• Anonym (Ledsen)

Sambo vill inte dela med sig av fonder

Hej

Jag har ett bra jobb med bra lön och betalar kanske 80-90% av hushållets kostnader. Vi har en ganska bra levnadsstandard men med två små barn skulle vi verkligen behöva större boende. Min sambo är föräldraledig men har lägsta fp då hon inte kunde jobba så mycket innan hon fick barn (av högst förståeliga anledningar jag inte vill gå in på) jag har även stått för en stor del av försörjningen i flera år innan vi fick barn

Nu har vi hittat ett bra boende bägge gillar. Dock så har jag inte riktigt lika mycket insats som hon då hon har möjlighet att sälja fonder. Det vill hon dock INTE göra för att hon tycker det är orättvist att hon ska lägga in mer och pengarna är hennes "trygghet". Jag lägger in alla mina sparpengar och hela min lön går oavkortat till familjen, jag har inga hobbys eller vanor som kostar pengar ÖHT. Och inte råd med något sparande då jag måste försörja hela familjen.

Jag hävdar att det isf är lika orättvist att jag bränner alla mina inkomster på familjen och sparar noll. Hon tycker att det är olika med "löpande inkomster" och sparade pengar. Att det är "självklart" att man bekostar allt löpande efter förmåga men inte gör det med sparade pengar.

När jag pushar på detta blir hon vansinnigt arg. Är jag helt ute och cyklar? Är jag en otroligt självisk människa?

• Svar på tråden Sambo vill inte dela med sig av fonder
  • Anonym (Ledsen)
    MsM84 skrev 2020-12-17 12:56:32 följande:

Hennes resonemang är helt åt... Hur är det möjligt att exakt alla dina pengar ska tillhöra familjen, men bara en del av hennes? Dags att ställa krav! Och, om ni ska skriva papper på att hon får tillbaka sin andel + jag antar att hon äger del av bostaden och därmed får del av ev vinst, så innebär det att du betalar amortering där hälften går till henne om ni går isär. Nej nej, dags att hitta ett rättvist sätt att fördela ekonomin!

Hennes resonemang utgår från att jag ju ha ett bra jobb klart om vi skulle bryta upp och därmed inte har samma behov av trygghet. Att hennes pengar kommer växa mer i fonderna än I boendet.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-17 12:40:49 följande:
    Det har uppstått efter barnafödandet i princip. Hade hon betett sig såhär långt innan hade jag agerat annorlunda. Nu är hon mor till mina barn så svårt att inte "tillåta" annat..Vad skulle du gjort? Diskutera verkar inte leda någonstans. Bryta upp?
    Du skriver ju så här:

jag har även stått för en stor del av försörjningen i flera år innan vi fick barn
  • Anonym (eee)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-17 12:40:49 följande:
    Det har uppstått efter barnafödandet i princip. Hade hon betett sig såhär långt innan hade jag agerat annorlunda. Nu är hon mor till mina barn så svårt att inte "tillåta" annat..Vad skulle du gjort? Diskutera verkar inte leda någonstans. Bryta upp?
    Tyvärr är du det som kan kallas medberoende. Situationen har smugit sakta men säkert och nu inser du att det här kanske inte är helt ok egentligen. 

Du kanske får säga att ni inte har råd med detta dyrare boende just nu, om premisserna är att du ska stå för merparten, du ska fortsätta betala det mesta för ert leverne och du har redan tagit 100.000 av dina sparpengar. Är din partner sådan att pengar hon inte ser, tänker hon inte riktigt på? De där 100.000 som du lagt ut av sparpengar tex.
    När ni skulle köpa barnvagn mm så borde du ha sagt att hon skulle bidragit en del av den summan också. Möjligen en mindre summa eftersom du tjänar mer, men ändå. Nu är hon van vid hur det är. 

Så det handlar dels om att lära om ett beteende, vilket kan vara svårt, och det handlar om hennes syn på "sina pengar" där du ju fått lägga in dina pengar som "våra pengar".

Bara för att någon är mor till ens barn så betyder inte det att man får bete sig som en skitstövel (dvs hon). Om du inte tar tag i detta nu så kommer det ju fortsätta så här, fast med ett dyrare boende och ännu fler utgifter som du ska stå för. Barnen kostar mer när de blir äldre osv. 

När ska hon börja jobba? 
  • Anonym (Kvinna)

Nä fy, jag hade blivit grymt avtänd på det synsättet.

Som andra skrivit, nu börjar ni dela 50/50 på ALLT.
    Hur hon löser sin del är hennes bekymmer.

Vidare: om ni köper ett hus, se till att det står endast på dig.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (.) skrev 2020-12-17 13:11:05 följande:

Du skriver ju så här:

jag har även stått för en stor del av försörjningen i flera år innan vi fick barn

Vi har två barn. Var främst innan det andra. In all fairness så har sambon gått igenom oerhört tunga saker med familj etc så är inte heller något som uppstått utan anledning.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (eee) skrev 2020-12-17 13:11:54 följande:

Tyvärr är du det som kan kallas medberoende. Situationen har smugit sakta men säkert och nu inser du att det här kanske inte är helt ok egentligen. 

Du kanske får säga att ni inte har råd med detta dyrare boende just nu, om premisserna är att du ska stå för merparten, du ska fortsätta betala det mesta för ert leverne och du har redan tagit 100.000 av dina sparpengar. Är din partner sådan att pengar hon inte ser, tänker hon inte riktigt på? De där 100.000 som du lagt ut av sparpengar tex.

