• Anonym (Ledsen)

Sambo vill inte dela med sig av fonder

Hej

Jag har ett bra jobb med bra lön och betalar kanske 80-90% av hushållets kostnader. Vi har en ganska bra levnadsstandard men med två små barn skulle vi verkligen behöva större boende. Min sambo är föräldraledig men har lägsta fp då hon inte kunde jobba så mycket innan hon fick barn (av högst förståeliga anledningar jag inte vill gå in på) jag har även stått för en stor del av försörjningen i flera år innan vi fick barn

Nu har vi hittat ett bra boende bägge gillar. Dock så har jag inte riktigt lika mycket insats som hon då hon har möjlighet att sälja fonder. Det vill hon dock INTE göra för att hon tycker det är orättvist att hon ska lägga in mer och pengarna är hennes "trygghet". Jag lägger in alla mina sparpengar och hela min lön går oavkortat till familjen, jag har inga hobbys eller vanor som kostar pengar ÖHT. Och inte råd med något sparande då jag måste försörja hela familjen.

Jag hävdar att det isf är lika orättvist att jag bränner alla mina inkomster på familjen och sparar noll. Hon tycker att det är olika med "löpande inkomster" och sparade pengar. Att det är "självklart" att man bekostar allt löpande efter förmåga men inte gör det med sparade pengar.

När jag pushar på detta blir hon vansinnigt arg. Är jag helt ute och cyklar? Är jag en otroligt självisk människa?

• Svar på tråden Sambo vill inte dela med sig av fonder
  • Anonym (men snälla nå'n)
    Anonym (Gurka) skrev 2020-12-18 13:59:00 följande:
    Var står det att sambon drog in mer pengar? Ts har skrivit att han stod för försörjningen även innan barnen för att hon inte kunde jobba?

Det är självklart att den som jobbar när den andre är fl står för mer utgifter om man är överens om längden. Men utöver det förstår jag inte hur den ena helt kan bli försörjd av den andre utan att bidra något själv om man har pengar. Jag vidhåller dock att det här paret inte är mogna för något husköp om man inte först gör en ekonomisk plan. Vill inte sambon flytta så kan Ts inte kräva att hon ska ta av sina fonder. Om sambon är arbetsför kan hon inte kräva att bli försörjd.

TS kommer din sambo jobba i framtiden?
    Så att TS redan med det nuvarande bostaden inte lagt hälften, och inte heller kan göra det med nya bostaden, plus att han inte vill stanna hemma medans hon jobbar, samtidigt som han drar av för pengarna det kostade när han var på BB i 5 dagar spelar ingen roll? men det är alltså HON som enligt vissa är snål?

Jag vet faktiskt inte hur ts hade tänkt och lösa det här, han vill att hon stannar hemma för han vill inte göra det, han vill att dom flyttar fast han inte har råd att lägga sin del - det går inte ihop sig. Det låter mer som det handlar om att han är sur för att han nu får stå för det av fiolerna trots att han inte hade något emot det när han inte kunde stå får din del av bostaden, vem räknar förresten av tiden som BB som skuld till den andra föräldern.

Vi har alltså Ts ord som visar på att allt inte är så vart och vitt som man försöker få det till, om man sen skulle höra hennes version kanske det skulle ändras ännu mer, men på Familjeliv så är det alltid synd om stackars ts oavsett om det är mannen eller kvinnan, man kan inte ta in att verkligheten sällan ser ut enbart såsom trådstataren skriver, speciellt när trådstartaren själv medger både det ena och det andra.

Så ja, det har båda kommit överens att hon ska vara hemma, ts vill inte vara hemma, hon har betalat mer på den nuvarande bostaden, hon slösar inte på pengarna och ändå får en del det att låta som hon är snål och lever på stackars ts som drar av kostnader för både det ena och det andra.

