• Anonym (Ledsen)

Sambo vill inte dela med sig av fonder

Hej

Jag har ett bra jobb med bra lön och betalar kanske 80-90% av hushållets kostnader. Vi har en ganska bra levnadsstandard men med två små barn skulle vi verkligen behöva större boende. Min sambo är föräldraledig men har lägsta fp då hon inte kunde jobba så mycket innan hon fick barn (av högst förståeliga anledningar jag inte vill gå in på) jag har även stått för en stor del av försörjningen i flera år innan vi fick barn

Nu har vi hittat ett bra boende bägge gillar. Dock så har jag inte riktigt lika mycket insats som hon då hon har möjlighet att sälja fonder. Det vill hon dock INTE göra för att hon tycker det är orättvist att hon ska lägga in mer och pengarna är hennes "trygghet". Jag lägger in alla mina sparpengar och hela min lön går oavkortat till familjen, jag har inga hobbys eller vanor som kostar pengar ÖHT. Och inte råd med något sparande då jag måste försörja hela familjen.

Jag hävdar att det isf är lika orättvist att jag bränner alla mina inkomster på familjen och sparar noll. Hon tycker att det är olika med "löpande inkomster" och sparade pengar. Att det är "självklart" att man bekostar allt löpande efter förmåga men inte gör det med sparade pengar.

När jag pushar på detta blir hon vansinnigt arg. Är jag helt ute och cyklar? Är jag en otroligt självisk människa?

• Svar på tråden Sambo vill inte dela med sig av fonder
  • Anonym (hm)

Jag tycker som du, faktiskt. Ett boende är faktiskt inte bara en kostnadm men även investering, så om hon säljer fonder för att ni ska kunna köpa ett boende, så återinvesterar ju hon dem också och inte bara "slösar" på mat.

• Anonym (Oj)

Jag tycker att hon är vansinnigt bortskämd. Varför har du betalat för allt när du vet att hon har pengar? Dock som hon inte velat lösgöra.

Säg att ni får bo kvar och att hon får stå för fiolerna tills du har samma summa sparad.

Eller köp större boende men allt står på dig så får hon hyra in sig hos dig.

• nnnnnnnn

Om hon har en buffert och du inte har någon buffert, så tycker jag att du ska säga att du vill ha samma trygghet som hon =
    Tills du har samma sparbuffert/fondkonto som hon, så delar ni 50/50 på allt.
    Det kan innebära att du behöver ta över föräldraledigheten så hon kan börja jobba, men det är bara att gilla läget på det och ta ditt ansvar.

Så börja lägga in i egna fonder, men givetvis efter att du pratat med henne om detta.

Det är inte rimligt att ena ska ha möjlighet att ha ett sparande men inte den andre om det är pga att dina pengar går till det gemensamma.

När ni har lika stora sparanden så är ni mer jämlika och kan diskutera utan att den ena känner sig i underläge.

• sextiotalist

Du gör klart för henne att ni ska lägga lika mycket var, annars blir det ingen flytt tillsammans

• Anonym (.)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-17 10:56:56 följande:

Hej

Jag har ett bra jobb med bra lön och betalar kanske 80-90% av hushållets kostnader. Vi har en ganska bra levnadsstandard men med två små barn skulle vi verkligen behöva större boende. Min sambo är föräldraledig men har lägsta fp då hon inte kunde jobba så mycket innan hon fick barn (av högst förståeliga anledningar jag inte vill gå in på) jag har även stått för en stor del av försörjningen i flera år innan vi fick barn

Nu har vi hittat ett bra boende bägge gillar. Dock så har jag inte riktigt lika mycket insats som hon då hon har möjlighet att sälja fonder. Det vill hon dock INTE göra för att hon tycker det är orättvist att hon ska lägga in mer och pengarna är hennes "trygghet". Jag lägger in alla mina sparpengar och hela min lön går oavkortat till familjen, jag har inga hobbys eller vanor som kostar pengar ÖHT. Och inte råd med något sparande då jag måste försörja hela familjen.

Jag hävdar att det isf är lika orättvist att jag bränner alla mina inkomster på familjen och sparar noll. Hon tycker att det är olika med "löpande inkomster" och sparade pengar. Att det är "självklart" att man bekostar allt löpande efter förmåga men inte gör det med sparade pengar.

När jag pushar på detta blir hon vansinnigt arg. Är jag helt ute och cyklar? Är jag en otroligt självisk människa?

Ni måste sätta er ner och prata om detta med er ekonomi. Jag förmodar att ni har gemensam ekonomi. Du skriver att du betalade det mesta även innan barnen kom, varför? 

Jag tycker du får vara tydlig med att du inte vill vara den enda som försörjer familjen, att hon får dra sitt strå till stacken. Att du också vill spara, och att ni därför måste anpassa era utgifter efter hennes standard, så hon kan bidra med sin del.

Om ni nu köper nytt (vilket jag inte skulle gå med på om jag var du), så se till att skriva att det är din lägenhet/hus, så att hon inte gör anspråk på halva värdet om ni går isär. Hon har sina fonder, du har bostaden.

Jag tycker hon resonerar fel, man kan inte båda ha kakan och äta den. Men du har gått med på detta, så lite får du skylla dig själv.
  • Anonym (Ellen)

Det är en mycket större fråga än bara löpande kostnader vs insats i boende.
    Hade du inte sponsrat henne under f-ledigheterna så hade ju du också kunnat spara?

Hur har ni resonerat, förväntar hon sig till och med att du ska kompensera sånt som förlorad arbetsinkomst och pension pga hon varit hemma med barnen?

Om hon inte realiserar sitt kapital (säljer av fonder) så kommer ni inte kunna köpa det större boendet, korrekt?

Det smartaste är väl att ni köper boendet men sen villkorar ägandet utifrån vem som lagt in mest? Då har ni svart på vitt hur mycket var och en äger och hur det ska fördelas i händelse att ni separerar längre fram eller säljer boendet.

• Anonym (Rakt på sak)

Ska ni köpa ett boende ska hon investera lika mycket i handpenningen som du gör! Rätt ska vara rätt.

• Anonym (ems)

Det här är ju något ni verkligen behöver sätta er ner och diskutera. Absolut att hon kan behöva ha kvar en "trygghet" om saker skulle skita sig. I teorin har ju du bättre förutsättningar om ni skulle gå isär. Men jag tycker inte det är rimligt att du ska stå för allt och hon ska ha sina pengar för sig själv.

Jag får känslan av att hon är lite yngre? Kanske inte riktigt har så mycket "ekonomisk" erfarenhet. Så ni behöver ju sätta er ner och göra upp en plan för framtiden. Så hon också kan bidra mer till ert leverne.

• Anonym (Realist)

Se till att hon börjar jobba asap sen betalar ni hälften var av era löpande utgifter. Helt galet att bara du ska betala. Ställ krav på att hon tar sitt ansvar för familjens försörjning. Hon låter som en bortskämd, curlad skitunge.

Svar på tråden Sambo vill inte dela med sig av fonder