• Utvandraren2

Vaccin = explosion i smitta?

Jag är gravid med BF i början av året. Är så orolig över vad som kommer hända när vaccinet för Covid19 kommer. Jag tror att folk kommer att börja leva ännu mer som normalt då, och smittan kommer explodera. Jag kommer ju att amma, så kommer inte att kunna ta vaccinet på ett år ca.

Vill så gärna höra vad ni andra tycker! Överdriver jag eller inte? Nu bor jag iofs på vischan i Norge med ett helt annat smittoläge än Sverige, men principen är densamma.

• Svar på tråden Vaccin = explosion i smitta?
  • AndreaBD
    Anonym (FYI) skrev 2020-12-14 18:44:28 följande:
    Menade de att det är risken med ALLA influensavaccin..? Det kan ju inte stämma, då skulle man ju se nya sådana fall varje år eftersom alla gamlingar vaccinerar sig på hösten.
    En potentiell risk med alla influensavaccin, ja. Men jag utgår ifrån att man nu vet var gränsen går mer exakt. 
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2020-12-14 18:54:02 följande:
    En potentiell risk med alla influensavaccin, ja. Men jag utgår ifrån att man nu vet var gränsen går mer exakt. 
    Eller... egentligen ska jag inte bara påstå det. Det var så jag förstod det, men det förklarades inte i detalj, så jag är inte så säker på att det måste gälla alla vaccin. Kan ju vara så att man gör olika sorters vacciner där också.
  • Anonym (FYI)
    AndreaBD skrev 2020-12-14 18:55:28 följande:
    Eller... egentligen ska jag inte bara påstå det. Det var så jag förstod det, men det förklarades inte i detalj, så jag är inte så säker på att det måste gälla alla vaccin. Kan ju vara så att man gör olika sorters vacciner där också.
    Nej gör inte det är du snäll för det låter inte trovärdigt att man skulle kunna få narkolepsi av vanligt influensavaccin så det måste de har förklarat konstigt.
  • Anonym (faktor)

Såvitt man vet idag visar narkolepsi starka tecken på att vara en autoimmun sjukdom.

De som insjuknade bildade antikroppar mot antingen hypothalamus eller gangliosid GM3, delar av hjärnan, i mycket högre grad än icke vaccinerade. Men det är ett komplicerat samband och man kan ha de antikropparna utan att utveckla sjukdomen, och en del har gener som gör det lättare att trigga narkolepsin.

I normalfallet är risken för narkolepsi av Pandemrix 1 på 18400.
    Har man den "nordiska" genen för MHC-komplexproteinet HLA-DQB1*06:02
    är risken 1 på 4500.

Källor:
    pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26227560/
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6413474/

• Anonym (faktor)
    AndreaBD skrev 2020-12-14 18:55:28 följande:
    Det beror på hur lik den antikropp som vaccinet provocerar fram massproduktion av är något som redan finns i vår kropp och ska vara där.

Annat virus i vaccinet = lite annorlunda förutsättningar.

Antalet möjliga olika antikroppar är uppåt 10 miljarder och en mogen plasmacell kan spotta ut 2000 antikroppar per sekund.

www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK26884/
  • LadyJane
    AndreaBD skrev 2020-12-14 18:54:02 följande:
    Sitt inte och påstå saker du inte begriper dig på.
    '
    Du är i skrivander stund en antivaxxer eftersom du sprider falsk propaganda.

Du som LÄRARE borde veta att man tar reda på saker innan man påstår det. Hur skulle det se ut om dina elever sitter och påstår helt fel saker i ett prov?
    Lev som du lär med andra ord eller börja ge eleverna rätt om de påstår att Hitler inte var nazist och koncentrationsläger inte funnits.
    Ditt påstående och din propaganda ligger faktiskt i paritet med det.
  • Anonym (Rädd)

Om du är rädd TS så stanna hemma och isolera dig precis så som vi som fick barn under 2019/2020 har gjort

• AndreaBD
    LadyJane skrev 2020-12-15 10:14:31 följande:
    Sitt inte och påstå saker du inte begriper dig på.
    '
    Du är i skrivander stund en antivaxxer eftersom du sprider falsk propaganda.

Du som LÄRARE borde veta att man tar reda på saker innan man påstår det. Hur skulle det se ut om dina elever sitter och påstår helt fel saker i ett prov?
    Lev som du lär med andra ord eller börja ge eleverna rätt om de påstår att Hitler inte var nazist och koncentrationsläger inte funnits.
    Ditt påstående och din propaganda ligger faktiskt i paritet med det.
    Jag sänker mig inte till den nivån. 
  • AndreaBD
    Anonym (FYI) skrev 2020-12-14 19:53:56 följande:
    Nej gör inte det är du snäll för det låter inte trovärdigt att man skulle kunna få narkolepsi av vanligt influensavaccin så det måste de har förklarat konstigt.
    "Nyare forskning kring orsaken till narkolepsi har visat att det finns likheter mellan strukturer på influensaviruset A/H1N1 och på de celler i hjärnan som producerar ämnet hypokretin (orexin), vilket är nödvändigt för kroppens sömnreglering. Det leder till att det egna immunsystemet kan angripa dessa celler och slå ut produktionen av hypokretin, med narkolepsi som följd. [14]"

www.lakemedelsverket.se/sv/behandling-och-forskrivning/vaccin/risker-med-vaccin/svininfluensan-pandemrix-och-narkolepsi

Sedan vet ju inte jag vad läkaren på TV menade exakt, han förklarade inte närmare alls. Han sa bara att det bara gällde influensavaccin (inte om det gällde ALLA influensavaccin). Ämnet som han syftade på (som påverkas vid  narkolepsi och som bekämpar influsensa) är då uppenbarligen hypokretin. 
  • LadyJane
    AndreaBD skrev 2020-12-15 11:07:11 följande:
    Jag sänker mig inte till den nivån. 
    Jag vet att du inte tål den minsta kritik.
Svar på tråden Vaccin = explosion i smitta?