• Anonym (Undrar)

Covud-test, oreggat?

Beställde ett test till mitt barn från en läkarapp för runt två veckor sen. Det tog så lång tid på sig att komma att det inte var någon mening att ta det sen, så det lades in i medicinskåpet.

Nu är andra i familjen sjuka. Kan någon annan använda testet eller är det registrerat på barnet det beställdes till? Det ligger i en inplastad låda, dynamic code står det på.

• Svar på tråden Covud-test, oreggat?
  • Mascaraklumpar

Är inte säker på att de är ihopkopplade med personnummer. Deras privata tester är inte det i alla fall utan kan tas av vem som helst. Ring dem och förklara situationen och fråga. Även om testet är registrerad på någon så kanske de kan registrera om det så att ni slipper vänta på ett nytt.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (K) skrev 2020-12-07 08:51:51 följande:

Nej, jag tror inte, jag vet. Men lycka till att hitta någon som jobbar med att skicka ut coronatester på FL :)

Klart du ska slänga testet, det är obrukbart för både den som skulle ta det och för andra.

"Lyckatil

Nej, jag tror inte, jag vet. Men lycka till att hitta någon som jobbar med att skicka ut coronatester på FL :)

Klart du ska slänga testet, det är obrukbart för både den som skulle ta det och för andra.

"Lycka till"? Tror du att det är en annan art som jobbar med det eller?

Varför skulle det vara obrukbart?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sthlm) skrev 2020-12-07 09:04:07 följande:

I region Stockholm är hemtesten oregistrerade. Jag fick med ett test också till maken när jag testades. Det var, liksom mitt, helt oregistrerat. Ingen tog hans personnummer när taxichauffören frågade hur många över 13 år vi var i hushållet. Om man missar att registrera testet är det omöjligt att spåra till vem det tillhör.

Det beror alltså på var du bor.

Vi bor i sthlm.
  • Anonym (Sthlm)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 09:11:38 följande:

Vi bor i sthlm.

Då är testerna oregistrerade. Det är därför det är så viktigt att registrera det när man väl använder det. Annars går det aldrig att spåra till rätt person.

Du måste däremot ha en testbeställning på personen i fråga. Och någon måste göra upphämtningen och jag vet faktiskt inte om det går att boka separat.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Sthlm) skrev 2020-12-07 09:13:25 följande:

Då är testerna oregistrerade. Det är därför det är så viktigt att registrera det när man väl använder det. Annars går det aldrig att spåra till rätt person.

Du måste däremot ha en testbeställning på personen i fråga. Och någon måste göra upphämtningen och jag vet faktiskt inte om det går att boka separat.

Det står att man ska skicka in det.
  • Anonym (K)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 09:11:11 följande:
    "Lyckatil

"Lycka till"? Tror du att det är en annan art som jobbar med det eller?

Varför skulle det vara obrukbart?
    Testet är obrukbart eftersom om du skulle skicka in för samma barn så skulle det bli ogiltigt och det är registrerat mot just ert barn så ingen annan kan ta det. Om man skulle skicka in för samma barn så kommer det in alldeles för sent för att räknas mot första sjukdomstillfället och det finns inget registrerat inkommande test för andra sjukdomstillfället så då måste ni ändå ha ett nytt.
  • Anonym (K)

För att förtydliga: Den person som ska testas måste vara registrerad för testning i systemet. Det går inte att bara skicka in ett test och få ett provsvar.

• Anonym (Sthlm)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-12-07 09:17:07 följande:

Det står att man ska skicka in det.

Jaha, då verkar det inte vara i regionens regi. Där finns tre sätt att testa barn, inget av det går via posten.
Svar på tråden Covud-test, oreggat?