• Anonym (Ledsen)

Sambo vill inte dela med sig av fonder

Hej

Jag har ett bra jobb med bra lön och betalar kanske 80-90% av hushållets kostnader. Vi har en ganska bra levnadsstandard men med två små barn skulle vi verkligen behöva större boende. Min sambo är föräldraledig men har lägsta fp då hon inte kunde jobba så mycket innan hon fick barn (av högst förståeliga anledningar jag inte vill gå in på) jag har även stått för en stor del av försörjningen i flera år innan vi fick barn

Nu har vi hittat ett bra boende bägge gillar. Dock så har jag inte riktigt lika mycket insats som hon då hon har möjlighet att sälja fonder. Det vill hon dock INTE göra för att hon tycker det är orättvist att hon ska lägga in mer och pengarna är hennes "trygghet". Jag lägger in alla mina sparpengar och hela min lön går oavkortat till familjen, jag har inga hobbys eller vanor som kostar pengar ÖHT. Och inte råd med något sparande då jag måste försörja hela familjen.

Jag hävdar att det isf är lika orättvist att jag bränner alla mina inkomster på familjen och sparar noll. Hon tycker att det är olika med "löpande inkomster" och sparade pengar. Att det är "självklart" att man bekostar allt löpande efter förmåga men inte gör det med sparade pengar.

När jag pushar på detta blir hon vansinnigt arg. Är jag helt ute och cyklar? Är jag en otroligt självisk människa?

• Svar på tråden Sambo vill inte dela med sig av fonder
  • AvalonC

Hur mycket får hon i avkastning på fonderna? Kan hon betala 25% av dem till hushållskassan varje månad?

Jag förstår dig och håller med dig. I mitt förhållande så är jag förtidspensionerad och får inte ut mycket varje månad medan sambon får ta den stora "smällen".

Men det var inte förrens han sa att han inte tänker gå med på det längre och att jag fick sköta räkningarna som jag insåg hur sne våran ekonomi var. Det öppnade ögonen på ett helt annat sätt.

Just nu sköter du räkningarna, lämna över det på henne ett halvår. Och ge henne halva din lön för att lösa det. Resten som inte går får hon ta från sina fonder.

DÅ SVIDER DET och man tar inte allt för givet. Man får en helt annan respekt för pengarna. Det öppnade mina ögon.

Varför betalade du 100.000 till barnsaker från DITT sparande, varför hjälpte hon inte till?

Ni måste lära er att kunna diskutera om pengar, ni har 2 barn, och planerar att leva tillsammans, då måste ni lösa detta.

Det kan inte bara vara hon som bestämmer hur det ska se ut, men du måste vara stabil och konsekvent i hur du vill hantera det, för det kommer vara svårt för henne att behöva offra sina pengar med.

• Xenia
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-17 12:39:14 följande:
    Hur menar du rent konkret? Ska jag låta räkningarna till oss båda gå till kronofogden? Ska jag neka henne och barnen mat?
    1. Inget husköp nu om hon ska hålla på sina fonder.

2. Säg att du också behöver trygghet. Spara ihop samma summa som hon har i sina fonder och köp fonder själv. Går inte det för att du måste försörja hela familjen? Offra iaf inte ditt sparande på husköp när hon inte vill offra sina fonder.
  • Anonym (Akta dig)

När man pratar ekonomi kommer den riktiga personen fram.

Om hon reagerar med aggression är något lurt. Då menar jag att hon inte är normal. Personlighetsstörning (dold narcissist, borderline eller enbart EGOISM).

Hur reagerar hon på andra situationer som uppstår i ett liv. Får du vika ner dig där med om ni har olika åsikter?

Vill du fortsätta att leva med henne, får du klart markera dina gränser så hon inte utnyttjar din snällhet.

Lycka till!

• hammarhajen
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-17 13:54:53 följande:
    Nej det ligger mycket I att.hon inte ser tänker hon inte på. När man inte betalar räkningar är det ganska lätt hänt. Dock så var hon väldigt generös när hon väl tjänade pengar själv, då fanns inte alls detta beteende. Tror det är kopplat till att hon mår fruktansvärt dåligt över att inte tjäna egna pengar.

Hon hatar dock att "prata pengar" att säga att nu har jag betalat x och du x. Även då hon själv bidrog mer. Så när jag försöker lyfta detta vid olika tillfällen blir det alltid tjafs och dålig stämning. Så länge båda bidrar lika mycket behöver man ju heller inte prata pengar så mycket, det är när fördelningen blir skev först. Hon har drygt ett år kvar som föräldraledig.
    Hur kan hon ha ett år kvar som föräldraledig om den yngsta är drygt ett? Bra att vara hemma länge förstås, men inget man kan kräva eller förvänta sig om man inte bidrar till försörjningen. Oerhörd lyx att få gå hemma två år som någon annan finansierar. 

Jag drar öronen åt mig när jag hör om någon som "ska" vara föräldraledig längre än snittet trots att hen saknar inkomst och som trots det förväntar sig en höjning i boendestandard, som någon annan ska stå för.

