• Kaga

    Låta barnet slippa äta eller visa film

    Med Vår 2 åring har vi fastnat i att visa barnfilm varenda gång han ska äta.

    Tänker alltid att denna gång ska vi försöka slippa det, men slutar alltid med att han får sitta och titta på barnfilm medan jag matar honom. Känns så fel , att mata kan ju ta över en timme då tills jag tycker att nu har han allafall fått i sig en bra portion mat.

    Vilket gör att tiden framför en skärm kan bli flera timmar på en dag vilket inte känns sunt för ett så litet barn!

    Men han äter ju inte annars.

    Ibland kanske han äter en halv macka tex till frukost lm jag inte visar tv. Men då är det ofta mycket spring mellan tuggorna.

    Han sätter sig inte stilla utan tv.

    Hur ska vi komma från detta?

    Jag vill verkligen helst inte han ska se tv alls varje dag.

    Men för att få i honom mat.

    Vid en lunch eller middag kan han på sin höjd ta ett par tuggor sen vill han iväg, det är då man tar fram mobilen slår på nät och sitter och matar medan han stirrar in i det.

  • Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film
  • Kaga
    Mortiscia80 skrev 2020-12-11 21:01:54 följande:

    Det finns ett bra sätt att bli av med det: sluta rakt av. Det kommer bli gnäll och gråt och skrik några dagar men det får man ta för att bli av med problemet. Man förklarar så klart också att "hädanefter kommer vi att sitta vid köksbordet tillsammans och äta utan film/tv". Och så äter du helst något samtidigt för sällskapet. Och ingen mobil istället! Om tv:n står så den syns från bordet får ni möblera om eller vrida på den så den inte längre är aktuell vid måltider. Sedan ska han väl ändå börja lära sig äta på egen hand ungefär vid den här åldern.


    Ja det låter bra i teorin.

    Men om han tex bara äter en eller två tuggor av en macka till frukost sen ska han inte ha mer utan vara uppe o springa, ska jag då låta det vara och vänta tills lunch med att erbjuda mer mat? Eller ska jag testa igen på en stund o ägna massa till att truga? Hur länge kan han gå utan mat ytan att det blir farligt?

    Om han då äter ingenting eller minimalt till lunch också?

    Känns som de inte är bra för utvecklingen?

    På kvällen om det var flera timmar sedan middagen så äter han ingenting på kvällen då visar jag någon film så han ska äta tänker att ett så litet barn kan man inte lägga för att sova på tom mage.
  • Kaga
    Jemp skrev 2020-12-11 21:31:36 följande:

    Det ska nog gå bra långt för att ett friskt barn äter farligt lite.

    Vi trugar sällan. Äter utan skärmar, och äter tillsammans bortsett från vissa frukostar. Äter de inte så gör de inte. Kommer de på sen att de blir hungriga erbjuds de något såklart. Har slutat mata före ett års ålder.

    Och vid bordet sitter man still. Barnstolar har ju en fördel där.

    Sen, när ni lägger om vanorna nu kommer han säkerligen bli arg, som tvååringar gärna blir. Lite beroende på hur lätt han är att förbereda och resonera med såklart.


    Ja de gånger han accepterar barnstolen är ju bäst men det är sällan nuförtiden man får sätta ner honom där.

    Men säg att man ska iväg och passa en tid, han äter inget eller minimalt till frukost, kan han verkligen gå till lunch utan mat efter en hel natt utan mat?

    Men äter man då en senare frukost, kommer han ju inte vara hungrig till lunchen heller och allting blir förskjutet
  • Kaga
    Mortiscia80 skrev 2020-12-11 21:34:27 följande:

    Om han springer iväg från matbordet så får det räcka med en-två tuggor. Faktiskt är det helt normalt i den åldern att barn ibland inte äter mer och det kommer inte ha en negativ inverkan på hans utveckling. Men - om han springer iväg så ska han absolut inte se på film i alla fall!

