• Silverjenny

Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?

Handen på hjärtat, har ni varit snälla flickor och pojkar i år och följt regeringens och FHMs rekommendationer om julfirandet?

Så här blev vårt julfirande:

Jag bor tillsammans med två vuxna döttrar. På julafton kom ena dotterns pojkvän till oss. Han bor i en närliggande stad men ingår i vår fasta krets av umgänge/ är närstående eftersom dottern och han är deltidssambor. Sedan åkte han och min dotter hem till hans mamma som bor i hans stad. Min andra dotter åkte hem till en kompis på kvällen, jag vet inte hur kompisen firade jul innan och hur många hon träffade.

Så vi följde inte riktigt rekommendationerna i vår familj - tror jag, rekommendationerna är ju också ganska luddiga och öppna för tolkning. Jag hade t.ex tolkat det som att julen ska firas endast tillsammans med de i hushållet som du bor tillsammans med, men Tegnell själv firade jul med sina döttrar som har egna hushåll och bor i andra städer dvs. de ingår inte i den Tegnellska familjens vardagsumgänge.

Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?
  • asdfgh

Det var vi 4 i vårt hushåll + min mamma (ensamhushåll). Vi vuxna har jobbat hemifrån så mycket det gått och annars varit extremt försiktiga. Julfirandet blev på juldagen för att barnen skulle ha varit hemma en extra dag.

• Alvina

För vår det var det en självklarhet att bara vi i hushållet firade jul tillsammans. Första gången det bara var jag, min man och våra två små barn. En mycket trevlig och stressfri jul!

• Anonym (Stanna hemma alla)

Firade med sambon och dottern. Det blev trots allt rätt mysigt, även om jag saknade att ha fler att prata med. Jag är faktiskt förvånad över hur många i mina sociala medier som firat med andra än sitt hushåll.

• Anonym (Firat jul säkert, men inte nyår)

Vi firade jul i vår lilla familj och det var så skönt. V

Vanligtvis firar vi med flera kusiner till barnen och det blir ofta kompromisser som våra barn tycker är jobbiga.

Men på nyår kommer vi inte följa restriktionerna dåvi kommer att dela stuga med en annan familj på en mindre skidort. Vi i vår familj har nyligen haft Covid-19 och vi kommer att hålla avstånd till alla utom familjen vi bor med. Men har lite ångest för skidåkning och bilresan. Men det är en skidort som inte ligger i fjällen iaf.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Firat jul säkert, men inte nyår) skrev 2020-12-27 00:29:48 följande:

Vi firade jul i vår lilla familj och det var så skönt. V

Vanligtvis firar vi med flera kusiner till barnen och det blir ofta kompromisser som våra barn tycker är jobbiga.

Men på nyår kommer vi inte följa restriktionerna dåvi kommer att dela stuga med en annan familj på en mindre skidort. Vi i vår familj har nyligen haft Covid-19 och vi kommer att hålla avstånd till alla utom familjen vi bor med. Men har lite ångest för skidåkning och bilresan. Men det är en skidort som inte ligger i fjällen iaf.

Vet de att ni haft Covid?
    Känns rätt oansvarigt oavsett.
  • Anonym (Kvinna)

Japp, vi firade hemma, "bara" vi 4a som bor tillsammans.

Samtal med svärföräldrar och FaceTime med mamma, lillebrorsor, svägerska och deras barn.

• Anonym (Man 51)

Jag firade inte men tillbringade dagen och kvällen på jobbet (kör buss). Min fru var ensam hemma.

• mammabitch

Eftersom vi båda arbetar inom vård och omsorg så arbetade vi julaftonskvällen i år .
    Enkel jullunch före och julklappsöppning med våra ganska stora hemmaboende barn  då vi kom hem.
    Med andra ord som vanligt förutom att min mamma som tillhör en riskgrupp
    valde att stanna hemma,- något ologiskt dock då hon gärna åker med ut och handlar.

• Anonym (Inte alls)

Nej det gjorde vi inte. Planen var att vi skulle fira själva men så dog min mans lillebror dagen innan julafton så mannen reste hem till föräldrarna. Jag tog barnen och åkte till min syster och firade jul där med hennes familj, och fick stöd och tröst.

Svar på tråden Hur firade ni jul i år? Höll ni Covid-19 restriktionerna?