• Anonym (Undrar)

Covud-test, oreggat?

Beställde ett test till mitt barn från en läkarapp för runt två veckor sen. Det tog så lång tid på sig att komma att det inte var någon mening att ta det sen, så det lades in i medicinskåpet.

Nu är andra i familjen sjuka. Kan någon annan använda testet eller är det registrerat på barnet det beställdes till? Det ligger i en inplastad låda, dynamic code står det på.

• Svar på tråden Covud-test, oreggat?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (AB) skrev 2020-12-07 08:31:05 följande:

Självklart är det registrerat på ert barn, annars hade du ju inte behövt uppge att det var till ert barn, eller hur?

Sedan handlar det om säkerhet, om det inte registrerades på någon, så kan vem som helst beställa och sedan låta en frisk ta testet åt en, och sedan använder man det falska testet för att t ex få jobba, eller resa. 

Men det kan man ju göra ändå, ingen vet ju vem som faktiskt tagit det när man gör det hemma.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 08:36:48 följande:
    Man registrerar ju själv, knappar in numret på flaskan och sitt personnummer, så var det med testet jag tog.
    Ja men det numret är redan kopplat till ditt barn i systemet.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 08:37:56 följande:
    Men det kan man ju göra ändå, ingen vet ju vem som faktiskt tagit det när man gör det hemma.
    Visst kan du låta någon annan ta testet och skicka in, men hur smart är det att registrera ett provsvar på fel person....?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2020-12-07 08:42:50 följande:

Visst kan du låta någon annan ta testet och skicka in, men hur smart är det att registrera ett provsvar på fel person....?

Jag är inte ute efter att göra det, jag svarade bara på om man nu vill ha ett falskt positivt svar att visa upp så är det ju knappast svårt om man gör det hemma.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 08:37:56 följande:
    Ja, fast skulle den som använder någon annans test bli sjuk och smitta andra, så kan man härleda testet till rätt person. Man kan ju aldrig bevisa att man hade ett korrekt test. 
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2020-12-07 08:42:12 följande:

Ja men det numret är redan kopplat till ditt barn i systemet.

Tror du iaf.

Hoppas på svar från någon som jobbar med att skicka ut just de testen.

Känns så slösigt att bara slänga, då är det bättre om någon som behöver kan använda det.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 08:48:35 följande:
    Tror du iaf.

Känns så slösigt att bara slänga, då är det bättre om någon som behöver kan använda det.
    Nej, jag tror inte, jag vet. Men lycka till att hitta någon som jobbar med att skicka ut coronatester på FL :)

Klart du ska slänga testet, det är obrukbart för både den som skulle ta det och för andra.
  • Anonym (AB)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 08:48:35 följande:
    Tror du iaf.

Så du vill alltså att någon annan ska skicka in ett test om är registrerat på din dotter? Och om de ringer och säger att din dotter är smittad, vad svarar du då, "Ring min svärmor istället, för det är hennes test"?
  • Anonym (Ehh...)

Alla test är reggade på en viss person!

Jag har jobbat med detta i somras.

• Anonym (Sthlm)

I region Stockholm är hemtesten oregistrerade. Jag fick med ett test också till maken när jag testades. Det var, liksom mitt, helt oregistrerat. Ingen tog hans personnummer när taxichauffören frågade hur många över 13 år vi var i hushållet. Om man missar att registrera testet är det omöjligt att spåra till vem det tillhör.

Det beror alltså på var du bor.

Svar på tråden Covud-test, oreggat?