    Det ska så klart inte vara någon film på kvällen heller, om han fortfarande behöver kvällsmål. Bara låt bli. Hungriga barn äter, framför allt när han förstår att det inte spelar någon roll om han äter eller inte, det blir ingen film ändå, och alltså finns det ingen anledning att låta bli att äta.


    Nej jag är väl medveten om att han ser alldeles för mycket tv /film nu eftersom det är vid varje måltid.

    Har för mig varit otänkbart att låta honom gå utan mat tills lunchen serveras. Därför börjar tyvärr dagen med detta visande av barnfilm.

    Tänker att jag kan inte gå ut eller göra något med honom förrän han åtminstone ätit en macka men får testa en gång o se om hanter lunchen då
  • Kaga
    Rebecca1987 skrev 2020-12-11 21:53:00 följande:

    Jag har en dotter på 2 hon sitter i sin barnstol även om hon inte vill det för att sitta still utan att leka runt. Oftast äter hon men finns gånger hon inte äter alls. Jag har alltid med någon frukt, smörgåsrån eller barnsmoothi när vi är ute det blir bra mellanmål. Även om hon äter massa frukost så behövs ett mellanmål innan lunch. Om barnet sen inte vill äta sin frukost utan film så dör han inte om han är utan mat till lunch tillslut blir det bättre med nya rutiner


    Ja det bästa.är barnstolen men nu går det inte längre tvinga ner honom, skriker o håller styra ben som man skulle få bryta för att få ner honom ibland. Ibland ger han sig först.

    Tänker att småätande blir dåligt åtminstone för tänderna om det småäta genom hela dagen och aldrig tänderna får vila för att ett mål aldrig avslutas.

    Hur många timmar mellan frukost och lunch har ditt barn?
  • Kaga
    Mortiscia80 skrev 2020-12-11 22:09:15 följande:

    Det är helt ok att missa större delen av frukosten, men han ska ju fortfarande ha ett fm-mål av något slag så han kommer inte behöva gå hungrig ända till lunch :) Då kommer blodsockret bara att dala och då får ni ett litet monster istället eftersom han mår rent dåligt av det.


    Vad kan vara lämpligt som förmiddagsmål i mängd, en frukt bara? En morot?

    Och hur långt innan lunch ?
  • Kaga
    S23 skrev 2020-12-12 00:02:26 följande:

    Jag tror du behöver släppa tanken på att barnet far illa av att missa ett mål mat. Eller för den delen flera mål mat i en period om ni ska vänja av filmtittandet.

    Men snäll. Sluta mata ditt barn. Ditt barn kommer inte lära sig att känna mätttnadskänlsa när hen är helt borta i en film ocj någon öser in mat. Du kan inte känna hur mycket mat ditt barn behöver vid varje måltid. Troligtvis är hen vissa gånger proppmätt, och andra gånger inte mätt alls.

    Vårat barn på snart tvp år får ALDRIG ?kvällsmat?. Vi äter middag runt 17-18 och hon somnar sedan vid 19. Går upp runt 07 och då är det absolut inte akut att äta frukost på sekunden man kliver upp. Detta betyder naturligtvis inte att DITT barn faktiskt inte behöver nåhot att äta på kvällen, jag vill bara belysa att du troligtvis har en lite stram bild av hur mycket ett barn behöver äta.

    Vissa gånger äter vår dotter en tugga mat. Andra gånger fem skivor falukorv och tre potatisar.

    Ta med frukt mat i mattermos, macka eller egentligen vad som helst när ni går ut.

    Säger barnet inte alls till själv om hen är hungrig? Vår dotter ber ofta om något när hon är hungrig. Typ korv eller äpple. Eller säger helt enkelt bara ?hungrig?.

    Vet ditt barn vad hungrig är? Eller får hen aldrig upplevde den känslan eftersom det alltid förebyggs med mat?

    Du måste helt enkelt bara sluta med plattan. Plocka bort den och ta striden. Enligt mig förstör du hela barnets relation till mat.


    Ja detta har blivit en ond cirkel, känner jag att vi som föräldrar har gjort så det blivit såhär då inte har litat på att han inte behövt mer mat. Att då bryta något han är van som inte är hans eget fel känns så elakt om resultatet är han då ska gå utan mat.

