• Silverjenny

Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?

Handen på hjärtat, har ni varit snälla flickor och pojkar i år och följt regeringens och FHMs rekommendationer om julfirandet?

Så här blev vårt julfirande:

Jag bor tillsammans med två vuxna döttrar. På julafton kom ena dotterns pojkvän till oss. Han bor i en närliggande stad men ingår i vår fasta krets av umgänge/ är närstående eftersom dottern och han är deltidssambor. Sedan åkte han och min dotter hem till hans mamma som bor i hans stad. Min andra dotter åkte hem till en kompis på kvällen, jag vet inte hur kompisen firade jul innan och hur många hon träffade.

Så vi följde inte riktigt rekommendationerna i vår familj - tror jag, rekommendationerna är ju också ganska luddiga och öppna för tolkning. Jag hade t.ex tolkat det som att julen ska firas endast tillsammans med de i hushållet som du bor tillsammans med, men Tegnell själv firade jul med sina döttrar som har egna hushåll och bor i andra städer dvs. de ingår inte i den Tegnellska familjens vardagsumgänge.

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?
  • sextiotalist

Absolut.

Vi var tre, jag, sambon och sonen.

En härlig jul

• Virriga Vera

Absolut, bara jag och maken, tittade på när barnbarnet öppnade sina julklappar över datorn. Resten av familjen fick hälsningar via telefon och mess.

Mitt i allt elände så är detta den första julen på många år som jag inte har haft ångest.

• Anonym (Hyfsat)

Vi firade jul med barnens mormor och morfar, som är unga och pigga och därmed inte i riskgrupp samt barnens två morbröder.

Vi var 8 personer, men dock 2 blandade hushåll. Men med tanke på att vi från början skulle ha varit 15 personer från 4 hushåll så har vi ändå tänkt efter.

• 10oktober

Vi var 6 personer från två hushåll. Dessa två hushåll träffas så gott som dagligen då 3 av 4 vuxna jobbar och driver företag ihop. Tomten höll bra avstånd, vinkade genom fönstret och ställde julklapssäcken på altanen. Så ja, jag vill nog säga att vi följde restriktionerna.

• Mint

7 personer från 4 hushåll.

6 av personerna bor i samma stad och ingår i vår ?bubbla?

Den sjunde gör det inte.

Vid bordet satt vi med avstånd. Rörde inte vid varandra, sjöng inte (men knappast smittsäkert ändå...)

• Silverjenny
    Virriga Vera skrev 2020-12-25 08:14:22 följande:

Absolut, bara jag och maken, tittade på när barnbarnet öppnade sina julklappar över datorn. Resten av familjen fick hälsningar via telefon och mess.

Mitt i allt elände så är detta den första julen på många år som jag inte har haft ångest.

Jag känner också att det har varit så mycket mer avslappnat inför julen i år, vi har helt taggat ner alla ambitioner och jag har bara sett fram emot att få vara ledig och vila den här julen.

Jag lagade en ganska anspråkslös jullunch med lite sill och lax med tillbehör, spenderade ca en timme i köket och sedan när barnen dragit vidare parkerade jag och hunden oss framför TVn med pralinasken och somnade till juliga romantiska komedier.
  • Anonym (L)

Ja. Det var vi, mitt syskon med partner och barn, och en äldre släkting. Alla bor i samma stad. Vi var sex stycken.

• Anonym (Fail)

Det var inte många som följde restriktionerna här, ser jag. Vi slarvade lite, så det gjorde inte vi heller. Sambon och jag träffade mina vuxna utflugna söner den 23 dec. Med stort matbord kunde vi iaf hålla avstånd. Har bara träffat sönerna 3 ggr innan i år pga pandemin. Alla gånger utomhus.

Igår var det sambon och jag med hans hemmavarande barn.

• Anonym (Ja)

Bara jag och maken, väldigt skönt :)

• Anonym (ANONYM)

Är i riskgrupp.
    Var hemma själv hela dagen.
    Min familj kom och gav en present (ställde den på golvet i trapphuset backade ett par meter)
    Är väldigt dålig idag, rädd att jag blivit smittad ändå. 

Så jävla rädd.
    Alltså mixade alla i min familj hushåll men inte jag.
    Är så jävla orolig att jag ens öppnade dörren igår, även med avstånd. :( Vaknade sjuk idag. Så jävla orolig.

Svar på tråden Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?