• Kaga

    Låta barnet slippa äta eller visa film

    Med Vår 2 åring har vi fastnat i att visa barnfilm varenda gång han ska äta.

    Tänker alltid att denna gång ska vi försöka slippa det, men slutar alltid med att han får sitta och titta på barnfilm medan jag matar honom. Känns så fel , att mata kan ju ta över en timme då tills jag tycker att nu har han allafall fått i sig en bra portion mat.

    Vilket gör att tiden framför en skärm kan bli flera timmar på en dag vilket inte känns sunt för ett så litet barn!

    Men han äter ju inte annars.

    Ibland kanske han äter en halv macka tex till frukost lm jag inte visar tv. Men då är det ofta mycket spring mellan tuggorna.

    Han sätter sig inte stilla utan tv.

    Hur ska vi komma från detta?

    Jag vill verkligen helst inte han ska se tv alls varje dag.

    Men för att få i honom mat.

    Vid en lunch eller middag kan han på sin höjd ta ett par tuggor sen vill han iväg, det är då man tar fram mobilen slår på nät och sitter och matar medan han stirrar in i det.

  • Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film
  • Mortiscia80
    Kaga skrev 2020-12-11 21:45:36 följande:
    Nej jag är väl medveten om att han ser alldeles för mycket tv /film nu eftersom det är vid varje måltid.

    Har för mig varit otänkbart att låta honom gå utan mat tills lunchen serveras. Därför börjar tyvärr dagen med detta visande av barnfilm.

    Tänker att jag kan inte gå ut eller göra något med honom förrän han åtminstone ätit en macka men får testa en gång o se om hanter lunchen då
    Det är helt ok att missa större delen av frukosten, men han ska ju fortfarande ha ett fm-mål av något slag så han kommer inte behöva gå hungrig ända till lunch :) Då kommer blodsockret bara att dala och då får ni ett litet monster istället eftersom han mår rent dåligt av det.
  • Kaga
    Mortiscia80 skrev 2020-12-11 22:09:15 följande:

    Det är helt ok att missa större delen av frukosten, men han ska ju fortfarande ha ett fm-mål av något slag så han kommer inte behöva gå hungrig ända till lunch :) Då kommer blodsockret bara att dala och då får ni ett litet monster istället eftersom han mår rent dåligt av det.


    Vad kan vara lämpligt som förmiddagsmål i mängd, en frukt bara? En morot?

    Och hur långt innan lunch ?
  • Mortiscia80
    Kaga skrev 2020-12-11 22:15:45 följande:
    Vad kan vara lämpligt som förmiddagsmål i mängd, en frukt bara? En morot?

    Och hur långt innan lunch ?
    Tiden beror ju på när ni har de andra måltiderna, sikta på ungefär mitt emellan. Sedan beror det på vad barnet äter och tycker om, hur mycket han äter åt gången men om du tänker att max lika mycket som han skulle ha ätit till frukost, kanske något mindre. En frukt eller morot kommer antagligen inte räcka.
  • elin1989

    Vad är problemet med att kolla på tv under en period? Min son åt allt när han började äta mat tills han var cirka 2 år. Då tog det tvärstopp och han vägrade äta i princip allt. Jag använde under en lång period tv vid nästan varje måltid för att distrahera honom. Något år senare åt han bra igen (äter allt), och vi äter alltid vid bordet, utan tv nu. Jag tycker inte att det är ett problem faktiskt. Min son kunde man inte resonera med när han var 2 år och jag ville inte göra varje måltid till en kamp.

  • fanola

    Hej!

    Asså jag har PRECIS samma problem! Tror att de är mer vanligt idag än vad föräldrar vill erkänna!

    Min son är snart 3 och jag gör likadant fortfarande..

    är inte paddan framför honom får jag som du vara glad om han tar 1 tugga ens..

    Jag har samma känslor som du, skitjobbigt om han skulle behöva lägga sig med en tom mage. Ger honom yoghurt på kvällen så han iaf har något i magen inför natten..

    De dumma är att jag har inget svar till hur du ska få bort de, jag har försökt i typ 2 år att få bort den dåliga vanan.. Men har inte mage att sluta för att se ungen typ bli undernärd.

    De kommer säkert vara massa försäldrar som reagerar på mitt inlägg nu men vill iaf visa att du inte är ensam.

    Däremot funkar de ju på förskolan som jag förstår, så de är ju jag som låter dehär fortsätta. Måltiderna kan ta lixom 1 timme utan att han typ ätit.

    Han sticker också iväg från stolen precis som din!

    Jag får hoppas att våra söner växer upp och slutar med de en vacker dag!