Hälsa du din sambo att de flesta kvinnor som bor i hus arbetar och drar in lön. 
    Hälsa henne att de flesta kvinnor i hus begränsar sin föräldraledighet lite mer än de kanske skulle önska, eftersom utgifterna med ett hus inte medger flera års ledighet per barn. 
    Hälsa henne också att det vanliga när den ena är föräldraledig ovanligt länge är att man går NER i standard den perioden, eller att man från start lever ganska enkelt. Man kan vara hemma flera år, men då är det vanliga att man stannar i lilla lägenheten eller gemensamt beslutat att ta av sparpengar.

Hälsa henne också att livets hårda smällar INTE blir lättare för att man drar sig undan hemma, tvärt om räknas arbete som en skyddsfaktor när sorg och olycka drabbar en.  
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Gurka) skrev 2020-12-17 22:39:49 följande:

Vad handlar det om för summor? Hur mycket fonder har hon och hur mycket av det skulle läggas i insats? Jag håller med om att ni har en ojämlik ekonomi och i ditt läge hade jag inte kunnat gå med på att köpa ny bostad utifrån de förutsättningarna. Jag förstår om hon vill ha en buffert men om du försörjer hela familjen och inte kan spara något själv blir det ju oerhört skevt. Om du lämnade henne så skulle hon ha sina sparpengar och du din lön. Men tänk om DU blev arbetslös eller sjukskriven, vad har du då? Ni verkar absolut inte redo för gemensamt bostadsköp. Gör upp en ekonomisk plan för framtiden som ni båda kan acceptera innan ni gör något mer.

Det är ju det här som är problemet. När jag nämmer att JAG inte har någon trygghet om JAG blir sjuk etc så får jag bara svar som "men det kommer ju aldrig Att hända" eller "du är så negativ" osv.

Det har också blivit så att jag ofta.får höra att.hon har det såå mycket jobbigare som måste sköta barnen själv (vilket iofs blivit svårare iom att vi haft mycket hjälp av våra äldre föräldrar tidigare som nu är isolerade) mot mig som kan gå till jobbet varje dag.

Jag jobbar 8-17 och hjälper till med allt jag kan hemma utöver det. Handlar, städar etc.
  • Anonym (Ledsen)
    hammarhajen skrev 2020-12-18 06:00:52 följande:

Hur kan hon ha ett år kvar som föräldraledig om den yngsta är drygt ett? Bra att vara hemma länge förstås, men inget man kan kräva eller förvänta sig om man inte bidrar till försörjningen. Oerhörd lyx att få gå hemma två år som någon annan finansierar. 

Jag drar öronen åt mig när jag hör om någon som "ska" vara föräldraledig längre än snittet trots att hen saknar inkomst och som trots det förväntar sig en höjning i boendestandard, som någon annan ska stå för.

Hälsa du din sambo att de flesta kvinnor som bor i hus arbetar och drar in lön. 

Hälsa henne att de flesta kvinnor i hus begränsar sin föräldraledighet lite mer än de kanske skulle önska, eftersom utgifterna med ett hus inte medger flera års ledighet per barn. 

Hälsa henne också att det vanliga när den ena är föräldraledig ovanligt länge är att man går NER i standard den perioden, eller att man från start lever ganska enkelt. Man kan vara hemma flera år, men då är det vanliga att man stannar i lilla lägenheten eller gemensamt beslutat att ta av sparpengar.

Hälsa henne också att livets hårda smällar INTE blir lättare för att man drar sig undan hemma, tvärt om räknas arbete som en skyddsfaktor när sorg och olycka drabbar en.  

Vi är överens om längden på föräldraledigheten. Tycker det är för tidigt att sätta barnen i fs redan innan 1.5. Då blir det först runt 2 för att passa termin.
  • Anonym (Ledsen)
    Xenia skrev 2020-12-18 01:50:34 följande:

1. Inget husköp nu om hon ska hålla på sina fonder.

2. Säg att du också behöver trygghet. Spara ihop samma summa som hon har i sina fonder och köp fonder själv. Går inte det för att du måste försörja hela familjen? Offra iaf inte ditt sparande på husköp när hon inte vill offra sina fonder.

Grejen om jag ska vara helt ärlig är att JAG pushat för bostadsköp. Medan HON pushar på att standarden ska vara hög. Hon hade kunnat tänka sig att bo kvar där vi bodde. Det är mer jag som känner att det var väldigt litet samt ett väldigt tråkigt område.

Hennes problem är också att hon inte klarar att säga nej..I efterhand har det kommit fram att hon lite.sa ja mot.qin vilja för att inte vara för "antingen. Men sen när vi väl ska titta på nytt vill hon bara acceptera väldigt hög standard.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (L) skrev 2020-12-17 17:58:16 följande:

Åh, det låter inte alls som en kul situation ni hamnat i. Men nej, upplägget du beskriver är inte rimligt och inget du bör gå med på. Förstår att hon vill ha trygghet och att fonderna kan ge henne det, men om hon inte vill använda ens en andel av de pengarna så är det ju så att ni inte har råd! 

