Inlägg från: Anonym (Moster) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Moster)

    Får vi bli stödfamilj?

    Min systers ena dotter har precis fått en diagnos, (adhd/autism/ocd) . Dom har länge haft det jobbigt och hon är ofta här hos oss, då hon är lika gammal som vår dotter och dom går dessutom i samma klass. Nu har dom blivit rekommenderade att skaffa stödfamilj och vi vill gärna ställa upp. Dels för vi känner henne, vet om hennes behov, och det fungerar bra för oss. Men någon sa att vi inte fick vara stödfamilj då vi hör till familjen. Någon som vet? Vi är ju redan nu i princip stödfamilj, men hade ju varit bra om det vore mer officiellt. Om det har med ersättning att göra bryr jag mig inte om den, det får gärna vara för min del. Bryr mig bara om min systerdotter .

  • Svar på tråden Får vi bli stödfamilj?
  • Anonym (Moster)

    Det låter ju bra då! Hoppas vi blir godkända då.

  • Anonym (Moster)

    Ni som pratar om girighet kan ju läsa inlägget i sin helhet, jag skrev klart och tydligt att jag inte bryr mig om ersättning, det är inte därför jag vill göra det. Jag avstår gärna från den. Det jag vill är att min systerdotter ska få det stöd hon behöver, och hon känner sig trygg med oss och vill ofta vara hos oss då hon känner att vi har bättre rutiner och lugnare tillvaro hos oss. Dessutom verkar det ju inte vara några stora summor det rör sig om, så varför skulle någon som inte verkligen bryr sig göra det för ett par hundralappar i månaden? Nej skäms på er nättroll.

  • Anonym (Moster)
    Långbenopluto skrev 2020-12-15 07:06:54 följande:

    Du svarar inte på frågan, vad är det som gör att ni ger barnet bättre hjälp bara för att myndigheterna är inkopplad?

    Så nättroll kan du vara själv.


    Som både skrellet och k skrev så är det bra att ha på papper vilka stödinsatser som gjorts, och läkarna rekommenderar det. Dessutom får man stöd som stödfamilj då, för att ge bästa hjälp. Därför.

    Otroligt att folk inte kan bete sig vuxet i ett vuxetforum. Vi försöker motverka mobbing i skolor, men alldeles för enkelt över nätet.
  • Anonym (Moster)

    Verkar ju vara delade åsikter om detta. Vi får helt enkelt rådgöra med familjen och kommunen om detta, vad dom anser vara bäst. Vill inte bli en belastning. Det bara kändes som att det vore bättre om det fanns papper på det, men kanske inte. Vi får sätta oss in i det lite mer. I slutändan är det som sagt familjens bästa vi vill åt. Hur vi kommer dit får framtiden visa.

  • Anonym (Moster)
    smulpaj01 skrev 2020-12-16 16:08:27 följande:

    Det finns enbart nackdelar med att blanda in myndigheter. Barnet får det stöd hon behöver genom föräldrarna, blandar ni er i kommer barnet och föräldrarna få mer problem. Behöver ni pengar så be föräldrarna om en peng för mat m.m när barnet är hos er.

    Jag har jobbat med detta i flera år. Ni har ju sån möjlighet till att hjälpa utan att stjälpa, ta vara på det. Lycka till!


    Tyvärr är föräldrarna i detta fall inget bra stöd. Dom har diverse problem och jag har svårt att tro att dom kommer klara av det här. Dom har inga rutiner eller tålamod och båda föräldrarna har agressionsproblem.

    Som tidigare sagt så är vi absolut inte ute efter ersättning, vi får tillsammans ut över 50000 i månaden. Nästan det dubbla mot vad hennes föräldrar får, snarare så att vi hjälper dom med pengar ibland. För barnens skull.

    Men vi får se vart det leder. Jag är ingen girig person, vill bara det bästa för min familj.
  • Anonym (Moster)
    Anonym (Mathilda) skrev 2020-12-17 23:53:30 följande:

    Ni är släkt, tycker det är girigt att förvänta sig att samhället betalar när du passar systerns barn.


    Snälla läs hela inlägget, jag vill inte ha betalt för det, bryr mig inte ett dyft om ersättning.
  • Anonym (Moster)
    Anonym (va) skrev 2020-12-18 14:57:43 följande:

    Ok, men vad är det för skillnad då?

    Förklara.


    Som sagts tidigare i kommentarerna så har hennes läkare rekommenderat dom att skaffa en stödfamilj pga deras situation. Min syster vill att vi ska vara stödfamilj då hon redan spenderar mycket tid här och trivs med oss och vår dotter. Jag ville då veta om vi fick bli det eller inte då vi är så nära släkt. När läkarna sa så så var väl tanken att dom måste ha en "officiell" stödfamilj. Jag har aldrig varit det tidigare, och vet inte hur det fungerar med ansvar, etc så jag vågar inte säga vad som är bäst. Därför var frågan här OM vi får vara officiell stödfamilj eller inte. Fungerar det bra även utan att gå genom kommunen så går det lika bra för min del, det enda jag bryr mig om är att kunna ge henne rätt förutsättningar för ett tryggt liv. Hon är otrygg med folk hon inte känner, därför vill vi ställa upp. Men eftersom jag inte har en aning om hur det hela fungerar, så vill jag samla in information för att vi ska kunna genomföra det på rätt sätt. Det handlar ju inte bara om att hon ska sova över här ibland, eller "passa henne", utan att vi ska kunna ge henne de förutsättningar, rutiner och bemötande hon behöver hemma och i skolan. Sen jobbar jag själv med myndighetsutövning, men i en annan sektor, så jag har väl en förkärlek för att göra saker "by the book".
  • Anonym (Moster)
    Anonym (va) skrev 2020-12-18 15:33:20 följande:

    Det är alltså ingen skillnad mer än att ni får betalt för det. Så enkelt är det.

