• Silverjenny

Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?

Handen på hjärtat, har ni varit snälla flickor och pojkar i år och följt regeringens och FHMs rekommendationer om julfirandet?

Så här blev vårt julfirande:

Jag bor tillsammans med två vuxna döttrar. På julafton kom ena dotterns pojkvän till oss. Han bor i en närliggande stad men ingår i vår fasta krets av umgänge/ är närstående eftersom dottern och han är deltidssambor. Sedan åkte han och min dotter hem till hans mamma som bor i hans stad. Min andra dotter åkte hem till en kompis på kvällen, jag vet inte hur kompisen firade jul innan och hur många hon träffade.

Så vi följde inte riktigt rekommendationerna i vår familj - tror jag, rekommendationerna är ju också ganska luddiga och öppna för tolkning. Jag hade t.ex tolkat det som att julen ska firas endast tillsammans med de i hushållet som du bor tillsammans med, men Tegnell själv firade jul med sina döttrar som har egna hushåll och bor i andra städer dvs. de ingår inte i den Tegnellska familjens vardagsumgänge.

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?
  • Anonym (Såklart!)

Ja, jag var hemma med min man och vår tvååriga dotter. Hon videosamtalade med mormor, morfar, farmor, faster och farbror med familjer då och då under dagen. Kändes ändå som att vi fick möjlighet att fira lite tillsammans på distans.

Blev annars som en vanlig, men lugnare, jul. Nissebus på morgonen, pulkaåkning, matföreberedelser, litet julbord, sovstund för dottern och fika för oss, Kalle anka, julklappar och julfika, lek med nya leksaker, tomtegröt (risgrynsgröt) och sen kvällspromenad med hunden innan läggdags. Julfilm och lite julfika för vår del efter dottern somnade.

Lugnt och skönt!

• Anonym (-)

Jag var duktig och firade ensam.

• fluu

Japp faktiskt. Vi var sju personer och firade hos oss. Vi har ett julfirande kvar med makens släkt. Då blir vi sexton personer, men firar utomhus så att makens föräldrar skulle vilja komma. Det ska faktiskt bli riktigt mysigt med grill-jul i skogen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu

Japp faktiskt. Vi var sju personer och firade hos oss. Vi har ett julfirande kvar med makens släkt. Då blir vi sexton personer, men firar utomhus så att makens föräldrar skulle vilja komma. Det ska faktiskt bli riktigt mysigt med grill-jul i skogen.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (ANONYM)
    Silverjenny skrev 2020-12-25 12:51:44 följande:
    Hoppas att du blir bättre snart och att det inte är covid-19 du har.

Om du träffade dem igår så är det nog för tidigt att märka några symtom ännu. Förhoppningsvis är det din noja som spelar dig ett spratt. Kram till dig!
    Förhoppningsvis, men det är så jäkla läskigt. 
    :(
  • Anonym (H)

Vi var 6 personer, min man, våra barn och jag. Det blev tyvärr 3 hushåll då mina äldsta inte bor hemma - men dom förhåller sig strikt efter restriktionerna så det kändes ok

• Anonym (jajamen)

Ja. Det var jag, min man och vårt barn. I vanliga fall brukar vi ofta vara över 20 personer på julafton. Från åtta hushåll. Och träffar vi inte alla på julafton, brukar det bli på annandagen... (Så inte i år, förstås.) 

Jag ser det som en liten uppoffring att ställa in sina vanliga jultraditioner för att förhoppningsvis sakta ner smittspridningen. Inte minst med tanke på att sjukvården är nära att kollapsa på grund av för många sjuka och för få personal. 

• Anonym (Jag tog mitt ansvar.)

Jag skulle firat med min bror och hans familj. Jag avstod dock eftersom jag inte träffat honom sen förra julen. Hans familj fick Corona för ca 14 dagar sedan. Min bror var inte helt kry på julafton, men hans andra syster som absolut inte kan fira jul själv stack dit. Jag vet inte om gamlingarna var där också. Men. Min brors syster är en sån som ränner runt överallt. Har hon smittan så kommer hon att sprida den så länge hon kan stå på benen. Nu hoppas jag att min bror inte smittade, i så fall kommer hon troligtvis smitta allt och alla. Jag tog i alla fall mitt ansvar och firade min första jul som ensam.

• gbgumman

Ja det gjorde vi. Bara vi fyra som bor ihop. Mor och far träffa jag förra julen. De har varit duktiga i ett år varför skulle vi förstöra det. Vi är inga idioter som alla andra.

Svar på tråden Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?