Inlägg från: Anonym (sjukvård) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sjukvård)
    Anonym (5000IE) skrev 2020-12-20 13:30:51 följande:

    Ljög? Till och med Anthony Fauci tar extra D3-vitamin varje dag. 6000 IE. Hört talas om honom? 



    ">


    Det dagliga rekommenderade intaget är 400IE/dag. Inte 5000. Vissa forskare diskuterar att höja gränsen till 1000IE/dag. 5000 är det inte ens snack om i Sverige. Billiga tillskott från random sidor på internet är inte heller pålitliga och ts kan inte veta vad som faktiskt finns där i.  

    Din källa är inte pålitlig och oavsett är enskilda individer inte vetenskap.
  • Anonym (sjukvård)
    PaulieJ skrev 2020-12-21 16:08:19 följande:

    Nej läkaren sa inget om det. Har fått googla mina besvär och sett på flera flera sidor att detta är tecken på D-vitamin brist.

    Läkaren sa att hon inte vet vad mina besvär beror på.

    Men allt annat såg ju bra ut så jag antar detta är pga det.

    Hur lång tid tar det tills jag börjar må bra igen? Hjälper det om jag solar solarium några gånger också?

    Läste att solarier har d vitamin vilket är jätte bra


    Detta säger Strålsäkerhetsmyndigheten om solarier och D-vitamin: 
    Solarier bidrar inte till D-vitaminproduktion

    "Att sola i solarium är inte någon bra metod för att få D-vitamin. Det beror på att solarierna har en högre andel UVA-strålning än den naturliga solen. UVA-strålning är en typ av UV-strålning som inte bidrar till D-vitaminproduktionen. Däremot ökar strålningen risken för hudcancer."

    Det finns forskning som säger både och men det finns inte riktigt någon enhetlig slutsats kring ämnet, däremot vet man att solarium är skadligt för huden så det är inte en metod att rekommendera för D-vitamin. Det får du bättre via andra källor. 

  • Anonym (sjukvård)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2020-12-21 19:19:02 följande:
    Man får nog inte hudcancer av några gångers solning i solarium. TS har svår brist på vitamin d. Lite solarium kan också höja humöret.
    Strålning funkar inte så. 

    TS har en brist som hanteras av en utbildad läkare. 
Svar på tråden Skrämmande låg brist