     

    Skulle tro att läkarna vill ha en stödfamilj som INTE är släkt.


    Nej är det inte det så spelar det ju ingen roll.

    Jobbar du själv med det eller har varit stödfamilj själv eftersom du vet att det är enda skillnaden?

    Någon annan skrev i en annan kommentar att man kollar på att placera inom familjen först, så det verkar vara olika svar beroende på vem man frågar. Därför kommer vi troligen rådfråga kommunen först. Kan ju inte gå på information man får från en forum, särskilt när svaren skiljer sig åt så mycket.
  • Anonym (Moster)
    Anonym (Line) skrev 2020-12-18 15:42:22 följande:

    Hur ofta är det tänkt att hon ska vara hos er och hur ser det ut nu? Kommer det bli mer tid hos er än det är i nuläget?

    Jag hade stödfamilj ett tag när mitt barn var liten. Barnet var hos den familjen en fredag natt ca varannan/var tredje månad. Det var kul för mig att kunna gå ut, gå på bio, träffa vänner m.m men förutom det var det helt meningslöst. Gillade familjen väldigt mycket dock.

    I ert fall kanske det vore bra för flickan att utöka sitt nätverk och därav ha en annan familj men samtidigt vara hos er ibland. Hon behöver kanske öva upp sin otrygghet.


    Idag är hon hos oss i princip dagligen efter skolan, men åker hem och äter kvällsmat och sover. Skillnaden nu är väl att hon skulle sova hos oss 2-3 nätter i veckan.

    Ja, det är ju också en aspekt i det hela, att känna sig trygg med andra.

    Tack för ett konstruktivt och genomtänkt svar!
  • Anonym (Moster)
    Kjell2 skrev 2020-12-18 16:09:34 följande:

    Vad hindrar att hon bor hos er då och då redan nu?


    Inget alls! Det gör hon emellanåt, när dom vill sova över eller föräldrarna ska göra något särskilt.

    Men enligt den uppfattning både jag och hennes föräldrar fick, var innebörden större än så att vara stödfamilj, inte "bara" sova över.

    Som sagt var, är den enda skillnaden med att blanda in myndigheter att man får ersättning för det, då kan det kvitta. Om däremot kommun, läkare skolan eller jag vet inte vem, vill ha en officiell stödfamilj, eller om man får juridiskt stöd med fullmakter etc endast om man gör det via kommunen, ja då är det ju en annan sak. Jag har ju svårt att tro att ersättning är enda skillnaden, därför jag vill ha mer kött på benen. Måste ju vara någon fördel för familjen också antar jag.
  • Anonym (Moster)
    Anonym (Mathilda) skrev 2020-12-19 06:12:29 följande:

    Han har REKOMMENDERAT dem att skaffa en, inte sagt att det är en tvingande insats som de måste ha. Varför tror du tanken är att det måste vara något officiell och inte bara avlastning? Varför känns det så viktigt för dig att gå via kommunen om du inte vädrar pengar? 


    Jag börjar bli lite trött på att folk svarar utan att ha läst igenom alla tidigare svar.. inte enbart här men i forum överlag.
  • Anonym (Moster)
    Anonym (Mathilda) skrev 2020-12-19 06:12:29 följande:

    Han har REKOMMENDERAT dem att skaffa en, inte sagt att det är en tvingande insats som de måste ha. Varför tror du tanken är att det måste vara något officiell och inte bara avlastning? Varför känns det så viktigt för dig att gå via kommunen om du inte vädrar pengar? 


    Jag börjar bli lite trött på att folk svarar utan att ha läst igenom alla tidigare svar.. inte enbart här men i forum överlag.
  • Anonym (Moster)
    Anonym (Elisabeth) skrev 2020-12-19 07:00:27 följande:

    Om det handlar om så stor omfattning och föräldrarna dessutom brister i sitt föräldraskap så kan jag förstå poängen med att det sköts genom soc på ett annat sätt.

    När jag tänker stödfamiöj tänker jag mig en familj där barnet på grund av sin funktionsnedsättning max varannan helg eller en dag per vecka. . Man kan ju också få en stödperson som tex fööjer med på fritidsaktivitet om personen har svårt att göra detta själv.

    Men om det är meningen att barnet ska bo ungedär halva sin tid hos er och att en av orsakerna är brister i föräldraskapet så känns det som en annan sak och jag kan förstå behovet av yttre stöd.


    Tack för ditt svar! Lite så vi tänker också. Men som sagt är vi inte så insatta än i hur det fungerar.
Svar på tråden Får vi bli stödfamilj?