• Anonym (Ledsen)

Sambo vill inte dela med sig av fonder

Hej

Jag har ett bra jobb med bra lön och betalar kanske 80-90% av hushållets kostnader. Vi har en ganska bra levnadsstandard men med två små barn skulle vi verkligen behöva större boende. Min sambo är föräldraledig men har lägsta fp då hon inte kunde jobba så mycket innan hon fick barn (av högst förståeliga anledningar jag inte vill gå in på) jag har även stått för en stor del av försörjningen i flera år innan vi fick barn

Nu har vi hittat ett bra boende bägge gillar. Dock så har jag inte riktigt lika mycket insats som hon då hon har möjlighet att sälja fonder. Det vill hon dock INTE göra för att hon tycker det är orättvist att hon ska lägga in mer och pengarna är hennes "trygghet". Jag lägger in alla mina sparpengar och hela min lön går oavkortat till familjen, jag har inga hobbys eller vanor som kostar pengar ÖHT. Och inte råd med något sparande då jag måste försörja hela familjen.

Jag hävdar att det isf är lika orättvist att jag bränner alla mina inkomster på familjen och sparar noll. Hon tycker att det är olika med "löpande inkomster" och sparade pengar. Att det är "självklart" att man bekostar allt löpande efter förmåga men inte gör det med sparade pengar.

När jag pushar på detta blir hon vansinnigt arg. Är jag helt ute och cyklar? Är jag en otroligt självisk människa?

• Svar på tråden Sambo vill inte dela med sig av fonder
  • Anonym (Ledsen)
    Xenia skrev 2020-12-18 17:03:59 följande:

Du får helt enkelt stå på dig. Hon kan inte se i någon kristallkula att du aldrig kommer att bli sjuk eller arbetslös. Det gäller att planera inför det värsta, inte inför att allt löper på perfekt. Hon planerar ju också för det värsta om hon behöver fonderna för sin trygghet. Om hon får arbete när hon slutar vara föräldraledig och ni fortfarande är ihop, så behöver hon inte den tryggheten. Du skulle kunna säga likadant "du är så negativ" och "det kommer aldrig att hända" om hon säger att hon är orolig för framtiden.

Oavsett vad hon genomlevt för sorger så tycker jag hon agerar som en bortskämd tonåring. Hon tar sig rätten att strunta i att bemöta rationella skäl och kräver att du ska lägga dig platt för hennes känsloargument.

Varför kan hon inte börja arbeta deltid och du med? Att hon har det jobbigt ensam med barnen är ju hennes eget val (och ditt också).

Mitt jobb går inte att sköta på deltid eller visstid. Det enda jag kan göra är att gå på en riktigt lång FL. Men då blir inkomqtbortfallet stort.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (.) skrev 2020-12-18 15:31:50 följande:

Ändå skriver du så här:

Sambon har även lagt in lite mer i befintligt boende 

Så visst har hon betalt mer av något.

Det är svårt att förstå vad du menar när du först skriver en sak sedan ändrar du på det...

OM jag hade varit ensamstående med tvillingarna hade jag inte behövt hennes insatser. Jag har insats själv men eftersom banken med all rätt ser mig som ensam försörjare så är våra möjligheter att låna begränsade. Därav hjälper hennes extra insatser en del. Men som ensamstående hade jag kunnat köpa för 2 msek mer enbart med min insats
  • Anonym (eh..)
    Anonym (ehe) skrev 2020-12-19 08:31:34 följande:

Ovanligt att en kvinna inte vill använda sina pengar till något gemensamt. 
    Låter som en riktig pingla du har där.

Du är ju karl, du ska bidra och betala för hela hushållet.
    Seriöst.

Slit av plåstret innan det är försent.

Tror knappast TS vill sluta som en bitter incel..
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (men snälla nå'n) skrev 2020-12-18 14:49:25 följande:

Faktum kvarstår ni hade inte kunnat köpa bostaden om det inte var för henne, hon lägger inga onödiga utgifter och ni har båda beslutat att hon ska vara hemma så varför i all dar sitter du och för upp räkningar på hur mycket mer du har lagt ut??

Antingen går hon tillbaka till jobbet, men det vill du ju inte och du har ju inte råd med att köpa ett dyrare boende så återigen varför sitter du och för upp dina omkostnader? För att visa alla hur synd det är om DIG? Ni har ju beslutat detta tillsammans att hon ska vara hemma nu med barnen så varför sitter du och beklagar dig för hur dyrt det är för DIG? Beklagade du dig när hon fick lägga mer på er bostad? Det spelar ingen roll om hon kanske får ut den summan sen för 1) man vet inte hur bostadsmarknaden ser ut då och 2)ni hade inte kunnat köpa den om det inte var för henne så om det blir med vinst för er båda så är det ju tack vare henne.

Så återigen varför beklagar du dig över att du fick stanna på BB 5 dagar och att du får köpa barnvagn och stå för de mesta omkostnaderna nu ett kort tag när hon är hemma med barnen som du också vill? Är det meningen att hon ska vara TACKSAM mot dig för att du nu medans hon hemma med barnen står för mer? Samtidigt som du alltså inte kan/vill stanna hemma.

