• Anonym (Mamma)

Mopedbil till 15-åring?

Vi funderar på att köpa en mopedbil till vår dotter när hon fyller 15, men känner ingen med erfarenhet av såna.

Finns det någon här som har? Någon speciell modell vi ska se på eller undvika?

Vi bor i ett villaområde några minuter ifrån storstadsmiljö, så den lär användas mest i det sistnämda om det spelar in.

• Svar på tråden Mopedbil till 15-åring?
  • Anonym (..)

Kan inte ge några direkt, handfasta tips om tekniken eller modeller, MEN man ska inte köra runt i en sån där helt oreflekterat, kan jag säga ... Framförallt inte låta sin tonåring göra det. Det kan på ett sätt vara bra för att lära sig lite basic trafikvett inför körkortet osv (det är väl i många fall därför 15-åringar får en sådan), men de tenderar samtidigt att ge intrycket att man sitter i en "bil" och liksom en skyddande kaross. Detta är såklart helt felaktikgt och karossen saknar ju helt balkar som motsvarar de på en bil, och kunde egentligen lika gärna vara gjort av pressad papp.
    Det händer faktiskt rätt otäcka olyckor med dessa.

(Plus att de tenderar att bli rätt dyra för en 15-åring eftersom man då redan i den åldern får de där kompisarna som alltid ska ta sig någonstans och inte är i närheten av att fatta vad drivmedel kostar efter sig, redan i ung ålder).

Därmed inte sagt att det är en direkt dålig tanke. Man ska bara inte tro att man ger 15-åringen "en bil" eller något som är säkrare än en vanlig moped, och man ska nog försöka pränta in detsamma i 15-åringen själv ...

• Anonym (Nej)

Alltså jag tappar helt respekten för föräldrar som är beredda att offra sina barn på det viset. Skitfarligt med mopedbilar! 

Läste du inte om olyckan med en mopedbil och en polisbil i somras i norra Stockholm? Mopedbilen var bara totalt mos och ändå kör de på vägar bland vanliga bilar. 

• Anotherone

Aldrig i livet!
    Barnet ska ut och röra sig i den "riktiga trafiken". Och hur mycket vett din tonåring än har... så kommer hen att möta andra där ute som inte riktigt har kompetensen eller omdömet.

Sen är det väl så att barn inte har ett utvecklat konsekvenstänk förrän i 20-års åldern? Att då föregå det genom att kräva att barnet ska hantera alla moment som säker bilkörning innebär redan när de är 15?
    Och i det absolut sämsta av fordon, en liten plåtlåda som ger absolut 0 skydd vid krock?

Min son fyller 15 i början på nästa år och tjatar om moppe. Men utifrån hans ansvarskänsla och hur vi upplever honom just nu så är det tvärnej. Hade han visat intresse och tex kollat upp förarutbildningarna, velat lära sig mer om hur en moppe funkar så hade han fått en i förrgår att ställa i garaget så länge. Men han vill bara ha den - engagemanget finns inte där. Så han får snällt vänta.

• Elis73

Håller inte med om att det skulle vara så farligt med mopedbil. Jag skulle hellre vilja att min son körde mopedbil än moped. Där är man ännu mer oskyddad, syns sämre för andra trafikanter och blir dessutom mer trängd av bilar som klämmer sig förbi. Jag är så glad att mopeden nu mest står i garaget....

Men självklart är det säkrare att stanna hemma i soffan än att cykla, åka moped eller köra mopedbil....

Men en mopedbil är en dyr historia! Hörde från en arbetskamrat vad en helförsäkring skulle kosta och baxnade. Reservdelar är tydligen sjukt dyra och det mesta på bilen är plast = går sönder lätt. 

Så användandet ska nog bara göras av ytterst ansvarsfull person som förstår hur man kör säkert, både för plånbok och eget liv. Ska inte parkeras där risken är hög för skadegörelse. Jag skulle heller inte tillåta att fordonenet lånades ut till någon annan. Kan bli jobbigt att kräva in massor av pengar av en kompis som råkade backa in i något och notan slutar på 20tkr...

Om jag var 15 idag skulle jag lätt velat ha en. Tänk att kunna åka till skolan utan att bli blöt och kall. Hatade att cykla när jag var tonåring. Epa kändes töntigt. Och mopedhjälm hade förstört frisyren

• Anotherone

Lägger till att jag hellre såg att man väntade till 16 år, tog traktorkort och köpte en EPA. Känns säkrare än mopedbil. En gammal ombyggd Volvo tex. känns ju mer säker och stabil än en liten mopedbil...

• Kjell2
    Anonym (Mamma) skrev 2020-12-02 07:58:04 följande:

Vi funderar på att köpa en mopedbil till vår dotter när hon fyller 15, men känner ingen med erfarenhet av såna.

Finns det någon här som har? Någon speciell modell vi ska se på eller undvika?

Vi bor i ett villaområde några minuter ifrån storstadsmiljö, så den lär användas mest i det sistnämda om det spelar in.

Jag skulle tänka till en extra gång innan jag släpper ut en 15-åring med en plastbil mitt bland bilar i trafiken.

Om det är för i huvudsak nöjeskörning skulle jag nog avstå. Finns det någon stor vinst med detta, transporter till och från skola och fritidsintressen tex, skulle jag eventuellt överväg men till en början endast för detta.

Har övningskört bil en del med ungdomar i trafiken och det tar tid och krävs en viss mognad att kunna hålla koll på stadstrafik med tät trafik, väjningsregler, filbyten, rödljus, rondeller, övergångställen.

En nackdel med mopedbil är att man känner sig skyddad som i en bil men är oskyddad som på cykel.

• Jemp

Jag är också skeptisk.

Dels säkerhetsbiten, dels vad man ska med en mopedbil till i storstadsområde år 2020?

Dåligt för klimatet, finns säkerligen andra transportsätt, svårt att hitta parkering. Dessutom beter sig andra bilförare ofta trafikfarligt kring lgf-fordon.

Visst har en moped ännu sämre säkerhet men de kan hålla sig ur vägen på ett annat sätt. Och körs ju inte sällan helt galet också, jag kommer vara skeptisk när motorfordon förs på tals här...

• Jemp

Sambon som är betydligt mer positivt inställd än mig (och mer påläst) säger aldrig mopedbil men dock epa. Säkrare, ett år äldre och lägre hastighet. Vi har inte diskuterat färdigt saken, barnen är fortfarande små.

• Mrs Moneybags

Jag lägger också min röst på EPA. Det är säkrare att ta en riktig bil och bygga om eller programmera om den. 

Moppebilar är tyvärr väldigt osäkra i trafiken. 

• Anonym (Epa)

Hade valt en epa/A-traktor istället, idag är det betydligt lättare att göra om en vanlig bil till epa med då man bara behöver någon typ spärrsats som man kopplar in vilket gör att man också kan använda fler växlar så epan inte behöver köra på så höga varv. Den behöver inte längre ha ett flak heller.

De är otroligt oskyddade i en moped bil

Svar på tråden Mopedbil till 15-åring?