  • S23

    Jag tror du behöver släppa tanken på att barnet far illa av att missa ett mål mat. Eller för den delen flera mål mat i en period om ni ska vänja av filmtittandet.

    Men snäll. Sluta mata ditt barn. Ditt barn kommer inte lära sig att känna mätttnadskänlsa när hen är helt borta i en film ocj någon öser in mat. Du kan inte känna hur mycket mat ditt barn behöver vid varje måltid. Troligtvis är hen vissa gånger proppmätt, och andra gånger inte mätt alls.

    Vårat barn på snart tvp år får ALDRIG ?kvällsmat?. Vi äter middag runt 17-18 och hon somnar sedan vid 19. Går upp runt 07 och då är det absolut inte akut att äta frukost på sekunden man kliver upp. Detta betyder naturligtvis inte att DITT barn faktiskt inte behöver nåhot att äta på kvällen, jag vill bara belysa att du troligtvis har en lite stram bild av hur mycket ett barn behöver äta.

    Vissa gånger äter vår dotter en tugga mat. Andra gånger fem skivor falukorv och tre potatisar.

    Ta med frukt mat i mattermos, macka eller egentligen vad som helst när ni går ut.

    Säger barnet inte alls till själv om hen är hungrig? Vår dotter ber ofta om något när hon är hungrig. Typ korv eller äpple. Eller säger helt enkelt bara ?hungrig?.

    Vet ditt barn vad hungrig är? Eller får hen aldrig upplevde den känslan eftersom det alltid förebyggs med mat?

    Du måste helt enkelt bara sluta med plattan. Plocka bort den och ta striden. Enligt mig förstör du hela barnets relation till mat.

  • Kaga
    S23 skrev 2020-12-12 00:02:26 följande:

    Jag tror du behöver släppa tanken på att barnet far illa av att missa ett mål mat. Eller för den delen flera mål mat i en period om ni ska vänja av filmtittandet.

    Men snäll. Sluta mata ditt barn. Ditt barn kommer inte lära sig att känna mätttnadskänlsa när hen är helt borta i en film ocj någon öser in mat. Du kan inte känna hur mycket mat ditt barn behöver vid varje måltid. Troligtvis är hen vissa gånger proppmätt, och andra gånger inte mätt alls.

    Vårat barn på snart tvp år får ALDRIG ?kvällsmat?. Vi äter middag runt 17-18 och hon somnar sedan vid 19. Går upp runt 07 och då är det absolut inte akut att äta frukost på sekunden man kliver upp. Detta betyder naturligtvis inte att DITT barn faktiskt inte behöver nåhot att äta på kvällen, jag vill bara belysa att du troligtvis har en lite stram bild av hur mycket ett barn behöver äta.

    Vissa gånger äter vår dotter en tugga mat. Andra gånger fem skivor falukorv och tre potatisar.

    Ta med frukt mat i mattermos, macka eller egentligen vad som helst när ni går ut.

    Säger barnet inte alls till själv om hen är hungrig? Vår dotter ber ofta om något när hon är hungrig. Typ korv eller äpple. Eller säger helt enkelt bara ?hungrig?.

    Vet ditt barn vad hungrig är? Eller får hen aldrig upplevde den känslan eftersom det alltid förebyggs med mat?

    Du måste helt enkelt bara sluta med plattan. Plocka bort den och ta striden. Enligt mig förstör du hela barnets relation till mat.


    Ja detta har blivit en ond cirkel, känner jag att vi som föräldrar har gjort så det blivit såhär då inte har litat på att han inte behövt mer mat. Att då bryta något han är van som inte är hans eget fel känns så elakt om resultatet är han då ska gå utan mat.

    Ja du har rätt i att jag vet ju inte vad som är rätt mängd varje gång och han överäter säkert många gånger pågrund av matandet framför en skärm. Man skulle ju nästan kunna mata i hur mycket som helst

    Sen känner jag mig orolig för tänderna om han ska småäta hela tiden då han är omöjlig att få borsta tänderna.

    Så tänker att får jag i honom ordentligt med mat kan tänderna sen vila ett par timmar.

    Hursomhelst tror jag absolut du har rätt i det du skriver, jag vet inte alls om han egentligen är hungrig eller inte utan det är mer min egen känsla och uppfattning om att han borde äta 5 mål mat om dagen. Och då ska dom hinnas med på ett viss antal timmar från morgon till kväll. Äter han inte vid ett tillfälle tänker jag att nu blir det bara 3 eller 4 mål detta dygn och blir stressad eftersom.ett barn " ska" äta 5-6 mål om dagen
  • Kaga
    fanola skrev 2020-12-11 22:54:25 följande:

    Hej!