    Ja du har rätt i att jag vet ju inte vad som är rätt mängd varje gång och han överäter säkert många gånger pågrund av matandet framför en skärm. Man skulle ju nästan kunna mata i hur mycket som helst

    Sen känner jag mig orolig för tänderna om han ska småäta hela tiden då han är omöjlig att få borsta tänderna.

    Så tänker att får jag i honom ordentligt med mat kan tänderna sen vila ett par timmar.

    Hursomhelst tror jag absolut du har rätt i det du skriver, jag vet inte alls om han egentligen är hungrig eller inte utan det är mer min egen känsla och uppfattning om att han borde äta 5 mål mat om dagen. Och då ska dom hinnas med på ett viss antal timmar från morgon till kväll. Äter han inte vid ett tillfälle tänker jag att nu blir det bara 3 eller 4 mål detta dygn och blir stressad eftersom.ett barn " ska" äta 5-6 mål om dagen
  • Kaga
    fanola skrev 2020-12-11 22:54:25 följande:

    Hej!

    Asså jag har PRECIS samma problem! Tror att de är mer vanligt idag än vad föräldrar vill erkänna!

    Min son är snart 3 och jag gör likadant fortfarande..

    är inte paddan framför honom får jag som du vara glad om han tar 1 tugga ens..

    Jag har samma känslor som du, skitjobbigt om han skulle behöva lägga sig med en tom mage. Ger honom yoghurt på kvällen så han iaf har något i magen inför natten..

    De dumma är att jag har inget svar till hur du ska få bort de, jag har försökt i typ 2 år att få bort den dåliga vanan.. Men har inte mage att sluta för att se ungen typ bli undernärd.

    De kommer säkert vara massa försäldrar som reagerar på mitt inlägg nu men vill iaf visa att du inte är ensam.

    Däremot funkar de ju på förskolan som jag förstår, så de är ju jag som låter dehär fortsätta. Måltiderna kan ta lixom 1 timme utan att han typ ätit.

    Han sticker också iväg från stolen precis som din!

    Jag får hoppas att våra söner växer upp och slutar med de en vacker dag!


    Tack för ditt inlägg, ja det är nog vanligt att ta till då man inte vet vad man ska göra annars.

    Man tar ju till det man märker funkar när ens barn inte äter.

    Det en sån inbyggd instinkt att ge sitt barn mat och man oroar sig, kanske helt i onödan ibland

    Ja förhoppningsvis blir det bättre!
  • Kaga
    S23 skrev 2020-12-12 07:04:25 följande:

    Jag förstår inte riktigt hur du menar att uteblivna måltider ska öka småätandet? Du ger alltså redan fem mål mat om dagen? Då kommer det inte bli fler mål mat för att du har med en frukt ut de gånger han inte ätit frukost? För han får alltså tydligen redan något att äta mellan frukost och lunch?

    Ett barn har absolut inget självklart behov av att äta fem gånger 0om dagen, även om många kanske behöver mellanmål.

    Vår dotter äter frukost, lunch, middag. Allt däremellan är på hennes initiativ. Vissa gånger äter hon tre mellanmål, ibland inget alls.

    Sluta med paddan på en gång och ge ditt barn möjlighet att få upptäcka glädjen i att äta.

    Vad ger ni nu? Finns det nåhot sätt du kan få maten att bli roligare på? Tex lägga mackaroner och köttbullar i form av ett djur? Så att det ser roligare ut på tallriken?


    Det jag menade med småätande var att om barnet äter lite vid flera mål och man sedan får ge en macka en timme efter, upprepade gånger alltså.

    Ja det där med att lägga upp det lite roligare ska jag testa.

    Jag har nog haft en stress i det där att barnet ska äta för lite.

    Det är ju inte så att filmerna alltid kommer upp direkt, ibland äter han lite men då jag anser att det inte räcker så " mutar" Jag med att " du får se en film om du kommer tillbaka"

    Hanter ju som sagt bra få får se film, men det ger mig sådan ångest att han ska titta in i en skärm istället för att vara " med" vid bordet.