När ni skulle köpa barnvagn mm så borde du ha sagt att hon skulle bidragit en del av den summan också. Möjligen en mindre summa eftersom du tjänar mer, men ändå. Nu är hon van vid hur det är. 

Så det handlar dels om att lära om ett beteende, vilket kan vara svårt, och det handlar om hennes syn på "sina pengar" där du ju fått lägga in dina pengar som "våra pengar".

Bara för att någon är mor till ens barn så betyder inte det att man får bete sig som en skitstövel (dvs hon). Om du inte tar tag i detta nu så kommer det ju fortsätta så här, fast med ett dyrare boende och ännu fler utgifter som du ska stå för. Barnen kostar mer när de blir äldre osv. 

När ska hon börja jobba? 

Nej det ligger mycket I att.hon inte ser tänker hon inte på. När man inte betalar räkningar är det ganska lätt hänt. Dock så var hon väldigt generös när hon väl tjänade pengar själv, då fanns inte alls detta beteende. Tror det är kopplat till att hon mår fruktansvärt dåligt över att inte tjäna egna pengar.

Hon hatar dock att "prata pengar" att säga att nu har jag betalat x och du x. Även då hon själv bidrog mer. Så när jag försöker lyfta detta vid olika tillfällen blir det alltid tjafs och dålig stämning. Så länge båda bidrar lika mycket behöver man ju heller inte prata pengar så mycket, det är när fördelningen blir skev först. Hon har drygt ett år kvar som föräldraledig.
  • Anonym (.)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-17 13:43:13 följande:
    Vi har två barn. Var främst innan det andra. In all fairness så har sambon gått igenom oerhört tunga saker med familj etc så är inte heller något som uppstått utan anledning.
    Hur gamla är era barn?
  • Anonym (Grabb)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-17 12:38:02 följande:
    Sambon har även lagt in lite mer i befintligt boende..Men det är som sagt reglerat så att.hon får.tillbaka detta när vi säljer/om vi bryter upp. Så skulle även denna summa pengar som nu är i fonder regleras så hon har ju egentligen "kvar" denna trygghet. Dessutom är det snarare hon som pushat för ett lite dyrare boende än jag.

Jag har dessutom fått ta minst 100k av mina egna sedan tidigare sparade pengar för att finansiera köp till barnen i form av vagnar, bilbarnstolar etc etc.
    Tycker som sagt att hela situationen är märklig, och att din sambo resonerar märkligt. Hon har tidigare gått in med mer kapital i ert nuvarande boende. Ok.

Du använder ditt sparkapital för att göra en del större (gemensamma/familjen) inköp. Ok.

Under  tiden av denna resa så står även du för en större del av de månatliga omkostnaderna. Hon verkar även haft en "lägre" inkomst av olika anledningar, som du förstår och är ok med. Ok.

Men nu verkar hon ha vänt i allt detta och känner inte (för) att ta mer av sitt sparkapital för ett framtida boende. Och hennes resonemang är att du har ett bättre jobb (högre inkomst), och skulle ni bryta upp så får hon det sämre/tuffare.

Nää, jag köper inte det resonemanget, inte full ut iaf. Att man sparar är givetvis bra. Men att hänga upp det ensidigt på att skapa sig en "kudde" om/när/gud förbjude en relation tar slut, det låter i mina öron märkligt. Att det dessutom hon som är mer drivande i att skaffa ett större boende...

Jag står kvar vid att ni bör prata ihop er om ekonomi, boende, familj, framtid, sparande (spara till sig själv, spara till något gemensamt, sparande till era barn). Det är dessutom lika bra att göra det nu när det ändå är lite tillspetsat kring frågan om "kontantinsats", och inte sen, eller när det är "försent".
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (.) skrev 2020-12-17 13:59:16 följande:

Hur gamla är era barn?

Drygt 1 och 3. Hur är det relevant?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Grabb) skrev 2020-12-17 14:02:21 följande:

Tycker som sagt att hela situationen är märklig, och att din sambo resonerar märkligt. Hon har tidigare gått in med mer kapital i ert nuvarande boende. Ok.

Du använder ditt sparkapital för att göra en del större (gemensamma/familjen) inköp. Ok.

Under  tiden av denna resa så står även du för en större del av de månatliga omkostnaderna. Hon verkar även haft en "lägre" inkomst av olika anledningar, som du förstår och är ok med. Ok.

Men nu verkar hon ha vänt i allt detta och känner inte (för) att ta mer av sitt sparkapital för ett framtida boende. Och hennes resonemang är att du har ett bättre jobb (högre inkomst), och skulle ni bryta upp så får hon det sämre/tuffare.

Nää, jag köper inte det resonemanget, inte full ut iaf. Att man sparar är givetvis bra. Men att hänga upp det ensidigt på att skapa sig en "kudde" om/när/gud förbjude en relation tar slut, det låter i mina öron märkligt. Att det dessutom hon som är mer drivande i att skaffa ett större boende...

Jag står kvar vid att ni bör prata ihop er om ekonomi, boende, familj, framtid, sparande (spara till sig själv, spara till något gemensamt, sparande till era barn). Det är dessutom lika bra att göra det nu när det ändå är lite tillspetsat kring frågan om "kontantinsats", och inte sen, eller när det är "försent".

Resonemanget är till stor del att hon inte tjänar pengar annat än på fondernas tillväxt. Jag tjänar pengar. Lägger hon in dem I bostaden får hon inte samma avkastning.
Svar på tråden Sambo vill inte dela med sig av fonder