    Asså jag har PRECIS samma problem! Tror att de är mer vanligt idag än vad föräldrar vill erkänna!

    Min son är snart 3 och jag gör likadant fortfarande..

    är inte paddan framför honom får jag som du vara glad om han tar 1 tugga ens..

    Jag har samma känslor som du, skitjobbigt om han skulle behöva lägga sig med en tom mage. Ger honom yoghurt på kvällen så han iaf har något i magen inför natten..

    De dumma är att jag har inget svar till hur du ska få bort de, jag har försökt i typ 2 år att få bort den dåliga vanan.. Men har inte mage att sluta för att se ungen typ bli undernärd.

    De kommer säkert vara massa försäldrar som reagerar på mitt inlägg nu men vill iaf visa att du inte är ensam.

    Däremot funkar de ju på förskolan som jag förstår, så de är ju jag som låter dehär fortsätta. Måltiderna kan ta lixom 1 timme utan att han typ ätit.

    Han sticker också iväg från stolen precis som din!

    Jag får hoppas att våra söner växer upp och slutar med de en vacker dag!


    Tack för ditt inlägg, ja det är nog vanligt att ta till då man inte vet vad man ska göra annars.

    Man tar ju till det man märker funkar när ens barn inte äter.

    Det en sån inbyggd instinkt att ge sitt barn mat och man oroar sig, kanske helt i onödan ibland

    Ja förhoppningsvis blir det bättre!
  • S23
    Kaga skrev 2020-12-12 00:27:51 följande:

    Ja detta har blivit en ond cirkel, känner jag att vi som föräldrar har gjort så det blivit såhär då inte har litat på att han inte behövt mer mat. Att då bryta något han är van som inte är hans eget fel känns så elakt om resultatet är han då ska gå utan mat.

    Ja du har rätt i att jag vet ju inte vad som är rätt mängd varje gång och han överäter säkert många gånger pågrund av matandet framför en skärm. Man skulle ju nästan kunna mata i hur mycket som helst

    Sen känner jag mig orolig för tänderna om han ska småäta hela tiden då han är omöjlig att få borsta tänderna.

    Så tänker att får jag i honom ordentligt med mat kan tänderna sen vila ett par timmar.

    Hursomhelst tror jag absolut du har rätt i det du skriver, jag vet inte alls om han egentligen är hungrig eller inte utan det är mer min egen känsla och uppfattning om att han borde äta 5 mål mat om dagen. Och då ska dom hinnas med på ett viss antal timmar från morgon till kväll. Äter han inte vid ett tillfälle tänker jag att nu blir det bara 3 eller 4 mål detta dygn och blir stressad eftersom.ett barn " ska" äta 5-6 mål om dagen


    Jag förstår inte riktigt hur du menar att uteblivna måltider ska öka småätandet? Du ger alltså redan fem mål mat om dagen? Då kommer det inte bli fler mål mat för att du har med en frukt ut de gånger han inte ätit frukost? För han får alltså tydligen redan något att äta mellan frukost och lunch?

    Ett barn har absolut inget självklart behov av att äta fem gånger om dagen, även om många kanske behöver mellanmål.

    Vår dotter äter frukost, lunch, middag. Allt däremellan är på hennes initiativ. Vissa gånger äter hon tre mellanmål, ibland inget alls.

    Sluta med paddan på en gång och ge ditt barn möjlighet att få upptäcka glädjen i att äta.

    Vad ger ni nu? Finns det nåhot sätt du kan få maten att bli roligare på? Tex lägga mackaroner och köttbullar i form av ett djur? Så att det ser roligare ut på tallriken?
  • Aliona

    Äh, det är ingen större fara varken om barnet äter dåligt eller ser på film. Det är så mycket krav på föräldraskapet - det är helt ok att ha en mer avslappnad natur.

    Vi lät sonen titta på film vid middagen när han var två. Han hade rasat i vikt vid två tillfällen från normalvikt till understa strecket på tillväxtkurvan. BVC hade uppföljning och skulle koppla in läkare om vikten inte gick upp. Vi var superstressade och från att ha låtit honom äta vad han äter gjorde vi allt för att få i honom mer mat och mer fett, inklusive att ge honom egen mat som vi visste att han tycker om och mata framför film. Det är inte idealet, men det var vår lösning där och då. Han gick upp i vilkt, nu äter han det som serveras (inte allt, men alltid tillräkligt av något) och tittar bara på film på helgmornarna och aldrig vid bordet.

    Gör det som känns ok och som funkar i er vardag helt enkelt.

Svar på tråden Låta barnet slippa äta eller visa film