Jag tycker inte om orättvisor i förhållanden och att en person blir utnyttjad men här har det det ju enligt ts själv handlat om att ge och ta, men när det är han som ska ge mest då är han ledsen och räknar allt som han minsann lagt ut, sån't irriterar mig
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (men snälla nå'n) skrev 2020-12-18 14:22:42 följande:

Båda var tvungna att stanna på BB men det är bara DU som vill dra av det i dina kostnader

Du har själv skrivit att hon känner sig övertalad av dig angående flytten och faktum kvarstår DU har ju inte råd att lägga DIN del av huset, precis som du inte gjorde det ppå er nuvarande boende, och det är ok i ett förhållande brukar man oftast dela, tills nu när det är du som står för det mesta då vill du helst att det ska räknas, förutom när det gäller köpet av nya bostaden alltså

Kostnaden för att stanna på BB kostar ju bara pengar för mannen. Men det kvittar. Det är omkostnader relaterade till barnen. Skiter I om det är för mig eller henne. Det är bådas ansvar att lösa.

Eftersom min sambo knappt har någon föräldrapenning ÖHT så måste vi ha en mycket stor insats för att få lån. Hade hon bara haft en minimilön innan sin FL hade vi kunnat köpa något mycket dyrare utan att han hade behövt lägga in mer. Dessutom har vi ju kommit överens om att allt hon lägger in är hennes enskilda egendom. Medan jag som betalar hela amorteringen inte skulle få tillbaka ett öre av "hennes" andel av amorteringen om vi skulle bryta upp.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (men snälla nå'n) skrev 2020-12-18 14:30:43 följande:

Så att TS redan med det nuvarande bostaden inte lagt hälften, och inte heller kan göra det med nya bostaden, plus att han inte vill stanna hemma medans hon jobbar, samtidigt som han drar av för pengarna det kostade när han var på BB i 5 dagar spelar ingen roll? men det är alltså HON som enligt vissa är snål?

Jag vet faktiskt inte hur ts hade tänkt och lösa det här, han vill att hon stannar hemma för han vill inte göra det, han vill att dom flyttar fast han inte har råd att lägga sin del - det går inte ihop sig. Det låter mer som det handlar om att han är sur för att han nu får stå för det av fiolerna trots att han inte hade något emot det när han inte kunde stå får din del av bostaden, vem räknar förresten av tiden som BB som skuld till den andra föräldern.

Vi har alltså Ts ord som visar på att allt inte är så vart och vitt som man försöker få det till, om man sen skulle höra hennes version kanske det skulle ändras ännu mer, men på Familjeliv så är det alltid synd om stackars ts oavsett om det är mannen eller kvinnan, man kan inte ta in att verkligheten sällan ser ut enbart såsom trådstataren skriver, speciellt när trådstartaren själv medger både det ena och det andra.

Så ja, det har båda kommit överens att hon ska vara hemma, ts vill inte vara hemma, hon har betalat mer på den nuvarande bostaden, hon slösar inte på pengarna och ändå får en del det att låta som hon är snål och lever på stackars ts som drar av kostnader för både det ena och det andra.

Jag tycker inte om orättvisor i förhållanden och att en person blir utnyttjad men här har det det ju enligt ts själv handlat om att ge och ta, men när det är han som ska ge mest då är han ledsen och räknar allt som han minsann lagt ut, sån't irriterar mig

Jag skulle gärna vara FL. Men vi har inte råd med det då sambon vid arbete inte skulle ha tillräcklig inkomst för att försörja oss.

Som sagt. Anledningen till att vi måste lägga in så mycket är hennes obefintliga FE. En "nromal" FE och vi hade kunnat köpa något mycket dyrare utan hennes större insats.

Vad drar jag av? Vad pratar du om?
  • Anonym (men snälla nå'n)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-18 14:32:02 följande:
    Kostnaden för att stanna på BB kostar ju bara pengar för mannen. Men det kvittar. Det är omkostnader relaterade till barnen. Skiter I om det är för mig eller henne. Det är bådas ansvar att lösa.