Om jag var ensamstående med tvillingarna hade jag kunnat köpa ett hus värt 2 msek mer UTAN hennes extra insatser. Våra möjligheter att låna dräneras av hennes obefintliga inkomst.
  • Anonym (eh..)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-19 08:49:05 följande:
    OM jag hade varit ensamstående med tvillingarna hade jag inte behövt hennes insatser. Jag har insats själv men eftersom banken med all rätt ser mig som ensam försörjare så är våra möjligheter att låna begränsade. Därav hjälper hennes extra insatser en del. Men som ensamstående hade jag kunnat köpa för 2 msek mer enbart med min insats
    Och ändå så är det hon som har stått för merparten av era bostadsköp

Det hänger inte ihop, det är så många konstigheter här men jag måste sälla mig till de som anser att ni har ju tillsammans beslutat detta, hon sätter inte sprätt på pengarna på onödiga saker och det är du som vill flytta.

Ni måste ju båda vara överens om att flytta men då ska också båda stå för lika mycket av kostnaden, både boendekostnaden och inköp, eller tycker du att hon ska stå för lika mycket på boendekostnaderna medans likamycket-principen inte ska gälla vid husköp för det då måste du också betala lika mycket?

Sitt ner och tala ut med henne och säg att du känner dig utnyttjad och så slänger du fram din kassabok och visar hur mycket du har gått back på BBvistelser och festis till barnen och gud vet vad, eller så väntar ni tills båda vill flytta och båda har råd med alla kostnader, tills dess fortsätter ni som ni båda har bestämt att du jobbar och hon stannar hemma för du kan ju inte det enligt egen utsago

Sluta beklaga dig på familjeliv och prata med henne istället och kom fram till en lösning som båda är nöjda med och som är rättvis för båda, det ska inte gynna henne men självklart inte dig heller, ni måste båda ge och ta,

God fortsättning till alla och envar Tomte

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (eh..) skrev 2020-12-19 08:59:03 följande:

Och ändå så är det hon som har stått för merparten av era bostadsköp

Det hänger inte ihop, det är så många konstigheter här men jag måste sälla mig till de som anser att ni har ju tillsammans beslutat detta, hon sätter inte sprätt på pengarna på onödiga saker och det är du som vill flytta.

Ni måste ju båda vara överens om att flytta men då ska också båda stå för lika mycket av kostnaden, både boendekostnaden och inköp, eller tycker du att hon ska stå för lika mycket på boendekostnaderna medans likamycket-principen inte ska gälla vid husköp för det då måste du också betala lika mycket?

Sitt ner och tala ut med henne och säg att du känner dig utnyttjad och så slänger du fram din kassabok och visar hur mycket du har gått back på BBvistelser och festis till barnen och gud vet vad, eller så väntar ni tills båda vill flytta och båda har råd med alla kostnader, tills dess fortsätter ni som ni båda har bestämt att du jobbar och hon stannar hemma för du kan ju inte det enligt egen utsago

Sluta beklaga dig på familjeliv och prata med henne istället och kom fram till en lösning som båda är nöjda med och som är rättvis för båda, det ska inte gynna henne men självklart inte dig heller, ni måste båda ge och ta,

God fortsättning till alla och envar

Självklart pratar jag med henne också men det är ju givetvis bra att få andra input till en situation.

Hennes fp är oerhört låg. Jag betalar alla räkningar, boende, amortering, mat, kläder etc till barnen osv. Det hon har gjort är att lägga in mer i vår bostad. Men den enda anledningen till att detta är nödvändigt är att hon själv saknar inkomst helt. Både den bostad vi bor i och den vi tittar på skulle jag med enkelhet kunna finansiera själv. Utan hennes insatser OM jag var ensamstående med tvillingarna. Våra möjligheter till lån begränsas kraftigt iom att jag försöker henne.
  • Anonym (dubbelmoral)
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-12-19 10:42:50 följande:
     Både den bostad vi bor i och den vi tittar på skulle jag med enkelhet kunna finansiera själv.
    Men varför har du inte lagt hälften då?

Ni utnyttjar varandra lika mycket
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (dubbelmoral) skrev 2020-12-19 11:13:31 följande:

Suck. Har du köpt en bostad någon gång? Hur mycket man måste ha i insats är beroende av familjens inkomst och storleken på lånet..Om EN person har en inkomst men inte den andre ses den personen med inkomst som försörjningsskyldig.

Även om min sambo lägger in en miljon extra kommer det inte kompensera för att hon inte har någon inkomst i bankens ögon. Dvs bara hon hade en lön på 22 000 hade vi kunnat köpa något betydligt dyrare.även utan hennes extra insats.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (dubbelmoral) skrev 2020-12-19 11:13:31 följande:

Dessutom hade jag utan problem kunnat lägga undan stora pengar de senaste åren men jag har inte haft möjlighet för att jag får stå för alla familjens kostnader. Hade jag bara behövt betala hälften hade jag kunnat spara uppemot 15 000 i mån utan problem.
  • Anonym (Riz)

Hur går det TS, har du pratat med henne än?

Svar på tråden Sambo vill inte dela med sig av fonder