AndreaBD skrev 2020-12-14 09:41:21 följande:
Kontaktsmitta är en sak. Men jag har hört - och jag har inte förstått helt och hållet om det verkligen är så och hur det i så fall fungerar - att de här vaccinen (eller åtminstone de två första/största) skulle fungera så att man faktiskt får smittan i kroppen, men får inga symptom. Jag är inte heller säker hur exakt det funkar.
Att det bör minska om folk vaccineras, det är klart. Kanske menade hen att det inte är så många i början som har hunnit vaccineras, men att folk ändå flippar ut och lever som vanligt igen, vilket skulle kunna göra situationen värre tillfälligt?
Du kan jämföra med andra vacciner där man tillför levande virus, det betyder inte att man smittar andra!
Ja om det var så ts menar så kan jag också skriva under på att vi kan se en liten ökning framåt sommaren, men inte i närheten av någon "explosion", och den kommer ändå mattas av i takt med att fler vaccineras. Det kommer ändå dröja flera månader innan medelsvensson får sprutorna eftersom vi först har riskgrupper, äldre och vårdpersonal i kö så innan dess måste man ändå leva som man gör nu, med försiktighet.