• Utvandraren2

Vaccin = explosion i smitta?

Jag är gravid med BF i början av året. Är så orolig över vad som kommer hända när vaccinet för Covid19 kommer. Jag tror att folk kommer att börja leva ännu mer som normalt då, och smittan kommer explodera. Jag kommer ju att amma, så kommer inte att kunna ta vaccinet på ett år ca.

Vill så gärna höra vad ni andra tycker! Överdriver jag eller inte? Nu bor jag iofs på vischan i Norge med ett helt annat smittoläge än Sverige, men principen är densamma.

• Svar på tråden Vaccin = explosion i smitta?
  • Anonym (FYI)
    AndreaBD skrev 2020-12-14 10:44:10 följande:
    Ja, jag tror också att det bara kan öka lite då och sedan mattas av. 

Men jag är inte säker att det här vacciner fungerar som andra. Dels så finns det olika sorter sen tidigare - levande virus (vilket är mest riskabelt) och annat. Men det här är ganska nytt, det är m-rna- vaccin, och jag är inte säker hur det fungerar då. Jag har hört från flera sidor att man då fortfarande kan smitta andra.
    Om man säger så här. Det finns flera olika sorter ute på marknaden nu men åtminstone ett av dem (från GB) är en variant på andra som redan forskats på i mer än 17 år och man använder inte levande virus i något av de tre aktuella som jag förstått det. Självklart kan man fortfarande smitta andra om man själv bär på smittan trots vaccin eftersom det inte är 100 % skydd, men man bär inte på smittan FÖR att man blivit vaccinerad.
  • AndreaBD
    Anonym (FYI) skrev 2020-12-14 10:59:57 följande:
    Om man säger så här. Det finns flera olika sorter ute på marknaden nu men åtminstone ett av dem (från GB) är en variant på andra som redan forskats på i mer än 17 år och man använder inte levande virus i något av de tre aktuella som jag förstått det. Självklart kan man fortfarande smitta andra om man själv bär på smittan trots vaccin eftersom det inte är 100 % skydd, men man bär inte på smittan FÖR att man blivit vaccinerad.
    Nej, inte FÖR att man har blivit vaccinerad, men det är inte bara de 5 % där det inte verkar som kan sprida det vidare, utan det finns riska att ALLA kan sprida det vidare - förutsatt förstås att de har utsatts för smittan. 

"If vaccines prevent people from getting *sick* with coronavirus, can they also prevent people from *carrying* the virus and infecting others?

?So far, we can?t say for sure,? CNN Chief Medical Correspondent Dr. Sanjay Gupta said."

edition.cnn.com/interactive/2020/health/coronavirus-questions-answers/

• Anonym (FYI)
    AndreaBD skrev 2020-12-14 11:12:43 följande:
    Nej, inte FÖR att man har blivit vaccinerad, men det är inte bara de 5 % där det inte verkar som kan sprida det vidare, utan det finns riska att ALLA kan sprida det vidare - förutsatt förstås att de har utsatts för smittan. 

"If vaccines prevent people from getting *sick* with coronavirus, can they also prevent people from *carrying* the virus and infecting others?

?So far, we can?t say for sure,? CNN Chief Medical Correspondent Dr. Sanjay Gupta said."

edition.cnn.com/interactive/2020/health/coronavirus-questions-answers/

Jo men som jag skrev så kan du självklart bli smittad även med vaccin och det är inte säkert man får symptom då. Bär man viruset, med eller utan vaccin, är man att räkna som smittsam.
  • LadyJane

Alltför många vägrar vaccinera sig så¨det är tveksamt om det blir någon flockimmunitet.
    Risken är mycket stor att dessa restriktioner fortsätter i åratal.

• LadyJane
    AndreaBD skrev 2020-12-14 11:12:43 följande:

So far, we cant say for sure, CNN Chief Medical Correspondent Dr. Sanjay Gupta said."

edition.cnn.com/interactive/2020/health/coron.../

Gör inte halmgubbar för att få sprida antivaxxpropaganda.

De säger att de inte vet.
    Du påstår att de säger något helt annat.

Håll dig till fakta.

• Anonym (I)

Vadå ännu mer som vanligt. Har fan inte gått ut på hela året. Trots att vi inte ens har överdödlighet i år jämfört med andra år. 

• Anonym (I)
    LadyJane skrev 2020-12-14 11:43:44 följande:

Alltför många vägrar vaccinera sig så¨det är tveksamt om det blir någon flockimmunitet.
    Risken är mycket stor att dessa restriktioner fortsätter i åratal.

Alla behöver inte heller vaccinera sig. Räcker med en viss mängd. Sen är det fan inte ens godkänt än. Folk lär vilja när det finns mer fakta om skiten
  • Mascaraklumpar

Tror det är sannolikt, åtminstone här i Sverige. När riskgrupperna är vaccinerade kommer man att lätta på restriktionerna och inte bry sig så mycket om övriga befolkningen smittas. Vill man inte ha sjukdomen och inte kan vaccinera sig tidigt får man nog vara beredd på att behöva vara extremt försiktig i vår.

• AndreaBD
    LadyJane skrev 2020-12-14 11:47:53 följande:
    Gör inte halmgubbar för att få sprida antivaxxpropaganda.

De säger att de inte vet.
    Du påstår att de säger något helt annat.

Håll dig till fakta.
    Du, jag är helt FÖR vaccin. Kommer också att vaccinera mig själv, trots att jag har haft covid-19. Jag vill bara veta säkert hur det fungerar. Man måste ju vara försiktigare om man kan smitta andra fortfarande.

Jag sa OCKSÅ att jag inte visste, jag påstod inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (FYI) skrev 2020-12-14 11:35:52 följande:
    Jo men som jag skrev så kan du självklart bli smittad även med vaccin och det är inte säkert man får symptom då. Bär man viruset, med eller utan vaccin, är man att räkna som smittsam.
    Hm... jag vill bara gärna veta, för om man kan ge det till andra så måste man ju vara mera försiktig. 
Svar på tråden Vaccin = explosion i smitta?