AndreaBD skrev 2020-12-15 22:39:04 följande:
Jag har ingen aning hur exakt det fungerar, du får gärna hoppa in och förklara om du kan sånt. Kanske var något i vaccinet som påverkade hypokretinet, kan jag tänka mig, och att det hjälper mot influensa.
Nu är det tredje gången jag skriver att hypokretin inte alls har att göra med att bekämpa influensan. Noll relevant.
Detta är en trist biverkning av vaccinet, som gör att kroppen själv attackerar och förstör de celler som bildar hypokretin, och då får man narkolepsi.
Du måste väl ha läst om diabetes typ 1 i skolan, som beror på att kroppen attackerar och förstör de bukspottkörtelceller som bildar insulin?
Även det kan hända efter en långvarig virusinfektion, och även det har genetiska riskfaktorer.
Vaccinet ska ju se till att det bildas antikroppar mot virusdelar, men då kan även andra immunsvar triggas, och de antikroppar som bildas kanske även tyvärr passar till våra egna proteiner/celldelar som ska finnas i kroppen och inte är farliga för oss. Men i just fallet Pandemrix var det vita blodkroppar som löpte amok och sabbade hypothalamus.
Från min länk i inlägget ovan:
"Sannolikt är det vita blodkroppar av T-cellstyp som attackerar och förstör de orexinproducerande nervcellerna. Djurförsök visar att REM-sömnsstörningar uppstår när 85 % av cellerna är skadade och kataplexiattacker när 95 % har försvunnit. Vid narkolepsi typ 1 är nästan alla kärnans normalt omkring 70 000 nervceller förstörda.Det finns inget tydligt ärftlighetsmönster, men en förhöjd risk kan noteras hos förstagradssläktingar där 1?2 % drabbas, mot omkring 0,02 % i den allmänna befolkningen. Över 95 % av de som får NT1 har vävnadstypen HLA-DQB1*06:02.
HLA (Human Leukocyte Antigen) är ett protein i immunsystemet som presenterar vita blodkroppar av T-cellstyp för ett antigen, vilket möjliggör en försvarsreaktion. Normalt sker en sådan försvarsreaktion endast mot kroppsfrämmande organismer och ämnen. Samtliga gener som är involverade i utvecklingen av narkolepsi är delar av immunsystemet och narkolepsi misstänks därför vara en autoimmun sjukdom där immunsystemet angriper och förstör nervcellerna i hypothalamus."