Eftersom min sambo knappt har någon föräldrapenning ÖHT så måste vi ha en mycket stor insats för att få lån. Hade hon bara haft en minimilön innan sin FL hade vi kunnat köpa något mycket dyrare utan att han hade behövt lägga in mer. Dessutom har vi ju kommit överens om att allt hon lägger in är hennes enskilda egendom. Medan jag som betalar hela amorteringen inte skulle få tillbaka ett öre av "hennes" andel av amorteringen om vi skulle bryta upp.
    Faktum kvarstår ni hade inte kunnat köpa bostaden om det inte var för henne, hon lägger inga onödiga utgifter och ni har båda beslutat att hon ska vara hemma så varför i all dar sitter du och för upp räkningar på hur mycket mer du har lagt ut??

Antingen går hon tillbaka till jobbet, men det vill du ju inte och du har ju inte råd med att köpa ett dyrare boende så återigen varför sitter du och för upp dina omkostnader? För att visa alla hur synd det är om DIG? Ni har ju beslutat detta tillsammans att hon ska vara hemma nu med barnen så varför sitter du och beklagar dig för hur dyrt det är för DIG? Beklagade du dig när hon fick lägga mer på er bostad? Det spelar ingen roll om hon kanske får ut den summan sen för 1) man vet inte hur bostadsmarknaden ser ut då och 2)ni hade inte kunnat köpa den om det inte var för henne så om det blir med vinst för er båda så är det ju tack vare henne.

Så återigen varför beklagar du dig över att du fick stanna på BB 5 dagar och att du får köpa barnvagn och stå för de mesta omkostnaderna nu ett kort tag när hon är hemma med barnen som du också vill? Är det meningen att hon ska vara TACKSAM mot dig för att du nu medans hon hemma med barnen står för mer? Samtidigt som du alltså inte kan/vill stanna hemma.
  • Mandel

När skaffade hon sig dessa foner som ger en sådan enorm avkastning? Vart kommer de pengarna ifrån?

I min värld låter det helt galet att någon sitter på ett stort sparkapital och sedan kräver att någon annan ska stå för fiolerna.
    Hon kör med motiveringen att fonderna är hennes trygghet om ni går isär, men vad är er gemensamma och din trygghet om du skadar dig eller blir arbetslös och ni går isär?

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (men snälla nå'n) skrev 2020-12-18 14:49:25 följande:

Faktum kvarstår ni hade inte kunnat köpa bostaden om det inte var för henne, hon lägger inga onödiga utgifter och ni har båda beslutat att hon ska vara hemma så varför i all dar sitter du och för upp räkningar på hur mycket mer du har lagt ut??

Antingen går hon tillbaka till jobbet, men det vill du ju inte och du har ju inte råd med att köpa ett dyrare boende så återigen varför sitter du och för upp dina omkostnader? För att visa alla hur synd det är om DIG? Ni har ju beslutat detta tillsammans att hon ska vara hemma nu med barnen så varför sitter du och beklagar dig för hur dyrt det är för DIG? Beklagade du dig när hon fick lägga mer på er bostad? Det spelar ingen roll om hon kanske får ut den summan sen för 1) man vet inte hur bostadsmarknaden ser ut då och 2)ni hade inte kunnat köpa den om det inte var för henne så om det blir med vinst för er båda så är det ju tack vare henne.

Så återigen varför beklagar du dig över att du fick stanna på BB 5 dagar och att du får köpa barnvagn och stå för de mesta omkostnaderna nu ett kort tag när hon är hemma med barnen som du också vill? Är det meningen att hon ska vara TACKSAM mot dig för att du nu medans hon hemma med barnen står för mer? Samtidigt som du alltså inte kan/vill stanna hemma.

Hon skulle GÄRNA få gå till jobbet men hon VILL inte. Dessutom hade det MINSKAT vår inkomst. Hennes insats täcker inte upp att ha en minimilön eller FP från en minikök för heltid. Vi hade kunnat köpa befintlig.bostad, eller något mycket bättre, om hon hade haft en inkomst att tala om.

