så länge. Jag har visserligen aldrig gjort slut med någon. Ni får gärna förklara varför, nyfiken!

  • FuckGoggleAskMe

    Dra av plåstret snabbt. Säg att det inte känns rätt för dig, förolämpa henne inte, men var tydlig. Ge henne inget hopp om ni bara tar en paus eller att du behöver tänka på detta. Var rak. Om hon gråter, ge henne en kram och säg att du hade önskat att detta inte hade hänt, men nu gjorde det ju det, du kan ju inte rå för dina känstor. Trist, men så är det.
    Ge en anledning till varför det tog slut, annars kommer hon att älta det, men det räcker att säga att det inte känns rätt längre, att du tyvärr inte är kär längre eller liknande. Du tycker att hon är fantastisk som person, men hon känns tyvärr inte rätt för dig som partner.
    Säg att du vill att hon flyttar ut senast XX, och att du ska nu bo hos dina föräldrar några dagar. Du hjälper henne något med utflyttningen något men hon får fixa det mesta. 

  • Anonym (+)
    Anonym (Herxesbraxus) skrev 2020-11-26 12:38:52 följande:

    Du är en idiot!!! Såna som dig har tjej men inte jag.... Du lämnar en relation utan att veta vad som är fel... Du förtjänar ensamhet i hela ditt liv. Fyfan säger jag bara


    ?
  • Anonym (+)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-11-26 11:38:42 följande:

    Tack för flera kloka svar.

    Ikväll gör jag det, helvete vad jobbigt det känns. Jag tror det är rätt beslut, och jag vet att jag aldrig kommer bli säker för jag har velat kring detta för länge nu. Så jag får helt enkelt chansa och köra. 

    Låta henne gråta ut i min famn eller hålla distans?


    Hur gick det?
  • Anonym (Herxesbraxus)
    Anonym (+) skrev 2020-11-26 21:44:05 följande:
    Hur gick det?
    Jag hoppas det tog slut som TS ville och att han blir lämnad i ensamhet för resten av sitt liv, då ingen annan tjej vill ha honom!!! 
  • Anonym (L)
    Anonym (Herxesbraxus) skrev 2020-11-26 22:01:37 följande:

    Jag hoppas det tog slut som TS ville och att han blir lämnad i ensamhet för resten av sitt liv, då ingen annan tjej vill ha honom!!! 


    Varför skriver du så?

    Varför ska han bli ensam hela livet? Är du så bitter att du inte får gå på några dejter eller vad är problemet?

    Du kanske aldrig har levt i en relation men det går inte att leva ihop med någon man inte matchar med!
  • Anonym (Ledsen)

    Jag mår fruktansvärt dåligt nu. Jag var rak och tydlig men är så mycket känslor i allt så vi bröt ihop båda två. Hon var först i chock och förnekelse men sen grät vi båda två, massor.

    Försökte hålla avstånd men kändes inte bra, kramade henne lite löst men ville ju bara krama henne för allt jag är värd. Desto närmare jag var henne desto mer grät jag.

    Undrar nästan om det inte vore bättre att bara ge efter, omfamna helt och gråta tills man inte kan gråta mer. Finns inte en chans att det skulle leda till sex eller något, det här är så mycket större än så och sex löser inget alls, det var aldrig ett problem.

    Hon ville väldigt gärna att jag skulle stanna men sov hos pappa, är tomt där. Har vaknat nu och vet inte vad jag ska göra, vill bara sova till allt är bra för båda. Eller krama henne.

    Tror att det är rätt val men det gör så jävla ont både i mig, och av att se henne sårad. Jag tror verkligen inte jag älskar henne men vet knappt vad älska är, för svår känsla, för diffus, har aldrig älskat någon vad jag vet. Men jag bryr mig om henne något otroligt för jag mår så dåligt nu. Och hon älskar mig mer än jag tror någon någonsin kommer älska mig.

  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-11-27 11:13:36 följande:

    Jag mår fruktansvärt dåligt nu. Jag var rak och tydlig men är så mycket känslor i allt så vi bröt ihop båda två. Hon var först i chock och förnekelse men sen grät vi båda två, massor.

    Försökte hålla avstånd men kändes inte bra, kramade henne lite löst men ville ju bara krama henne för allt jag är värd. Desto närmare jag var henne desto mer grät jag.

    Undrar nästan om det inte vore bättre att bara ge efter, omfamna helt och gråta tills man inte kan gråta mer. Finns inte en chans att det skulle leda till sex eller något, det här är så mycket större än så och sex löser inget alls, det var aldrig ett problem.

    Hon ville väldigt gärna att jag skulle stanna men sov hos pappa, är tomt där. Har vaknat nu och vet inte vad jag ska göra, vill bara sova till allt är bra för båda. Eller krama henne.

    Tror att det är rätt val men det gör så jävla ont både i mig, och av att se henne sårad. Jag tror verkligen inte jag älskar henne men vet knappt vad älska är, för svår känsla, för diffus, har aldrig älskat någon vad jag vet. Men jag bryr mig om henne något otroligt för jag mår så dåligt nu. Och hon älskar mig mer än jag tror någon någonsin kommer älska mig.


    Förstår att det känns jobbigt.

    Om du enbart hade sett till dina egna känslor, hur mycket bättre hade du mått nu då?

    Jag är också en person som tänker på andras känslor alldeles för mycket och tar över dem. Se det såhär: bryr du dig om tjejen så vet du att hon förtjänar någon som kan ge henne det hon vill ha och är värd, för det kan ju inte du göra så som du känner.

    Jag kände så med mitt ex. Jag älskade verkligen honom men inte tillräckligt. Jag ville göra slut snabbt så att han skulle ha chansen att hitta en fin tjej som verkligen kunde ge honom allt det han vill ha ut av ett förhållande.

    Allt löser sig <3 det är alltid en tomhet efter att man gjort slut med någon och man mår fruktansvärt dåligt. Omfamna dom känslorna istället och tillåt dig att må dåligt.

    Kram!!
  • Olivera
    Steven01 skrev 2020-11-26 17:50:21 följande:

    Det är faktiskt inte så noga. Kvinnor blir upprörda över platsen/tiden/upplägget men det spelar ingen roll för det man egentligen blir ledsen och upprörd över är ju att förhållandet tar slut, inte exakt att det var 14 dagar innan hennes födelsedag.


    Håller faktiskt med om detta, tror det gäller generellt vid ?dumpning?. Pratar man länge så kanske man få höra att man borde hållit det kortare, var det måndag får man höra att det borde varit fredag och vice versa. Den finns inget rätt tillfälle, eller iaf inget tillfälle det inte kommer göra ont. Men det är okej!
Svar på tråden Göra slut på bästa möjliga sätt