TS, du nämner att ni redan har skurit ner på era kostnader. Det framgår inte riktigt varför, om det är för att spara till kontantinsatsen eller för att ni har för höga kostnader i förhållande till inkomster i dagsläget. Är det för höga kostnader ni tampas med idag så har ni ju faktiskt inte råd att köpa ett större boende. 

Hon mår ju inte bra och har tur som har dig vid sin sida. Det låter som att det bästa vore om hon började arbeta så fort som möjligt (ska hon gå hemma ett år till när hon redan varit hemma i ett?). Att hon fortsätter att vara hemma ensam med barn kommer hon inte må bättre av. I sin situation nu så tror hon att ett större boende kommer göra att hon mår bättre, men det är inte vad hon behöver. Hon behöver få sitt eget sammanhang och känna att hon oxå bidrar ekonomiskt till familjen, för mellan raderna så låter det som att hon nog tycker det är ganska jobbigt trots allt att du betalar allt, men vågar inte erkänna det. Hjälp henne att få tillbaka känslan av att kunna vara självständig och stark, och inte vara någon som är helt beroende av någon annan. 

Håller med tidigare inlägg, ni måste börja prata ekonomi. Det verkar ju jättejobbigt att hon inte vill prata om det alls, och nu sitter ni i en jobbig ekonomisk sits och då blir det nödvändigt. Skulle du kunna ta fram en excel eller dylikt med alla utgifter och inkomster ni har, bestämma en tid några dagar fram där ni pratar om det och innan det ge henne excel:en så att hon i lugn och ro kan gå igenom materialet själv? Eller går det att ta in någon utifrån som kan fungera som någon medlande part i samtalen? Säg till henne att ni måste prata om er ekonomi, lova att släppa allt gammalt, och fråga hur hon skulle vilja prata om det utifrån hur ni står idag och hur ni ska göra framåt? Kanske har du redan gjort allt detta, kanske inte. 

Stort lycka till och stå på dig!

Hon har minskat sina och våra kostnader iom att hennes inkomster har minskat. Och det rejält. Så det är verkligen inte så att hon sitter och bränner pengar på onödiga saker. Hade hon gjort det hade jag blivit vansinnig.

En medlande part har jag tänkt på många gånger. Skulle nog hjälpa.

Hon tycker att det är fruktansvärt jobbigt att inte ha en inkomst och jag märker att hon gärna skjuter bort tankar på allt som är "jobbigt" för att sedan glömma bort det och ogärna pratar om det. Ekonomi är nog värst men finns ju andra saker också.

Tror mycket bygger på att hon helt saknar all annan form av trygghet i livet. En förälder i livet, som är allt annat än stabil och trygg. Inga syskon som hon har vettig kontakt med och få nära vänner. Det leder ju till att hon blir fruktansvärt beroende av mig, jag blir hela hennes liv nästan och hon har oerhört svårt att hantera det.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-18 11:35:40 följande:
    Hon har minskat sina och våra kostnader iom att hennes inkomster har minskat. Och det rejält. Så det är verkligen inte så att hon sitter och bränner pengar på onödiga saker. Hade hon gjort det hade jag blivit vansinnig.

En medlande part har jag tänkt på många gånger. Skulle nog hjälpa.

Hon tycker att det är fruktansvärt jobbigt att inte ha en inkomst och jag märker att hon gärna skjuter bort tankar på allt som är "jobbigt" för att sedan glömma bort det och ogärna pratar om det. Ekonomi är nog värst men finns ju andra saker också.

Tror mycket bygger på att hon helt saknar all annan form av trygghet i livet. En förälder i livet, som är allt annat än stabil och trygg. Inga syskon som hon har vettig kontakt med och få nära vänner. Det leder ju till att hon blir fruktansvärt beroende av mig, jag blir hela hennes liv nästan och hon har oerhört svårt att hantera det.
    Fast du skriver så här:

Jag har dessutom fått ta minst 100k av mina egna sedan tidigare sparade pengar för att finansiera köp till barnen i form av vagnar, bilbarnstolar etc etc.

Detta tolkas som att det är hon som pushat dig.

Om det nu inte är hon som pushat för detta, då har du ju gjort det av fri vilja, och då undrar man hur du tänker? 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (.) skrev 2020-12-18 11:59:02 följande:

Fast du skriver så här:

Jag har dessutom fått ta minst 100k av mina egna sedan tidigare sparade pengar för att finansiera köp till barnen i form av vagnar, bilbarnstolar etc etc.

Detta tolkas som att det är hon som pushat dig.

Om det nu inte är hon som pushat för detta, då har du ju gjort det av fri vilja, och då undrar man hur du tänker? 

Ok. Jag tänkte på övriga kostnader. Inte kostnader relaterade till barnen. Men även här har vi köpt begagnat men inte vagn/bilbarnstolar och en del annat. Sedan räknar jag in ALLT. Tex att jag var tvungen att stanna 5 nätter på BB etc.
Svar på tråden Sambo vill inte dela med sig av fonder