    Hursomhelst har testat idag efter att ha startat denna tråden med att skippa film. Idag har han inte sett film på hela dagen.

    Men mängden mat är ju mycket mindre än vad de brukar.

    Han fick mat han gillar. Köttbullar och ris. Han åt 2 köttbullar och ändå ganska mycket ris. I vanliga fall då jag matar honom till en film äter han 8-10 köttbullar... Till mellanmål bara några bitar äpple. Men det känns ändå bra.

    Frukosten blev bara några tuggor av en macka , sen en liten tallrik torra flingor utan något till.
  • Kaga
    S23 skrev 2020-12-12 14:50:18 följande:

    Här håller jag också med dig. Men ts tycker att tre timmars skärmtid för en tvååring är för mycket och vill komma ufrån det,

    Och helt ärligt är tre timmar för ett så litet barn väldigt mycket. Jag anser att det vore en vinst att kunna lägga den tiden på givande samtal istället.

    Läsning är också något helt annat än en film. Och gör troligtvis inte barnet fullt lika avskärmad från resten av världen


    Ja det är alldeles för mycket skärmtid och jag försvarar verkligen inte att vi börjat med detta, är väl medveten om att det är fel, därför jag ville ha tips som jag verkligen försöker prova.

    Och som jag skrev tidigare idag så visade vi ingenting. Den lilla stund han sitter vid bordet kan man ju verkligen prata.

    Försökte busa lite o leka lite med att visa att nu tar jag en köttbulle och gjorde roliga ljud och så gjorde han likadant.

    Svårt att få i honom annat än pasta och ris då han äter själv.
  • Kaga
    S23 skrev 2020-12-12 19:04:10 följande:

    Vill bara klargöra att den kommentar du citerade inte var riktad till dig utan en person som ifrågasatte varför det skulle vara fel med den mängden skärmtid. Jag har inget behov av att kritisera dig, framförallt med tanke på att du själv anser att det är för mycket ocj försöker finna en lösning.

    8-10 köttbullar är väldigt mycket för ett barn på två år. Jag skulle gissa att 5 är det normala. Tänker man då att ditt barn ätit 3 så är det inteee illa.

    Jag tror absolut du måste börja testa att låta barnet avgöra själv. Truga inte. Är han mätt efter tre köttbullar så låt honom slippa äta mer.

    Bra att du testat att ta bort film idag.

    Angående mängd mat. Det kan absolut vara så att ditt barn behöver 8 köttbullar. Jag försöker bara belysa att det generellt sett är mycket med 8 köttbullar,

    Vår dotter äter mycket, och är som sagt inte två år ännu, och kan absolut äta åtta köttbullar, men ibland äter hon bara en. Hon äter gladeligen tre pannkakor, stekta i stor stekpanna, med grädde på, men kan även vissa gånger nöja sig med en.

    Så som sagt. Fortsätt nu som du gör och ge barnet att chans att äta den mängd han vill.

    Om du vill ha inspiration till rolig uppläggning av mat så kan jag tipsa om Instagramkontot blwwitholivia


    Nej jag känner inte att du eller egentligen ingen annan heller har direkt kritiserat mig på det sättet mer bekräftat det jag egentligen vet att det är dumt med så mycket skärmtid.

    Det är nog jag som haft fel bild av hur mycket ett barn ska äta och därmed blir stressad av att mitt barn äter minimalt med mat ( i mina ögon)

    Ja jag har nog inte en riktig bild av hur mycket man bör äta som vuxen heller, så för mig är det svårt att känna på ett naturligt sätt vad som är en lagom mängd för mitt barn då också. Eller rättare sagt lita på att mitt barn själv kan känna!

    Själv överäter jag och har stora problem med att äta normal mängd mat så därför har jag nog lite svårt att se vad som är normalt.

    Samt att mitt barn hade lite svårt att gå upp i vikt som bebis så det sitter nog i lite, stressen att han inte ska få i sig tillräckligt.

    Ska titta på instagramkontot !
Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film