Jag beklagar mig inte. Bara konstaterar att jag bränner alla mina besparingar för familjen för att hon ska slippa. Om vi hade delat på kostnaderna hade jag kunnat spara pengar och hon hade inte behövt lägga in mer i bostaden.
  • Anonym (Ledsen)
    Mandel skrev 2020-12-18 15:00:04 följande:

När skaffade hon sig dessa foner som ger en sådan enorm avkastning? Vart kommer de pengarna ifrån?

I min värld låter det helt galet att någon sitter på ett stort sparkapital och sedan kräver att någon annan ska stå för fiolerna.

Hon kör med motiveringen att fonderna är hennes trygghet om ni går isär, men vad är er gemensamma och din trygghet om du skadar dig eller blir arbetslös och ni går isär?

Arv och gåvor från föräldrar etc
  • Anonym (Gurka)
    Anonym (men snälla nå'n) skrev 2020-12-18 14:30:43 följande:

TS har ju inte kunnat spara till någon insats eftersom han försörja hela familjen i flera år!
  • AnnaZL

Jag förstår inte riktigt. Du skriver att du har bra lön, men ändå måste ta 100,000-tals kronor ur ditt sparande för att få det att gå ihop? Klarar ni er inte på din lön med en marginal för något eget sparande? Finns det isf fler kostnader ni kan dra ner på?

Din sambo lider av psykisk ohälsa och är i dagsläget inte kapabel att förvärvsarbeta. Insatser från vården hjälper inte. Dessutom har hon uttryckt att hon är överansträngd av att ta hand om 2 små barn på heltid. Hon har inget socialt nätverk, hennes enda trygghet är fondsparandet och ert förhållande och verkar vilja behålla båda.

Hon vill egentligen inte flytta, men du vill bo större. Jag kan förstå att hon inte orkar med en flytt ovanpå allt detta. Om hon dessutom ofta inte vågar säga sin egen mening kanske du har tryckt på lite för hårt? Hon verkar må väldigt dåligt och skulle behöva mer stöd, inte bli pressad att ge upp en av de två saker som gör henne trygg. Det är tungt för dig att ha så mycket ansvar för hennes välmående, har du möjlighet att skaffa egen samtalskontakt? Det går ju att ta online nu. 

Sammanfattningsvis tycker jag att det verkar som om ni inte har råd att flytta just nu. Lägg ansträngningarna på att se till att hon får vård som hjälper. Finns det möjlighet att få något stöd från kommunen om hon inte orkar med sin föräldraroll?

Många i tråden tycker att hon ska "skärpa sig", "sluta parasitera" etc. Säger ni så till folk med brutet ben också? "skärp dig, det är bara att gå!"?

• Anonym (.)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-18 13:58:06 följande:
    Vm i misstolkningar här...

Ingen av oss satt och räknade pengar när vi båda bidrog (även fast jag bidrog lite mer pga min inkomst) Hon har aldrig dragit in mer eller lika mycket som jag.

Båda var "tvungna" att stanna på BB. Inget någon av oss ville såklart.

Båda ville flytta..Däremot ville hon inte det om hon skulle behöva lägga in pengar (trots att vi skriver att.det är.hennes enskilda egendom) Jag tycker det är orimligt då jag i åratal finansierat gemensamma saker med MINA sparade pengar.

Jag skulle inte ha något emot att vara FL under en längre period. Men sambon vill hellre vara hemma och ta FL. Dessutom kan hon inte kompensera inkomstbortfallet av min FL.

Hon har ALDRIG betalat mer av någonting. Däremot kunde hon vara generös såtillvida att man fick presenter och liknande. Men aldrig betalat mer för mat, hyra etc.

Sätter stora frågetecken för din läskunnighet
    Ändå skriver du så här:

Sambon har även lagt in lite mer i befintligt boende 

Så visst har hon betalt mer av något.

Det är svårt att förstå vad du menar när du först skriver en sak sedan ändrar du på det...

Svar på tråden Sambo vill inte dela med sig av fonder